STACJA KOLEJOWA GDAŃSK POŁUDNIOWY

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Nastawnia Gdańsk Południowy, z prawej przejazd kolejowy w ciągu ul. Sandomierskiej, 2022
Stacja kolejowa Gdańsk Południowy i baza Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego, widok w kierunku Pruszcza Gdańskiego, 2022
Stacja Gdańsk Południowy, widok w kierunku Gdańska Głównego, 2022

STACJA KOLEJOWA GDAŃSK POŁUDNIOWY, węzłowa stacja kolejowa w dzielnicy Gdańsk- Orunia-Św. Wojciech-Lipce, na wschód od Traktu Świętego Wojciecha. Zlokalizowana na 325,8 kilometrze linii kolejowej numer 9 (Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny). Otwarta w 1905 jako Danzig Verschiebebahnhof, od 1921 funkcjonowała pod nazwą Danzig Rangierbahnhof, od 1940 – jako Danzig Verschiebebahnhof. Po II wojnie światowej funkcjonowała pod nazwą Gdańsk Przetokowy, obecną nazwę nosi od 1947.

Z jej południowej głowicy wybiega w kierunku stacji Pruszcz Gdański dwutorowa, zelektryfikowana linia numer 9, zaopatrzona w samoczynną blokadę liniową oraz jednotorowa, zelektryfikowana linii kolejowej numer 721 w kierunku stacji Gdańsk Olszynka. Z północnej głowicy wychodzi dwutorowa, zelektryfikowana linia numer 9 w kierunku stacji Gdańsk Główny. Stacja posiada sześć torów głównych, od strony zachodniej są to kolejno tory o numerach: 4, 2, 1, 3, 5 i 7. Po stronie wschodniej stacji znajduje się baza Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego. W jej obrębie (od strony stacji Gdańsk Główny) usytuowany jest wiadukt kolejowy z przebiegającym na nim Traktem Świętego Wojciecha.

Pełniła funkcję stacji rozrządowej dla ruchu towarowego. Wraz z modernizacją w latach 2011–2013 linii kolejowej numer 9 – przebudowano układ torowy (już od 2009 likwidowano większość niezelektryfikowanych torów znajdujących się po stronie wschodniej) oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym (z przekaźnikowych na komputerowe). Od tego czasu pełni funkcję stacji technicznej, obsługiwanej przez nastawnię GP, obsługującą również przejazd kolejowy w ciągu ul. Sandomierskiej. Tory stacyjne są zaopatrzone w świetlną sygnalizację, w obrębie stacji nie ma peronów umożliwiających obsługę podróżnych. Pociągi pasażerskie korzystają z położonego w jej pobliżu, w kierunku stacji Pruszcz Gdański, przystanku osobowego Gdańsk Orunia. Do 1960 od strony stacji Gdańsk Główny funkcjonował przystanek osobowy Gdańsk Biskupia Górka. Od 2015 działa też pobliski przystanek osobowy Gdańsk Śródmieście, nie ma on jednak bezpośredniego połączenia torowego z tą stacją.

W planach jest jej przekształcenie na stację pasażerską Gdańsk Czerwony Most, sterowanie ruchem kolejowym ma się odbywać ze stacji Gdańsk Główny w ramach Lokalnego Centrum Sterowania. PP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania