LINIA KOLEJOWA NUMER 249

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
 
+
[[File: Linia_kolejowa_numer_249.jpg |thumb| Linia kolejowa numer 249]]
'''LINIA KOLEJOWA NUMER 249''', normalnotorowa, zelektryfikowana, jednotorowa linia kolejowa biegnąca ze [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK GŁÓWNY | stacji Gdańsk Główny]] do nieczynnego przystanku kolejowego Gdańsk Brzeźno. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 6,5 kilometrów. Przebiega przez dzielnice administracyjne (często wzdłuż ich granic): [[ŚRÓDMIEŚCIE| Śródmieście]], [[ANIOŁKI| Aniołki]], [[MŁYNISKA| Młyniska]], [[WRZESZCZ| Wrzeszcz Dolny]], [[LETNICA| Letnica]], [[BRZEŹNO| Brzeźno]] i [[NOWY PORT| Nowy Port]]. <br/><br/>
+
'''LINIA KOLEJOWA NUMER 249''', normalnotorowa, zelektryfikowana, jednotorowa linia kolejowa biegnąca ze [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK GŁÓWNY | stacji Gdańsk Główny]] do nieczynnego [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK BRZEŹNO | przystanku kolejowego Gdańsk Brzeźno]]. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 6,5 kilometrów. Przebiega przez dzielnice administracyjne (często wzdłuż ich granic): [[ŚRÓDMIEŚCIE| Śródmieście]], [[ANIOŁKI| Aniołki]], [[MŁYNISKA| Młyniska]], [[WRZESZCZ| Wrzeszcz Dolny]], [[LETNICA| Letnica]], [[BRZEŹNO| Brzeźno]] i [[NOWY PORT| Nowy Port]]. <br/><br/>
 
Prace nad budową linii rozpoczęto w 1865 i została ona oddana do użytku 1 X 1867. Biegła wtedy z ówczesnej stacji Gdańsk Brama Nizinna, poprzez [[BRAMA ORUŃSKA | Bramę Oruńską]], [[ZAROŚLAK | Zaroślak]], do [[NOWY PORT | Nowego Portu]]. Obsługiwała ruch pasażerski oraz towarowy. Po II wojnie światowej linia została przejęta przez Polskie Koleje Państwowe, które postanowiły ją zelektryfikować. Próbną eksploatację sieci trakcyjnej rozpoczęto 2 I 1951, a rozkładowe pociągi zaczęły kursować od 4 III 1951. Od tej pory kursowały po linii pasażerskiej pociągi [[SZYBKA KOLEJ MIEJSKA| Szybkiej Kolei Miejskiej]] relacji Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port i Gdańsk Nowy Port – Gdańsk Główny oraz pociągi towarowe obsługujące między innymi Nowy Port. Te drugie stopniowo zanikły wraz z budową i późniejszą rozbudową [[PORT PÓŁNOCNY | Portu Północnego]].<br/><br/>
 
Prace nad budową linii rozpoczęto w 1865 i została ona oddana do użytku 1 X 1867. Biegła wtedy z ówczesnej stacji Gdańsk Brama Nizinna, poprzez [[BRAMA ORUŃSKA | Bramę Oruńską]], [[ZAROŚLAK | Zaroślak]], do [[NOWY PORT | Nowego Portu]]. Obsługiwała ruch pasażerski oraz towarowy. Po II wojnie światowej linia została przejęta przez Polskie Koleje Państwowe, które postanowiły ją zelektryfikować. Próbną eksploatację sieci trakcyjnej rozpoczęto 2 I 1951, a rozkładowe pociągi zaczęły kursować od 4 III 1951. Od tej pory kursowały po linii pasażerskiej pociągi [[SZYBKA KOLEJ MIEJSKA| Szybkiej Kolei Miejskiej]] relacji Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port i Gdańsk Nowy Port – Gdańsk Główny oraz pociągi towarowe obsługujące między innymi Nowy Port. Te drugie stopniowo zanikły wraz z budową i późniejszą rozbudową [[PORT PÓŁNOCNY | Portu Północnego]].<br/><br/>
 
15 XII 2002 kursowanie pociągów wstrzymano na odcinku Gdańsk Brzeźno – Gdańsk Nowy Port i odtąd pociągi dojeżdżały tylko do
 
15 XII 2002 kursowanie pociągów wstrzymano na odcinku Gdańsk Brzeźno – Gdańsk Nowy Port i odtąd pociągi dojeżdżały tylko do
[[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK BRZEŹNO | przystanku Gdańsk Brzeźno]]. 25 VI 2005 zawieszono również to połączenie na całej długości. W 2077 miała miejsce fizyczna likwidacja linii na odcinku Gdańsk Brzeźno – Gdańsk Nowy Port. 3 V 2012 na linii został otwarty [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK STADION EXPO | przystanek Gdańsk Stadion Expo]], znajdujący się w obrębie [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK ZASPA TOWAROWA | stacji Gdańsk Zaspa Towarowa]]. Okolicznościowe pociągi z tego przystanku docierają  – i odjeżdżają tylko w wybrane dni imprez masowych odbywających się na [[STADION W GDAŃSKU-LETNICY| stadionie]] bądź wydarzeń mających miejsce w siedzibie [[CENTRUM WYSTAWIENNICZO-KONGRESOWE AMBEREXPO| Międzynarodowych Targów Gdańskich]]. Kursują one z i do stacji Gdańsk Główny i nie zatrzymują się na pośrednich przystankach kolejowych. W 2020 na odcinku Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa przeprowadzono remont linii. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] <br/><br/>
+
[[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK BRZEŹNO | przystanku Gdańsk Brzeźno]]. 25 VI 2005 zawieszono również to połączenie na całej długości. W 2007 miała miejsce fizyczna likwidacja linii na odcinku Gdańsk Brzeźno – Gdańsk Nowy Port. 3 V 2012 na linii został otwarty [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK STADION EXPO | przystanek Gdańsk Stadion Expo]], znajdujący się w obrębie [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK ZASPA TOWAROWA | stacji Gdańsk Zaspa Towarowa]]. Okolicznościowe pociągi z tego przystanku docierają  – i odjeżdżają tylko w wybrane dni imprez masowych odbywających się na [[STADION W GDAŃSKU-LETNICY| stadionie]] bądź wydarzeń mających miejsce w siedzibie [[CENTRUM WYSTAWIENNICZO-KONGRESOWE AMBEREXPO| Międzynarodowych Targów Gdańskich]]. Kursują one z i do stacji Gdańsk Główny i nie zatrzymują się na pośrednich przystankach kolejowych. W 2020 na odcinku Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa przeprowadzono remont linii. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] <br/><br/>
  
 
{| class="tableGda"
 
{| class="tableGda"

Aktualna wersja na dzień 10:27, 23 mar 2022

Linia kolejowa numer 249

LINIA KOLEJOWA NUMER 249, normalnotorowa, zelektryfikowana, jednotorowa linia kolejowa biegnąca ze stacji Gdańsk Główny do nieczynnego przystanku kolejowego Gdańsk Brzeźno. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 6,5 kilometrów. Przebiega przez dzielnice administracyjne (często wzdłuż ich granic): Śródmieście, Aniołki, Młyniska, Wrzeszcz Dolny, Letnica, Brzeźno i Nowy Port.

Prace nad budową linii rozpoczęto w 1865 i została ona oddana do użytku 1 X 1867. Biegła wtedy z ówczesnej stacji Gdańsk Brama Nizinna, poprzez Bramę Oruńską, Zaroślak, do Nowego Portu. Obsługiwała ruch pasażerski oraz towarowy. Po II wojnie światowej linia została przejęta przez Polskie Koleje Państwowe, które postanowiły ją zelektryfikować. Próbną eksploatację sieci trakcyjnej rozpoczęto 2 I 1951, a rozkładowe pociągi zaczęły kursować od 4 III 1951. Od tej pory kursowały po linii pasażerskiej pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej relacji Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port i Gdańsk Nowy Port – Gdańsk Główny oraz pociągi towarowe obsługujące między innymi Nowy Port. Te drugie stopniowo zanikły wraz z budową i późniejszą rozbudową Portu Północnego.

15 XII 2002 kursowanie pociągów wstrzymano na odcinku Gdańsk Brzeźno – Gdańsk Nowy Port i odtąd pociągi dojeżdżały tylko do przystanku Gdańsk Brzeźno. 25 VI 2005 zawieszono również to połączenie na całej długości. W 2007 miała miejsce fizyczna likwidacja linii na odcinku Gdańsk Brzeźno – Gdańsk Nowy Port. 3 V 2012 na linii został otwarty przystanek Gdańsk Stadion Expo, znajdujący się w obrębie stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Okolicznościowe pociągi z tego przystanku docierają – i odjeżdżają tylko w wybrane dni imprez masowych odbywających się na stadionie bądź wydarzeń mających miejsce w siedzibie Międzynarodowych Targów Gdańskich. Kursują one z i do stacji Gdańsk Główny i nie zatrzymują się na pośrednich przystankach kolejowych. W 2020 na odcinku Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa przeprowadzono remont linii. PP

Posterunki i przystanki kolejowe na linii numer 249
Kilometraż linii kolejowej numer 249 Nazwa Rodzaj posterunku / przystanku osobowego Uwagi
0,0 Gdańsk Główny węzłowa stacja kolejowa początek linii numer 249
1,0 Gdańsk Stocznia przystanek osobowy
2,3 Gdańsk Nowe Szkoty przystanek osobowy nieczynny
3,7 Gdańsk Kolonia przystanek osobowy nieczynny
4,0 Gdańsk Stadion Expo przystanek osobowy uruchamiany okazjonalnie
4,9 Gdańsk Zaspa Towarowa węzłowa stacja kolejowa
6,5 Gdańsk Brzeźno przystanek osobowy nieczynny; koniec linii numer 249
PP
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania