LINIA KOLEJOWA NUMER 9

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
 
[[File: 3_Linia_kolejowa_numer_9.jpg |thumb| Linia kolejowa numer 9]]
 
[[File: 3_Linia_kolejowa_numer_9.jpg |thumb| Linia kolejowa numer 9]]
'''LINIA KOLEJOWA NUMER 9''', normalnotorowa, dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa biegnąca z Warszawy Wschodniej  przez Działdowo, Iławę Główną, Malbork i Tczew do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK GŁÓWNY | Gdańska Głównego]]. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 323,4 kilometrów i w obrębie Gdańska biegnie z południa na północ przez dzielnice:  [[ORUNIA | Orunia]]-Św.Wojciech-Lipce i [[ŚRÓDMIEŚCIE | Śródmieście]]. Prowadzony jest na niej ruch pasażerski i towarowy. <br/><br/>
+
'''LINIA KOLEJOWA NUMER 9''', normalnotorowa, dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa biegnąca z Warszawy Wschodniej  przez Działdowo, Iławę Główną, Malbork i Tczew do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK GŁÓWNY | Gdańska Głównego]]. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 323,4 kilometra i w obrębie Gdańska biegnie z południa na północ przez dzielnice:  [[ORUNIA | Orunia]]-Św.Wojciech-Lipce i [[ŚRÓDMIEŚCIE | Śródmieście]]. Prowadzony jest na niej ruch pasażerski i towarowy. <br/><br/>
 
Odcinek z Tczewa do Gdańska został oddany do użytku 19 VII 1852, gdy przejechał po nim pierwszy pociąg. Natomiast oficjalne otwarcie nastąpiło 6 VIII 1852, wraz z przybyciem pociągu króla pruskiego Fryderyka Wilhelma IV do Gdańska ([[KOLEJ | kolej]]). Ówcześnie była to linia jednotorowa o znaczeniu miejscowym i kończyła się na [[DWORZEC BRAMA NIZINNA| dworcu Gdańsk Brama Nizinna]]. W dniu 1 X 1867 oddano do użytku linię pomiędzy [[DWORZEC BRAMA WYŻYNNA| dworcem Gdańsk Brama Wyżynna]] a [[NOWY PORT | Nowym Portem]], a 1 X 1896 otwarto tymczasowy [[DWORZEC CENTRALNY | Dworzec Centralny]], który przejął funkcję dworców przy Bramie Nizinnej oraz Bramie Wyżynnej. W 1900 oddano do użytku dworzec [[DWORZEC GDAŃSK GŁÓWNY| Gdańsk Główny]] i od tej pory linia numer 9 ma dzisiejszy przebieg w obrębie miasta. W 1911 dobudowano jej drugi tor z Tczewa do Gdańska. W 1969 zelektryfikowano odcinek z Tczewa do Gdańska Głównego. W 1985 na linii od stacji Pruszcz Gdański do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK POŁUDNIOWY | stacji Gdańsk Południowy]] zainstalowano samoczynną blokadę liniową. W latach 2006–2014 została gruntownie zmodernizowana. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] <BR/><BR/>
 
Odcinek z Tczewa do Gdańska został oddany do użytku 19 VII 1852, gdy przejechał po nim pierwszy pociąg. Natomiast oficjalne otwarcie nastąpiło 6 VIII 1852, wraz z przybyciem pociągu króla pruskiego Fryderyka Wilhelma IV do Gdańska ([[KOLEJ | kolej]]). Ówcześnie była to linia jednotorowa o znaczeniu miejscowym i kończyła się na [[DWORZEC BRAMA NIZINNA| dworcu Gdańsk Brama Nizinna]]. W dniu 1 X 1867 oddano do użytku linię pomiędzy [[DWORZEC BRAMA WYŻYNNA| dworcem Gdańsk Brama Wyżynna]] a [[NOWY PORT | Nowym Portem]], a 1 X 1896 otwarto tymczasowy [[DWORZEC CENTRALNY | Dworzec Centralny]], który przejął funkcję dworców przy Bramie Nizinnej oraz Bramie Wyżynnej. W 1900 oddano do użytku dworzec [[DWORZEC GDAŃSK GŁÓWNY| Gdańsk Główny]] i od tej pory linia numer 9 ma dzisiejszy przebieg w obrębie miasta. W 1911 dobudowano jej drugi tor z Tczewa do Gdańska. W 1969 zelektryfikowano odcinek z Tczewa do Gdańska Głównego. W 1985 na linii od stacji Pruszcz Gdański do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK POŁUDNIOWY | stacji Gdańsk Południowy]] zainstalowano samoczynną blokadę liniową. W latach 2006–2014 została gruntownie zmodernizowana. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] <BR/><BR/>
  

Aktualna wersja na dzień 08:18, 15 maj 2022

Linia kolejowa numer 9

LINIA KOLEJOWA NUMER 9, normalnotorowa, dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa biegnąca z Warszawy Wschodniej przez Działdowo, Iławę Główną, Malbork i Tczew do Gdańska Głównego. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 323,4 kilometra i w obrębie Gdańska biegnie z południa na północ przez dzielnice: Orunia-Św.Wojciech-Lipce i Śródmieście. Prowadzony jest na niej ruch pasażerski i towarowy.

Odcinek z Tczewa do Gdańska został oddany do użytku 19 VII 1852, gdy przejechał po nim pierwszy pociąg. Natomiast oficjalne otwarcie nastąpiło 6 VIII 1852, wraz z przybyciem pociągu króla pruskiego Fryderyka Wilhelma IV do Gdańska ( kolej). Ówcześnie była to linia jednotorowa o znaczeniu miejscowym i kończyła się na dworcu Gdańsk Brama Nizinna. W dniu 1 X 1867 oddano do użytku linię pomiędzy dworcem Gdańsk Brama Wyżynna a Nowym Portem, a 1 X 1896 otwarto tymczasowy Dworzec Centralny, który przejął funkcję dworców przy Bramie Nizinnej oraz Bramie Wyżynnej. W 1900 oddano do użytku dworzec Gdańsk Główny i od tej pory linia numer 9 ma dzisiejszy przebieg w obrębie miasta. W 1911 dobudowano jej drugi tor z Tczewa do Gdańska. W 1969 zelektryfikowano odcinek z Tczewa do Gdańska Głównego. W 1985 na linii od stacji Pruszcz Gdański do stacji Gdańsk Południowy zainstalowano samoczynną blokadę liniową. W latach 2006–2014 została gruntownie zmodernizowana. PP

Posterunki i przystanki kolejowe na linii numer 9 znajdujące się w obrębie Gdańska
Kilometraż linii kolejowej numer 9 Nazwa Rodzaj posterunku / przystanku osobowego Uwagi
320,9 Gdańsk Święty Wojciech przystanek osobowy zlikwidowany
322,1 Gdańsk Lipce przystanek osobowy
324,5 Gdańsk Orunia przystanek osobowy
325,8 Gdańsk Południowy węzłowa stacja kolejowa
326,7 Gdańsk Biskupia Górka przystanek osobowy zlikwidowany
327,7 Gdańsk Główny węzłowa stacja kolejowa stanowi koniec linii numer 9
PP
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania