ROCK W GDAŃSKU
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika) | |||
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:Koncert zespołu Tymon The Transistors.JPG|thumb|Koncert zespołu Tymon and The Transistors]] | [[File:Koncert zespołu Tymon The Transistors.JPG|thumb|Koncert zespołu Tymon and The Transistors]] | ||
− | '''ROCK W GDAŃSKU.''' Początki muzyki rockowej (zwanej najpierw rock and rollem, później bigbitem – mocnym uderzeniem) w Gdańsku sięgają roku 1959, kiedy to z inicjatywy [[WALICKI FRANCISZEK | Franciszka Walickiego]] powstała grupa [[RHYTHM AND BLUES | Rhythm and Blues]], z wokalistą [[WYROBEK BOGUSŁAW | Bogusławem Wyrobkiem]]. Jej pierwszy koncert odbył się 24 III 1959 w klubie [[RUDY KOT | Rudy Kot]] i dzień ten uznawany jest za datę pierwszego koncertu rockowego w Polsce. Zespół, do którego szybko dołączył Michaj Burano, wykonywał utwory między innymi Elvisa Presleya, Billa Halleya czy Paula Anki. <br/><br/> | + | '''ROCK W GDAŃSKU.''' Początki muzyki rockowej (zwanej najpierw rock and rollem, później bigbitem – mocnym uderzeniem) w Gdańsku sięgają roku 1959, kiedy to z inicjatywy [[WALICKI FRANCISZEK, dziennikarz | Franciszka Walickiego]] powstała grupa [[RHYTHM AND BLUES, zespół rock and rollowy | Rhythm and Blues]], z wokalistą [[WYROBEK BOGUSŁAW, muzyk-samouk, wokalista | Bogusławem Wyrobkiem]]. Jej pierwszy koncert odbył się 24 III 1959 w klubie [[RUDY KOT, klub muzyczno-rozrywkowy | Rudy Kot]] i dzień ten uznawany jest za datę pierwszego koncertu rockowego w Polsce. Zespół, do którego szybko dołączył Michaj Burano, wykonywał utwory między innymi Elvisa Presleya, Billa Halleya czy Paula Anki. <br/><br/> |
− | Po rozwiązaniu grupy (1959) Franciszek Walicki powołał do życia kolejną formację: zespół [[CZERWONO-CZARNI | Czerwono-Czarni]] zadebiutował 23 VI 1960 w [[KLUB STUDENTÓW WYBRZEŻA ŻAK | klubie studentów Żak]]. 2 VII 1961 zainaugurował działalność sopockiego klubu Non Stop. Wiosną 1962 Franciszek Walicki powołał kolejną grupę: [[NIEBIESKO-CZARNI | Niebiesko-Czarni]], która zadebiutowała w Żaku 24 III 1962. Był to pierwszy polski zespół występujący w typowym rockowym składzie: trzy gitary i perkusja, oraz pierwszy prezentowany na falach Radia Luxembourg. Z zespołem, podobnie jak w wypadku Czerwono-Czarnych, występowało w różnych okresach wielu muzyków, między innymi [[NIEMEN CZESŁAW, kompozytor, piosenkarz, patron skweru | Czesław Niemen]] oraz [[KLENCZON KRZYSZTOF | Krzysztof Klenczon]] i Jerzy Kossela, późniejsi założyciele [[CZERWONE GITARY | Czerwonych Gitar]], najsłynniejszego polskiego zespołu lat 60. XX wieku. <br/><br/> | + | Po rozwiązaniu grupy (1959) Franciszek Walicki powołał do życia kolejną formację: zespół [[CZERWONO-CZARNI, zespół rockandrollowy | Czerwono-Czarni]] zadebiutował 23 VI 1960 w [[KLUB STUDENTÓW WYBRZEŻA ŻAK | klubie studentów Żak]]. 2 VII 1961 zainaugurował działalność sopockiego klubu Non Stop. Wiosną 1962 Franciszek Walicki powołał kolejną grupę: [[NIEBIESKO-CZARNI | Niebiesko-Czarni]], która zadebiutowała w Żaku 24 III 1962. Był to pierwszy polski zespół występujący w typowym rockowym składzie: trzy gitary i perkusja, oraz pierwszy prezentowany na falach Radia Luxembourg. Z zespołem, podobnie jak w wypadku Czerwono-Czarnych, występowało w różnych okresach wielu muzyków, między innymi [[NIEMEN CZESŁAW, kompozytor, piosenkarz, patron skweru | Czesław Niemen]] oraz [[KLENCZON KRZYSZTOF, gitarzysta, wokalista, kompozytor | Krzysztof Klenczon]] i Jerzy Kossela, późniejsi założyciele [[CZERWONE GITARY | Czerwonych Gitar]], najsłynniejszego polskiego zespołu lat 60. XX wieku. <br/><br/> |
− | Rockowy boom, porównywalny z tym z początku lat 60., nastąpił w Gdańsku (oraz w całej Polsce) dwie dekady później, w latach 80. XX wieku. Na fali zainteresowania brytyjską muzyką punkową w Gdańsku działała grupa Deadlock, której liderem był Luter, perkusista i autor teksów. W następnych latach w Gdańsku i Trójmieście powstało tak wiele rockowych (punkowych) zespołów, że zaczęto mówić o [[GDAŃSKA SCENA ALTERNATYWNA | Gdańskiej (Trójmiejskiej) Scenie Alternatywnej]] (GSA), określając ją najciekawszym zjawiskiem muzycznym owego czasu. Do najbardziej znanych grup pochodzących z Gdańska należały: DDT, [[BIELIZNA, zespół rockandrollowy| Bielizna]], Szelest Spadających Papierków, Konwent A, ale zaliczano do niej także grupy z Sopotu (Dzieci Kapitana Klossa) i Gdyni (Apteka, Pancerne Rowery, Bóm Wakacje w Rzymie). Koncerty zespołów GSA odbywały się przede wszystkim w [[BURDL | Burdlu]], czyli Dzielnicowym Domu Kultury na Suchaninie. W latach 90. XX wieku Gdańsk stał się jednym z ośrodków muzyki yassowej ([[YASS, nurt w muzyce jazzowej | yass]]), której reprezentanci często nagrywali również płyty rockowe, na przykład gitarzysta [[PAWLAK PIOTR, muzyk, kompozytor, producent | Piotr Pawlak]] czy, przede wszystkim, [[TYMAŃSKI RYSZARD „TYMON” | Tymon Tymański]] (w rozmaitych składach: NRD, Tymon i Trupy, Kury, Tymon and The Transistors). Tymański był też współzałożycielem wytwórni płytowej Biodro Records, która oprócz jego projektów wydawała płyty innych ciekawych trójmiejskich zespołów, między innymi Ścianki i [[KOBIETY, zespół pop-rockowy| Kobiety]]. Kolejną prężną gdańską wytwórnią jest Nasiono Records, które wydaje płyty grup Mordy, Kiev Office, Folder, The Shipyard i innych. {{author: CR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] | + | Rockowy boom, porównywalny z tym z początku lat 60., nastąpił w Gdańsku (oraz w całej Polsce) dwie dekady później, w latach 80. XX wieku. Na fali zainteresowania brytyjską muzyką punkową w Gdańsku działała grupa Deadlock, której liderem był Luter, perkusista i autor teksów. W następnych latach w Gdańsku i Trójmieście powstało tak wiele rockowych (punkowych) zespołów, że zaczęto mówić o [[GDAŃSKA SCENA ALTERNATYWNA | Gdańskiej (Trójmiejskiej) Scenie Alternatywnej]] (GSA), określając ją najciekawszym zjawiskiem muzycznym owego czasu. Do najbardziej znanych grup pochodzących z Gdańska należały: DDT, [[BIELIZNA, zespół rockandrollowy| Bielizna]], Szelest Spadających Papierków, Konwent A, ale zaliczano do niej także grupy z Sopotu (Dzieci Kapitana Klossa) i Gdyni (Apteka, Pancerne Rowery, Bóm Wakacje w Rzymie). Koncerty zespołów GSA odbywały się przede wszystkim w [[BURDL, Dzielnicowy Dom Kultury Suchanino | Burdlu]], czyli Dzielnicowym Domu Kultury na Suchaninie. W latach 90. XX wieku Gdańsk stał się jednym z ośrodków muzyki yassowej ([[YASS, nurt w muzyce jazzowej | yass]]), której reprezentanci często nagrywali również płyty rockowe, na przykład gitarzysta [[PAWLAK PIOTR, muzyk, kompozytor, producent | Piotr Pawlak]] czy, przede wszystkim, [[TYMAŃSKI RYSZARD „TYMON”, kompozytor, wokalista, autor tekstów | Tymon Tymański]] (w rozmaitych składach: NRD, Tymon i Trupy, Kury, Tymon and The Transistors). Tymański był też współzałożycielem wytwórni płytowej Biodro Records, która oprócz jego projektów wydawała płyty innych ciekawych trójmiejskich zespołów, między innymi Ścianki i [[KOBIETY, zespół pop-rockowy| Kobiety]]. Kolejną prężną gdańską wytwórnią jest Nasiono Records, które wydaje płyty grup Mordy, Kiev Office, Folder, The Shipyard i innych. {{author: CR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 11:57, 27 gru 2022
ROCK W GDAŃSKU. Początki muzyki rockowej (zwanej najpierw rock and rollem, później bigbitem – mocnym uderzeniem) w Gdańsku sięgają roku 1959, kiedy to z inicjatywy Franciszka Walickiego powstała grupa Rhythm and Blues, z wokalistą Bogusławem Wyrobkiem. Jej pierwszy koncert odbył się 24 III 1959 w klubie Rudy Kot i dzień ten uznawany jest za datę pierwszego koncertu rockowego w Polsce. Zespół, do którego szybko dołączył Michaj Burano, wykonywał utwory między innymi Elvisa Presleya, Billa Halleya czy Paula Anki.
Po rozwiązaniu grupy (1959) Franciszek Walicki powołał do życia kolejną formację: zespół Czerwono-Czarni zadebiutował 23 VI 1960 w klubie studentów Żak. 2 VII 1961 zainaugurował działalność sopockiego klubu Non Stop. Wiosną 1962 Franciszek Walicki powołał kolejną grupę: Niebiesko-Czarni, która zadebiutowała w Żaku 24 III 1962. Był to pierwszy polski zespół występujący w typowym rockowym składzie: trzy gitary i perkusja, oraz pierwszy prezentowany na falach Radia Luxembourg. Z zespołem, podobnie jak w wypadku Czerwono-Czarnych, występowało w różnych okresach wielu muzyków, między innymi Czesław Niemen oraz Krzysztof Klenczon i Jerzy Kossela, późniejsi założyciele Czerwonych Gitar, najsłynniejszego polskiego zespołu lat 60. XX wieku.
Rockowy boom, porównywalny z tym z początku lat 60., nastąpił w Gdańsku (oraz w całej Polsce) dwie dekady później, w latach 80. XX wieku. Na fali zainteresowania brytyjską muzyką punkową w Gdańsku działała grupa Deadlock, której liderem był Luter, perkusista i autor teksów. W następnych latach w Gdańsku i Trójmieście powstało tak wiele rockowych (punkowych) zespołów, że zaczęto mówić o Gdańskiej (Trójmiejskiej) Scenie Alternatywnej (GSA), określając ją najciekawszym zjawiskiem muzycznym owego czasu. Do najbardziej znanych grup pochodzących z Gdańska należały: DDT, Bielizna, Szelest Spadających Papierków, Konwent A, ale zaliczano do niej także grupy z Sopotu (Dzieci Kapitana Klossa) i Gdyni (Apteka, Pancerne Rowery, Bóm Wakacje w Rzymie). Koncerty zespołów GSA odbywały się przede wszystkim w Burdlu, czyli Dzielnicowym Domu Kultury na Suchaninie. W latach 90. XX wieku Gdańsk stał się jednym z ośrodków muzyki yassowej ( yass), której reprezentanci często nagrywali również płyty rockowe, na przykład gitarzysta Piotr Pawlak czy, przede wszystkim, Tymon Tymański (w rozmaitych składach: NRD, Tymon i Trupy, Kury, Tymon and The Transistors). Tymański był też współzałożycielem wytwórni płytowej Biodro Records, która oprócz jego projektów wydawała płyty innych ciekawych trójmiejskich zespołów, między innymi Ścianki i Kobiety. Kolejną prężną gdańską wytwórnią jest Nasiono Records, które wydaje płyty grup Mordy, Kiev Office, Folder, The Shipyard i innych.