LINIA KOLEJOWA NUMER 248

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(nowe hasło 08.2021 AB)
 
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
 +
[[File: 1_Linia_kolejowa_nr__248.jpg |thumb| Linia kolejowa numer 248]]
 +
[[File: Linia_248_Matarnia.jpg |thumb| Linia kolejowa numer 248 przy siedzibie [[POMORSKA KOLEJ METROPOLITALNA| Pomorskiej Kolei Metropolitalnej]] w Gdańsku-[[MATARNIA | Matarni]]]]
 +
[[File: Linia_248_Rębiechowo.jpg |thumb| Północno-zachodnia strona [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK RĘBIECHOWO | stacji kolejowej Gdańsk Rębiechowo]] z widocznymi liniami numer 248 i 253 w kierunku [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | stacji Gdańsk Osowa]], 2021]]
  
'''LINIA KOLEJOWA NUMER 248''', normalnotorowa, niezeletryfikowana, dwutorowa linia kolejowa biegnąca ze stacji Gdańsk Wrzeszcz do rozjazdu odgałęziającego Gdańsk Osowa R4. Zarządcą prawie całości linii jest Pomorska Kolej Metropolitalna. Jedynie jej krótkie odcinki w okolicach stacji Gdańsk Wrzeszcz i rozjazdu odgałęziającego Gdańsk Osowa R4 należą do PKP Polskich Linii Kolejowych. Ma długość 18,2 kilometrów. Przebiega przez dzielnice administracyjne (często wzdłuż ich granic): Wrzeszcz Górny, Wrzeszcz Dolny, Zaspa-Młyniec, Strzyża, Oliwa, VII Dwór, Brętowo, Piecki-Migowo, Jasień, Kokoszki i Matarnia. <br/>br/>
+
'''LINIA KOLEJOWA NUMER 248''', normalnotorowa, zelektryfikowana, dwutorowa linia kolejowa biegnąca ze [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WRZESZCZ | stacji kolejowej Gdańsk Wrzeszcz]] do rozjazdu odgałęziającego [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK OSOWA R4 | Gdańsk Osowa R4]]. Zarządcą prawie całości linii jest [[POMORSKA KOLEJ METROPOLITALNA| Pomorska Kolei Metropolitalna]]. Jedynie jej krótkie odcinki w okolicach stacji Gdańsk Wrzeszcz i rozjazdu odgałęziającego Gdańsk Osowa R4 należą do PKP Polskich Linii Kolejowych. Ma długość 18,2 kilometra. Przebiega przez dzielnice Gdańska (często wzdłuż ich granic): [[WRZESZCZ | Wrzeszcz]] Górny i Dolny, [[ZASPA | Zaspa-Młyniec]], [[STRZYŻA | Strzyża]], [[OLIWA | Oliwa]], [[SIÓDMY DWÓR | Siódmy (VII) Dwór]], [[BRĘTOWO | Brętowo]], [[PIECKI| Piecki-Migowo]], [[JASIEŃ | Jasień]], [[KOKOSZKI | Kokoszki]] i [[MATARNIA | Matarnia]]. <br/><br/>
Linia pokrywa się do 9,7 kilometra z przebiegiem dawnej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 234 | linii numer 234]] (Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła). Budowa linii rozpoczęła się w 2013, została otwarta dla ruchu 1 IX 2015. Obsługuje ruch podróżnych związany między innymi z [[LOTNISKO W RĘBIECHOWIE | lotniskiem w Gdańsku-Rębiechowie]]. Poza stacjami Gdańsk Wrzeszcz i rozjazdem odgałęziającym Gdańsk Osowa R4 posterunki na linii obsługiwane są przez lokalne centrum sterowania, które znajduje się obok przystanku osobowego Gdańsk Matarnia.<br/>br/>
+
Linia pokrywa się do 9,7 kilometra z przebiegiem dawnej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 234 | linii numer 234]] (Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła). Budowa linii rozpoczęła się w 2013, została otwarta dla ruchu 1 IX 2015 jako niezelektryfikowana. W połowie 2021 rozpoczęto prace nad jej elektryfikacją. Pierwsze testowe przejazdy pociągiem elektrycznym na trasie Gdańsk Wrzeszcz – [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK KIEŁPINEK | Gdańsk Kiełpinek]] odbyły się w nocy z 8 na 9 XI 2022. Elektryczne pociągi dostępne dla pasażerów wyjechały na linię po raz pierwszy 12 VI 2023. Dojeżdżają one tylko od strony stacji Gdańsk Wrzeszcz do przystanku osobowego [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK PORT LOTNICZY | Gdańsk Port Lotniczy]]. Planowana jest elektryfikacja linii kolejowej numer 201 na odcinku Gdynia Główna Osobowa – Kościerzyna, co pozwoliłoby na kursowanie pociągów elektrycznych po tej linii w kierunku Kościerzyny. <br/><br/>
Planuje się zelektryfikowanie linii oraz wybudowanie nowego przystanku kolejowego o nazwie Gdańsk Firoga. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] <br/>br/>
+
Linia obsługuje ruch podróżnych związany m.in. z [[LOTNISKO W RĘBIECHOWIE | lotniskiem w Gdańsku-Rębiechowie]]. Poza stacjami Gdańsk Wrzeszcz i rozjazdem odgałęziającym Gdańsk Osowa R4 posterunki na linii obsługiwane są przez lokalne centrum sterowania, które znajduje się obok [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK MATARNIA | przystanku kolejowego Gdańsk Matarnia]]. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] <br/><br/>
  
 
{| class="tableGda"
 
{| class="tableGda"
Linia 15: Linia 18:
 
|-
 
|-
 
| 0,0
 
| 0,0
| Gdańsk Wrzeszcz
+
| [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WRZESZCZ | Gdańsk Wrzeszcz]]
 
| węzłowa stacja kolejowa
 
| węzłowa stacja kolejowa
 
| początek linii numer 248
 
| początek linii numer 248
 
|-
 
|-
 
| 2,2
 
| 2,2
| Gdańsk Strzyża
+
| [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK STRZYŻA| Gdańsk Strzyża]]
 
| przystanek osobowy   
 
| przystanek osobowy   
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
 
| 3,8
 
| 3,8
| Gdańsk Niedźwiednik
+
|[[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK NIEDŹWIEDNIK | Gdańsk Niedźwiednik]]
 
| przystanek osobowy  
 
| przystanek osobowy  
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
 
| 5,3
 
| 5,3
| Gdańsk Brętowo
+
| [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK BRĘTOWO | Gdańsk Brętowo]]
 
| przystanek osobowy
 
| przystanek osobowy
 
|  
 
|  
Linia 40: Linia 43:
 
|-
 
|-
 
| 7,4
 
| 7,4
| Gdańsk Jasień
+
| [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK JASIEŃ | Gdańsk Jasień]]
 
| przystanek osobowy
 
| przystanek osobowy
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
 
| 8,7
 
| 8,7
| Gdańsk Kiełpinek
+
| [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK KIEŁPINEK | Gdańsk Kiełpinek]]
 
| przystanek osobowy   
 
| przystanek osobowy   
 
|  
 
|  
Linia 55: Linia 58:
 
|-
 
|-
 
| 11,7
 
| 11,7
| Gdańsk Matarnia
+
| [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK MATARNIA | Gdańsk Matarnia]]
 
| przystanek osobowy / lokalne centrum sterowania
 
| przystanek osobowy / lokalne centrum sterowania
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
 
| 12,7
 
| 12,7
| Gdańsk Firoga
+
| [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK FIROGA| Gdańsk Firoga]]
| posterunek bocznicowy
+
| posterunek odgałęźny i bocznicowy
 +
|
 +
|-
 +
| 13,1
 +
| [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK FIROGA| Gdańsk Firoga]]
 +
| przystanek osobwy
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
 
| 14,6
 
| 14,6
| Gdańsk Port Lotniczy
+
| [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK PORT LOTNICZY | Gdańsk Port Lotniczy]]
 
| przystanek osobowy   
 
| przystanek osobowy   
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
 
| 15,3
 
| 15,3
| Gdańsk Rębiechowo
+
| [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK RĘBIECHOWO | Gdańsk Rębiechowo]]
 
| stacja kolejowa
 
| stacja kolejowa
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
 
| 18,2
 
| 18,2
| Gdańsk Osowa R4
+
| [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK OSOWA R4 | Gdańsk Osowa R4]]
 
| rozjazd odgałęziający
 
| rozjazd odgałęziający
 
| koniec linii numer 248; położony na terenie wsi Barniewice
 
| koniec linii numer 248; położony na terenie wsi Barniewice
 
|-
 
|-
 
| class="authorEgTab" | {{author: PP}}
 
| class="authorEgTab" | {{author: PP}}

Aktualna wersja na dzień 19:26, 4 lip 2023

Linia kolejowa numer 248
Linia kolejowa numer 248 przy siedzibie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku- Matarni
Północno-zachodnia strona stacji kolejowej Gdańsk Rębiechowo z widocznymi liniami numer 248 i 253 w kierunku stacji Gdańsk Osowa, 2021

LINIA KOLEJOWA NUMER 248, normalnotorowa, zelektryfikowana, dwutorowa linia kolejowa biegnąca ze stacji kolejowej Gdańsk Wrzeszcz do rozjazdu odgałęziającego Gdańsk Osowa R4. Zarządcą prawie całości linii jest Pomorska Kolei Metropolitalna. Jedynie jej krótkie odcinki w okolicach stacji Gdańsk Wrzeszcz i rozjazdu odgałęziającego Gdańsk Osowa R4 należą do PKP Polskich Linii Kolejowych. Ma długość 18,2 kilometra. Przebiega przez dzielnice Gdańska (często wzdłuż ich granic): Wrzeszcz Górny i Dolny, Zaspa-Młyniec, Strzyża, Oliwa, Siódmy (VII) Dwór, Brętowo, Piecki-Migowo, Jasień, Kokoszki i Matarnia.

Linia pokrywa się do 9,7 kilometra z przebiegiem dawnej linii numer 234 (Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła). Budowa linii rozpoczęła się w 2013, została otwarta dla ruchu 1 IX 2015 jako niezelektryfikowana. W połowie 2021 rozpoczęto prace nad jej elektryfikacją. Pierwsze testowe przejazdy pociągiem elektrycznym na trasie Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Kiełpinek odbyły się w nocy z 8 na 9 XI 2022. Elektryczne pociągi dostępne dla pasażerów wyjechały na linię po raz pierwszy 12 VI 2023. Dojeżdżają one tylko od strony stacji Gdańsk Wrzeszcz do przystanku osobowego Gdańsk Port Lotniczy. Planowana jest elektryfikacja linii kolejowej numer 201 na odcinku Gdynia Główna Osobowa – Kościerzyna, co pozwoliłoby na kursowanie pociągów elektrycznych po tej linii w kierunku Kościerzyny.

Linia obsługuje ruch podróżnych związany m.in. z lotniskiem w Gdańsku-Rębiechowie. Poza stacjami Gdańsk Wrzeszcz i rozjazdem odgałęziającym Gdańsk Osowa R4 posterunki na linii obsługiwane są przez lokalne centrum sterowania, które znajduje się obok przystanku kolejowego Gdańsk Matarnia. PP

Posterunki i przystanki kolejowe na linii numer 248
Kilometraż linii kolejowej numer 248 Nazwa Rodzaj posterunku / przystanku osobowego Uwagi
0,0 Gdańsk Wrzeszcz węzłowa stacja kolejowa początek linii numer 248
2,2 Gdańsk Strzyża przystanek osobowy
3,8 Gdańsk Niedźwiednik przystanek osobowy
5,3 Gdańsk Brętowo przystanek osobowy
5,5 Brętowo posterunek odgałęźny
7,4 Gdańsk Jasień przystanek osobowy
8,7 Gdańsk Kiełpinek przystanek osobowy
9,2 Kiełpinek posterunek odgałęźny
11,7 Gdańsk Matarnia przystanek osobowy / lokalne centrum sterowania
12,7 Gdańsk Firoga posterunek odgałęźny i bocznicowy
13,1 Gdańsk Firoga przystanek osobwy
14,6 Gdańsk Port Lotniczy przystanek osobowy
15,3 Gdańsk Rębiechowo stacja kolejowa
18,2 Gdańsk Osowa R4 rozjazd odgałęziający koniec linii numer 248; położony na terenie wsi Barniewice
PP
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania