PORT GDAŃSKI

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{paper}} Skład drzewny w porcie, Matthaeus Deisch, 1761–1765[[File:Port gdański.JPG|th...”)
 
 
(Nie pokazano 28 wersji utworzonych przez 7 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Skład drzewny w porcie, Matthaeus Deisch, 1761–1765.JPG|thumb|Skład drzewny w porcie, Matthaeus Deisch, 1761–1765]][[File:Port gdański.JPG|thumb|Port gdański]][[File:Statek „Kościuszko” w gdańskim porcie, około 1920.JPG|thumb|Statek „Kościuszko” w gdańskim porcie, około 1920]][[File:Pieczęć okrętowa z wizerunkiem godła Gdańska według odcisku z 1691.JPG|thumb|Pieczęć okrętowa z wizerunkiem godła Gdańska według odcisku z 1691]][[File:Port gdański, lata 60. XX wieku.JPG|thumb|Port gdański, lata 60. XX wieku]][[File:Plan portu gdańskiego, 1929.JPG|thumb|Plan portu gdańskiego, 1929]]PORT GDAŃSKI, uniwersalny port morski i rzeczny zlokalizowany na terenie miasta Gdańska, na akwenach zach. części delty q Wisły, q Motławie oraz na akwenie morskim przyle- głym do tzw. Wyspy Portowej. Składa się z naturalnego portu wewnętrznego położonego wzdłuż Martwej Wisły (q Wisła) i Motławy oraz sztucznego portu zewnętrznego na morskim (płn.) brzegu Wyspy Portowej o nazwie q Port Północny. Mieści rejony (terminale) przeładunkowe, logistyczne i pasażerskie, przemysł portowy, przystanie przedsiębiorstw inżynierii i górnictwa morskiego, bazy statków administracji morskiej, przystanie postojowe, kluby sportów wodnych, dzielnice mieszkaniowo-usługowe oraz nabrzeża i grunty nieużytkowane. Granica administracyjna P.G. obejmuje akweny: Martwą Wisłę od ujścia do Zatoki Gd. do rozwidlenia Wisły Śmiałej, całą Wisłę Śmiałą i odcinek Motławy od ujścia do Wisły do q Mostu Zielonego i q Mostu Stągiewnego oraz tereny: zach. część Wyspy Portowej (m.in. q Przeróbka), pas lądu przyległy do jej wsch. brzegu (w tym q Górki Zach.), wyspę q Ostrów oraz przer- wany w 2 miejscach pas lądu o szer. 50–700 m, przyległy do lewego brzegu Martwej Wisły od ujścia do q Płoni Wielkiej. W porcie wewnętrznym akwatorium dostępne dla statków morskich kończy się na Martwej Wiśle, w miejscu przegrodzenia jej mostem drogowym na Wyspę Portową (q Most Siennicki) w odległoś- ci 4,5 mili morskiej (8,3 km) od główki falo- chronu Wschodniego. Morska część P.G. ma 37,5 km nabrzeży, z czego przeładunkowych 11,2 km i 2,8 km pirsów przeładunkowych (wszystkie w porcie zewnętrznym), uzbrojonych łącznie w 7,7 km torów poddźwigowych. Akweny o charakterze publicznym (za ich utrzymanie odpowiada Państwo) liczą 237,8 ha w porcie zewnętrznym i 174,8 ha w morskim porcie wewnętrznym (wyłączone są odcinek Martwej Wisły między mostem na wyspę Ostrów i ujściem Motławy oraz Motława). Dopuszczalne zanurzenie statków w porcie zewnętrznym wynosi 15 m, w porcie wewnętrznym 10,2 m.Sieć kolejowa w przeładunkowej części portu ma 62,5 km, drogi i place manewrowe zajmują 49,3 ha, powierzchnie składowe 69,7 ha, w tym 10,7 ha w magazynach. Zdolność przeładunkowa P.G. wynosi ok. 60 mln t rocznie, w tym ok. 49 mln t w porcie zewnętrznym. W 2010 przeładowano 27,2 mln t, w tym 14,4 mln t paliw płynnych, 6,7 mln t ładunków masowych (w tym 3,3 mln t węgla) i 6,1 mln t ładunków drobnicowych; w porcie wewnętrznym przeładowano 6,5 mln t, a w porcie zewnętrznym 20,7 mln t, co jest (2011) jego najlepszym wynikiem. W 2010 P.G. był pierwszy w Polsce i siódmy na M. Bałtyckim pod względem wielkości przeładunków oraz pierwszy w Polsce i trzeci na M. Bałtyckim w przeładunkach kontenerów (512 tys. TEU). Główne wejście do portu wewnętrznego z M. Bał- tyckiego znajduje się w ujściu Martwej Wisły, zabezpieczone jest falochronami Wsch. (dł. 757 m) i Zach. (dł. 205 m); prowadzi do niego przez przybrzeżne płycizny tor wodny o dł. 2,6 mil morskich, szer. na dnie 250–150 m, pogłębiony do 12 m i oznakowany pławami oraz nabieżnikami. Port wewnętrzny łączy się z Wisłą poprzez śluzę w q Przegalinie i jej kanał, które wybudowano między Martwą Wisłą i q Przekopem Wisły. Ujście odnogi Martwej Wisły, Wisły Śmiałej, jest drugorzędnym wejściem do portu wewnętrznego z morza. Port zewnętrzny ma charakter półotwarty, jego akwatorium nie jest całkowicie zamknięte falochronami; prowadzi do niego tor wodny o dł. 3,4 mil morskich, szer. na dnie 350 m, pogłębiony do 17 m i oznakowany pławami. Port wewnętrzny biegnie wzdłuż brzegów Martwej Wisły obudowanych nabrzeżami, początkowo w kierunku wsch., do q Zakrętu Pięciu Gwizdków (na tym odcinku nazwa akwenu: Kanał Portowy), nast. w kierunku płd.-zach. do wyspy Ostrów utworzonej przez wykopa- nie kanału (q Kanał Kaszubski) poprzez szyję zakola Wisły. Przy płd. cyplu wyspy Ostrów uchodzi rzeka Motława, w której głębi znajduje się najstarsza, hist. część portu. Linia nabrzeży portu wewnętrznego jest wydłużona przez wybudowane w brzegach Martwej Wisły baseny; w lewym, zach. brzegu basen Władysława IV, w prawym, wsch., basen Westerplatte, basen Górniczy i baseny Ostrawica i–V. Łącznie nabrzeża morskie portu wewnętrznego liczą 34,2 km, z czego 10,2 km służy do przeładunków, 11,1 km zajmuje przemysł stoczn., 5,3 km nabrzeża postojowe, żeglugi przybrzeżnej, przystanie i bazy armatorów (w tym 1 km nabrzeża Motławy). Większość nabrzeży przeładunkowych, postojowych, towarzysząca im infrastruktura i publiczne akweny portowe znajdują się pod zarządem przedsiębiorstwa użyteczności publicznej Zarząd Morskiego Portu Gd. SA. Wykonywaniem usług portowych, w tym przeładunkowych, zajmują się pryw. przedsięb. Przeładunki drobnicy odbywają się gł. na lewym, zach. brzegu Martwej Wisły w basenie Władysława IV (Wolny Obszar Celny), na nabrzeżu Oliwskim i Wiślanym; na nabrzeżu Szczecińskim mieści się Gd. Termi- nal Kontenerowy. Przeładunki towarów masowych odbywają się w basenie Górniczym oraz na wsch. brzegu Kanału Kaszubskiego. Nabrzeże Chemików obsługuje Gd. Zakłady Nawozów Fosforowych (GZNF Fosfory), na nabrzeżu Przemysłowym ładuje się chemikalia sypkie i płynne, kruszywa, sól. Zboża przeładowuje się na nabrzeżu Zbożowym i Bytomskim. W Kanale Portowym są 2 terminale promowe. Większość przeładunków paliw płynnych, węgla i kontenerów odbywa się w terminalach Portu Północnego. Historia. Port powstał najpewniej równocześnie z pierwszą osadą w X w. (q Grodzisko). Do XIII w. rozwijał się poprzez zakładanie osobnych przystani grodu i miasta na q prawie lubeckim (q Stare Miasto) w ujściu Motławy do Wisły. Przystanie te miały drewniane nabrzeża o łącznej dł. ok. 500 m. Upadek miasta na prawie lubeckim (q rzeź Gd. 1308), odrodzenie życia miejskiego na q Głównym Mieście i zmiany sieci rzecznej (odsuwanie się koryta Wisły) spowodowały w XIV w. skoncentrowanie działalności portowej na lewym brzegu Motławy, na krótkich nabrzeżach przy q bramach miejskich (wodnych) Głównego Miasta, a w końcu XIV w. podjęcie budowy przystani na prawym brzegu, w miejscu ob. q Spichlerzy. Istniały wówczas także, niezależ- nie, przystań komturów (q komturstwo) przy q zamku i przystań q Młodego Miasta na le- wym brzegu Wisły, obie zlikwidowane podczas q wojny trzynastoletniej. W końcu XVI w. połączono pomosty przy bramach na lewym brzegu Motławy w ciągłą konstrukcję i łączna długość nabrzeży osiągnęła ok. 1,5 km (q Długie Po- brzeże). Niedostatek akwenów i terenów wzdłuż brzegów Motławy spowodował, że ok. 1600 poszerzono i pogłębiono wsch. fosę, prze- kształcając ją w kanał portowy (Nowa Motła- wa). Dzięki temu długość nabrzeży wzrosła do ok. 2,5 km, a liczba spichlerzy do 315 (1643). W XVII w. wzrost wielkości statków oraz zamulenie ujścia Wisły sprawiły, że nowym, dodatkowym miejscem przeładunku stała się reda, gdzie odładowywano lub doładowywano większe jednostki za pomocą tzw. burdyn. Roczne przeładunki w najlepszych okresach pierwszej poł. XVII w. sięgały 0,5 mln t. Od 1680 gł. wejściem do portu stawała się Głębia Zach. (ob. Kanał Portowy); na jej płd. brzegu po i rozbiorze Polski w 1772 powstał zalążek q Nowego Portu, konkurencyjnej przystani prus. Na pocz. XIX w. port tracił na znaczeniu m.in. z powodu pogłębiającej się dysproporcji między rosnącym zanurzeniem statków a głębokością toru wodnego na Wiśle. Problem nienadążania z pogłębianiem został rozwiązany dzięki przełomowi Wisły Śmiałej w 1840. Umożliwił on oddzielenie Martwej Wisły od nurtu za pomocą śluzy, skuteczne pogłębianie i rozbudowę nabrzeży nad jej brzegami; w konsekwencji Nowy Port przejął większość obrotów zintegrowanego pod prus. rządami portu. Poprawa żeglowności akwenów umożliwiła także założenie bazy marynarki wojennej w 1844, przekształconej nast. w arsenał morski (q Stocznia Królewska, nast. Cesarska). W 1879 oddano do użytku pierwszy basen portowy (ob. Władysława IV), 1904 w miejsce dotychczasowej Łachy Szkutniczej (q Warzywód Wielki), zbudowano kanał Kaiserhafen (q Kanał Kaszubski). Nabrzeża osiągnęły dł. 4,6 km, a przeładunki po raz pierwszy przekroczyły 2 mln t w 1911. W q II WMG portem zarządzała q Rada Portu i Dróg Wodnych będąca jednocześnie właścicielem ok. 85% nabrzeży i infrastruktury portu oraz gł. inwestorem. Długość nabrzeży zwiększyła się z 21 km w 1924 do 31 km w 1938 m.in. dzięki budowie basenu Górniczego. Przeładunki wzrosły z 1,8 mln t w 1920 do 8,6 mln w 1928, a nast. malały na rzecz Gdyni, jednak do 1932 P.G. był największym portem obsługującym handel RP. W 1938 przeładowano w nim 7,1 mln t. W1945 port został uruchomiony na dotychczasowym obszarze, z wyjątkiem najbardziej zniszczonych i nieperspektywicznych (pozbawionych potencjału rozwojowego) rejonów nad Motławą. Zniszczenia nabrzeży oszacowano na 15%, magazynów – na 88%. Po odbudowie, 1958–64, poszerzono, zbyt wąskie dla współczesnych stat- ków, Kanał Portowy i Zakręt Pięciu Gwizdków do aktualnego wymiaru. Rekordowe przeładunki z 1928 (8,6 mln t) osiągnięto ponownie w 1968, a największe w historii obroty 14 mln t port wewnętrzny miał w 1974. W tym samym roku uruchomiono Port Północny i w 1978 cały P.G. przeładował 28,3 mln t, co do 2011 było niepobitym rekordem. {{author: MBŁ}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:Pieczęć okrętowa z wizerunkiem godła Gdańska według odcisku z 1691.JPG|thumb|Pieczęć okrętowa z wizerunkiem godła Gdańska według odcisku <br/> z 1691]]
 +
[[File:Matthaeus Deisch, Skład drzewny w porcie, 1761–1765.JPG|thumb|''Skład drzewny w porcie'', Matthaeus Deisch, 1761–1765]]
 +
[[File:Port_Gdański.jpg|thumb|Przed wejściem do portu gdańskiego, około 1850]]
 +
[[File: 1_Port_Gdański.jpg |thumb| Carl Anton Mann, Przed gdańskim portem, 1855]]
 +
[[File: Wejście_do_portu_gdańskiego_1838.jpg |thumb| Wejście do portu gdańskiego, 1838, na podstawie obrazu Alberta Juchanowitza litografia Franza Bilsa]]
 +
[[File: Port_Gdański_1911.jpg  |thumb| Okręty wojenne w porcie gdańskim, na pierwszym planie drewno przygotowane do eksportu, 1911]]
 +
[[File: Port_Gdańsk_1938.jpg |thumb| Główna stacja bunkrowa olei oraz instalacje tankowe „Polskiego Towarzystwa Naftowego” w porcie gdańskim; u góry po prawej kościół [[KOŚCIÓŁ NIEPOKALANEGO SERCA MARYI | kościół Wniebowstąpienia]] w Nowym Porcie, 1938]]
 +
[[File: Port_baza_promowa.jpeg |thumb| Port Gdański, baza promowa, lata 70. XX wieku]]
 +
'''PORT GDAŃSKI''', uniwersalny port morski i rzeczny zlokalizowany na terenie miasta Gdańska, na akwenach zachodniej części delty [[WISŁA | Wisły]], [[MOTŁAWA | Motławie]] oraz na akwenie morskim przyległym do tzw. Wyspy Portowej. Składa się z naturalnego portu wewnętrznego położonego wzdłuż Martwej Wisły ([[WISŁA | Wisła]]) i Motławy oraz sztucznego portu zewnętrznego na morskim (północnym) brzegu Wyspy Portowej o nazwie [[PORT PÓŁNOCNY | Port Północny]]. Mieści rejony (terminale) przeładunkowe, logistyczne i pasażerskie, przemysł portowy, przystanie przedsiębiorstw inżynierii i górnictwa morskiego, bazy statków administracji morskiej, przystanie postojowe, kluby sportów wodnych, dzielnice mieszkaniowo-usługowe oraz nabrzeża i grunty nieużytkowane. <br/><br/> Granica administracyjna Portu Gdańskiego obejmuje akweny: Martwą Wisłę od ujścia do Zatoki Gdańskiej do rozwidlenia Wisły Śmiałej, całą Wisłę Śmiałą i odcinek Motławy od ujścia do Wisły do [[MOST ZIELONY | Mostu Zielonego]] i [[MOST STĄGIEWNY | Mostu Stągiewnego]] oraz tereny: zachodnią część Wyspy Portowej (m.in. [[PRZERÓBKA | Przeróbka]]), pas lądu przyległy do jej wschodniego brzegu (w tym [[GÓRKI ZACHODNIE | Górki Zachodnie]]), wyspę [[OSTRÓW | Ostrów]] oraz przerwany w dwóch miejscach pas lądu o szerokości 50–700 m, przyległy do lewego brzegu Martwej Wisły od ujścia do [[PŁONIA WIELKA | Płoni Wielkiej]]. W porcie wewnętrznym akwatorium dostępne dla statków morskich kończy się na Martwej Wiśle, w miejscu przegrodzenia jej mostem drogowym na Wyspę Portową ([[MOST SIENNICKI | Most Siennicki]]) w odległości 4,5 mili morskiej (8,3 km) od główki falochronu Wschodniego. <br/><br/> Morska część Portu Gdańskiego ma 37,5 km nabrzeży, z czego przeładunkowych 11,2 km i 2,8 km pirsów przeładunkowych (wszystkie w porcie zewnętrznym), uzbrojonych łącznie w 7,7 km torów poddźwigowych. Akweny o charakterze publicznym (za ich utrzymanie odpowiada Państwo) liczą 237,8 ha w porcie zewnętrznym i 174,8 ha w morskim porcie wewnętrznym (wyłączone są odcinek Martwej Wisły między mostem na wyspę Ostrów i ujściem Motławy oraz Motława). Dopuszczalne zanurzenie statków w porcie zewnętrznym wynosi 15 m, w porcie wewnętrznym 10,2 m. Sieć kolejowa w przeładunkowej części portu ma 62,5 km, drogi i place manewrowe zajmują 49,3 ha, powierzchnie składowe 69,7 ha, w tym 10,7 ha w magazynach. Zdolność przeładunkowa Portu Gdańskiego wynosi około 60 mln ton rocznie, w tym około 49 mln ton w porcie zewnętrznym. W 2010 przeładowano 27,2 mln ton, w tym 14,4 mln ton paliw płynnych, 6,7 mln ton ładunków masowych (w tym 3,3 mln ton węgla) i 6,1 mln ton ładunków drobnicowych; w porcie wewnętrznym przeładowano 6,5 mln ton, a w porcie zewnętrznym 20,7 mln ton, co jest (2011) jego najlepszym wynikiem. W 2010 Port Gdański był pierwszy w Polsce i siódmy na Morzu Bałtyckim pod względem wielkości przeładunków oraz pierwszy w Polsce i trzeci na Morzu Bałtyckim w przeładunkach kontenerów (512 000 TEU). <br/><br/>
 +
Główne wejście do portu wewnętrznego z Morza Bałtyckiego znajduje się w ujściu Martwej Wisły, zabezpieczone jest falochronami Wschodnim (długość 757 m) i Zachodnim (długość 205 m); prowadzi do niego przez przybrzeżne płycizny tor wodny o długości 2,6 mil morskich, szerokości na dnie 250–150 m, pogłębiony do 12 m i oznakowany pławami oraz nabieżnikami. Port wewnętrzny łączy się z Wisłą poprzez śluzę w [[PRZEGALINA | Przegalinie]] i jej kanał, które wybudowano między Martwą Wisłą i [[PRZEKOP WISŁY | Przekopem Wisły]]. Ujście odnogi Martwej Wisły, Wisły Śmiałej, jest drugorzędnym wejściem do portu wewnętrznego z morza. <br/><br/>
 +
Port zewnętrzny ma charakter półotwarty, jego akwatorium nie jest całkowicie zamknięte falochronami; prowadzi do niego tor wodny o długości 3,4 mil morskich, szerokości na dnie 350 m, pogłębiony do 17 m i oznakowany pławami. <br/><br/> Port wewnętrzny biegnie wzdłuż brzegów Martwej Wisły obudowanych nabrzeżami, początkowo w kierunku wschodnim, do [[ZAKRĘT PIĘCIU GWIZDKÓW | Zakrętu Pięciu Gwizdków]] (na tym odcinku nazwa akwenu: Kanał Portowy), następnie w kierunku południowo-zachodnim do wyspy Ostrów utworzonej przez wykopanie kanału ([[KANAŁ KASZUBSKI | Kanał Kaszubski]]) poprzez szyję zakola Wisły. Przy południowym cyplu wyspy Ostrów uchodzi rzeka Motława, w której głębi znajduje się najstarsza, historyczna część portu. <br/><br/>
 +
Linia nabrzeży portu wewnętrznego jest wydłużona przez wybudowane w brzegach Martwej Wisły baseny; w lewym, zachodnim brzegu basen Władysława IV, w prawym, wschodnim, basen Westerplatte, basen Górniczy i baseny Ostrawica I–V. Łącznie nabrzeża morskie portu wewnętrznego liczą 34,2 km, z czego 10,2 km służy do przeładunków, 11,1 km zajmuje przemysł stoczniowy, 5,3 km nabrzeża postojowe, żeglugi przybrzeżnej, przystanie i bazy armatorów (w tym 1 km nabrzeża Motławy). <br/><br/>
 +
Większość nabrzeży przeładunkowych, postojowych, towarzysząca im infrastruktura i publiczne akweny portowe znajdują się pod zarządem przedsiębiorstwa użyteczności publicznej Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA. Wykonywaniem usług portowych, w tym przeładunkowych, zajmują się prywatni przedsiębiorcy. Przeładunki drobnicy odbywają się głównie na lewym, zachodnim brzegu Martwej Wisły w basenie Władysława IV (Wolny Obszar Celny), na nabrzeżu Oliwskim i Wiślanym; na nabrzeżu Szczecińskim mieści się Gdański Terminal Kontenerowy. Przeładunki towarów masowych odbywają się w basenie Górniczym oraz na wschodnim brzegu Kanału Kaszubskiego. Nabrzeże Chemików obsługuje Gdańskie Zakłady Nawozów Fosforowych (GZNF Fosfory), na nabrzeżu Przemysłowym ładuje się chemikalia sypkie i płynne, kruszywa, sól. Zboża przeładowuje się na nabrzeżu Zbożowym i Bytomskim. W Kanale Portowym są dwa terminale promowe. Większość przeładunków paliw płynnych, węgla i kontenerów odbywa się w terminalach Portu Północnego. <br/><br/>
 +
'''Historia.''' Port powstał najpewniej równocześnie z pierwszą osadą w X wieku ([[GRODZISKO | Grodzisko]]). Do XIII wieku rozwijał się poprzez zakładanie osobnych przystani grodu i miasta na [[PRAWO LUBECKIE | prawie lubeckim]] ([[STARE MIASTO | Stare Miasto]]) w ujściu Motławy do Wisły. Przystanie te miały drewniane nabrzeża o łącznej długości około 500 m. Upadek miasta na prawie lubeckim ([[RZEŹ GDAŃSKA W 1308 ROKU | rzeź Gdańska w 1308]]), odrodzenie życia miejskiego na [[GŁÓWNE MIASTO | Głównym Mieście]] i zmiany sieci rzecznej (odsuwanie się koryta Wisły) spowodowały w XIV wieku skoncentrowanie działalności portowej na lewym brzegu Motławy, na krótkich nabrzeżach przy [[BRAMY MIEJSKIE | bramach miejskich]] (wodnych) Głównego Miasta, a w końcu XIV wieku podjęcie budowy przystani na prawym brzegu, w miejscu obecnych [[SPICHLERZE | Spichlerzy]]. Istniały wówczas także, niezależnie, przystań komturów ([[KOMTURSTWO GDAŃSKIE | komturstwo]]) przy [[ZAMEK KRZYŻACKI | zamku]] i przystań [[MŁODE MIASTO (Jungstadt) | Młodego Miasta]] na lewym brzegu Wisły, obie zlikwidowane podczas [[WOJNA TRZYNASTOLETNIA | wojny trzynastoletniej]]. <br/><br/>
 +
W końcu XVI wieku połączono pomosty przy bramach na lewym brzegu Motławy w ciągłą konstrukcję i łączna długość nabrzeży osiągnęła około 1,5 km ([[DŁUGIE POBRZEŻE | Długie Pobrzeże]]). Niedostatek akwenów i terenów wzdłuż brzegów Motławy spowodował, że około 1600 poszerzono i pogłębiono wschodnią fosę, przekształcając ją w kanał portowy (Nowa Motława). Dzięki temu długość nabrzeży wzrosła do około 2,5 km, a liczba spichlerzy do 315 (1643). W XVII wieku wzrost wielkości statków oraz zamulenie ujścia Wisły sprawiły, że nowym, dodatkowym miejscem przeładunku stała się reda, gdzie odładowywano lub doładowywano większe jednostki za pomocą tzw. burdyn. Roczne przeładunki w najlepszych okresach pierwszej połowy XVII wieku sięgały 0,5 mln ton. <br/><br/>
 +
Od 1680 głównym wejściem do portu stawała się Głębia Zachodnia (obecnie Kanał Portowy); na jej południowym brzegu po I rozbiorze Polski w 1772 powstał zalążek [[NOWY PORT | Nowego Portu]], konkurencyjnej przystani pruskiej. Na początku XIX wieku port tracił na znaczeniu m.in. z powodu pogłębiającej się dysproporcji między rosnącym zanurzeniem statków a głębokością toru wodnego na Wiśle. Problem nienadążania z pogłębianiem został rozwiązany dzięki przełomowi Wisły Śmiałej w 1840. Umożliwił on oddzielenie Martwej Wisły od nurtu za pomocą śluzy, skuteczne pogłębianie i rozbudowę nabrzeży nad jej brzegami; w konsekwencji Nowy Port przejął większość obrotów zintegrowanego pod pruskimi rządami portu. Poprawa żeglowności akwenów umożliwiła także założenie bazy marynarki wojennej w 1844, przekształconej następnie w arsenał morski ([[STOCZNIA KRÓLEWSKA | Stocznia Królewska]], następnie Cesarska). <br/><br/>
 +
W 1879 oddano do użytku pierwszy basen portowy (obecnie Władysława IV), w 1904 w miejsce dotychczasowej Łachy Szkutniczej ([[WARZYWÓD WIELKI I MAŁY | Warzywód Wielki]]), zbudowano kanał Kaiserhafen ([[KANAŁ KASZUBSKI | Kanał Kaszubski]]). Nabrzeża osiągnęły długość 4,6 km, a przeładunki po raz pierwszy przekroczyły 2 mln ton w 1911. W [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnym Mieście Gdańsku]] portem zarządzała [[RADA PORTU I DRÓG WODNYCH W II WOLNYM MIEŚCIE GDAŃSKU | Rada Portu i Dróg Wodnych]] będąca jednocześnie właścicielem około 85% nabrzeży i infrastruktury portu oraz głównym inwestorem. Długość nabrzeży zwiększyła się z 21 km w 1924 do 31 km w 1938 między innymi dzięki budowie basenu Górniczego. Przeładunki wzrosły z 1,8 mln ton w 1920 do 8,6 mln w 1928, a następnie malały na rzecz Gdyni, jednak do 1932 Port Gdański był największym portem obsługującym handel Rzeczypospolitej Polskiej. W 1938 przeładowano w nim 7,1 mln ton. <br/><br/>
 +
W 1945 port został uruchomiony na dotychczasowym obszarze, z wyjątkiem najbardziej zniszczonych i nieperspektywicznych (pozbawionych potencjału rozwojowego) rejonów nad Motławą. Zniszczenia nabrzeży oszacowano na 15%, magazynów – na 88%. Po odbudowie, w latach 1958–1964, poszerzono, zbyt wąskie dla współczesnych statków, Kanał Portowy i Zakręt Pięciu Gwizdków do aktualnego wymiaru. Rekordowe przeładunki z 1928 (8,6 mln ton) osiągnięto ponownie w 1968, a największe w historii obroty 14 mln ton port wewnętrzny miał w 1974. W tym samym roku uruchomiono Port Północny i w 1978 cały Port Gdański przeładował 28,3 mln ton, co do 2011 było niepobitym rekordem. {{author: MBŁ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 16:47, 11 maj 2024

Pieczęć okrętowa z wizerunkiem godła Gdańska według odcisku
z 1691
Skład drzewny w porcie, Matthaeus Deisch, 1761–1765
Przed wejściem do portu gdańskiego, około 1850
Carl Anton Mann, Przed gdańskim portem, 1855
Wejście do portu gdańskiego, 1838, na podstawie obrazu Alberta Juchanowitza litografia Franza Bilsa
Okręty wojenne w porcie gdańskim, na pierwszym planie drewno przygotowane do eksportu, 1911
Główna stacja bunkrowa olei oraz instalacje tankowe „Polskiego Towarzystwa Naftowego” w porcie gdańskim; u góry po prawej kościół kościół Wniebowstąpienia w Nowym Porcie, 1938
Port Gdański, baza promowa, lata 70. XX wieku

PORT GDAŃSKI, uniwersalny port morski i rzeczny zlokalizowany na terenie miasta Gdańska, na akwenach zachodniej części delty Wisły, Motławie oraz na akwenie morskim przyległym do tzw. Wyspy Portowej. Składa się z naturalnego portu wewnętrznego położonego wzdłuż Martwej Wisły ( Wisła) i Motławy oraz sztucznego portu zewnętrznego na morskim (północnym) brzegu Wyspy Portowej o nazwie Port Północny. Mieści rejony (terminale) przeładunkowe, logistyczne i pasażerskie, przemysł portowy, przystanie przedsiębiorstw inżynierii i górnictwa morskiego, bazy statków administracji morskiej, przystanie postojowe, kluby sportów wodnych, dzielnice mieszkaniowo-usługowe oraz nabrzeża i grunty nieużytkowane.

Granica administracyjna Portu Gdańskiego obejmuje akweny: Martwą Wisłę od ujścia do Zatoki Gdańskiej do rozwidlenia Wisły Śmiałej, całą Wisłę Śmiałą i odcinek Motławy od ujścia do Wisły do Mostu Zielonego i Mostu Stągiewnego oraz tereny: zachodnią część Wyspy Portowej (m.in. Przeróbka), pas lądu przyległy do jej wschodniego brzegu (w tym Górki Zachodnie), wyspę Ostrów oraz przerwany w dwóch miejscach pas lądu o szerokości 50–700 m, przyległy do lewego brzegu Martwej Wisły od ujścia do Płoni Wielkiej. W porcie wewnętrznym akwatorium dostępne dla statków morskich kończy się na Martwej Wiśle, w miejscu przegrodzenia jej mostem drogowym na Wyspę Portową ( Most Siennicki) w odległości 4,5 mili morskiej (8,3 km) od główki falochronu Wschodniego.

Morska część Portu Gdańskiego ma 37,5 km nabrzeży, z czego przeładunkowych 11,2 km i 2,8 km pirsów przeładunkowych (wszystkie w porcie zewnętrznym), uzbrojonych łącznie w 7,7 km torów poddźwigowych. Akweny o charakterze publicznym (za ich utrzymanie odpowiada Państwo) liczą 237,8 ha w porcie zewnętrznym i 174,8 ha w morskim porcie wewnętrznym (wyłączone są odcinek Martwej Wisły między mostem na wyspę Ostrów i ujściem Motławy oraz Motława). Dopuszczalne zanurzenie statków w porcie zewnętrznym wynosi 15 m, w porcie wewnętrznym 10,2 m. Sieć kolejowa w przeładunkowej części portu ma 62,5 km, drogi i place manewrowe zajmują 49,3 ha, powierzchnie składowe 69,7 ha, w tym 10,7 ha w magazynach. Zdolność przeładunkowa Portu Gdańskiego wynosi około 60 mln ton rocznie, w tym około 49 mln ton w porcie zewnętrznym. W 2010 przeładowano 27,2 mln ton, w tym 14,4 mln ton paliw płynnych, 6,7 mln ton ładunków masowych (w tym 3,3 mln ton węgla) i 6,1 mln ton ładunków drobnicowych; w porcie wewnętrznym przeładowano 6,5 mln ton, a w porcie zewnętrznym 20,7 mln ton, co jest (2011) jego najlepszym wynikiem. W 2010 Port Gdański był pierwszy w Polsce i siódmy na Morzu Bałtyckim pod względem wielkości przeładunków oraz pierwszy w Polsce i trzeci na Morzu Bałtyckim w przeładunkach kontenerów (512 000 TEU).

Główne wejście do portu wewnętrznego z Morza Bałtyckiego znajduje się w ujściu Martwej Wisły, zabezpieczone jest falochronami Wschodnim (długość 757 m) i Zachodnim (długość 205 m); prowadzi do niego przez przybrzeżne płycizny tor wodny o długości 2,6 mil morskich, szerokości na dnie 250–150 m, pogłębiony do 12 m i oznakowany pławami oraz nabieżnikami. Port wewnętrzny łączy się z Wisłą poprzez śluzę w Przegalinie i jej kanał, które wybudowano między Martwą Wisłą i Przekopem Wisły. Ujście odnogi Martwej Wisły, Wisły Śmiałej, jest drugorzędnym wejściem do portu wewnętrznego z morza.

Port zewnętrzny ma charakter półotwarty, jego akwatorium nie jest całkowicie zamknięte falochronami; prowadzi do niego tor wodny o długości 3,4 mil morskich, szerokości na dnie 350 m, pogłębiony do 17 m i oznakowany pławami.

Port wewnętrzny biegnie wzdłuż brzegów Martwej Wisły obudowanych nabrzeżami, początkowo w kierunku wschodnim, do Zakrętu Pięciu Gwizdków (na tym odcinku nazwa akwenu: Kanał Portowy), następnie w kierunku południowo-zachodnim do wyspy Ostrów utworzonej przez wykopanie kanału ( Kanał Kaszubski) poprzez szyję zakola Wisły. Przy południowym cyplu wyspy Ostrów uchodzi rzeka Motława, w której głębi znajduje się najstarsza, historyczna część portu.

Linia nabrzeży portu wewnętrznego jest wydłużona przez wybudowane w brzegach Martwej Wisły baseny; w lewym, zachodnim brzegu basen Władysława IV, w prawym, wschodnim, basen Westerplatte, basen Górniczy i baseny Ostrawica I–V. Łącznie nabrzeża morskie portu wewnętrznego liczą 34,2 km, z czego 10,2 km służy do przeładunków, 11,1 km zajmuje przemysł stoczniowy, 5,3 km nabrzeża postojowe, żeglugi przybrzeżnej, przystanie i bazy armatorów (w tym 1 km nabrzeża Motławy).

Większość nabrzeży przeładunkowych, postojowych, towarzysząca im infrastruktura i publiczne akweny portowe znajdują się pod zarządem przedsiębiorstwa użyteczności publicznej Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA. Wykonywaniem usług portowych, w tym przeładunkowych, zajmują się prywatni przedsiębiorcy. Przeładunki drobnicy odbywają się głównie na lewym, zachodnim brzegu Martwej Wisły w basenie Władysława IV (Wolny Obszar Celny), na nabrzeżu Oliwskim i Wiślanym; na nabrzeżu Szczecińskim mieści się Gdański Terminal Kontenerowy. Przeładunki towarów masowych odbywają się w basenie Górniczym oraz na wschodnim brzegu Kanału Kaszubskiego. Nabrzeże Chemików obsługuje Gdańskie Zakłady Nawozów Fosforowych (GZNF Fosfory), na nabrzeżu Przemysłowym ładuje się chemikalia sypkie i płynne, kruszywa, sól. Zboża przeładowuje się na nabrzeżu Zbożowym i Bytomskim. W Kanale Portowym są dwa terminale promowe. Większość przeładunków paliw płynnych, węgla i kontenerów odbywa się w terminalach Portu Północnego.

Historia. Port powstał najpewniej równocześnie z pierwszą osadą w X wieku ( Grodzisko). Do XIII wieku rozwijał się poprzez zakładanie osobnych przystani grodu i miasta na prawie lubeckim ( Stare Miasto) w ujściu Motławy do Wisły. Przystanie te miały drewniane nabrzeża o łącznej długości około 500 m. Upadek miasta na prawie lubeckim ( rzeź Gdańska w 1308), odrodzenie życia miejskiego na Głównym Mieście i zmiany sieci rzecznej (odsuwanie się koryta Wisły) spowodowały w XIV wieku skoncentrowanie działalności portowej na lewym brzegu Motławy, na krótkich nabrzeżach przy bramach miejskich (wodnych) Głównego Miasta, a w końcu XIV wieku podjęcie budowy przystani na prawym brzegu, w miejscu obecnych Spichlerzy. Istniały wówczas także, niezależnie, przystań komturów ( komturstwo) przy zamku i przystań Młodego Miasta na lewym brzegu Wisły, obie zlikwidowane podczas wojny trzynastoletniej.

W końcu XVI wieku połączono pomosty przy bramach na lewym brzegu Motławy w ciągłą konstrukcję i łączna długość nabrzeży osiągnęła około 1,5 km ( Długie Pobrzeże). Niedostatek akwenów i terenów wzdłuż brzegów Motławy spowodował, że około 1600 poszerzono i pogłębiono wschodnią fosę, przekształcając ją w kanał portowy (Nowa Motława). Dzięki temu długość nabrzeży wzrosła do około 2,5 km, a liczba spichlerzy do 315 (1643). W XVII wieku wzrost wielkości statków oraz zamulenie ujścia Wisły sprawiły, że nowym, dodatkowym miejscem przeładunku stała się reda, gdzie odładowywano lub doładowywano większe jednostki za pomocą tzw. burdyn. Roczne przeładunki w najlepszych okresach pierwszej połowy XVII wieku sięgały 0,5 mln ton.

Od 1680 głównym wejściem do portu stawała się Głębia Zachodnia (obecnie Kanał Portowy); na jej południowym brzegu po I rozbiorze Polski w 1772 powstał zalążek Nowego Portu, konkurencyjnej przystani pruskiej. Na początku XIX wieku port tracił na znaczeniu m.in. z powodu pogłębiającej się dysproporcji między rosnącym zanurzeniem statków a głębokością toru wodnego na Wiśle. Problem nienadążania z pogłębianiem został rozwiązany dzięki przełomowi Wisły Śmiałej w 1840. Umożliwił on oddzielenie Martwej Wisły od nurtu za pomocą śluzy, skuteczne pogłębianie i rozbudowę nabrzeży nad jej brzegami; w konsekwencji Nowy Port przejął większość obrotów zintegrowanego pod pruskimi rządami portu. Poprawa żeglowności akwenów umożliwiła także założenie bazy marynarki wojennej w 1844, przekształconej następnie w arsenał morski ( Stocznia Królewska, następnie Cesarska).

W 1879 oddano do użytku pierwszy basen portowy (obecnie Władysława IV), w 1904 w miejsce dotychczasowej Łachy Szkutniczej ( Warzywód Wielki), zbudowano kanał Kaiserhafen ( Kanał Kaszubski). Nabrzeża osiągnęły długość 4,6 km, a przeładunki po raz pierwszy przekroczyły 2 mln ton w 1911. W II Wolnym Mieście Gdańsku portem zarządzała Rada Portu i Dróg Wodnych będąca jednocześnie właścicielem około 85% nabrzeży i infrastruktury portu oraz głównym inwestorem. Długość nabrzeży zwiększyła się z 21 km w 1924 do 31 km w 1938 między innymi dzięki budowie basenu Górniczego. Przeładunki wzrosły z 1,8 mln ton w 1920 do 8,6 mln w 1928, a następnie malały na rzecz Gdyni, jednak do 1932 Port Gdański był największym portem obsługującym handel Rzeczypospolitej Polskiej. W 1938 przeładowano w nim 7,1 mln ton.

W 1945 port został uruchomiony na dotychczasowym obszarze, z wyjątkiem najbardziej zniszczonych i nieperspektywicznych (pozbawionych potencjału rozwojowego) rejonów nad Motławą. Zniszczenia nabrzeży oszacowano na 15%, magazynów – na 88%. Po odbudowie, w latach 1958–1964, poszerzono, zbyt wąskie dla współczesnych statków, Kanał Portowy i Zakręt Pięciu Gwizdków do aktualnego wymiaru. Rekordowe przeładunki z 1928 (8,6 mln ton) osiągnięto ponownie w 1968, a największe w historii obroty 14 mln ton port wewnętrzny miał w 1974. W tym samym roku uruchomiono Port Północny i w 1978 cały Port Gdański przeładował 28,3 mln ton, co do 2011 było niepobitym rekordem. MBŁ

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania