AKADEMIA MUZYCZNA IM. STANISŁAWA MONIUSZKI
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 5: | Linia 5: | ||
[[File:4_Akademia_Muzyczna.jpg|thumb|Akademia Muzyczna przy ul. Łąkowej, wnętrze Budynku B]] | [[File:4_Akademia_Muzyczna.jpg|thumb|Akademia Muzyczna przy ul. Łąkowej, wnętrze Budynku B]] | ||
[[File:Akademia_Muzyczna.jpg|thumb|Siedziba Akademii Muzycznej przy ul. Łąkowej, budynek A („czerwony”)]] | [[File:Akademia_Muzyczna.jpg|thumb|Siedziba Akademii Muzycznej przy ul. Łąkowej, budynek A („czerwony”)]] | ||
+ | [[File: Wyższa_Szkola_Muzyczna_1977.jpeg |thumb| Wyższa Szkoła Muzyczna w Gdańsku, 1977]] | ||
[[File:Zajęcia ze studentami w Akademii Muzycznej.JPG|thumb|Zajęcia ze studentami<br/>w Akademii Muzycznej]] | [[File:Zajęcia ze studentami w Akademii Muzycznej.JPG|thumb|Zajęcia ze studentami<br/>w Akademii Muzycznej]] | ||
[[File: Akademia_Muzyczna_benefis_2017.jpg |thumb| Próba przed Benefisem Dojrzałości w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej, 20 X 2017]] | [[File: Akademia_Muzyczna_benefis_2017.jpg |thumb| Próba przed Benefisem Dojrzałości w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej, 20 X 2017]] | ||
− | '''AKADEMIA MUZYCZNA IM. STANISŁAWA MONIUSZKI''' (AMuz), wyższa uczelnia artystyczna. Powstanie poprzedziła krótka działalność prywatnego Gdańskiego Instytutu Muzycznego (1945–1947). Jako Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna (PWSM) w Gdańsku z tymczasową siedzibą w Sopocie, przy ul. Grunwaldzkiej 5, powołana została dekretem Ministra Kultury i Sztuki 1 X 1947 i zorganizowana przez [[ŚLEDZIŃSKI STEFAN | Stefana Śledzińskiego]]. Pierwszym rektorem został pianista, kompozytor i pedagog [[EKIER JAN, rektor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej | Jan Ekier]]. PWSM rozpoczęła zajęcia w 2. połowie października 1947. W pierwszym dziesięcioleciu działalności zebrano kadrę pedagogów ( | + | '''AKADEMIA MUZYCZNA IM. STANISŁAWA MONIUSZKI''' (AMuz), wyższa uczelnia artystyczna. Powstanie poprzedziła krótka działalność prywatnego Gdańskiego Instytutu Muzycznego (1945–1947). Jako Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna (PWSM) w Gdańsku z tymczasową siedzibą w Sopocie, przy ul. Grunwaldzkiej 5, powołana została dekretem Ministra Kultury i Sztuki 1 X 1947 i zorganizowana przez [[ŚLEDZIŃSKI STEFAN, rektor Wyższej Szkoły Muzycznej | Stefana Śledzińskiego]]. Pierwszym rektorem został pianista, kompozytor i pedagog [[EKIER JAN, rektor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej | Jan Ekier]]. PWSM rozpoczęła zajęcia w 2. połowie października 1947. W pierwszym dziesięcioleciu działalności zebrano kadrę pedagogów (m.in. Stanisław Bielicki, [[CZEKOTOWSKI KAZIMIERZ, śpiewak operowy, pedagog Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej | Kazimierz Czekotowski]], [[DĄBROWSKI FLORIAN ALOJZY, rektor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej | Florian Dąbrowski]], Jan Ekier, [[HEISING ROMAN, rektor Wyższej Szkoły Muzycznej | Roman Heising]], [[HERMAN STEFAN, profesor Wyższej Szkoły Muzycznej | Stefan Herman]], [[IGLIKOWSKA BARBARA, śpiewaczka, profesor Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej | Barbara Iglikowska]], [[KMICIC-MIELESZYŃSKI WACŁAW, docent Wyższej Szkoły Muzycznej | Wacław Kmicic-Mieleszyński]], Leokadia Nowacka-Ilska, [[PAŁUBICKI KONRAD JÓZEF, profesor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej | Konrad Pałubicki]], [[PODEJKO PAWEŁ, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Paweł Podejko]], [[WALENTYNOWICZ WŁADYSŁAW, rektor Wyższej Szkoły Muzycznej | Władysław Walentynowicz]], [[WIŁKOMIRSKI KAZIMIERZ, wiolonczelista, pedagog, patron gdańskiej ulicy | Kazimierz Wiłkomirski]], Bohdan Wodiczko).<br/><br/> |
− | W 1966 przeniesiono siedzibę do Gdańska, na ul. Łagiewniki. Szczególny rozwój przypadł na okres po 1972, kiedy rozwinięto jej struktury (cztery wydziały: kompozycji i teorii muzyki, instrumentalny, wokalno-aktorski, wychowania muzycznego i rytmiki), utworzono studio nagrań, [[WYDAWNICTWO AKADEMII MUZYCZNEJ | wydawnictwo]] (od 1972 redaktorem naczelnym był zmarły 23 IX 2009 Janusz Krassowski), a także jedyny w Polsce Instytut Teorii Muzyki pod kierunkiem [[PODHAJSKI MAREK | Marka Podhajskiego]] (1978). W latach 1974–1992 działała filia uczelni w Koszalinie (studia z zakresu wychowania muzycznego oraz pedagogiki instrumentalnej), rozpoczęło działalność studium pedagogiczne (1972) i studium języków obcych (1974). Od 1982 nosi obecną nazwę. Za wzrostem liczby studentów i nauczycieli akademickich poszły znaczące sukcesy artystyczne na krajowych i zagranicznych konkursach muzycznych i festiwalach. Wśród laureatów byli | + | W 1966 przeniesiono siedzibę do Gdańska, na ul. Łagiewniki. Szczególny rozwój przypadł na okres po 1972, kiedy rozwinięto jej struktury (cztery wydziały: kompozycji i teorii muzyki, instrumentalny, wokalno-aktorski, wychowania muzycznego i rytmiki), utworzono studio nagrań, [[WYDAWNICTWO AKADEMII MUZYCZNEJ | wydawnictwo]] (od 1972 redaktorem naczelnym był zmarły 23 IX 2009 Janusz Krassowski), a także jedyny w Polsce Instytut Teorii Muzyki pod kierunkiem [[PODHAJSKI MAREK, prorektor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Marka Podhajskiego]] (1978). W latach 1974–1992 działała filia uczelni w Koszalinie (studia z zakresu wychowania muzycznego oraz pedagogiki instrumentalnej), rozpoczęło działalność studium pedagogiczne (1972) i studium języków obcych (1974). Od 1982 nosi obecną nazwę. Za wzrostem liczby studentów i nauczycieli akademickich poszły znaczące sukcesy artystyczne na krajowych i zagranicznych konkursach muzycznych i festiwalach. Wśród laureatów byli m.in. [[KULKA KONSTANTY ANDRZEJ, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Konstanty Andrzej Kulka]], [[TOCZYSKA STEFANIA, śpiewaczka operowa | Stefania Toczyska]], [[JANUKOWICZ-POBŁOCKA ZOFIA TERESA, śpiewaczka, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Zofia Janukowicz-Pobłocka]], [[SULIKOWSKI JERZY, profesor Wyższej Szkoły Muzycznej | Jerzy Sulikowski]], Edward Zienkowski, [[SUCHECKI ROMAN, rektor Wyższej Szkoły Muzycznej | Roman Suchecki]], [[PORZYŃSKA BOŻENA, śpiewaczka operowa, pedagog | Bożena Porzyńska]], [[KUSIEWICZ PIOTR, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Piotr Kusiewicz]], [[POPOWA-ZYDROŃ KATARZYNA, artysta muzyk, profesor | Katarzyna Popowa-Zydroń]], [[POBŁOCKA EWA, pianistka | Ewa Pobłocka]], Waldemar Malicki, wśród absolwentów – m.in. jazzmani [[NAHORNY WŁODZIMIERZ, muzyk jazzowy, profesor Akademii Muzycznej | Włodzimierz Nahorny]] i [[MOŻDŻER LESZEK, pianista, kompozytor | Leszek Możdżer]]. <br/><br/> |
− | Uznanie środowisk muzycznych zdobyły klasy: śpiewu solowego (prof. Barbara Iglikowska, [[MICKIEWICZÓWNA DE LARZAC HALINA | prof. Halina Mickiewiczówna]]), fortepianu ([[ŚLIWIŃSKI ZBIGNIEW BOGUMIŁ | prof. Zbigniew Śliwiński]], prof. Jerzy Sulikowski), wiolinistyki (prof. | + | Uznanie środowisk muzycznych zdobyły klasy: śpiewu solowego (prof. Barbara Iglikowska, [[MICKIEWICZÓWNA DE LARZAC HALINA, artystka muzyk, śpiewaczka, pedagog | prof. Halina Mickiewiczówna]]), fortepianu ([[ŚLIWIŃSKI ZBIGNIEW BOGUMIŁ, profesor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej | prof. Zbigniew Śliwiński]], prof. Jerzy Sulikowski), wiolinistyki (prof. Stefan Herman), a także organów (prof. Leon Bator), wiolonczeli (prof. Roman Suchecki), kompozycji (prof. Konrad Pałubicki, [[GŁOWSKI EUGENIUSZ, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku | prof. Eugeniusz Głowski]]), gitary (prof. Jan Paterek), klarnetu (prof. Mieczysław Andrzej Pietras). Ciekawą inicjatywą było zorganizowanie ([[OLCZAK KRZYSZTOF, prorektor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Krzysztof Olczak]], przy współudziale Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich) cyklu Gdańskich Spotkań Młodych Kompozytorów „Droga” (1987, 1989, 1991, 1994), gromadzących w AMuz wielu ciekawych twórców młodego pokolenia. W 1998 na ul. Łąkową do pierwszego z dwóch rekonstruowanych budynków ([[GIMNAZJUM KRÓLEWSKIE REALNE (Długie Ogrody) | Gimnazjum Królewskie]]) przeniosły się Wydział Instrumentalny i administracja uczelni, w 1999 w skrzydle drugiego ([[KOSZARY | koszary]]) oddano do użytku nowoczesny dom akademicki, w 2001 do nowej siedziby w dawnych koszarach przeniosła się już cała uczelnia. Na przełomie XX i XXI wieku uczelnia weszła do Europejskiego Programu Sokrates-Erasmus (obecnie około 30 uczelni partnerskich w Austrii, Belgii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Holandii, na Litwie, Łotwie, w Niemczech, Portugalii, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, Wielkiej Brytanii i we Włoszech), czego wyrazem były między innymi koncerty studenckich orkiestr w Max-Reger-Tage w Weiden (Niemcy 1999, 2000, 2001, 2003), na festiwalu mozartowskim w Lucernie (Szwajcaria 2002), na koncertach Junge Philharmonie Zentralschweiz w Lucernie (Szwajcaria, wielokrotnie). Nawiązano kontakty z wieloma instytucjami muzycznymi za granicą (najdłużej z akademiami w Brnie, Lucernie, Płowdiw, Petersburgu i Weimarze), co zaowocowało współpracą z wybitnymi muzykami, przyjeżdżającymi na kursy mistrzowskie, warsztaty, sesje naukowe i seminaria. W 2007 w kompleksie uczelni wybudowano nową salę koncertową; planuje się utworzenie Europejskiego Centrum Muzyki. AMuz jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Konserwatoriów, Wyższych Szkół oraz Akademii Muzycznych (AEC) oraz Stowarzyszenia Akademii Muzycznych Krajów Morza Bałtyckiego ABAM. <br/><br/> |
− | Strukturę uczelni tworzą | + | Strukturę uczelni tworzą: Wydział I Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki; specjalności: dyrygentura symfoniczna, kompozycja, teoria muzyki (studia podyplomowe: dyrygentów orkiestr dętych, w zakresie teorii muzyki, w zakresie kompozycji); Wydział II Instrumentalny; specjalności: gra na instrumencie – akordeon, altówka, fagot, flet, fortepian, gitara, klarnet, kontrabas, obój, organy, perkusja, puzon, skrzypce, trąbka, tuba, waltornia, wiolonczela – oraz instrumentalistyka w trybie zaocznym (studia podyplomowe i staże podyplomowe); Wydział III Wokalno-Aktorski, kierunek studiów – wokalistyka, specjalność: śpiew solowy; Wydział IV Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu (do września 2013 pod nazwą Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki); specjalności: dyrygentura chóralna, rytmika, edukacja muzyczna i muzyka kościelna oraz (w trybie zaocznym) jazz i muzyka rozrywkowa. Jako samodzielna jednostka działa Wydawnictwo Akademii Muzycznej (od 2010). W 2012 na uczelni studiowało 570 osób, kadra pedagogiczna liczyła 147 pedagogów etatowych (w tym 22 profesorów zwyczajnych, dziesięciu profesorów nadzwyczajnych, 21 na stanowisku profesora). <br/><br/> |
− | Najważniejsze cykliczne imprezy o zasięgu międzynarodowym organizowane w AMuz to: w trzyletnim cyklu Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa, zorganizowany po raz pierwszy w 1997 w ramach obchodów 1000-lecia pierwszej wzmianki o Gdańsku, 50-lecia uczelni i w 100. rocznicę śmierci kompozytora; w cyklu trzyletnim Międzynarodowy Konkurs Gry na Instrumentach Blaszanych, przeniesiony w 1983 z Pabianic, początkowo konkurs ogólnopolski, odbywający się corocznie, od 1996 międzynarodowy; w cyklu dwuletnim Międzynarodowe Gdańskie Spotkania Gitarowe; od 2006 Międzynarodowy Bałtycki Konkurs Skrzypcowy; w cyklu dwuletnim Międzynarodowe Warsztaty Muzyki Współczesnej. Instytut Teorii Muzyki (kierowany od 1993 przez Teresę Błaszkiewicz) organizuje cykliczne międzynarodowe sesje naukowe. Corocznie odbywają się kursy mistrzowskie w międzynarodowej obsadzie pedagogów w dziedzinach: gry na flecie, klarnecie oraz instrumentach smyczkowych, śpiewu solowego i dyrygentury chóralnej. W AMuz działają zespoły artystyczne, koncertujące w kraju i za granicą, współpracujące z wybitnymi dyrygentami: Akademicka Orkiestra Symfoniczna (dyrygent [[PRZYBYLSKI JANUSZ | Janusz Przybylski]]), Orkiestra Kameralna (dyrygent Andrzej Kacprzak, Paweł Kukliński), Chór Uczelniany (dyrygent [[TOMCZAK MARCIN | + | Najważniejsze cykliczne imprezy o zasięgu międzynarodowym organizowane w AMuz to: w trzyletnim cyklu Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa, zorganizowany po raz pierwszy w 1997 w ramach obchodów 1000-lecia pierwszej wzmianki o Gdańsku, 50-lecia uczelni i w 100. rocznicę śmierci kompozytora; w cyklu trzyletnim Międzynarodowy Konkurs Gry na Instrumentach Blaszanych, przeniesiony w 1983 z Pabianic, początkowo konkurs ogólnopolski, odbywający się corocznie, od 1996 międzynarodowy; w cyklu dwuletnim Międzynarodowe Gdańskie Spotkania Gitarowe; od 2006 Międzynarodowy Bałtycki Konkurs Skrzypcowy; w cyklu dwuletnim Międzynarodowe Warsztaty Muzyki Współczesnej. Instytut Teorii Muzyki (kierowany od 1993 przez Teresę Błaszkiewicz) organizuje cykliczne międzynarodowe sesje naukowe. Corocznie odbywają się kursy mistrzowskie w międzynarodowej obsadzie pedagogów w dziedzinach: gry na flecie, klarnecie oraz instrumentach smyczkowych, śpiewu solowego i dyrygentury chóralnej. W AMuz działają zespoły artystyczne, koncertujące w kraju i za granicą, współpracujące z wybitnymi dyrygentami: Akademicka Orkiestra Symfoniczna (dyrygent [[PRZYBYLSKI JANUSZ, dyrygent | Janusz Przybylski]]), Orkiestra Kameralna (dyrygent Andrzej Kacprzak, Paweł Kukliński), Chór Uczelniany (dyrygent [[TOMCZAK MARCIN, dyrygent, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Marcin Tomczak]]) oraz Chór Żeński „Gaudium per Canto” (dyrygent Anna Fiebig) i Chór Męski Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu (dyrygent Michał Kozorys). Biuro Koncertowe organizuje rocznie około 160 koncertów. Prowadzone są stałe cykle koncertów kameralnych: w Bytowie – od 1982 comiesięczne koncerty na zamku pokrzyżackim; „Akademia Muzyczna w Politechnice” – od 1993 raz w miesiącu od października do maja w gmachu głównym [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechniki Gdańskiej]]; Muzyczne Forum Młodych – od 2004 cykl koncertów kameralnych organizowany wspólnie z FBB Musica Mundi, [[NADBAŁTYCKIE CENTRUM KULTURY | Nadbałtyckim Centrum Kultury]] i [[POLSKA FILHARMONIA BAŁTYCKA IM. FRYDERYKA CHOPINA | Polską Filharmonią Bałtycką im. F. Chopina]]. Ponadto pedagodzy i studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego organizują dwa–trzy spektakle teatralne i operowe w ciągu roku. Uczelnia dysponuje studiem nagrań. Biblioteka akademicka liczy około 80 000 woluminów (nut, książek, rękopisów i prac naukowych), jest wyposażona w elektroniczny katalog dostępny przez Internet. Zbiory uczelnianej fonoteki liczą około 16 tysięcy nagrań. Na uczelni organizowane są sympozja i sesje naukowe o zasięgu środowiskowym, ogólnokrajowym i międzynarodowym, między innymi w cyklach poświęconych muzyce fortepianowej, organom i muzyce organowej, marynistyce, kulturze muzycznej różnych narodów, twórczości kompozytorów polskich, historii i kulturze muzycznej regionu, muzycznemu wykonawstwu. {{author: EF}} <br/><br/> |
