KANAŁ KASZUBSKI
< Poprzednie | Następne > |



KANAŁ KASZUBSKI (Kaiserhafen), długość około 2 km, szerokość 140–230 m, głębokość 7,5 m, między obecnym nabrzeżem Zdobywców Kołobrzegu na wyspie ► Ostrów od zachodu a obecnymi nabrzeżami Chemików, Przemysłowym i Bytomskim od wschodu na ► Przeróbce. Powstał w latach 1901–1904 jako Kaiserhafen (Port Cesarski) przez pogłębienie, poszerzenie i przystosowanie (ścięcie) zakola ► Wisły do wykorzystania przez statki pełnomorskie ► Łachy Bosmańskiej, północnej części ► Warzywodu Wielkiego.
Budowany od 1903 pod nadzorem ► Georga Richarda Gromscha, otwarty 27 V 1904 przez cesarza niemieckiego Wilhelma II. Połączenie między nabrzeżami Portu Cesarskiego na obecnej Przeróbce a wyspą Holm (► Ostrów), w celu transportu sekcji kadłubów z hal prefabrykacji na pochylnię i wagonów kolejowych biegnącej tu linii kolejowej, zapewniały promy kolejowe ► „Gdańsk” (ex „Danzig”) i ► „Gedania”. Przeprawa promowa od 1996 roku nieczynna (ostatni prom: „Ostrów-1”, zwodowany 22 XII 1976 w Płockiej Stoczni Rzecznej, nośność 530 ton).
Nad kanałem, obok portowych placów składowych (głównie drewna), zbudowano w 1912 w rejonie obecnej ul. Ku Ujściu fabrykę nawozów sztucznych, Chemische Produkten-Fabrik Pommerensdorf GmbH, obecnie po rozbudowie Gdańskie Zakłady Nawozów Fosforowych (► przedsiębiorstwa).