LINIA KOLEJOWA NUMER 9, normalnotorowa, dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa biegnąca z Warszawy Wschodniej przez Działdowo, Iławę Główną, Malbork i Tczew do Gdańska Głównego. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 323,4 kilometra i w obrębie Gdańska biegnie z południa na północ przez dzielnice: Orunia-Św.Wojciech-Lipce i Śródmieście. Prowadzony jest na niej ruch pasażerski i towarowy.
Odcinek z Tczewa do Gdańska został oddany do użytku 19 VII 1852, gdy przejechał po nim pierwszy pociąg. Natomiast oficjalne otwarcie nastąpiło 6 VIII 1852, wraz z przybyciem pociągu króla pruskiego Fryderyka Wilhelma IV do Gdańska ( kolej). Ówcześnie była to linia jednotorowa o znaczeniu miejscowym i kończyła się na dworcu Gdańsk Brama Nizinna. W dniu 1 X 1867 oddano do użytku linię pomiędzy dworcem Gdańsk Brama Wyżynna a Nowym Portem, a 1 X 1896 otwarto tymczasowy Dworzec Centralny, który przejął funkcję dworców przy Bramie Nizinnej oraz Bramie Wyżynnej. W 1900 oddano do użytku dworzec Gdańsk Główny i od tej pory linia numer 9 ma dzisiejszy przebieg w obrębie miasta. W 1911 dobudowano jej drugi tor z Tczewa do Gdańska. W 1969 zelektryfikowano odcinek z Tczewa do Gdańska Głównego. W 1985 na linii od stacji Pruszcz Gdański do stacji Gdańsk Południowy zainstalowano samoczynną blokadę liniową. W latach 2006–2014 została gruntownie zmodernizowana. PP
Posterunki i przystanki kolejowe na linii numer 9 znajdujące się w obrębie Gdańska
Kilometraż linii kolejowej numer 9
|
Nazwa
|
Rodzaj posterunku / przystanku osobowego
|
Uwagi
|
320,9
|
Gdańsk Święty Wojciech
|
przystanek osobowy
|
zlikwidowany
|
322,1
|
Gdańsk Lipce
|
przystanek osobowy
|
|
324,5
|
Gdańsk Orunia
|
przystanek osobowy
|
|
325,8
|
Gdańsk Południowy
|
węzłowa stacja kolejowa
|
|
326,7
|
Gdańsk Biskupia Górka
|
przystanek osobowy
|
zlikwidowany
|
327,7
|
Gdańsk Główny
|
węzłowa stacja kolejowa
|
stanowi koniec linii numer 9
|
PP
|