PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK ORUNIA

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Przystanek kolejowy Gdańsk Orunia, widok w kierunku stacji Gdańsk Południowy, widoczny przejazd kolejowy w ciągu ul. Smętnej, 2022
Peron 1 przystanku kolejowego Gdańsk Orunia, widok w kierunku stacji Gdańsk Południowy, 2022
Peron 2 przystanku kolejowego Gdańsk Orunia, widok w kierunku stacji Pruszcz Gdański, 2022


PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK ORUNIA, przystanek osobowy na obecnej dwutorowej, zeletryfikowanej linii kolejowej numer 9 (Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny), na jej 324,5 kilometrze. Znajduje się w pobliżu stacji Gdańsk Południowy. Otwarty w 1895, nosił wówczas nazwę Ohra, od 1940 – Danzig Ohra. Po II wojnie światowej początkowo funkcjonował pod dzisiejszą nazwą, od 1954 – jako Gdańsk Orunia Osobowy, a od 22 V 1966 – ponownie pod obecną nazwą.

Na początku XXI wieku na przystanku znajdowały się cztery wiaty, budka dróżnika przejazdowego oraz budynek kasy biletowej ze sklepami. Przebudowany w ramach dokonanej w latach 2006–2014 modernizacji linii kolejowej numer 9. Posiada dwa perony jednokrawędziowe z punktowymi zadaszeniami: pierwszy, położony w kierunku północnym, obsługuje ruch z kierunku Pruszcz Gdański do Gdańska Głównego, drugi, położony po stronie południowej, obsługuje pociągi jadące w przeciwną stronę. Pomiędzy peronami usytuowany jest przejazd kolejowy w ciągu ul. Smętnej, obsługiwany z budynku obok.

Po stronie południowej znajduje się przejście podziemne pod torami, od strony północnej przebiega linia kolejowa numer 721 ( Gdańsk Południowy – Gdańsk Olszynka). Obok peronów biegną równolegle ulice: Przy Torze i Junacka (od strony wschodniej) oraz Dworcowa i Gościnna (od strony zachodniej). Większość osłonięto ekranami akustycznymi. Przystanek obsługiwany jest przez pasażerskie pociągi osobowe, czasowo działała na nim kasa biletowa. PP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania