POPINIGIS DANUTA, profesor Akademii Muzycznej
(Utworzył nową stronę „{{web}} {{author: BŚ}} Category: Hasła w przygotowaniu”) |
(nowe_hasło_08.2017) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | {{author: BŚ}} | + | '''DANUTA POPINIGIS''' (ur. 31 I 1957 Gdańsk), muzykolog. Absolwentka [[LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE, V| V Liceum Ogólnokształcącego]] w Gdańsku i Szkoły Muzycznej II stopnia w Gdańsku-Wrzeszczu ([[ZESPÓŁ SZKÓŁ MUZYCZNYCH| Zespół Szkół Muzycznych]]). W latach 1976–1981 studiowała muzykologię na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Od 1980 roku zatrudniona w gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (od 1982 [[AKADEMIA MUZYCZNA IM. STANISŁAWA MONIUSZKI| Akademia Muzyczna]] (AMuz)), od 1981 na stanowisku asystenta. Od roku 1994 doktor nauk humanistycznych w zakresie muzykologii (Uniwersytet Warszawski), od 2015 doktor habilitowana w zakresie nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o sztuce (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk) i profesor AMuz (uczelniany). W latach 2002–2008 wicedyrektor Instytutu Teorii Muzyki, 2012–2016 jego dyrektor, od 2015 kierownik Zakładu Historii Muzyki. <BR/><BR/> |
− | [[Category: | + | |
+ | Badaczka kultury muzycznej Gdańska XVI–XIX wieku, rękopisów muzycznych gdańskiej proweniencji, historii [[CARILLONY| carillonów]] i muzyki carillonowej. Autorka między innymi monografii ''Muzyka Andrzeja Hakenbergera'' (1997), ''Carillony i muzyka carillonowa dawnego Gdańska'' (2014), współautorka serii katalogów tematycznych rękopisów muzycznych „Music Collection from Gdańsk” (2007, 2008, 2011). Redagowała między innymi czasopismo Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego „Carillon Review” (2008–2013), pracowała przy faksymilowej edycji rękopisu Johanna Ephraima Eggerta ''Choral-Lieder zu der Glockenspiel der Altstädtschen Ober-Pfarr-Kirche zu St. Catharinen'' (2006), współredaguje serię źródłowo-krytycznych edycji muzycznych „Thesaurus Musicae Gedanensis” (2016, 2017).<br/><br/> | ||
+ | |||
+ | Od 1997 roku kierownik gdańskiego oddziału Répertoire International des Sources Musicales. Jest członkiem: [[GDAŃSKIE TOWARZYSTWO NAUKOWE| Gdańskiego Towarzystwa Naukowego]] (od 1995), Związku Kompozytorów Polskich (od 1996; w latach 2001–2003 członek Zarządu Sekcji Muzykologów), Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego (od 2000; członek Zarządu od 2005), Rady Naukowej [[MUZEUM HISTORYCZNE MIASTA GDAŃSKA| Muzeum Historycznego Miasta Gdańska]] (2008–2017). <br/><br/> | ||
+ | |||
+ | Wyróżniona między innymi: [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE| Nagrodą Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury]] (1992), [[MEDAL ŚWIĘTEGO WOJCIECHA| Medalem św. Wojciecha]] (2006), Nagrodą Honorową [[GDAŃSKIE TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI| Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki]] (2014). Laureatka [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE| Nagrody Naukowej Miasta Gdańska im. Jana Heweliusza]] (2015). {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 09:59, 24 sie 2017
DANUTA POPINIGIS (ur. 31 I 1957 Gdańsk), muzykolog. Absolwentka V Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku i Szkoły Muzycznej II stopnia w Gdańsku-Wrzeszczu ( Zespół Szkół Muzycznych). W latach 1976–1981 studiowała muzykologię na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Od 1980 roku zatrudniona w gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (od 1982 Akademia Muzyczna (AMuz)), od 1981 na stanowisku asystenta. Od roku 1994 doktor nauk humanistycznych w zakresie muzykologii (Uniwersytet Warszawski), od 2015 doktor habilitowana w zakresie nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o sztuce (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk) i profesor AMuz (uczelniany). W latach 2002–2008 wicedyrektor Instytutu Teorii Muzyki, 2012–2016 jego dyrektor, od 2015 kierownik Zakładu Historii Muzyki.
Badaczka kultury muzycznej Gdańska XVI–XIX wieku, rękopisów muzycznych gdańskiej proweniencji, historii carillonów i muzyki carillonowej. Autorka między innymi monografii Muzyka Andrzeja Hakenbergera (1997), Carillony i muzyka carillonowa dawnego Gdańska (2014), współautorka serii katalogów tematycznych rękopisów muzycznych „Music Collection from Gdańsk” (2007, 2008, 2011). Redagowała między innymi czasopismo Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego „Carillon Review” (2008–2013), pracowała przy faksymilowej edycji rękopisu Johanna Ephraima Eggerta Choral-Lieder zu der Glockenspiel der Altstädtschen Ober-Pfarr-Kirche zu St. Catharinen (2006), współredaguje serię źródłowo-krytycznych edycji muzycznych „Thesaurus Musicae Gedanensis” (2016, 2017).
Od 1997 roku kierownik gdańskiego oddziału Répertoire International des Sources Musicales. Jest członkiem: Gdańskiego Towarzystwa Naukowego (od 1995), Związku Kompozytorów Polskich (od 1996; w latach 2001–2003 członek Zarządu Sekcji Muzykologów), Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego (od 2000; członek Zarządu od 2005), Rady Naukowej Muzeum Historycznego Miasta Gdańska (2008–2017).
Wyróżniona między innymi: Nagrodą Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury (1992), Medalem św. Wojciecha (2006), Nagrodą Honorową Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki (2014). Laureatka Nagrody Naukowej Miasta Gdańska im. Jana Heweliusza (2015).