{| class="tableGda" | {| class="tableGda" | ||
|- | |- | ||
Linia 21: | Linia 22: | ||
|- | |- | ||
| 1948–1951 | | 1948–1951 | ||
− | | [[ŚLEDZIŃSKI STEFAN | Stefan Śledziński]] | + | | [[ŚLEDZIŃSKI STEFAN, rektor Wyższej Szkoły Muzycznej | Stefan Śledziński]] |
|- | |- | ||
| 1951–1952 | | 1951–1952 | ||
− | | span style="white-space: nowrap" | [[WALENTYNOWICZ WŁADYSŁAW | Władysław Walentynowicz]] | + | | span style="white-space: nowrap" | [[WALENTYNOWICZ WŁADYSŁAW, rektor Wyższej Szkoły Muzycznej | Władysław Walentynowicz]] |
|- | |- | ||
| 1952–1954 | | 1952–1954 | ||
Linia 30: | Linia 31: | ||
|- | |- | ||
| 1954–1956 | | 1954–1956 | ||
− | | Władysław Bukowiecki | + | | [[BUKOWIECKI WŁADYSŁAW, rektor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej | Władysław Bukowiecki]] |
|- | |- | ||
| 1956–1961 | | 1956–1961 | ||
Linia 36: | Linia 37: | ||
|- | |- | ||
| 1961–1972 | | 1961–1972 | ||
− | | [[HEISING ROMAN | Roman Heising]] | + | | [[HEISING ROMAN, rektor Wyższej Szkoły Muzycznej | Roman Heising]] |
|- | |- | ||
| 1972–1982 | | 1972–1982 | ||
− | | [[POSZOWSKI ANTONI | Antoni Poszowski]] | + | | [[POSZOWSKI ANTONI, rektor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Antoni Poszowski]] |
|- | |- | ||
| class="authorEgTab" | {{author: EF}} | | class="authorEgTab" | {{author: EF}} | ||
Linia 52: | Linia 53: | ||
|- | |- | ||
| 1954–1961 | | 1954–1961 | ||
− | | [[HEISING ROMAN | Roman Heising]] | + | | [[HEISING ROMAN, rektor Wyższej Szkoły Muzycznej | Roman Heising]] |
|- | |- | ||
| 1971–1972 | | 1971–1972 | ||
− | | [[PAŁUBICKI KONRAD JÓZEF | Konrad Pałubicki]] | + | | [[PAŁUBICKI KONRAD JÓZEF, profesor Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej | Konrad Pałubicki]] |
|- | |- | ||
| 1972–1975 | | 1972–1975 | ||
− | | [[SUCHECKI ROMAN | Roman Suchecki]] | + | | [[SUCHECKI ROMAN, rektor Wyższej Szkoły Muzycznej | Roman Suchecki]] |
|- | |- | ||
| span style="white-space: nowrap" | 1975–1981 | | span style="white-space: nowrap" | 1975–1981 | ||
− | | [[PODEJKO PAWEŁ | Paweł Podejko]] | + | | [[PODEJKO PAWEŁ, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Paweł Podejko]] |
|- | |- | ||
| class="authorEgTab" | {{author: NJ}} | | class="authorEgTab" | {{author: NJ}} | ||
Linia 70: | Linia 71: | ||
|- | |- | ||
| 1948–1951 | | 1948–1951 | ||
− | | [[ŚLEDZIŃSKI STEFAN | Stefan Śledziński]] | + | | [[ŚLEDZIŃSKI STEFAN, rektor Wyższej Szkoły Muzycznej | Stefan Śledziński]] |
|- | |- | ||
| 1951–1952 | | 1951–1952 | ||
− | | Marian Antoniak | + | | [[ANTONIAK MARIAN, nauczyciel w Gimnazjum Polskim, profesor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej | Marian Antoniak]] |
|- | |- | ||
| 1952–1954 | | 1952–1954 | ||
− | | [[PAŁUBICKI KONRAD JÓZEF | Konrad Pałubicki]] | + | | [[PAŁUBICKI KONRAD JÓZEF, profesor Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej | Konrad Pałubicki]] |
|- | |- | ||
| 1954–1957 | | 1954–1957 | ||
− | | Marian Antoniak | + | | [[ANTONIAK MARIAN, nauczyciel w Gimnazjum Polskim, profesor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej | Marian Antoniak]] |
|- | |- | ||
| span style="white-space: nowrap" | 1957–1971 | | span style="white-space: nowrap" | 1957–1971 | ||
− | | [[PAŁUBICKI KONRAD JÓZEF | Konrad Pałubicki]] | + | | [[PAŁUBICKI KONRAD JÓZEF, profesor Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej | Konrad Pałubicki]] |
|- | |- | ||
| span style="white-space: nowrap" | 1971–1975 | | span style="white-space: nowrap" | 1971–1975 | ||
− | | [[PODEJKO PAWEŁ | Paweł Podejko]] | + | | [[PODEJKO PAWEŁ, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Paweł Podejko]] |
|- | |- | ||
| 1975–1978 | | 1975–1978 | ||
− | | [[PODHAJSKI MAREK | Marek Podhajski]] | + | | [[PODHAJSKI MAREK, prorektor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Marek Podhajski]] |
|- | |- | ||
| 1978–1981 | | 1978–1981 | ||
− | | [[GUDEL JOACHIM | Joachim Gudel]] | + | | [[GUDEL JOACHIM, pianista, muzykolog | Joachim Gudel]] |
|- | |- | ||
| class="authorEgTab" | {{author: NJ}} | | class="authorEgTab" | {{author: NJ}} | ||
Linia 100: | Linia 101: | ||
|- | |- | ||
| 1947–1948 | | 1947–1948 | ||
− | | Zenon Feliński | + | | [[FELIŃSKI ZENON, skrzypek, pedagog Wyższej Szkoły Muzycznej | Zenon Feliński]] |
|- | |- | ||
| 1949–1951 | | 1949–1951 | ||
− | | Olga Iliwicka | + | | [[ILIWICKA-DĄBROWSKA OLGA, pianistka, pedagog Wyższej Szkoły Muzycznej | Olga Iliwicka]] |
|- | |- | ||
| 1951–1952 | | 1951–1952 | ||
Linia 109: | Linia 110: | ||
|- | |- | ||
| 1952–1972 | | 1952–1972 | ||
− | | [[WALENTYNOWICZ WŁADYSŁAW | Władysław Walentynowicz]] | + | | [[WALENTYNOWICZ WŁADYSŁAW, rektor Wyższej Szkoły Muzycznej | Władysław Walentynowicz]] |
|- | |- | ||
| span style="white-space: nowrap" | 1972–1975 | | span style="white-space: nowrap" | 1972–1975 | ||
− | | [[ŚLIWIŃSKI ZBIGNIEW BOGUMIŁ | Zbigniew Śliwiński]] | + | | [[ŚLIWIŃSKI ZBIGNIEW BOGUMIŁ, profesor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej | Zbigniew Śliwiński]] |
|- | |- | ||
| span style="white-space: nowrap" | 1975–1978 | | span style="white-space: nowrap" | 1975–1978 | ||
− | | [[SULIKOWSKI JERZY | Jerzy Sulikowski]] | + | | [[SULIKOWSKI JERZY, profesor Wyższej Szkoły Muzycznej | Jerzy Sulikowski]] |
|- | |- | ||
| 1978–1981 | | 1978–1981 | ||
− | | Tadeusz Kochański | + | | [[KOCHAŃSKI TADEUSZ, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Tadeusz Kochański]] |
− | + | ||
| class="authorEgTab" | {{author: NJ}} | | class="authorEgTab" | {{author: NJ}} | ||
|} | |} | ||
Linia 130: | Linia 130: | ||
|- | |- | ||
| 1951–1952 | | 1951–1952 | ||
− | | Kazimierz Czekotowski | + | | [[CZEKOTOWSKI KAZIMIERZ, śpiewak operowy, pedagog Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej | Kazimierz Czekotowski]] |
|- | |- | ||
| 1952–1957 | | 1952–1957 | ||
Linia 136: | Linia 136: | ||
|- | |- | ||
| 1957–1963 | | 1957–1963 | ||
− | | [[IGLIKOWSKA BARBARA | Barbara Iglikowska]] | + | | [[IGLIKOWSKA BARBARA, śpiewaczka, profesor Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej | Barbara Iglikowska]] |
|- | |- | ||
| span style="white-space: nowrap" | 1963–1971 | | span style="white-space: nowrap" | 1963–1971 | ||
− | | [[PAŁUBICKI KONRAD JÓZEF | Konrad Pałubicki]] <br/>(w latach 1963–1971 Wydział Wokalny połączony z Wydziałem Instrumentalnym) | + | | [[PAŁUBICKI KONRAD JÓZEF, profesor Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej | Konrad Pałubicki]] <br/>(w latach 1963–1971 Wydział Wokalny połączony z Wydziałem Instrumentalnym) |
|- | |- | ||
| span style="white-space: nowrap" | 1971–1981 | | span style="white-space: nowrap" | 1971–1981 | ||
Linia 151: | Linia 151: | ||
|- | |- | ||
| 1947–1961 | | 1947–1961 | ||
− | | [[HEISING ROMAN | Roman Heising]] | + | | [[HEISING ROMAN, rektor Wyższej Szkoły Muzycznej | Roman Heising]] |
|- | |- | ||
| 1961–1969 | | 1961–1969 | ||
− | | [[KMICIC-MIELESZYŃSKI WACŁAW | Wacław Kmicic–Mieleszyński]] | + | | [[KMICIC-MIELESZYŃSKI WACŁAW, docent Wyższej Szkoły Muzycznej | Wacław Kmicic–Mieleszyński]] |
|- | |- | ||
| 1969–1972 | | 1969–1972 | ||
− | | [[POSZOWSKI ANTONI | Antoni Poszowski]] | + | | [[POSZOWSKI ANTONI, rektor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Antoni Poszowski]] |
|- | |- | ||
| 1972–1975 | | 1972–1975 | ||
− | | [[PODHAJSKI MAREK | Marek Podhajski]] | + | | [[PODHAJSKI MAREK, prorektor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Marek Podhajski]] |
|- | |- | ||
| span style="white-space: nowrap" | 1975–1981 | | span style="white-space: nowrap" | 1975–1981 | ||
Linia 173: | Linia 173: | ||
|- | |- | ||
| 1982–1987 | | 1982–1987 | ||
− | | [[POSZOWSKI ANTONI | Antoni Poszowski]] | + | | [[POSZOWSKI ANTONI, rektor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Antoni Poszowski]] |
|- | |- | ||
| 1987–1993 | | 1987–1993 | ||
− | | [[SUCHECKI ROMAN | Roman Suchecki]] | + | | [[SUCHECKI ROMAN, rektor Wyższej Szkoły Muzycznej | Roman Suchecki]] |
|- | |- | ||
| 1993–1999 | | 1993–1999 | ||
− | | [[WOJTAL WALDEMAR | Waldemar Wojtal]] | + | | [[WOJTAL WALDEMAR, rektor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Waldemar Wojtal]] |
|- | |- | ||
| 1999–2003 | | 1999–2003 | ||
− | | Antoni Poszowski | + | | [[POSZOWSKI ANTONI, rektor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Antoni Poszowski]] |
|- | |- | ||
| span style="white-space: nowrap" | 2004–2005 | | span style="white-space: nowrap" | 2004–2005 | ||
− | | Waldemar Wojtal | + | | [[WOJTAL WALDEMAR, rektor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Waldemar Wojtal]] |
|- | |- | ||
| 2005–2012 | | 2005–2012 | ||
− | | span style="white-space: nowrap" | [[KUŁAKOWSKI BOGDAN | Bogdan Kułakowski]] | + | | span style="white-space: nowrap" | [[KUŁAKOWSKI BOGDAN, rektor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Bogdan Kułakowski]] |
|- | |- | ||
| 2012–2020 | | 2012–2020 | ||
Linia 205: | Linia 205: | ||
|- | |- | ||
| 1981– 982 | | 1981– 982 | ||
− | | [[PODEJKO PAWEŁ | Paweł Podejko]] | + | | [[PODEJKO PAWEŁ, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Paweł Podejko]] |
|- | |- | ||
| 1982–1984 | | 1982–1984 | ||
− | | [[PODHAJSKI MAREK | Marek Podhajski]] | + | | [[PODHAJSKI MAREK, prorektor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Marek Podhajski]] |
|- | |- | ||
| 1983–1984 | | 1983–1984 | ||
− | | [[ŚLIWIŃSKI ZBIGNIEW BOGUMIŁ | Zbigniew Śliwiński]] | + | | [[ŚLIWIŃSKI ZBIGNIEW BOGUMIŁ, profesor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej | Zbigniew Śliwiński]] |
|- | |- | ||
| 1987–1990 | | 1987–1990 | ||
Linia 217: | Linia 217: | ||
|- | |- | ||
| span style="white-space: nowrap" | 1990–1993 | | span style="white-space: nowrap" | 1990–1993 | ||
− | | [[WOJTAL WALDEMAR | Waldemar Wojtal]] <br/> Krzysztof Sperski | + | | [[WOJTAL WALDEMAR, rektor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Waldemar Wojtal]] <br/> Krzysztof Sperski |
|- | |- | ||
| span style="white-space: nowrap" | 1993–1996 | | span style="white-space: nowrap" | 1993–1996 | ||
Linia 226: | Linia 226: | ||
|- | |- | ||
| 1996–1999 | | 1996–1999 | ||
− | | [[PERUCKI ROMAN| Roman Perucki]] | + | | [[PERUCKI ROMAN, prorektor Akademii Muzycznej| Roman Perucki]] |
|- | |- | ||
| 1999–2005 | | 1999–2005 | ||
Linia 232: | Linia 232: | ||
|- | |- | ||
| 2005–2012 | | 2005–2012 | ||
− | | [[TOMCZAK MARCIN | + | | [[TOMCZAK MARCIN, dyrygent, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Marcin Tomczak]] <br/> [[OLCZAK KRZYSZTOF, prorektor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Krzysztof Olczak]] |
|- | |- | ||
| 2012–2016 | | 2012–2016 | ||
Linia 250: | Linia 250: | ||
|- | |- | ||
| 1981–1987 | | 1981–1987 | ||
− | | [[GŁOWSKI EUGENIUSZ | Eugeniusz Głowski]] | + | | [[GŁOWSKI EUGENIUSZ, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Eugeniusz Głowski]] |
|- | |- | ||
| 1987–1993 | | 1987–1993 | ||
− | | [[GUDEL JOACHIM | Joachim Gudel]] | + | | [[GUDEL JOACHIM, pianista, muzykolog | Joachim Gudel]] |
|- | |- | ||
| 1993–1999 | | 1993–1999 | ||
Linia 259: | Linia 259: | ||
|- | |- | ||
| 1999–2005 | | 1999–2005 | ||
− | | [[KOWALSKA-PIŃCZAK ALINA | Alina Kowalska–Pińczak]] | + | | [[KOWALSKA-PIŃCZAK ALINA, profesor Akademii Muzycznej | Alina Kowalska–Pińczak]] |
|- | |- | ||
| span style="white-space: nowrap" | 2005–2012 | | span style="white-space: nowrap" | 2005–2012 | ||
Linia 316: | Linia 316: | ||
|- | |- | ||
| 1984 –1990 | | 1984 –1990 | ||
− | | [[JANUKOWICZ-POBŁOCKA ZOFIA TERESA | Zofia Janukowicz–Pobłocka]] | + | | [[JANUKOWICZ-POBŁOCKA ZOFIA TERESA, śpiewaczka, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Zofia Janukowicz–Pobłocka]] |
|- | |- | ||
| 1990–1996 | | 1990–1996 | ||
− | | [[KUSIEWICZ PIOTR | Piotr Kusiewicz]] | + | | [[KUSIEWICZ PIOTR, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Piotr Kusiewicz]] |
|- | |- | ||
| 1996–2002 | | 1996–2002 |
Aktualna wersja na dzień 09:56, 8 maj 2024
AKADEMIA MUZYCZNA IM. STANISŁAWA MONIUSZKI (AMuz), wyższa uczelnia artystyczna. Powstanie poprzedziła krótka działalność prywatnego Gdańskiego Instytutu Muzycznego (1945–1947). Jako Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna (PWSM) w Gdańsku z tymczasową siedzibą w Sopocie, przy ul. Grunwaldzkiej 5, powołana została dekretem Ministra Kultury i Sztuki 1 X 1947 i zorganizowana przez Stefana Śledzińskiego. Pierwszym rektorem został pianista, kompozytor i pedagog Jan Ekier. PWSM rozpoczęła zajęcia w 2. połowie października 1947. W pierwszym dziesięcioleciu działalności zebrano kadrę pedagogów (m.in. Stanisław Bielicki, Kazimierz Czekotowski, Florian Dąbrowski, Jan Ekier, Roman Heising, Stefan Herman, Barbara Iglikowska, Wacław Kmicic-Mieleszyński, Leokadia Nowacka-Ilska, Konrad Pałubicki, Paweł Podejko, Władysław Walentynowicz, Kazimierz Wiłkomirski, Bohdan Wodiczko).
W 1966 przeniesiono siedzibę do Gdańska, na ul. Łagiewniki. Szczególny rozwój przypadł na okres po 1972, kiedy rozwinięto jej struktury (cztery wydziały: kompozycji i teorii muzyki, instrumentalny, wokalno-aktorski, wychowania muzycznego i rytmiki), utworzono studio nagrań, wydawnictwo (od 1972 redaktorem naczelnym był zmarły 23 IX 2009 Janusz Krassowski), a także jedyny w Polsce Instytut Teorii Muzyki pod kierunkiem Marka Podhajskiego (1978). W latach 1974–1992 działała filia uczelni w Koszalinie (studia z zakresu wychowania muzycznego oraz pedagogiki instrumentalnej), rozpoczęło działalność studium pedagogiczne (1972) i studium języków obcych (1974). Od 1982 nosi obecną nazwę. Za wzrostem liczby studentów i nauczycieli akademickich poszły znaczące sukcesy artystyczne na krajowych i zagranicznych konkursach muzycznych i festiwalach. Wśród laureatów byli m.in. Konstanty Andrzej Kulka, Stefania Toczyska, Zofia Janukowicz-Pobłocka, Jerzy Sulikowski, Edward Zienkowski, Roman Suchecki, Bożena Porzyńska, Piotr Kusiewicz, Katarzyna Popowa-Zydroń, Ewa Pobłocka, Waldemar Malicki, wśród absolwentów – m.in. jazzmani Włodzimierz Nahorny i Leszek Możdżer.
Uznanie środowisk muzycznych zdobyły klasy: śpiewu solowego (prof. Barbara Iglikowska, prof. Halina Mickiewiczówna), fortepianu ( prof. Zbigniew Śliwiński, prof. Jerzy Sulikowski), wiolinistyki (prof. Stefan Herman), a także organów (prof. Leon Bator), wiolonczeli (prof. Roman Suchecki), kompozycji (prof. Konrad Pałubicki, prof. Eugeniusz Głowski), gitary (prof. Jan Paterek), klarnetu (prof. Mieczysław Andrzej Pietras). Ciekawą inicjatywą było zorganizowanie ( Krzysztof Olczak, przy współudziale Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich) cyklu Gdańskich Spotkań Młodych Kompozytorów „Droga” (1987, 1989, 1991, 1994), gromadzących w AMuz wielu ciekawych twórców młodego pokolenia. W 1998 na ul. Łąkową do pierwszego z dwóch rekonstruowanych budynków ( Gimnazjum Królewskie) przeniosły się Wydział Instrumentalny i administracja uczelni, w 1999 w skrzydle drugiego ( koszary) oddano do użytku nowoczesny dom akademicki, w 2001 do nowej siedziby w dawnych koszarach przeniosła się już cała uczelnia. Na przełomie XX i XXI wieku uczelnia weszła do Europejskiego Programu Sokrates-Erasmus (obecnie około 30 uczelni partnerskich w Austrii, Belgii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Holandii, na Litwie, Łotwie, w Niemczech, Portugalii, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, Wielkiej Brytanii i we Włoszech), czego wyrazem były między innymi koncerty studenckich orkiestr w Max-Reger-Tage w Weiden (Niemcy 1999, 2000, 2001, 2003), na festiwalu mozartowskim w Lucernie (Szwajcaria 2002), na koncertach Junge Philharmonie Zentralschweiz w Lucernie (Szwajcaria, wielokrotnie). Nawiązano kontakty z wieloma instytucjami muzycznymi za granicą (najdłużej z akademiami w Brnie, Lucernie, Płowdiw, Petersburgu i Weimarze), co zaowocowało współpracą z wybitnymi muzykami, przyjeżdżającymi na kursy mistrzowskie, warsztaty, sesje naukowe i seminaria. W 2007 w kompleksie uczelni wybudowano nową salę koncertową; planuje się utworzenie Europejskiego Centrum Muzyki. AMuz jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Konserwatoriów, Wyższych Szkół oraz Akademii Muzycznych (AEC) oraz Stowarzyszenia Akademii Muzycznych Krajów Morza Bałtyckiego ABAM.
Strukturę uczelni tworzą: Wydział I Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki; specjalności: dyrygentura symfoniczna, kompozycja, teoria muzyki (studia podyplomowe: dyrygentów orkiestr dętych, w zakresie teorii muzyki, w zakresie kompozycji); Wydział II Instrumentalny; specjalności: gra na instrumencie – akordeon, altówka, fagot, flet, fortepian, gitara, klarnet, kontrabas, obój, organy, perkusja, puzon, skrzypce, trąbka, tuba, waltornia, wiolonczela – oraz instrumentalistyka w trybie zaocznym (studia podyplomowe i staże podyplomowe); Wydział III Wokalno-Aktorski, kierunek studiów – wokalistyka, specjalność: śpiew solowy; Wydział IV Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu (do września 2013 pod nazwą Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki); specjalności: dyrygentura chóralna, rytmika, edukacja muzyczna i muzyka kościelna oraz (w trybie zaocznym) jazz i muzyka rozrywkowa. Jako samodzielna jednostka działa Wydawnictwo Akademii Muzycznej (od 2010). W 2012 na uczelni studiowało 570 osób, kadra pedagogiczna liczyła 147 pedagogów etatowych (w tym 22 profesorów zwyczajnych, dziesięciu profesorów nadzwyczajnych, 21 na stanowisku profesora).
Najważniejsze cykliczne imprezy o zasięgu międzynarodowym organizowane w AMuz to: w trzyletnim cyklu Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa, zorganizowany po raz pierwszy w 1997 w ramach obchodów 1000-lecia pierwszej wzmianki o Gdańsku, 50-lecia uczelni i w 100. rocznicę śmierci kompozytora; w cyklu trzyletnim Międzynarodowy Konkurs Gry na Instrumentach Blaszanych, przeniesiony w 1983 z Pabianic, początkowo konkurs ogólnopolski, odbywający się corocznie, od 1996 międzynarodowy; w cyklu dwuletnim Międzynarodowe Gdańskie Spotkania Gitarowe; od 2006 Międzynarodowy Bałtycki Konkurs Skrzypcowy; w cyklu dwuletnim Międzynarodowe Warsztaty Muzyki Współczesnej. Instytut Teorii Muzyki (kierowany od 1993 przez Teresę Błaszkiewicz) organizuje cykliczne międzynarodowe sesje naukowe. Corocznie odbywają się kursy mistrzowskie w międzynarodowej obsadzie pedagogów w dziedzinach: gry na flecie, klarnecie oraz instrumentach smyczkowych, śpiewu solowego i dyrygentury chóralnej. W AMuz działają zespoły artystyczne, koncertujące w kraju i za granicą, współpracujące z wybitnymi dyrygentami: Akademicka Orkiestra Symfoniczna (dyrygent Janusz Przybylski), Orkiestra Kameralna (dyrygent Andrzej Kacprzak, Paweł Kukliński), Chór Uczelniany (dyrygent Marcin Tomczak) oraz Chór Żeński „Gaudium per Canto” (dyrygent Anna Fiebig) i Chór Męski Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu (dyrygent Michał Kozorys). Biuro Koncertowe organizuje rocznie około 160 koncertów. Prowadzone są stałe cykle koncertów kameralnych: w Bytowie – od 1982 comiesięczne koncerty na zamku pokrzyżackim; „Akademia Muzyczna w Politechnice” – od 1993 raz w miesiącu od października do maja w gmachu głównym Politechniki Gdańskiej; Muzyczne Forum Młodych – od 2004 cykl koncertów kameralnych organizowany wspólnie z FBB Musica Mundi, Nadbałtyckim Centrum Kultury i Polską Filharmonią Bałtycką im. F. Chopina. Ponadto pedagodzy i studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego organizują dwa–trzy spektakle teatralne i operowe w ciągu roku. Uczelnia dysponuje studiem nagrań. Biblioteka akademicka liczy około 80 000 woluminów (nut, książek, rękopisów i prac naukowych), jest wyposażona w elektroniczny katalog dostępny przez Internet. Zbiory uczelnianej fonoteki liczą około 16 tysięcy nagrań. Na uczelni organizowane są sympozja i sesje naukowe o zasięgu środowiskowym, ogólnokrajowym i międzynarodowym, między innymi w cyklach poświęconych muzyce fortepianowej, organom i muzyce organowej, marynistyce, kulturze muzycznej różnych narodów, twórczości kompozytorów polskich, historii i kulturze muzycznej regionu, muzycznemu wykonawstwu.
1947–1948 | Jan Ekier |
1948–1951 | Stefan Śledziński |
1951–1952 | Władysław Walentynowicz |
1952–1954 | Florian Dąbrowski |
1954–1956 | Władysław Bukowiecki |
1956–1961 | Piotr Rytel |
1961–1972 | Roman Heising |
1972–1982 | Antoni Poszowski |
1950 | Janina Cygańska |
1954–1961 | Roman Heising |
1971–1972 | Konrad Pałubicki |
1972–1975 | Roman Suchecki |
1975–1981 | Paweł Podejko |
1948–1951 | Stefan Śledziński |
1951–1952 | Marian Antoniak |
1952–1954 | Konrad Pałubicki |
1954–1957 | Marian Antoniak |
1957–1971 | Konrad Pałubicki |
1971–1975 | Paweł Podejko |
1975–1978 | Marek Podhajski |
1978–1981 | Joachim Gudel |
1947–1948 | Zenon Feliński | |
1949–1951 | Olga Iliwicka | |
1951–1952 | Stefan Turkowski | |
1952–1972 | Władysław Walentynowicz | |
1972–1975 | Zbigniew Śliwiński | |
1975–1978 | Jerzy Sulikowski | |
1978–1981 | Tadeusz Kochański |
1950–1951 | Janina Cygańska |
1951–1952 | Kazimierz Czekotowski |
1952–1957 | Maurycy Janowski |
1957–1963 | Barbara Iglikowska |
1963–1971 | Konrad Pałubicki (w latach 1963–1971 Wydział Wokalny połączony z Wydziałem Instrumentalnym) |
1971–1981 | Zbigniew Bruna |
1947–1961 | Roman Heising |
1961–1969 | Wacław Kmicic–Mieleszyński |
1969–1972 | Antoni Poszowski |
1972–1975 | Marek Podhajski |
1975–1981 | Henryk Gostomski |
1982–1987 | Antoni Poszowski |
1987–1993 | Roman Suchecki |
1993–1999 | Waldemar Wojtal |
1999–2003 | Antoni Poszowski |
2004–2005 | Waldemar Wojtal |
2005–2012 | Bogdan Kułakowski |
2012–2020 | Maciej Sobczak |
2020– | Ryszard Minkiewicz |
1981– 982 | Paweł Podejko |
1982–1984 | Marek Podhajski |
1983–1984 | Zbigniew Śliwiński |
1987–1990 | Zbigniew Bruna Mirosław Pawlak |
1990–1993 | Waldemar Wojtal Krzysztof Sperski |
1993–1996 | Grażyna Fiedoruk–Sienkiewicz |
1993–1999 | Józef Raatz |
1996–1999 | Roman Perucki |
1999–2005 | Marek Schiller Krzysztof Sperski |
2005–2012 | Marcin Tomczak Krzysztof Olczak |
2012–2016 | Marek Rocławski Ryszard Minkiewicz Andrzej Artykiewicz |
2016–2020 | Marek Rocławski Ryszard Minkiewicz Małgorzata Skorupa |
2020 – | Marek Rocławski Wojciech Szlachcikowski, Paweł Kukliński |
1981–1987 | Eugeniusz Głowski |
1987–1993 | Joachim Gudel |
1993–1999 | Alicja Kozłowska–Lewna |
1999–2005 | Alina Kowalska–Pińczak |
2005–2012 | Alicja Kozłowska–Lewna |
2012–2020 | Renata Skupin |
2020 – | Sylwia Janiak–Kobylińska |
1981–1984 | Mieczysław Andrzej Pietras |
1984–1987 | Mirosława Pawlak |
1987–1990 | Magdalena Zawadzka–Silva |
1990–1996 | Marek Schiller |
1996–1999 | Krzysztof Sperski |
1999–2005 | Krzysztof Langman |
2005–2012 | Maciej Sobczak |
2012–2019 | Elżbieta Rosińska |
2019–2020 | Paweł Kukliński |
2020 – | Maciej Gański |
1981–1984 | Alicja Legieć–Matosiuk |
1984 –1990 | Zofia Janukowicz–Pobłocka |
1990–1996 | Piotr Kusiewicz |
1996–2002 | Krystyna Gorzelniak–Pyszkowska |
2002–2008 | Brygida Skiba |
2008–2012 | Ryszard Minkiewicz |
2012–2020 | Andrzej Nanowski |
2020 – | Krzysztof Bobrzecki |
1981–1984 | Henryk Gostomski |
1984–1990 | Elżbieta Kilińska |
1990–1996 | Henryk Gostomski |
1996–2002 | Elżbieta Kilińska |
2002–2008 | Marek Rocławski |
2008–2016 | Waldemar Górski |
2016 – | Michał Kierzkowski |