PORT PÓŁNOCNY

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Początek budowy pirsu węglowego Portu Północnego
Budowa Portu Północnego
Kapitanat Portu Północnego w budowie
Oficjalne otwarcie Portu Północnego 18 VII 1974
Port Północny w latach 80. XX wieku
Port Północny, 2010

PORT PÓŁNOCNY, sztuczny, zewnętrzny port morski Gdańska, budowany od 1970 roku na brzegu Wyspy Portowej, na wschód od półwyspu Westerplatte, na terenie osiedla Stogi; jedyny polski port zdolny obsługiwać statki o największym dopuszczalnym w cieśninach duńskich zanurzeniu 15 m.

Składa się z pięciu niezależnych zespołów budowli i urządzeń, tworzących odrębne rejony przeładunkowe. Baza Paliw Płynnych mieści się na sztucznej wyspie o długości 300 m i Falochronie Północnym o długości 1300 m, łączącym ją ze sztucznie usypanym półwyspem sięgającym 610 m od dawnej linii brzegowej. Na wschód od Basenu Wewnętrznego, na terenie sztucznie usypanym wzdłuż brzegu, znajdują się: Terminal Węglowy z Pomostem Węglowym o długości 765 m, Terminal Przeładunku Gazu Płynnego (LPG) z pomostem o długości 220 m i Terminal Przeładunkowo-Składowy Suchych Ładunków Masowych (w budowie – 2011) z pomostem o długości 600 m. Najdalej na wschód znajduje się terminal kontenerowy DCT ze sztucznie usypanym molem o długości 800 m.

Tor wodny do Portu Północnego ma długość 3,4 mil morskich i głębokość 17,5 m. Baza Paliw Płynnych ma dwa baseny z czterema stanowiskami dla zbiornikowców (najdłuższe 350 m); zdolność przeładunkowa wynosi 34 mln ton rocznie, przeładunki w roku 2010 – 14,1 mln ton; przyjmuje zbiornikowce o nośności do 310 tysięcy ton, największy jednorazowy załadunek wynosił 190 tysięcy ton ropy naftowej (2007). Terminal Węglowy ma jedno stanowisko załadunkowe dla statków o długości 280 m, place składowe na 600 tysięcy ton; zdolność załadunku wynosi około 8 mln ton rocznie i do 50 tysięcy ton dziennie, w roku 2010 załadowano 3 mln ton. Terminal LPG ma jedno stanowisko dla statków o długości 190 m, zbiorniki magazynowe na 13 tysięcy ton; zdolność przeładunku wynosi 0,5 mln ton rocznie, w roku 2010 przeładowano 0,3 mln ton.

Jako jedyny terminal Portu Północnego ma głębokość 9,5 m. DCT ma nabrzeże o długości 650 m, zdolność przeładunku 600 tysięcy TEU (około 7 mln ton), w roku 2010 przeładowano 452 tysięcy TEU. Łączna zdolność przeładunkowa Portu Północnego wynosi około 49 mln ton (2011).

Budowę Portu rozpoczęto 17 VIII 1970; pierwszy statek (m/s „Uniwersytet Gdański”) załadowano przy Pomoście Węglowym 9 VII 1974. Oficjalnie otwarty 18 VII 1974 (oddanie do użytku bazy przeładunków węglowych). Baza Paliw Płynnych odebrała pierwszy ładunek ropy naftowej 25 VII 1975; terminal LPG został uruchomiony 18 IX 1998; DCT obsłużył pierwszy statek 1 VI 2007. MBŁ

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania