SZCZYGIEŁ JULIUSZ, profesor Politechniki Gdańskiej

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 2: Linia 2:
 
[[File:Juliusz_Szczygiel.jpg|thumb|Juliusz Szczygieł]]
 
[[File:Juliusz_Szczygiel.jpg|thumb|Juliusz Szczygieł]]
  
'''JULIUSZ SZCZYGIEŁ''' (29 XI 1915 Lwów – 26 VIII 1997 Sopot), profesor [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechniki Gdańskiej]] (PG), przedsiębiorca, specjalista z zakresu budownictwa, konstrukcji mostów i komunikacji. Syn Franciszka, urzędnika, inżyniera dróg i mostów, oraz Marii z domu Waluszewskiej. Od końca lat 20. XX wieku mieszkał w Wilnie, w 1934 ukończył I Państwowe Liceum i Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Łodzi. W 1940 został absolwentem Wydziału Inżynierii Politechniki Lwowskiej, uzyskując tytuł magistra inżyniera dróg i mostów. W latach 1939–1941 pracował na Politechnice Lwowskiej, po jej zamknięciu w 1941 pozostawał bez posady, krótko pracował w gospodarstwie rolnym pod Lwowem. Od 1942 kierownik techniczny lwowskiego oddziału przedsiębiorstwa budowlanego K. Nieszporka, od 1943 kierował przedsiębiorstwem budowlanym we Lwowie i Nowym Sączu. <br/><br/>
+
'''JULIUSZ MARIAN SZCZYGIEŁ''' (29 XI 1915 Lwów – 26 VIII 1997 Sopot), profesor [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechniki Gdańskiej]] (PG), przedsiębiorca, specjalista z zakresu budownictwa, konstrukcji mostów i komunikacji. Syn Franciszka, urzędnika, inżyniera dróg i mostów, oraz Marii z domu Waluszewskiej. Od końca lat 20. XX wieku mieszkał w Wilnie, w 1934 ukończył I Państwowe Liceum i Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Łodzi. W 1940 został absolwentem Wydziału Inżynierii Politechniki Lwowskiej, uzyskując tytuł magistra inżyniera dróg i mostów. W latach 1939–1941 pracował na Politechnice Lwowskiej, po jej zamknięciu w 1941 pozostawał bez posady, krótko pracował w gospodarstwie rolnym pod Lwowem. Od 1942 kierownik techniczny lwowskiego oddziału przedsiębiorstwa budowlanego K. Nieszporka, od 1943 kierował przedsiębiorstwem budowlanym we Lwowie i Nowym Sączu. <br/><br/>
Od 1945 w Gdańsku. W latach 1945–1949 prowadził w Sopocie przedsiębiorstwo inżynieryjno-budowlane (z inż. Andrzejem Benedyktowiczem oraz inż. Janem Papużyńskim), nadzorując prace nad zabezpieczeniem i remontem obiektów zabytkowych w Gdańsku, między innymi [[WIEŻA WIĘZIENNA | Wieży Więziennej]], [[KATOWNIA | Katowni]], [[KAPLICA KRÓLEWSKA I PLEBANIA KOŚCIOŁA NMP | Kaplicy Królewskiej]], [[BRAMA ZIELONA | Bramy Zielonej]], [[BRAMA CHLEBNICKA | Bramy Chlebnickiej]], [[BRAMA MARIACKA | Bramy Mariackiej]] i [[BRAMA WYŻYNNA | Bramy Wyżynnej]]. <br/><br/>
+
Od sierpnia 1945 w Sopocie. Od 7 IX 1945 do 28 II 1946 był kierownikiem technicznym w Oddziale Gdańskim Państwowych Zjednoczonych Przedsiębiorstw Budowalnych Kraków. Od 1 I 1946 do końca 1948 prowadził tam przedsiębiorstwo inżynieryjno-budowlane (z inż. Andrzejem Benedyktowiczem oraz inż. Janem Papużyńskim), nadzorując prace nad zabezpieczeniem i remontem obiektów zabytkowych w Gdańsku, m.in. [[WIEŻA WIĘZIENNA | Wieży Więziennej]], [[KATOWNIA | Katowni]], [[KAPLICA KRÓLEWSKA I PLEBANIA KOŚCIOŁA NMP | Kaplicy Królewskiej]], [[BRAMA ZIELONA | Bramy Zielonej]], [[BRAMA CHLEBNICKA | Bramy Chlebnickiej]], [[BRAMA MARIACKA | Bramy Mariackiej]], [[BRAMA WYŻYNNA | Bramy Wyżynnej]], [[KAPLICA KRÓLEWSKA I PLEBANIA KOŚCIOŁA NMP | Kaplicy Królewskiej]], [[DOM UPHAGENA | Domu Uphagena]]. <br/><br/>
W latach 1946–1986 pracował na PG. W 1958 uzyskał doktorat na Wydziale Budownictwa Lądowego PG; od 1958 docent, od 1967 profesor nadzwyczajny (tytularny), od 1974 profesor zwyczajny. W latach 1952–1965 kierownik Katedry Mostów Żelbetowych, 1966–1977 Zakładu Mostów Betonowych i Metalowych, 1979–1981 i 1983–1985 Katedry Mostów. W okresie 1954–1956 i 1975–1981 dziekan Wydziału Budownictwa Lądowego, 1960–1966 prodziekan do spraw studiów dla pracujących, 1982–1985 dyrektor Instytutu Inżynierii Komunikacyjnej. Założyciel Laboratorium Badań Modelowych w Katedrze Mostów Żelbetowych, współprojektant urządzeń i stanowisk pomiarowych do projektowania modeli mostów, wiaduktów, budowy nietypowych rozwiązań komunikacyjnych, takich jak na przykład wiadukty [[BŁĘDNIK, wiadukt | Błędnik]] i [[BISKUPIA GÓRKA | Biskupia Górka]] oraz węzeł Kliniczna w Gdańsku. Autor wielu publikacji na temat budowy mostów, w tym monografii ''Mosty betonowe'' (1965). Od 1986 a emeryturze. <br/><br/>
+
Od 1 XII 1946 do 1986 pracował na PG. W 1958 uzyskał stopień kandydata nauk technicznych (doktorat) i tytuł docenta na Wydziale Budownictwa Lądowego PG (zob. [[WYDZIAŁ INŻYNIERII LĄDOWEJ I ŚRODOWISKA POLITECHNIKI GDAŃSKIEJ | Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska PG]]); od 1967 profesor nadzwyczajny (tytularny), od 1974 profesor zwyczajny. W latach 1952–1965 kierownik Katedry Mostów Żelbetowych, 1966–1977 Zakładu Mostów Betonowych i Metalowych, 1979–1981 i 1983–1985 Katedry Mostów. W okresie 1954–1956 i 1975–1981 dziekan Wydziału Budownictwa Lądowego, 1960–1966 prodziekan do spraw studiów dla pracujących, 1982–1985 dyrektor Instytutu Inżynierii Komunikacyjnej. Założyciel Laboratorium Badań Modelowych w Katedrze Mostów Żelbetowych, współprojektant urządzeń i stanowisk pomiarowych do projektowania modeli mostów, wiaduktów, budowy nietypowych rozwiązań komunikacyjnych, takich jak np. wiadukty [[BŁĘDNIK, wiadukt | Błędnik]] i [[BISKUPIA GÓRKA | Biskupia Górka]], węzeł Kliniczna w Gdańsku, wiaduktu w Rumi-Zagórzu. Autor publikacji na temat budowy mostów, w tym monografii ''Mosty betonowe'' (1965). Od 1986 na emeryturze. <br/><br/>
Uhonorowany między innymi Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1973), odznaką [[ZASŁUŻONYM ZIEMI GDAŃSKIEJ | „Zasłużonym Ziemi Gdańskiej”]] (1975), Złotą Odznaką Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczypospolitej (1973). <br/><br/>
+
Należał do Związku Nauczycielstwa Polskiego (od 1940), Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji (od 1950), Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego (PTTK, 1949–1960), Polskiego Związku Inzynierów i Techników Budownictwa. Uhonorowany Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1973), Medalem 10-lecia PRL (1955), Medalem 40-lecia PRL (1984), odznakami „Zasłużony Przodujący Drogowiec” (1970), „Przodujący Kolejarz”]] (1972), Złotą Odznaką Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczypospolitej (1973), odznakami „Nauczyciel PRL” (1975), [[ZASŁUŻONYM ZIEMI GDAŃSKIEJ | „Zasłużonym Ziemi Gdańskiej”]] (1975). <br/><br/>
Żonaty był z Janiną z domu Radziędą (3 XII 1918 – 5 I 2019 Sopot), miał córki Małgorzatę (ur. 1945) i Joannę (ur. 1947). Pochowany w grobie rodzinnym na Cmentarzu Katolickim w Sopocie. {{author: WP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
Żonaty był od 1943 z Janiną z domu Radziędą (3 XII 1918 – 5 I 2019 Sopot), miał córki Małgorzatę (ur. 5 IX 1945) i Joannę (ur. 16 V 1947), absolwentki archotektury PG. Pochowany w grobie rodzinnym na Cmentarzu Katolickim w Sopocie. {{author: WP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Aktualna wersja na dzień 20:10, 22 mar 2024

Juliusz Szczygieł

JULIUSZ MARIAN SZCZYGIEŁ (29 XI 1915 Lwów – 26 VIII 1997 Sopot), profesor Politechniki Gdańskiej (PG), przedsiębiorca, specjalista z zakresu budownictwa, konstrukcji mostów i komunikacji. Syn Franciszka, urzędnika, inżyniera dróg i mostów, oraz Marii z domu Waluszewskiej. Od końca lat 20. XX wieku mieszkał w Wilnie, w 1934 ukończył I Państwowe Liceum i Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Łodzi. W 1940 został absolwentem Wydziału Inżynierii Politechniki Lwowskiej, uzyskując tytuł magistra inżyniera dróg i mostów. W latach 1939–1941 pracował na Politechnice Lwowskiej, po jej zamknięciu w 1941 pozostawał bez posady, krótko pracował w gospodarstwie rolnym pod Lwowem. Od 1942 kierownik techniczny lwowskiego oddziału przedsiębiorstwa budowlanego K. Nieszporka, od 1943 kierował przedsiębiorstwem budowlanym we Lwowie i Nowym Sączu.

Od sierpnia 1945 w Sopocie. Od 7 IX 1945 do 28 II 1946 był kierownikiem technicznym w Oddziale Gdańskim Państwowych Zjednoczonych Przedsiębiorstw Budowalnych Kraków. Od 1 I 1946 do końca 1948 prowadził tam przedsiębiorstwo inżynieryjno-budowlane (z inż. Andrzejem Benedyktowiczem oraz inż. Janem Papużyńskim), nadzorując prace nad zabezpieczeniem i remontem obiektów zabytkowych w Gdańsku, m.in. Wieży Więziennej, Katowni, Kaplicy Królewskiej, Bramy Zielonej, Bramy Chlebnickiej, Bramy Mariackiej, Bramy Wyżynnej, Kaplicy Królewskiej, Domu Uphagena.

Od 1 XII 1946 do 1986 pracował na PG. W 1958 uzyskał stopień kandydata nauk technicznych (doktorat) i tytuł docenta na Wydziale Budownictwa Lądowego PG (zob. Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska PG); od 1967 profesor nadzwyczajny (tytularny), od 1974 profesor zwyczajny. W latach 1952–1965 kierownik Katedry Mostów Żelbetowych, 1966–1977 Zakładu Mostów Betonowych i Metalowych, 1979–1981 i 1983–1985 Katedry Mostów. W okresie 1954–1956 i 1975–1981 dziekan Wydziału Budownictwa Lądowego, 1960–1966 prodziekan do spraw studiów dla pracujących, 1982–1985 dyrektor Instytutu Inżynierii Komunikacyjnej. Założyciel Laboratorium Badań Modelowych w Katedrze Mostów Żelbetowych, współprojektant urządzeń i stanowisk pomiarowych do projektowania modeli mostów, wiaduktów, budowy nietypowych rozwiązań komunikacyjnych, takich jak np. wiadukty Błędnik i Biskupia Górka, węzeł Kliniczna w Gdańsku, wiaduktu w Rumi-Zagórzu. Autor publikacji na temat budowy mostów, w tym monografii Mosty betonowe (1965). Od 1986 na emeryturze.

Należał do Związku Nauczycielstwa Polskiego (od 1940), Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji (od 1950), Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego (PTTK, 1949–1960), Polskiego Związku Inzynierów i Techników Budownictwa. Uhonorowany Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1973), Medalem 10-lecia PRL (1955), Medalem 40-lecia PRL (1984), odznakami „Zasłużony Przodujący Drogowiec” (1970), „Przodujący Kolejarz”]] (1972), Złotą Odznaką Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczypospolitej (1973), odznakami „Nauczyciel PRL” (1975), „Zasłużonym Ziemi Gdańskiej” (1975).

Żonaty był od 1943 z Janiną z domu Radziędą (3 XII 1918 – 5 I 2019 Sopot), miał córki Małgorzatę (ur. 5 IX 1945) i Joannę (ur. 16 V 1947), absolwentki archotektury PG. Pochowany w grobie rodzinnym na Cmentarzu Katolickim w Sopocie. WP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania