LINIA KOLEJOWA NUMER 249, normalnotorowa, zeletryfikowana, jednotorowa linia kolejowa biegnąca ze stacji Gdańsk Główny do nieczynnego przystanku kolejowego Gdańsk Brzeźno. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 6,5 kilometrów. Przebiega przez dzielnice administracyjne (często wzdłuż ich granic): Śródmieście, Aniołki, Młyniska, Wrzeszcz Dolny, Letnica, Brzeźno i Nowy Port.
Prace nad budową linii rozpoczęto w 1865 i została ona oddana do użytku 1 X 1867. Biegła wtedy z ówczesnej stacji Gdańsk Brama Nizinna, poprzez Bramę Oruńską, Zaroślak, do Nowego Portu. Obsługiwała ruch pasażerski oraz towarowy. Po II wojnie światowej linia została przejęta przez Polskie Koleje Państwowe, które postanowiły ją zelektryfikować. Próbną eksploatację sieci trakcyjnej rozpoczęto 2 I 1951, a rozkładowe pociągi zaczęły kursować od 4 III 1951. Od tej pory kursowały po linii pasażerskiej pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej relacji Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port i Gdańsk Nowy Port – Gdańsk Główny oraz pociągi towarowe obsługujące między innymi Nowy Port. Te drugie stopniowo zanikły wraz z budową i późniejszą rozbudową Portu Północnego.
15 XII 2002 kursowanie pociągów wstrzymano na odcinku Gdańsk Brzeźno – Gdańsk Nowy Port i odtąd pociągi dojeżdżały tylko do
przystanku Gdańsk Brzeźno. 25 VI 2005 zawieszono również to połączenie na całej długości. W 2077 miała miejsce fizyczna likwidacja linii na odcinku Gdańsk Brzeźno – Gdańsk Nowy Port. 3 V 2012 na linii został otwarty przystanek Gdańsk Stadion Expo, znajdujący się w obrębie stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Okolicznościowe pociągi z tego przystanku docierają – i odjeżdżają tylko w wybrane dni imprez masowych odbywających się na stadionie bądź wydarzeń mających miejsce w siedzibie Międzynarodowych Targów Gdańskich. Kursują one z i do stacji Gdańsk Główny i nie zatrzymują się na pośrednich przystankach kolejowych. W 2020 na odcinku Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa przeprowadzono remont linii. PP