HERBY MIASTA GDAŃSKA I DZIELNIC

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{paper}} Herb Gdańska w XVII wieku, Der Stadt Dantzigk…, 1687[[File:Herb Gdańska w Cz...”)
 
 
(Nie pokazano 27 wersji utworzonych przez 6 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Herb Gdańska w XVII wieku, Der Stadt Dantzigk…, 1687.JPG|thumb|Herb Gdańska w XVII wieku, Der Stadt Dantzigk…, 1687]][[File:Herb Gdańska w Czerwonej Sali Ratusza Głównomiejskiego.JPG|thumb|Herb Gdańska w Czerwonej Sali Ratusza Głównomiejskiego]][[File:Epigramat heraldyczny In Dantiscanorum insignia, Jan Hasentödter, 1569 .JPG|thumb|Epigramat heraldyczny In Dantiscanorum insignia, Jan Hasentödter, 1569 ]][[File:Herb Gdańska projektu Fritza Augusta Pfuhle, około 1930.JPG|thumb|Herb Gdańska projektu Fritza Augusta Pfuhle, około 1930]][[File:Herb Gdańska z okładki książki Danziger Buergerbuch, 1927.JPG|thumb|Herb Gdańska z okładki książki Danziger Buergerbuch, 1927]][[File:Pieczęć sygnetowa z herbem Gdańska według odcisku z 1457 roku.JPG|thumb|Pieczęć sygnetowa z herbem Gdańska według odcisku z 1457 roku]]HERBY MIASTA GDAŃSKAiDZIELNIC. Główne Miasto Gdańsk. Herby miejskie (godła ujęte w tarczy) pojawiły się w 2. ćwierci XIV w. W Gd. przypadło to na początkowy okres rządów zak. krzyż., który ściśle nadzorował proces tworzenia h. miejskich, wymagając odwoływania się w nich do swoich godeł i barw: zakonnych krzyży, ew. elementów występujących na pieczęciach lokalnych q komturów. q Główne Miasto, któremu zakon narzucił jako godło herbowe 2 krzyże w słup (pionowo), podejmowało próby utrzymania swojego wcześniejszego, XIII-wiecznego godła z q pieczęci z wyobrażeniem kogi. Kompromisową propozycją gdańszczan było sporządzenie ok. 1352 pieczęci sekretnej, nadal z wyo- brażeniem kogi, choć z krzyżami na flagach. Nie zyskało to akceptacji Krzyżaków; od lat 60. XIV w. oficjalna pieczęć celna Głównego Miasta przedstawiała herb z 2 krzyżami. Ustępstwem Krzyżaków było pozwolenie na używanie barw q Hanzy: pola czerwonego, godła (krzyży) srebrnego, a nie czarno-srebrnych barw zakonu. Nacisk zakonu i opór mieszczan spowodowały rzadki wypadek równoległego funkcjonowania w kancelarii Głównego Miasta pieczęci z tradycyjnym godłem i z narzuconym herbem. Od 2. poł. XIV w. do 1. poł. XV w. herbami ozdabiano obiekty miejskie; ob. jeszcze h. zachowały się na zworniku q Bramy Chlebnickiej i w kamiennej oprawie nad bramą w Katowni (q Wieża Więzienna). Jako narzucony symbol władzy Krzyżaków herb odrzucany był przez władze Głównego Miasta w okresach nieuznawania panowania zakonu (podczas q wielkiej wojny, 1410, i w pocz. q wojny trzynastoletniej, 1454), kiedy powracano do godła z kogą.{{author: }} Kontrowersje wokół herbu zakończyło jego udostojnienie 25 V 1457 przez Kazimierza Jagiel- lończyka poprzez dodanie nad 2 krzyżami złotej korony. Herb przybrał wygląd korony zbudowanej z 5 płatków (kwiatonów), z górnym ramieniem górnego krzyża wchodzącym w dolną obręcz korony. Oznaczało to symboliczną opiekę królów pol. nad miastem. W 1457–1563 nowym herbem w charakterystycznym, szerszym układzie, tzw. pokłonie heraldycznym, ozdobione były ważniejsze obiekty miejskie: centralne miejsce zajmował (umieszczony pionowo) herb Królestwa Polskiego (Orzeł Biały), któremu towarzyszył z prawej (heraldycznie, czyli z lewej dla patrzącego) pochylony („w pokłonie”) herb powstałej po wojnie trzynastoletniej prowincji Prusy Królewskie (czarny, pokrzyżacki orzeł z koroną Kazimierza Jagiellończyka na szyi, z ręką unoszącą miecz nad głową orła – element herbu Jagiellonów, jak w herbie Litwy), z lewej (dla patrzącego z prawej) pochylony herb Gd. Obecnie wyobrażenia takie zachowały się na bramach q Mariackiej i q Straganiarskiej. Zanik tej formy prezentacji heraldycznej nastąpił w okresie konfliktów Gd. ze Stefanem Batorym, od lat 60. XVI w. Początkowo (do schyłku XVI w.) „triadę” herbową roz- sunięto, rezygnując z pokłonu (przedstawienia zachowane ob. na bramach q Zielonej i q Wyżynnej oraz na q Ratuszu Staromiejskim), od pocz. XVII w. w ogóle z niej zrezygnowano (zachowane herby na q Wielkiej i q Małej Zbrojowni, Starej Aptece, q bramach Nizinnej i Żuławskiej). Konsekwencją konfliktów, także następnych, z Zygmuntem III Wazą (tu na tle wyznaniowym) była zmiana samego układu elementów w herbie, czyli stopniowe wysuwanie górnego ramienia górnego krzyża z otoku korony, aż do zupełnego rozsunięcia tych elementów. Symboliczna treść ideologiczna zmiany sprowadzała się do komunikatu, że Gd. uznaje władzę Polski, ale nie chce korzystać z opieki jej władców, rozumianej jako narzucanie społeczności miejskiej ich zdania. Nie brakło przy tym i stanowisk ekstremalnych, np. pojawienie się od XVI w. na pieczęciach i znakach wodnych gd. drukarni przedstawień herbu umieszczających koronę ponad tarczą. (Układ rozsuniętych elementów godła, zaakceptowany w czasach II WMG – oficjalny wizerunek oparto na projekcie z 1915 berlińskiego heraldyka Maksa Blocka – obowiązuje też ob.; ostatnią uchwałę w sprawie wyglądu herbu Gd. podjęto 1 VIII 1996). Od 1457 herbowi Gd. (w przedstawieniu tzw. herbu wielkiego, z elementami ozdobnymi, które mogą być przy herbie, ale nie muszą) towarzyszą tzw. trzymacze tarczy herbowej, w postaci 2 lwów. W celu wizualnego umocowania trzymaczy (by nie sprawiały wraże- nia zawieszonych w powietrzu) lwy są osadzane na tzw. postumencie, którego powierzchnia frontowa bywa wykorzystywana do umiesz- czania dewiz, krótkich zdań określających zasady i motywy postępowania władz i obywateli miasta. Najstarszą znaną gd. dewizę umieścił w 1533 pod niezachowanym herbem w q Dworze Artusa rzeźbiarz q Adrian Karffycz: Solo Deo Gloria (Jedynemu Bogu Chwała). W 1593 przy herbie na kominku w Sali Czerwonej q Ratusza Głównego Miasta rzeźbiarz Wilhelm van der Meer umieścił dewizę: Ad Rempublicam ut ad ignem (Do Rzeczypospolitej jak do ognia). W 1596 drzwi wejściowe do Sali Czerwonej ozdobiono rzeźbionym herbem z dewizą: Pro lege militemus pro grege („Za prawo walczymy i sprawiedliwość”). Była to najpopularniejsza dewiza Gd. w XVII w., choć do rangi najważniejszej wyrosła umieszczona ok. 1610 w nadprożu przejścia z Sali Zimowej do Sali Czerwonej Ratu- sza Głównego Miasta: q Nec temere nec timide („Ani zuchwale, ani trwożliwie”, ew. „Bez strachu, lecz z rozwagą”). Od 6 II 1861 gazeta q „Danziger Zeitung” umieszczała ją w swoim nagłówku pod herbem Gd., przyczyniając się do jej upowszechnienia. W 1621 Rada Miejska nakazała znakowanie wyrobów złotniczych herbem miasta. W okresie II WMG (od 1923) m.in. zdobiła ranty (obrzeża) gd. guldenów. Rangę oficjalnej dewizy Gd. nadano jej 1 VIII 1996. Wcześniej, 12 XI 1991, Rada Miasta uznała herb miasta za dobro Gd. i przyjęła uchwałę o jego ochronie prawnej.{{author: }}q Stare Miasto. Herb funkcjonował w okresie samodzielności miasta, 1377–1454. Wyobrażał patronkę kośc. paraf., św. Katarzynę z Aleksandrii w koronie, z mieczem i zębatym kołem, symbolem jej męczeństwa, z kulącym się u stóp świętej cesarzem Maksymiusem (305–313), za czasów którego została umęczona.{{author: }} q Młode Miasto. Herb funkcjonował w okresie jego istnienia 1380–1454. Wyobrażał patrona kośc. paraf., św. Bartłomieja, obnażonego, stojącego w niszy pod baldachimem między dwoma orłami, ze wzniesionym w prawej ręce mieczem, symbolem swego męczeństwa, i własną, odartą skórą w lewej ręce.{{author: }} q Zjednoczone Miasto Chełm. Herb funkcjonował 1772–1814, w okresie istnienia tego miasta. W 1772–1807 wyobrażał tarczę czteropolową (z orłem prus. ponad tarczą), z godłami nawiązującymi do miejscowości wchodzących w jego skład. Godła te przedstawiały: św. Piotra z kluczem (godło Chełma, będącego niegdyś własnością biskupów włocławskich), w polu złotym czarną głowę wołu z pierścieniem w nozdrzach, pod czerwonym kapeluszem kardynalskim z frędzlami (godło Siedlec), w polu srebrnym gwiazdę sześcioramienną czerwoną w otoczeniu 6 mniejszych podobnych (godło Starych Szkotów), w polu czerwonym skrzyżowany złoty pastorał ze srebrnym mieczem o złotej rękojeści pod złotym baldachimem (godło Świętego Wojciecha). W 1807, po włączeniu do q i WMG, dodano piątą tarczę z godłem gd. I WMG. Ustanowiony przez Napoleona i w 1807 wraz z tytułem księcia gd., herb miasta składał się z 3 pól: w górnym złotym znalazł się czarny orzeł, w środkowym zielonym 2 tańczące pary, w dolnym złotym czarny krzyż. Skrajne pola symbolizowały Prusy i zak. krzyż., godło środkowe odwoływało się do sięgającej XVI w. etymologii nazwy Gd., powstałej rzekomo od karczmy w okolicach klasztoru dominikańskiego, miejsca zabaw rybaków: Tanzkruge. Napoleoński herb księstwa gd. różnił się szczegółem: prus. orła w górnym polu zastąpiono dwoma skrzydłami cesarskimi.{{author: }} q Orunia. Herb został przyznany przez q Senat II WMG gminie Orunia 26 i 1924. Wyobrażał w czerwonym polu na zielonej murawie Krzyżaka w szmelcowanej (błękitnej) zbroi, białej tunice z czarnym krzyżem na sercu, ze złotym mieczem u lewego boku, w prawej ręce trzymającego biały proporzec z czarnym krzyżem, z lewą ręką opartą na stojącej srebrnej tarczy z czarnym krzyżem. Godło nawiązywało do pieczęci komturów gd. z XIV–XV w.: stojący rycerz, symbolizujący komtura gd. Albrechta von Ore, poległego w bitwie pod Płowcami (1331), uchodzącego za zał. Oruni. Przestał obowiązywać po przyłączeniu gminy do II WMG 15 VIII 1933. {{author:BŚ}}q Oliwa. Herb przyznany przez Senat II WMG gminie Oliwa 23 V 1924. Wyobrażał w srebrnym polu zielone drzewko oliwne z tarczą z godłem Gd. Motyw nawiązywał do godła miejscowego q klasztoru cystersów, które wyobrażało Matkę Boską z Dzieciątkiem na drzewie oliwnym. Przestał obowiązywać po przyłączeniu Oliwy do Gd. 1 VII 1926.  {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:Pieczęć sygnetowa z herbem Gdańska według odcisku z 1457 roku.JPG|thumb|Pieczęć sygnetowa z herbem Gdańska według odcisku z 1457]]
 +
[[File:Epigramat heraldyczny In Dantiscanorum insignia, Jan Hasentödter, 1569 .JPG|thumb|Epigramat heraldyczny ''In Dantiscanorum insignia'', Jan Hasentödter, 1569 ]]
 +
[[File:Panorama_miasta,_w_górnych_narożnikach_herby_Gdańska_i_Polski,_około_1650.jpg|thumb|Panorama miasta, w górnych narożnikach herby Gdańska i Polski, około 1650]]
 +
[[File:Herb Gdańska w XVII wieku, Der Stadt Dantzigk…, 1687.JPG|thumb|Herb Gdańska w XVII wieku, ''Der Stadt Dantzigk…'', 1687]]
 +
[[File:Herb Gdańska w Czerwonej Sali Ratusza Głównomiejskiego.JPG|thumb|Herb Gdańska w Czerwonej Sali Ratusza Głównego Miasta]]
 +
[[File:Herb na kominku w Wielkiej Sali Rady Ratusza Głównego Miasta, 1913 .JPG|thumb|Herb na kominku w Wielkiej Sali Rady Ratusza Głównego Miasta, 1913]]
 +
[[File:Herb Gdańska z okładki książki Danziger Buergerbuch, 1927.JPG|thumb|Herb Gdańska z okładki książki ''Danziger Bürgerbuch'', 1927]]
 +
[[File:Herb Gdańska projektu Fritza Augusta Pfuhle, około 1930.JPG|thumb|Herb Gdańska projektu [[PFUHLE FRITZ AUGUST, profesor Technische Hochschule Danzig | Fritza Augusta Pfuhle]], około 1930]]
 +
[[File: Herb_1996.jpg |thumb| Wizerunek herbu Gdańska, 1996]]
 +
[[File:Herb Oruni.JPG|thumb|Herb Oruni nadany 26 I 1924]]
 +
[[File:Senacki herb gminy wiejskiej Oliwa.JPG|thumb|Herb Oliwa nadany 23 V 1924]]
 +
 
 +
'''HERBY MIASTA GDAŃSKA I DZIELNIC. [[GŁÓWNE MIASTO | Główne Miasto Gdańsk]].''' Herby miejskie (godła ujęte w tarczy) pojawiły się w 2. ćwierci XIV wieku. W Gdańsku przypadło to na początkowy okres rządów zakonu krzyżackiego, który ściśle nadzorował proces tworzenia herbów miejskich, wymagając odwoływania się w nich do swoich godeł i barw: zakonnych krzyży, ewentualnie elementów występujących na pieczęciach lokalnych [[KOMTURSTWO GDAŃSKIE | komturów]]. Główne Miasto, któremu zakon narzucił jako godło herbowe dwa krzyże w słup (pionowo), podejmowało próby utrzymania swojego wcześniejszego, XIII-wiecznego godła z [[PIECZĘCIE | pieczęci]] z wyobrażeniem kogi. Kompromisową propozycją gdańszczan było sporządzenie około 1352 pieczęci sekretnej, nadal z wyobrażeniem kogi, choć z krzyżami na flagach. Nie zyskało to akceptacji Krzyżaków; od lat 60. XIV wieku oficjalna pieczęć celna Głównego Miasta przedstawiała herb z dwoma krzyżami. Ustępstwem Krzyżaków było pozwolenie na używanie barw [[HANZA | Hanzy]]: pola czerwonego, godła (krzyży) srebrnego, a nie czarno-srebrnych barw zakonu. Nacisk zakonu i opór mieszczan spowodowały rzadki wypadek równoległego funkcjonowania w kancelarii Głównego Miasta pieczęci z tradycyjnym godłem i z narzuconym herbem.<br/><br/>
 +
Od 2. połowy XIV wieku do 1. połowy XV wieku herbami ozdabiano obiekty miejskie; obecnie jeszcze herby zachowały się na zworniku [[BRAMA CHLEBNICKA | Bramy Chlebnickiej]] i w kamiennej oprawie [[KATOWNIA | Katowni]]. Jako narzucony symbol władzy Krzyżaków herb odrzucany był przez władze Głównego Miasta w okresach nieuznawania panowania zakonu (podczas [[WIELKA WOJNA 1409–1411 | wielkiej wojny]], w 1410, i w początku [[WOJNA TRZYNASTOLETNIA | wojny trzynastoletniej]], w 1454), kiedy powracano do godła z kogą.<br/><br/>
 +
Kontrowersje wokół herbu zakończyło jego udostojnienie 25 V 1457 przez Kazimierza Jagiellończyka poprzez dodanie nad dwoma krzyżami złotej korony. Herb przybrał wygląd korony zbudowanej z 5 płatków (kwiatonów), z górnym ramieniem górnego krzyża wchodzącym w dolną obręcz korony. Oznaczało to symboliczną opiekę królów polskich nad miastem. W latach 1457–1563 nowym herbem w charakterystycznym, szerszym układzie, tzw. pokłonie heraldycznym, ozdobione były ważniejsze obiekty miejskie: centralne miejsce zajmował (umieszczony pionowo) herb Królestwa Polskiego (Orzeł Biały), któremu towarzyszył z prawej (heraldycznie, czyli z lewej dla patrzącego) pochylony („w pokłonie”) herb powstałej po wojnie trzynastoletniej prowincji Prusy Królewskie (czarny, pokrzyżacki orzeł z koroną Kazimierza Jagiellończyka na szyi, z ręką unoszącą miecz nad głową orła – element herbu Jagiellonów, jak w herbie Litwy), z lewej (dla patrzącego z prawej) pochylony herb Gdańska. Obecnie wyobrażenia takie zachowały się na bramach [[BRAMA MARIACKA | Mariackiej]] i [[BRAMA STRAGANIARSKA | Straganiarskiej]].<br/><br/>
 +
Zanik tej formy prezentacji heraldycznej w nieoficjalnych prezentacjach nastąpił w okresie konfliktów Gdańska ze Stefanem Batorym, od lat 60. XVI wieku. Początkowo (do schyłku XVI wieku) „triadę” herbową rozsunięto, rezygnując z pokłonu (przedstawienia zachowane obecnie na bramach [[BRAMA ZIELONA | Zielonej]] i [[BRAMA WYŻYNNA | Wyżynnej]] oraz na [[RATUSZ STAREGO MIASTA | Ratuszu Staromiejskim]]), od początku XVII wieku w ogóle z niej zrezygnowano (zachowane herby na [[WIELKA ZBROJOWNIA | Wielkiej]] i [[MAŁA ZBROJOWNIA | Małej Zbrojowni]], Starej Aptece, [[DWORZEC BRAMA NIZINNA | bramach Nizinnej]] i Żuławskiej). Konsekwencją konfliktów, także następnych, z Zygmuntem III Wazą (tu na tle wyznaniowym) była zmiana samego układu elementów w herbie, czyli stopniowe wysuwanie górnego ramienia górnego krzyża z otoku korony, aż do zupełnego rozsunięcia tych elementów. Symboliczna treść ideologiczna zmiany sprowadzała się do komunikatu, że Gdańsk uznaje władzę Polski, ale nie chce korzystać z opieki jej władców, rozumianej jako narzucanie społeczności miejskiej ich zdania. Nie brakło przy tym i stanowisk ekstremalnych, np. pojawienie się od XVI wieku na pieczęciach i znakach wodnych gdańskich drukarni przedstawień herbu umieszczających koronę ponad tarczą. Oficjalny herb Gdańska (używany na pieczęciach Rady Miejskiej) pozostał jednak bez zmian. Układ rozsuniętych elementów godła, zaakceptowany został w czasach [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]] (WMG) – oficjalny wizerunek oparto na projekcie z 1915 berlińskiego heraldyka Maxa Blocka – obowiązuje też obecnie; ostatnią uchwałę w sprawie wyglądu herbu Gdańska podjęto 1 VIII 1996).<br/><br/>
 +
Od 1457 herbowi Gdańska (w przedstawieniu tzw. herbu wielkiego, z elementami ozdobnymi, które mogą być przy herbie, ale nie muszą) towarzyszą tzw. trzymacze tarczy herbowej, w postaci dwóch lwów. W celu wizualnego umocowania trzymaczy (by nie sprawiały wrażenia zawieszonych w powietrzu) lwy są osadzane na tzw. postumencie, którego powierzchnia frontowa bywa wykorzystywana do umieszczania dewiz, krótkich zdań określających zasady i motywy postępowania władz i obywateli miasta. <br/><br/>
 +
Najstarszą znaną gdańską dewizę umieścił w 1533 pod niezachowanym herbem w [[DWÓR ARTUSA | Dworze Artusa]] rzeźbiarz [[KARFFYCZ ADRIAN, rzeźbiarz | Adrian Karffycz]]: ''Soli Deo Gloria'' (Jedynemu Bogu Chwała). W 1593 przy herbie na kominku w Sali Czerwonej [[RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA | Ratusza Głównego Miasta]] rzeźbiarz [[MEER (BARTH) MŁ. WILLEM van der, rzeźbiarz, kamieniarz| Wilhelm van der Meer]] umieścił dewizę: ''Ad Rempublicam ut ad ignem'' (Do Rzeczypospolitej jak do ognia). W 1596 drzwi wejściowe do Sali Czerwonej ozdobiono rzeźbionym herbem z dewizą: ''Pro lege militemus pro grege'' („Za prawo walczymy i sprawiedliwość”). Była to najpopularniejsza dewiza Gdańska w XVII wieku, choć do rangi najważniejszej wyrosła umieszczona około 1610 w nadprożu przejścia z Sali Zimowej do Sali Czerwonej Ratusza Głównego Miasta: [[NEC TEMERE, NEC TIMIDE | ''Nec temere nec timide'']] („Ani zuchwale, ani trwożliwie”, ewentualnie „Bez strachu, lecz z rozwagą”). Od 6 II 1861 gazeta [[DANZIGER ZEITUNG (II), dziennik | „Danziger Zeitung”]] umieszczała ją w swoim nagłówku pod herbem Gdańska, przyczyniając się do jej upowszechnienia.<br/><br/>
 +
W 1621 Rada Miejska nakazała znakowanie wyrobów złotniczych herbem miasta. W okresie II WMG (od 1923) między innymi zdobiła ranty (obrzeża) gdańskich guldenów. Rangę oficjalnej dewizy Gdańska nadano jej 1 VIII 1996. Wcześniej, 12 XI 1991, po raporcie rzecznika patentowego Aleksandra Pestkowskiego, że ponad 100 firm używa bezprawnie atrybutów Gdańska, Rada Miasta uznała herb miasta za dobro Gdańska i przyjęła uchwałę o jego ochronie prawnej. <br/><br/><br/>
 +
[[STARE MIASTO | '''Stare Miasto.''']] W okresie samodzielności miasta, w latach 1377–1454, nie jest znane jego przedstawienie herbowe (godło zamknięte w tarczy). Na pieczęciach posługiwano się jedynie godłem, wyobrażającym patronkę kościoła parafialnego, św. Katarzynę z Aleksandrii w koronie, z mieczem i zębatym kołem, symbolem jej męczeństwa, z kulącym się u stóp świętej cesarzem Maksymiusem (305–313), za czasów którego została umęczona. <br/><br/><br/>  [[MŁODE MIASTO (Jungstadt) | '''Młode Miasto.''']] Także i w wypadku tego miasta nie jest znane przedstawienie jego herbu. W okresie jego istnienia w latach 1380–1454 posługiwano się jedynie pieczęcią z godłem wyobrażającym patrona kościoła parafialnego, św. Bartłomieja, obnażonego, stojącego w niszy pod baldachimem między dwoma orłami, ze wzniesionym w prawej ręce mieczem, symbolem swego męczeństwa, i własną, odartą skórą w lewej ręce. <br/><br/><br/>
 +
[[ZJEDNOCZONE MIASTO CHEŁM | '''Zjednoczone Miasto Chełm.''']] Herb funkcjonował w latach 1772–1814, w okresie istnienia tego miasta. W okresie 1772–1807 wyobrażał tarczę czteropolową (z orłem pruskim ponad tarczą), z godłami nawiązującymi do miejscowości wchodzących w jego skład. Godła te przedstawiały: św. Piotra z kluczem (godło Chełma, będącego niegdyś własnością biskupów włocławskich), w polu złotym czarną głowę wołu z pierścieniem w nozdrzach, pod czerwonym kapeluszem kardynalskim z frędzlami (godło Siedlec), w polu srebrnym gwiazdę sześcioramienną czerwoną w otoczeniu sześciu mniejszych podobnych (godło Starych Szkotów), w polu czerwonym skrzyżowany złoty pastorał ze srebrnym mieczem o złotej rękojeści pod złotym baldachimem (godło Świętego Wojciecha). W 1807, po włączeniu do [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1807–1815 | I Wolnego Miasta Gdańska]], dodano piątą tarczę z godłem gdańskim. <br/><br/><br/>
 +
'''[[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1807–1815 | I Wolne Miasto Gdańsk]].''' Ustanowiony przez Napoleona I w 1807 wraz z tytułem księcia gdańskiego, herb miasta składał się z trzech pól: w górnym złotym znalazł się czarny orzeł, w środkowym zielonym dwie tańczące pary, w dolnym złotym czarny krzyż. Skrajne pola symbolizowały Prusy i zakon krzyżacki, godło środkowe odwoływało się do sięgającej XVI wieku etymologii nazwy Gdańsk, powstałej rzekomo od karczmy w okolicach klasztoru dominikańskiego, miejsca zabaw rybaków: Tanzkruge. Napoleoński herb księstwa gdańskiego różnił się szczegółem: pruskiego orła w górnym polu zastąpiono dwoma skrzydłami cesarskimi. <br/><br/><br/>
 +
[[ORUNIA | '''Orunia.''']] Herb został przyznany przez [[SENAT II WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA 1920–1939 | Senat II WMG]] gminie Orunia 26 I 1924. Wyobrażał w czerwonym polu na zielonej murawie Krzyżaka w szmelcowanej (błękitnej) zbroi, białej tunice z czarnym krzyżem na sercu, ze złotym mieczem u lewego boku, w prawej ręce trzymającego biały proporzec z czarnym krzyżem, z lewą ręką opartą na stojącej srebrnej tarczy z czarnym krzyżem. Godło nawiązywało do pieczęci komturów gdańskich z XIV–XV wieku: stojący rycerz, symbolizujący komtura gdańskiego [[ALBRECHT von ORE, komtur gdański | Albrechta von Ore]], poległego w bitwie pod Płowcami (1331), uchodzącego za założyciela Oruni. Przestał obowiązywać po przyłączeniu gminy do II WMG 15 VIII 1933. <br/><br/><br/>  [[OLIWA | '''Oliwa.''']] Herb przyznany przez Senat II WMG gminie Oliwa 23 V 1924. Wyobrażał w srebrnym polu zielone drzewko oliwne z tarczą z godłem Gdańska. Motyw nawiązywał do godła miejscowego [[KLASZTOR CYSTERSÓW W OLIWIE | klasztoru cystersów]], które wyobrażało Matkę Boską z Dzieciątkiem na drzewie oliwnym. Przestał obowiązywać po przyłączeniu Oliwy do Gdańska 1 VII 1926.  {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 09:50, 27 mar 2023

Pieczęć sygnetowa z herbem Gdańska według odcisku z 1457
Epigramat heraldyczny In Dantiscanorum insignia, Jan Hasentödter, 1569
Panorama miasta, w górnych narożnikach herby Gdańska i Polski, około 1650
Herb Gdańska w XVII wieku, Der Stadt Dantzigk…, 1687
Herb Gdańska w Czerwonej Sali Ratusza Głównego Miasta
Herb na kominku w Wielkiej Sali Rady Ratusza Głównego Miasta, 1913
Herb Gdańska z okładki książki Danziger Bürgerbuch, 1927
Herb Gdańska projektu Fritza Augusta Pfuhle, około 1930
Wizerunek herbu Gdańska, 1996
Herb Oruni nadany 26 I 1924
Herb Oliwa nadany 23 V 1924

HERBY MIASTA GDAŃSKA I DZIELNIC. Główne Miasto Gdańsk. Herby miejskie (godła ujęte w tarczy) pojawiły się w 2. ćwierci XIV wieku. W Gdańsku przypadło to na początkowy okres rządów zakonu krzyżackiego, który ściśle nadzorował proces tworzenia herbów miejskich, wymagając odwoływania się w nich do swoich godeł i barw: zakonnych krzyży, ewentualnie elementów występujących na pieczęciach lokalnych komturów. Główne Miasto, któremu zakon narzucił jako godło herbowe dwa krzyże w słup (pionowo), podejmowało próby utrzymania swojego wcześniejszego, XIII-wiecznego godła z pieczęci z wyobrażeniem kogi. Kompromisową propozycją gdańszczan było sporządzenie około 1352 pieczęci sekretnej, nadal z wyobrażeniem kogi, choć z krzyżami na flagach. Nie zyskało to akceptacji Krzyżaków; od lat 60. XIV wieku oficjalna pieczęć celna Głównego Miasta przedstawiała herb z dwoma krzyżami. Ustępstwem Krzyżaków było pozwolenie na używanie barw Hanzy: pola czerwonego, godła (krzyży) srebrnego, a nie czarno-srebrnych barw zakonu. Nacisk zakonu i opór mieszczan spowodowały rzadki wypadek równoległego funkcjonowania w kancelarii Głównego Miasta pieczęci z tradycyjnym godłem i z narzuconym herbem.

Od 2. połowy XIV wieku do 1. połowy XV wieku herbami ozdabiano obiekty miejskie; obecnie jeszcze herby zachowały się na zworniku Bramy Chlebnickiej i w kamiennej oprawie Katowni. Jako narzucony symbol władzy Krzyżaków herb odrzucany był przez władze Głównego Miasta w okresach nieuznawania panowania zakonu (podczas wielkiej wojny, w 1410, i w początku wojny trzynastoletniej, w 1454), kiedy powracano do godła z kogą.

Kontrowersje wokół herbu zakończyło jego udostojnienie 25 V 1457 przez Kazimierza Jagiellończyka poprzez dodanie nad dwoma krzyżami złotej korony. Herb przybrał wygląd korony zbudowanej z 5 płatków (kwiatonów), z górnym ramieniem górnego krzyża wchodzącym w dolną obręcz korony. Oznaczało to symboliczną opiekę królów polskich nad miastem. W latach 1457–1563 nowym herbem w charakterystycznym, szerszym układzie, tzw. pokłonie heraldycznym, ozdobione były ważniejsze obiekty miejskie: centralne miejsce zajmował (umieszczony pionowo) herb Królestwa Polskiego (Orzeł Biały), któremu towarzyszył z prawej (heraldycznie, czyli z lewej dla patrzącego) pochylony („w pokłonie”) herb powstałej po wojnie trzynastoletniej prowincji Prusy Królewskie (czarny, pokrzyżacki orzeł z koroną Kazimierza Jagiellończyka na szyi, z ręką unoszącą miecz nad głową orła – element herbu Jagiellonów, jak w herbie Litwy), z lewej (dla patrzącego z prawej) pochylony herb Gdańska. Obecnie wyobrażenia takie zachowały się na bramach Mariackiej i Straganiarskiej.

Zanik tej formy prezentacji heraldycznej w nieoficjalnych prezentacjach nastąpił w okresie konfliktów Gdańska ze Stefanem Batorym, od lat 60. XVI wieku. Początkowo (do schyłku XVI wieku) „triadę” herbową rozsunięto, rezygnując z pokłonu (przedstawienia zachowane obecnie na bramach Zielonej i Wyżynnej oraz na Ratuszu Staromiejskim), od początku XVII wieku w ogóle z niej zrezygnowano (zachowane herby na Wielkiej i Małej Zbrojowni, Starej Aptece, bramach Nizinnej i Żuławskiej). Konsekwencją konfliktów, także następnych, z Zygmuntem III Wazą (tu na tle wyznaniowym) była zmiana samego układu elementów w herbie, czyli stopniowe wysuwanie górnego ramienia górnego krzyża z otoku korony, aż do zupełnego rozsunięcia tych elementów. Symboliczna treść ideologiczna zmiany sprowadzała się do komunikatu, że Gdańsk uznaje władzę Polski, ale nie chce korzystać z opieki jej władców, rozumianej jako narzucanie społeczności miejskiej ich zdania. Nie brakło przy tym i stanowisk ekstremalnych, np. pojawienie się od XVI wieku na pieczęciach i znakach wodnych gdańskich drukarni przedstawień herbu umieszczających koronę ponad tarczą. Oficjalny herb Gdańska (używany na pieczęciach Rady Miejskiej) pozostał jednak bez zmian. Układ rozsuniętych elementów godła, zaakceptowany został w czasach II Wolnego Miasta Gdańska (WMG) – oficjalny wizerunek oparto na projekcie z 1915 berlińskiego heraldyka Maxa Blocka – obowiązuje też obecnie; ostatnią uchwałę w sprawie wyglądu herbu Gdańska podjęto 1 VIII 1996).

Od 1457 herbowi Gdańska (w przedstawieniu tzw. herbu wielkiego, z elementami ozdobnymi, które mogą być przy herbie, ale nie muszą) towarzyszą tzw. trzymacze tarczy herbowej, w postaci dwóch lwów. W celu wizualnego umocowania trzymaczy (by nie sprawiały wrażenia zawieszonych w powietrzu) lwy są osadzane na tzw. postumencie, którego powierzchnia frontowa bywa wykorzystywana do umieszczania dewiz, krótkich zdań określających zasady i motywy postępowania władz i obywateli miasta.

Najstarszą znaną gdańską dewizę umieścił w 1533 pod niezachowanym herbem w Dworze Artusa rzeźbiarz Adrian Karffycz: Soli Deo Gloria (Jedynemu Bogu Chwała). W 1593 przy herbie na kominku w Sali Czerwonej Ratusza Głównego Miasta rzeźbiarz Wilhelm van der Meer umieścił dewizę: Ad Rempublicam ut ad ignem (Do Rzeczypospolitej jak do ognia). W 1596 drzwi wejściowe do Sali Czerwonej ozdobiono rzeźbionym herbem z dewizą: Pro lege militemus pro grege („Za prawo walczymy i sprawiedliwość”). Była to najpopularniejsza dewiza Gdańska w XVII wieku, choć do rangi najważniejszej wyrosła umieszczona około 1610 w nadprożu przejścia z Sali Zimowej do Sali Czerwonej Ratusza Głównego Miasta: Nec temere nec timide („Ani zuchwale, ani trwożliwie”, ewentualnie „Bez strachu, lecz z rozwagą”). Od 6 II 1861 gazeta „Danziger Zeitung” umieszczała ją w swoim nagłówku pod herbem Gdańska, przyczyniając się do jej upowszechnienia.

W 1621 Rada Miejska nakazała znakowanie wyrobów złotniczych herbem miasta. W okresie II WMG (od 1923) między innymi zdobiła ranty (obrzeża) gdańskich guldenów. Rangę oficjalnej dewizy Gdańska nadano jej 1 VIII 1996. Wcześniej, 12 XI 1991, po raporcie rzecznika patentowego Aleksandra Pestkowskiego, że ponad 100 firm używa bezprawnie atrybutów Gdańska, Rada Miasta uznała herb miasta za dobro Gdańska i przyjęła uchwałę o jego ochronie prawnej.


Stare Miasto. W okresie samodzielności miasta, w latach 1377–1454, nie jest znane jego przedstawienie herbowe (godło zamknięte w tarczy). Na pieczęciach posługiwano się jedynie godłem, wyobrażającym patronkę kościoła parafialnego, św. Katarzynę z Aleksandrii w koronie, z mieczem i zębatym kołem, symbolem jej męczeństwa, z kulącym się u stóp świętej cesarzem Maksymiusem (305–313), za czasów którego została umęczona.


Młode Miasto. Także i w wypadku tego miasta nie jest znane przedstawienie jego herbu. W okresie jego istnienia w latach 1380–1454 posługiwano się jedynie pieczęcią z godłem wyobrażającym patrona kościoła parafialnego, św. Bartłomieja, obnażonego, stojącego w niszy pod baldachimem między dwoma orłami, ze wzniesionym w prawej ręce mieczem, symbolem swego męczeństwa, i własną, odartą skórą w lewej ręce.


Zjednoczone Miasto Chełm. Herb funkcjonował w latach 1772–1814, w okresie istnienia tego miasta. W okresie 1772–1807 wyobrażał tarczę czteropolową (z orłem pruskim ponad tarczą), z godłami nawiązującymi do miejscowości wchodzących w jego skład. Godła te przedstawiały: św. Piotra z kluczem (godło Chełma, będącego niegdyś własnością biskupów włocławskich), w polu złotym czarną głowę wołu z pierścieniem w nozdrzach, pod czerwonym kapeluszem kardynalskim z frędzlami (godło Siedlec), w polu srebrnym gwiazdę sześcioramienną czerwoną w otoczeniu sześciu mniejszych podobnych (godło Starych Szkotów), w polu czerwonym skrzyżowany złoty pastorał ze srebrnym mieczem o złotej rękojeści pod złotym baldachimem (godło Świętego Wojciecha). W 1807, po włączeniu do I Wolnego Miasta Gdańska, dodano piątą tarczę z godłem gdańskim.


I Wolne Miasto Gdańsk. Ustanowiony przez Napoleona I w 1807 wraz z tytułem księcia gdańskiego, herb miasta składał się z trzech pól: w górnym złotym znalazł się czarny orzeł, w środkowym zielonym dwie tańczące pary, w dolnym złotym czarny krzyż. Skrajne pola symbolizowały Prusy i zakon krzyżacki, godło środkowe odwoływało się do sięgającej XVI wieku etymologii nazwy Gdańsk, powstałej rzekomo od karczmy w okolicach klasztoru dominikańskiego, miejsca zabaw rybaków: Tanzkruge. Napoleoński herb księstwa gdańskiego różnił się szczegółem: pruskiego orła w górnym polu zastąpiono dwoma skrzydłami cesarskimi.


Orunia. Herb został przyznany przez Senat II WMG gminie Orunia 26 I 1924. Wyobrażał w czerwonym polu na zielonej murawie Krzyżaka w szmelcowanej (błękitnej) zbroi, białej tunice z czarnym krzyżem na sercu, ze złotym mieczem u lewego boku, w prawej ręce trzymającego biały proporzec z czarnym krzyżem, z lewą ręką opartą na stojącej srebrnej tarczy z czarnym krzyżem. Godło nawiązywało do pieczęci komturów gdańskich z XIV–XV wieku: stojący rycerz, symbolizujący komtura gdańskiego Albrechta von Ore, poległego w bitwie pod Płowcami (1331), uchodzącego za założyciela Oruni. Przestał obowiązywać po przyłączeniu gminy do II WMG 15 VIII 1933.


Oliwa. Herb przyznany przez Senat II WMG gminie Oliwa 23 V 1924. Wyobrażał w srebrnym polu zielone drzewko oliwne z tarczą z godłem Gdańska. Motyw nawiązywał do godła miejscowego klasztoru cystersów, które wyobrażało Matkę Boską z Dzieciątkiem na drzewie oliwnym. Przestał obowiązywać po przyłączeniu Oliwy do Gdańska 1 VII 1926.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania