CHÓR „NON SERIO”

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Chór „Non Serio", koncert dyplomowy Beaty Borowicz 25 V 1990 w kościele św. Mikołaja
Chór „Non Serio", msza jazzowa na zakończenie rekolekcji 10 III 1998 w kościele św. Mikołaja
Chór „Non Serio", Stacyjka Zdrój Kabaretu Starszych Panów, koncert na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego w Sopocie, 17 V 2018
Dyrygentka Beata Borowicz, 2018
Chór „Non Serio" w Łodzi, 24 XI 2018
Koncert Mikołajkowy w Jastarni, 2021


CHÓR „NON SERIO”. Powstał 25 V 1990 pod pretekstem koncertu dyplomowego obecnej (i jedynej) dyrygentki, Beaty Borowicz, absolwentki Wydziału Wychowania Muzycznego i Rytmiki Akademii Muzycznej w Gdańsku, który odbył się w kościele św. Mikołaja. Skład zespołu ograniczał się wówczas do 16-osobowej grupy przyjaciół, którzy zgromadzili się, aby wystąpić jedynie w tym koncercie, stąd też żartobliwa nazwa Non Serio. Udany występ sprawił, że działalność trwała nadal. Od 22 VIII 1993 zespół rozpoczął współpracę z katolicką rozgłośnią Radia Plus, od 22 X 1996 działa przy Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego jako jedyny chór wydziałowy wśród uczelni niemuzycznych, nie tylko Trójmiasta.

Śpiewa muzykę dawną, współczesną, filmową, klasyczną, cerkiewną, negro spirituals, ludową, rozrywkową, musicalową, oratoryjną – w ponad 20 językach (np. aramejskim, mende, ladino czy gullah). Bierze udział w tradycyjnych uroczystościach roku akademickiego, jak immatrykulacje, absolutoria, dyplomatoria, rozdania doktoratów, wykonując klasyczne pieśni: Hymn Narodowy, Gaudeamus igitur czy Gaude Mater Polonia. W okresie świąteczno-noworocznym nie stroni od wykonywania kolęd z różnych kultur świata, występy można oglądać na terenie całego Pomorza. Oprócz śpiewania „czystych” form, także tych najbardziej poważnych, jak Requiem Mozarta, Pasja według św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego, Amen Henryka Mikołaja Góreckiego, Eli, Eli… György’a Deáka-Bárdosa czy Los Reyes Magos Ariela Ramíreza, także z zastosowaniem technik chóralnych typu cori spezzati (dialogowanie wielu chórów stacjonarnych w utworach renesansowych) czy chóru wędrownego (poruszająca się część chóru dialogująca ze stacjonarnym chórem głównym), zespół eksperymentuje, np. śpiewa przeboje The Beatles czy Budki Suflera w konwencji madrygału, kompozycje Stanisława Moniuszki na wesoło, When the Saints Go Marching In jako walc czy wyłącznie onomatopeiczny Marsz Józefa Świdra.

W marcu i kwietniu 1992 chór nagrał swą pierwszą kasetę z utworami negro spirituals, rozpoczynając współpracę z akordeonistą, pianistą i kompozytorem jazzowym Cezarym Paciorkiem, który był jego akompaniatorem przez niemal 20 lat. W tym samym roku chór odbył swoje pierwsze tournée zagraniczne po Niemczech. W następnych latach koncertował z muzykami jazzowymi, między innymi Leszkiem Możdżerem, Maciejem Sikałą, Olem Walickim, Januszem Mackiewiczem i jego kwartetem, wibrafonistą i pianistą Janem Freicherem (który w latach 2011–2013 był także akompaniatorem zespołu), organistami Romanem Peruckim, Andrzejem Szadejko czy Wolfgangiem Zererem (Niemcy), orkiestrami: Gdyńską Orkiestrą Symfoniczną (GOS), Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Akademii Muzycznej w Gdańsku, Filharmonii z Turku, Państwowej Filharmonii Olsztyńskiej, Orkiestrą Studencką z Bremy. Występował pod dyrekcją takich osób, jak Kai Bumann, Zygmunt Rychert, Rafał Kłoczko, Piotr Rubik czy Włodzimierz Korcz. Koncertował także z Gdańską Grupą Perkusyjną Piotra Sutta, wokalistami i aktorami – m.in. Alicją Majewską, Dorotą Miśkiewicz, Jackiem Wójcickim, Andrzejem Sewerynem, Janem Peszkiem, Krystyną Prońko, Ewą Urygą, Markiem Bałatą, Stanisławem Sojką, Ewą Błachnio i wieloma instrumentalistami, z których część jest także śpiewającymi członkami chóru, jak jego (od 2013) akompaniator, kompozytor, aranżer i tenor – Maciej Borowicz czy Marzena Sikała.

Występował w Niemczech, Belgii, Holandii, we Włoszech, w Szwajcarii, Lichtensteinie, Austrii, Wielkiej Brytanii, Słowacji, Norwegii, na Węgrzech. Brał udział między innymi w XIV Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce (1995), mszy z udziałem papieża Janem Pawłem II na hipodromie w Sopocie (1999), Dniu Papieskim (2002), Festiwalu „Warsaw Gospel Days” (2004), koncercie 25-lecia Solidarności w Hali Olivia (2005), „Nieszporach. Artyści polscy Janowi Pawłowi II w hołdzie” (2006) w kościele św. Mikołaja, „Litanii Miast” (1 XI 2006) na placu Solidarności, z zespołem „Hopkele” na Festiwalu Kultury Żydowskiej w synagodze w Gdańsku–Wrzeszczu (2013) oraz na Gali Gdańskiego Konkursu Poetyckiego „Benefis Dojrzałości” w Teatrze Wybrzeże (2017). Uczestniczył w akcjach charytatywnych, koncertując między innymi w czasie konferencji Human Life International (1993–1996), na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy (2004), akcji „Wigilijna Paczka” (2008 z Golec uOrkiestrą w Hali Olivia i 2014 z GOS w hali Fitness Club Spójnia), odbudowy organów kościoła św. Trójcy (2014), remontu kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (2015), na rzecz hospicjum im. ks. Eugeniusza Dutkiewicza z norweskim The Ålesund Round Table Choir ( Ratusz Starego Miasta, 2015), „Głosy dla Hospicjów” z Krystyną Jandą (Polska Filharmonia Bałtycka na Ołowiance, 2015). Dał kilka koncertów w pomorskich hospicjach oraz na rzecz osób nieuleczalnie chorych. Rokrocznie występuje na Koncercie Mikołajkowym organizowanym przez Stowarzyszenie Otwartych Serc w kościele Nawiedzenia NMP w Jastarni. Występował też jako gość specjalny – m.in. na 12. Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym MUNDUS CANTAT SOPOT 2016 w kościele Trójcy Świętej w Oliwie i III Konkursie Interpretacji Piosenek Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego w Teatrze Kameralnym w Sopocie (2018).

Od 2008 na Wydziale Zarządzania UG daje (z reguły dwa razy w sezonie) koncerty „z kluczem” w cyklu „Muzyka na Zarządzaniu”; prezentowano dotychczas między innymi muzykę żydowską, arie operowe, „Śpiewamy poezję” (Jan Kochanowski, Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Cyprian Kamil Norwid, Konstanty Ildefons Gałczyński, Agnieszka Osiecka), utwory Kabaretu Starszych Panów, cykl „Moniuszkomania”, muzykę dawną, „Kolędowo… na jazzowo”. 13 II 2020 odbył się walentynkowy koncert nr XXIX pt. „Nie mam szczęścia do miłości”, z przebojami m.in. Elvisa Presleya, The Platters, Franka Sinatry, The Mamas and The Pappas, The Beatles, Budki Suflera i Zbigniewa Wodeckiego.

W latach 2013, 2015 i 2019 ilustrował śpiewem Pomorskie Zaduszki Artystyczne organizowane w kościele św. Jana, od 2018 – nowatorską, koncertową Drogę Krzyżową w tym samym kościele, a także Galę Nagrody Bursztynowego Mieczyka im. Macieja Płażyńskiego w Europejskim Centrum Solidarności (2018, 2019). Pandemia Covid-19 uniemożliwiła chórowi zrealizowanie zaplanowanej jubileuszowej (30-lecie istnienia) trasy koncertowej po Włoszech (wrzesień 2020), tuż po niej zespół między innymi zilustrował muzycznie święto „Viva Oliva!” w altanie Parku Oliwskiego (11 IX 2021) i odbył tournée koncertowe w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Chrześcijańskiej „Gospel w drodze” (lato 2022).

Jest laureatem licznych nagród i wyróżnień, między innymi: I miejsca w kategorii chórów mieszanych na IV Ogólnopolskim Festiwalu Pieśni Religijnej im. Stanisława Ormińskiego w Rumi (1993), I miejsca, medalu Biskupa Pelplińskiego oraz Pucharu Prezydenta Miasta Tczewa na X Festiwalu Twórczości Sakralnej Tczew’94, nagród w 25. i 29. Ogólnopolskim Turniej Chórów LEGNICA CANTAT (1994, 1998), II nagrody w XXX Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach (1995), Grand Prix i nagrody publiczności na I Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Gospel „Camp Meeting – OSIEK’97”, Nagrody Specjalnej Wojewody Gdańskiego (1994).

Chór ma na swoim koncie kilkadziesiąt albumów muzycznych, w tym: „Negro Spirituals” (MC, 1992), „Kolędy” (MC, 1994), „Non Serio” (MC, 1996), „Przed Twoje Ołtarze” (MC 1996, CD 2005), „Ballady Kolędowe – Paweł Orkisz” (MC, 1999), „XX rocznica Sierpnia '80” (CD, 2000), „...nade wszystko” (CD, 2001), „Rozmyślajmy dziś” (CD, 2004), „W 80 dni dookoła świata, czyli wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej” (słuchowisko, CD, 2007).

Do 2023 uczestnikami działań chóru było 120 osób, wśród których znaleźli się zawodowi muzycy – wokaliści i instrumentaliści, ale i prodziekani do spraw rozwoju jednego z wydziałów Politechniki Gdańskiej (PG), oraz do spraw nauki i rozwoju kadr jednego z wydziałów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, asystentka prezydenta Sopotu, pracownicy naukowi różnych uczelni, menadżerowie i właściciele firm, specjaliści różnych branż, w tym architektury i historii sztuki, nauczyciele oraz studenci, a także amerykański profesor matematyki stosowanej, jako stypendysta Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta prowadzący zajęcia na PG. JANSZ

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania