DOBOSZ-KINASZEWSKA HENRYKA, reporterka

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 21 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
[[Category: Hasła w przygotowaniu]]
+
[[File: Dobosz_Kinaszewska_Henryka.jpg |thumb|  Henryka Dobosz-Kinaszewska]]
 +
 
 +
[[File: Henryka_Dobosz_Kinaszewska.jpg | thumb|  Henryka Dobosz–Kinaszewska (druga od prawej) i Maria Mrozińska, producentka, podczas premiery filmu „Czarni” 20 IV 2017 w [[KOŚCIÓŁ ŚW. JANA CHRZCICIELA I ŚW. JANA APOSTOŁA | kościele św. Jana]]]]
 +
'''HENRYKA DOBOSZ-KINASZEWSKA''' (ur. 16 IV 1940 Kolano, województwo lubelskie), reporterka. W 1962 absolwentka polonistyki na Uniwersytecie im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, absolwentka zaocznego Studium Dziennikarskiego przy Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich (SDP). W latach 1962–1964 redaktorka Działu Literatury Pięknej w Wydawnictwie Lubelskim; 1964–1966 dziennikarka w „Gazecie Zielonogórskiej”, 1967–1975 publicystka, kierowniczka działu kulturalnego w tygodniku „Nadodrze” w Zielonej Górze.<br/><br/>
 +
W latach 1975–1978 publicystka [[GŁOS WYBRZEŻA, gazeta | „Głosu Wybrzeża”]]; 1979–1981 „Tygodnika Kulturalnego”, w 1981 kierowniczka działu kulturalnego w tygodniku [[SAMORZĄDNOŚĆ | „Samorządność”]]. Uczestniczka strajku w sierpniu 1980 w [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stoczni Gdańskiej]], sygnatariuszka oświadczenia polskich dziennikarzy wspierających strajk stoczniowców. W [[STAN WOJENNY | stanie wojennym]] stała współpracowniczka prasy podziemnej, m.in. [[PRZEGLĄD POLITYCZNY | „Przeglądu Politycznego”]], „Przekazu”, [[PODPUNKT | „Podpunktu”]] oraz czasopism katolickich [[GWIAZDA MORZA, pismo | „Gwiazdy Morza”]], „W Drodze”. Współredaktorka i współorganizatorka publikacji książkowych: ''Wiązania'', ''Grudzień 70'', ''Dojrzewanie'', powstałych w niezależnym środowisku twórczym przy Duszpasterstwie Akademickim oo. dominikanów. Z [[SKUTNIK TADEUSZ, krytyk literacki, dziennikarz | Tadeuszem Skutnikiem]] autorka publikacji ''Dojrzewanie'', przygotowanej na [[PAPIEŻ JAN PAWEŁ II W GDAŃSKU | przyjazd papieża Jan Paweł II do Gdańska]] w czerwcu 1987. Po 1989 w zespole redakcyjnym [[TYGODNIK GDAŃSKI | „Tygodnika Gdańskiego”]], następnie współorganizatorka i kierowniczka działu kultury w [[GAZETA GDAŃSKA (II) | „Gazecie Gdańskiej”]].<br/><br/>
 +
W latach dziewięćdziesiątych w [[TELEWIZJA POLSKA GDAŃSK | Telewizji Polskiej Gdańsk]] zrealizowała cykl rozmów z wybitnymi osobistościami kultury pt. „Szkice do portretu”. Autorka filmów dokumentalnych m.in. o Adamie Zagajewskim (1992), Stanisławie Barańczaku (1993), Franciszce Cegielskiej (2005) i [[BĄDKOWSKI LECH, pisarz, dziennikarz, honorowy obywatel Gdańska| Lechu Bądkowskim]] (2007). Współautorka (z [[KINASZEWSKI ADAM,  dziennikarz| Adamem Kinaszewskim]]) siedmioodcinkowego cyklu „Warszawa – pejzaż z Singerem” (1999) oraz filmu ''I to wszystko zamienia się w taniec'' (2009) – oba obrazy poświęcone polskim Żydom w okresie międzywojennym. Z Oskarem Piotrem Martinem wyreżyserowała film dokumentalny „Czarni” (2017), z muzyką [[TRZASKA MIKOŁAJ, muzyk, kompozytor | Mikołaja Trzaski]], ukazujący działalność animatorów Centrum św. Jana, księdza [[NIEDAŁTOWSKI KRZYSZTOF, ksiądz, duszpasterz środowisk twórczych| Krzysztofa Niedałtowskiego]] i [[UGWU LARRY OKEY, dyrektor Nadbałtyckiego Centrum Kultury | Larrego Okey Ugwu]]. Autorka (scenariusz i reżyseria) telewizyjnych filmów dokumentalnych ''Komu skrzypce, a komu futerał'' (2013) poświęcony [[CZYCHOWSKI MIECZYSŁAW, poeta, malarz, rzeźbiarz | Mieczysławowi Czychowskiemu]] i ''O tych, którzy zbudowali pomnik'' (2020). Członkini [[SPOŁECZNY KOMITET BUDOWY POMNIKA POLEGŁYCH STOCZNIOWCÓW 1970 | Społecznego Komitetu Budowy Pomnika Poległych Stoczniowców 1970]], autorka scenariusza i współreżyserka ( z z Piotrem Weychertem) filmu dokumentalnego ''O tych, co zbudowali pomnik'' (2020). <br/><br/>
 +
Laureatka m.in. w latach 1969 i 1972 – I i II nagrody Klubu Publicystów Kulturalnych SDP, II nagrody w konkursie tygodnika „Polityka” pt. „Robotnicy lat 80-tych”, w 1978 – II nagrody w konkursie na reportaż literacki tygodnika [[CZAS. Tygodnik Społeczny | „Czas”]]. Odznaczona Medalem Solidarności, w 2007 [[MEDAL KSIĘCIA MŚCIWOJA II | Medalem Księcia Mściwoja II]] (za działalność publicystyczną, udział w strajkach sierpniowych, realizację filmów o ich uczestnikach). W 1973 uhonorowana tytułem Zasłużony Działacz Kultury. <br /><br />
 +
Żona Adama Kinaszewskiego, matka Pauliny (ur. 24 VII 1976), aktorki, wokalistki, skrzypaczki i pedagoga. {{author: JRD}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Aktualna wersja na dzień 13:43, 28 maj 2024

Henryka Dobosz-Kinaszewska
Henryka Dobosz–Kinaszewska (druga od prawej) i Maria Mrozińska, producentka, podczas premiery filmu „Czarni” 20 IV 2017 w kościele św. Jana

HENRYKA DOBOSZ-KINASZEWSKA (ur. 16 IV 1940 Kolano, województwo lubelskie), reporterka. W 1962 absolwentka polonistyki na Uniwersytecie im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, absolwentka zaocznego Studium Dziennikarskiego przy Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich (SDP). W latach 1962–1964 redaktorka Działu Literatury Pięknej w Wydawnictwie Lubelskim; 1964–1966 dziennikarka w „Gazecie Zielonogórskiej”, 1967–1975 publicystka, kierowniczka działu kulturalnego w tygodniku „Nadodrze” w Zielonej Górze.

W latach 1975–1978 publicystka „Głosu Wybrzeża”; 1979–1981 „Tygodnika Kulturalnego”, w 1981 kierowniczka działu kulturalnego w tygodniku „Samorządność”. Uczestniczka strajku w sierpniu 1980 w Stoczni Gdańskiej, sygnatariuszka oświadczenia polskich dziennikarzy wspierających strajk stoczniowców. W stanie wojennym stała współpracowniczka prasy podziemnej, m.in. „Przeglądu Politycznego”, „Przekazu”, „Podpunktu” oraz czasopism katolickich „Gwiazdy Morza”, „W Drodze”. Współredaktorka i współorganizatorka publikacji książkowych: Wiązania, Grudzień 70, Dojrzewanie, powstałych w niezależnym środowisku twórczym przy Duszpasterstwie Akademickim oo. dominikanów. Z Tadeuszem Skutnikiem autorka publikacji Dojrzewanie, przygotowanej na przyjazd papieża Jan Paweł II do Gdańska w czerwcu 1987. Po 1989 w zespole redakcyjnym „Tygodnika Gdańskiego”, następnie współorganizatorka i kierowniczka działu kultury w „Gazecie Gdańskiej”.

W latach dziewięćdziesiątych w Telewizji Polskiej Gdańsk zrealizowała cykl rozmów z wybitnymi osobistościami kultury pt. „Szkice do portretu”. Autorka filmów dokumentalnych m.in. o Adamie Zagajewskim (1992), Stanisławie Barańczaku (1993), Franciszce Cegielskiej (2005) i Lechu Bądkowskim (2007). Współautorka (z Adamem Kinaszewskim) siedmioodcinkowego cyklu „Warszawa – pejzaż z Singerem” (1999) oraz filmu I to wszystko zamienia się w taniec (2009) – oba obrazy poświęcone polskim Żydom w okresie międzywojennym. Z Oskarem Piotrem Martinem wyreżyserowała film dokumentalny „Czarni” (2017), z muzyką Mikołaja Trzaski, ukazujący działalność animatorów Centrum św. Jana, księdza Krzysztofa Niedałtowskiego i Larrego Okey Ugwu. Autorka (scenariusz i reżyseria) telewizyjnych filmów dokumentalnych Komu skrzypce, a komu futerał (2013) poświęcony Mieczysławowi Czychowskiemu i O tych, którzy zbudowali pomnik (2020). Członkini Społecznego Komitetu Budowy Pomnika Poległych Stoczniowców 1970, autorka scenariusza i współreżyserka ( z z Piotrem Weychertem) filmu dokumentalnego O tych, co zbudowali pomnik (2020).

Laureatka m.in. w latach 1969 i 1972 – I i II nagrody Klubu Publicystów Kulturalnych SDP, II nagrody w konkursie tygodnika „Polityka” pt. „Robotnicy lat 80-tych”, w 1978 – II nagrody w konkursie na reportaż literacki tygodnika „Czas”. Odznaczona Medalem Solidarności, w 2007 Medalem Księcia Mściwoja II (za działalność publicystyczną, udział w strajkach sierpniowych, realizację filmów o ich uczestnikach). W 1973 uhonorowana tytułem Zasłużony Działacz Kultury.

Żona Adama Kinaszewskiego, matka Pauliny (ur. 24 VII 1976), aktorki, wokalistki, skrzypaczki i pedagoga. JRD

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania