ŚWIERCZYŃSKI MARCIN, kompozytor, gitarzysta, wokalista

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 3: Linia 3:
  
 
'''MARCIN ŚWIERCZYŃSKI''' (pseud. SVierszcz) (ur. 6 I 1975 Gdańsk), kompozytor muzyki metalowej, gitarzysta, basista, wokalista oraz autor tekstów. Wnuk Stefana Budzisza (18 I 1920 – 5 XI 2003), marynarza na statkach Polskiej Marynarki Handlowej i w Polskich Siłach Zbrojnych na Zachodzie w czasie II wojny światowej, biorącego udział w konwojach morskich i działaniach inwazyjnych kolejno na statkach: „Adam”, „Rozewie”, „Śląsk”, „Lechistan”. Syn pruszczańskich księgarzy Romualda (ur. 8 VII 1950 Gdańsk) i Krystyny z domu Budzisz (ur. 21 IV 1950 Gdynia). Do 1990 mieszkał w Gdańsku-[[PRZYMORZE |Przymorzu]], następnie wraz z rodziną przeprowadził się do Pruszcza Gdańskiego.<br/><br/>
 
'''MARCIN ŚWIERCZYŃSKI''' (pseud. SVierszcz) (ur. 6 I 1975 Gdańsk), kompozytor muzyki metalowej, gitarzysta, basista, wokalista oraz autor tekstów. Wnuk Stefana Budzisza (18 I 1920 – 5 XI 2003), marynarza na statkach Polskiej Marynarki Handlowej i w Polskich Siłach Zbrojnych na Zachodzie w czasie II wojny światowej, biorącego udział w konwojach morskich i działaniach inwazyjnych kolejno na statkach: „Adam”, „Rozewie”, „Śląsk”, „Lechistan”. Syn pruszczańskich księgarzy Romualda (ur. 8 VII 1950 Gdańsk) i Krystyny z domu Budzisz (ur. 21 IV 1950 Gdynia). Do 1990 mieszkał w Gdańsku-[[PRZYMORZE |Przymorzu]], następnie wraz z rodziną przeprowadził się do Pruszcza Gdańskiego.<br/><br/>
W 1995 absolwent gdańskiego [[CONRADINUM | Conradinum]], w którym uzyskał specjalizację w zakresie budowy maszyn i urządzeń okrętowych. Po maturze podjął studia na [[WYDZIAŁ OCEANOTECHNIKI I OKRĘTOWNICTWA POLITECHNIKI GDAŃSKIEJ | Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej]], których nie ukończył. W latach 2018–2021 studiował i ukończył studia licencjackie z Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizualnej (WoFiKA) na [[UNIWERSYTET GDAŃSKI | Uniwersytecie Gdańskim]] (UG). W ramach pracy dyplomowej przygotował projekt nagrań audiowizualnych grupy „Pomór”, w tym teledysk do utworu ''Córa złego powietrza''. W 2022 uzyskał stopień magistra WoFiKA, przedkładając pracę oraz film dokumentalny ''X Świątyń'' na temat wybranych budynków architektury sakralnej znajdujących się na terenie Gdańska i rejonu Żuław Gdańskich w granicach [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]]. Inspiracją do ekranizacji była rozprawa doktorska architekta Viktora Zirkwitza ''Das Dorf und Danzig'' (Danzig 1940). W 2022 rozpoczął kolejne studia na UG – Zarządzanie i Komunikacja w Sztukach Scenicznych, w 2023 ukończył studia podyplomowe z zakresu [[GEDANISTYKA NA WYDZIALE HISTORYCZNYM UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO | "Gedanistyki"]]. <br/><br/>
+
W 1995 absolwent gdańskiego [[CONRADINUM | Conradinum]], w którym uzyskał specjalizację w zakresie budowy maszyn i urządzeń okrętowych. Po maturze podjął studia na [[WYDZIAŁ OCEANOTECHNIKI I OKRĘTOWNICTWA POLITECHNIKI GDAŃSKIEJ | Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej]], których nie ukończył. W latach 2018–2021 studiował i ukończył studia licencjackie z Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizualnej (WoFiKA) na [[UNIWERSYTET GDAŃSKI | Uniwersytecie Gdańskim]] (UG). W ramach pracy dyplomowej przygotował projekt nagrań audiowizualnych grupy Pomór, w tym teledysk do utworu ''Córa złego powietrza''. W 2022 uzyskał stopień magistra WoFiKA, przedkładając pracę oraz film dokumentalny ''X Świątyń'' na temat wybranych budynków architektury sakralnej znajdujących się na terenie Gdańska i rejonu Żuław Gdańskich w granicach [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]]. Inspiracją do ekranizacji była rozprawa doktorska architekta Viktora Zirkwitza ''Das Dorf und Danzig'' (Danzig 1940). W 2022 rozpoczął kolejne studia na UG – Zarządzanie i Komunikacja w Sztukach Scenicznych, w 2023 ukończył studia podyplomowe z zakresu [[GEDANISTYKA NA WYDZIALE HISTORYCZNYM UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO | "Gedanistyki"]]. <br/><br/>
W latach 1991–2005 współtworzył gdański zespół „Yattering”, z którym wydał cztery albumy muzyczne: ''Human’s Pain'' (1998), ''Murder’s Concept'' (2000), ''Genocide'' (2003), ''III'' (2005) i kasetę VHS ''Creative Chaos'' (2000), a także nagrania: ''The Sick Society'' (1996), ''Promo'97'' (1997), ''Polish Assault'' (2002) oraz odbył trasy koncertowe m.in. w Anglii, Portugalii, Hiszpanii, Francji, Belgii, Holandii, Niemczech, Szkocji, Szwajcarii, Czechach i Słowacji. W tym czasie współpracował również z olsztyńską formacją Nyia przy produkcji ''Nospromo'' (2000). W latach 2004–2010 wokalista i basista gdańskiego zespołu Sainc (''DEMO'' (2005), ''Pathogen'' (2009), ''Schizis'' (2010), ''Decameron'' (2012)). Od 2011 do 2021 basista i wokalista w zespole Ogotay (''Eve of the Last Day'' (2012), ''Dead God's Prophet'' (2015)).<br/><br/>
+
W latach 1991–2005 współtworzył gdański zespół Yattering, z którym wydał cztery albumy muzyczne: ''Human’s Pain'' (1998), ''Murder’s Concept'' (2000), ''Genocide'' (2003), ''III'' (2005) i kasetę VHS ''Creative Chaos'' (2000), a także nagrania: ''The Sick Society'' (1996), ''Promo'97'' (1997), ''Polish Assault'' (2002) oraz odbył trasy koncertowe m.in. w Anglii, Portugalii, Hiszpanii, Francji, Belgii, Holandii, Niemczech, Szkocji, Szwajcarii, Czechach i Słowacji. W tym czasie współpracował również z olsztyńską formacją Nyia przy produkcji ''Nospromo'' (2000). W latach 2004–2010 wokalista i basista gdańskiego zespołu Sainc (''DEMO'' (2005), ''Pathogen'' (2009), ''Schizis'' (2010), ''Decameron'' (2012)). Od 2011 do 2021 basista i wokalista w zespole Ogotay (''Eve of the Last Day'' (2012), ''Dead God's Prophet'' (2015)).<br/><br/>
 
Od 2017 współtworzy z Szymonem Andryszczakiem (Simon, Pandemonium, Ogotay) oraz Markiem Chudzikiewiczem (Hudy, Yattering) zespół „Pomór”. W 2019 na festiwalu Pewel Forever w Peweli Małej nagrali teledysk koncertowy ''Córa złego powietrza''. W 2021 powstały teledyski ''Córa złego powietrza'' oraz ''Oczyszczenie'' nagrywane w [[KOŚCIÓŁ ŚW. JANA CHRZCICIELA I ŚW. JANA APOSTOŁA | Centrum Świętego Jana]]. Nazwa zespołu „Pomór” etymologicznie wiąże się z Pomorzem, a semantycznie nawiązuje do średniowiecznych epidemii niosących śmierć (pomór) tysiącom ludzi. W związku z tym w twórczości tej formacji pojawiają się przede wszystkim tropy kulturowe znane ze średniowiecza, takie jak memento mori, danse macabre, ars moriendi oraz popularny w literaturze barokowej motyw Koheleta – vanitas vanitatum et omnia vanitas, ukazujący marność doczesnego życia. Muzycznie Pomór charakteryzują niskie brzmienia gitarowe, typowe dla muzyki djentowej. Współorganizator polskiej sceny metalowej na Drrrama Festiwal (1991–1997), Cytava Rock and Metal Festival oraz Praust Festival w Pruszczu Gdańskim, przedstawiciel medialny Pewel Forever Festiwal w Peweli Małej (2018–2022). W latach 2005–2012 właściciel wytwórni muzycznej Chaos III Production.<br/><br/>
 
Od 2017 współtworzy z Szymonem Andryszczakiem (Simon, Pandemonium, Ogotay) oraz Markiem Chudzikiewiczem (Hudy, Yattering) zespół „Pomór”. W 2019 na festiwalu Pewel Forever w Peweli Małej nagrali teledysk koncertowy ''Córa złego powietrza''. W 2021 powstały teledyski ''Córa złego powietrza'' oraz ''Oczyszczenie'' nagrywane w [[KOŚCIÓŁ ŚW. JANA CHRZCICIELA I ŚW. JANA APOSTOŁA | Centrum Świętego Jana]]. Nazwa zespołu „Pomór” etymologicznie wiąże się z Pomorzem, a semantycznie nawiązuje do średniowiecznych epidemii niosących śmierć (pomór) tysiącom ludzi. W związku z tym w twórczości tej formacji pojawiają się przede wszystkim tropy kulturowe znane ze średniowiecza, takie jak memento mori, danse macabre, ars moriendi oraz popularny w literaturze barokowej motyw Koheleta – vanitas vanitatum et omnia vanitas, ukazujący marność doczesnego życia. Muzycznie Pomór charakteryzują niskie brzmienia gitarowe, typowe dla muzyki djentowej. Współorganizator polskiej sceny metalowej na Drrrama Festiwal (1991–1997), Cytava Rock and Metal Festival oraz Praust Festival w Pruszczu Gdańskim, przedstawiciel medialny Pewel Forever Festiwal w Peweli Małej (2018–2022). W latach 2005–2012 właściciel wytwórni muzycznej Chaos III Production.<br/><br/>
 
W ramach działań z zespołami muzycznymi produkuje także materiały multimedialne. Pierwszym tego typu przedsięwzięciem były nagrania do niewydanego DVD zespołu Yattering w gdyńskim klubie muzycznym Ucho (2004). Z powodu rozpadu grupy oraz późniejszego braku zainteresowania wytwórni wydaniem DVD – materiał został opublikowany pod nazwą ''Otitis Media Chronica'' (''Chroniczne Zapalenie Ucha''). Kilka ważniejszych produkcji powstało w ramach działań z zespołami Sainc, Ogotay oraz [[LIPALI, zespół muzyczny| Lipali]].<br/><br/>
 
W ramach działań z zespołami muzycznymi produkuje także materiały multimedialne. Pierwszym tego typu przedsięwzięciem były nagrania do niewydanego DVD zespołu Yattering w gdyńskim klubie muzycznym Ucho (2004). Z powodu rozpadu grupy oraz późniejszego braku zainteresowania wytwórni wydaniem DVD – materiał został opublikowany pod nazwą ''Otitis Media Chronica'' (''Chroniczne Zapalenie Ucha''). Kilka ważniejszych produkcji powstało w ramach działań z zespołami Sainc, Ogotay oraz [[LIPALI, zespół muzyczny| Lipali]].<br/><br/>

Wersja z 15:20, 26 lip 2023


MARCIN ŚWIERCZYŃSKI (pseud. SVierszcz) (ur. 6 I 1975 Gdańsk), kompozytor muzyki metalowej, gitarzysta, basista, wokalista oraz autor tekstów. Wnuk Stefana Budzisza (18 I 1920 – 5 XI 2003), marynarza na statkach Polskiej Marynarki Handlowej i w Polskich Siłach Zbrojnych na Zachodzie w czasie II wojny światowej, biorącego udział w konwojach morskich i działaniach inwazyjnych kolejno na statkach: „Adam”, „Rozewie”, „Śląsk”, „Lechistan”. Syn pruszczańskich księgarzy Romualda (ur. 8 VII 1950 Gdańsk) i Krystyny z domu Budzisz (ur. 21 IV 1950 Gdynia). Do 1990 mieszkał w Gdańsku-Przymorzu, następnie wraz z rodziną przeprowadził się do Pruszcza Gdańskiego.

W 1995 absolwent gdańskiego Conradinum, w którym uzyskał specjalizację w zakresie budowy maszyn i urządzeń okrętowych. Po maturze podjął studia na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej, których nie ukończył. W latach 2018–2021 studiował i ukończył studia licencjackie z Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizualnej (WoFiKA) na Uniwersytecie Gdańskim (UG). W ramach pracy dyplomowej przygotował projekt nagrań audiowizualnych grupy Pomór, w tym teledysk do utworu Córa złego powietrza. W 2022 uzyskał stopień magistra WoFiKA, przedkładając pracę oraz film dokumentalny X Świątyń na temat wybranych budynków architektury sakralnej znajdujących się na terenie Gdańska i rejonu Żuław Gdańskich w granicach II Wolnego Miasta Gdańska. Inspiracją do ekranizacji była rozprawa doktorska architekta Viktora Zirkwitza Das Dorf und Danzig (Danzig 1940). W 2022 rozpoczął kolejne studia na UG – Zarządzanie i Komunikacja w Sztukach Scenicznych, w 2023 ukończył studia podyplomowe z zakresu "Gedanistyki".

W latach 1991–2005 współtworzył gdański zespół Yattering, z którym wydał cztery albumy muzyczne: Human’s Pain (1998), Murder’s Concept (2000), Genocide (2003), III (2005) i kasetę VHS Creative Chaos (2000), a także nagrania: The Sick Society (1996), Promo'97 (1997), Polish Assault (2002) oraz odbył trasy koncertowe m.in. w Anglii, Portugalii, Hiszpanii, Francji, Belgii, Holandii, Niemczech, Szkocji, Szwajcarii, Czechach i Słowacji. W tym czasie współpracował również z olsztyńską formacją Nyia przy produkcji Nospromo (2000). W latach 2004–2010 wokalista i basista gdańskiego zespołu Sainc (DEMO (2005), Pathogen (2009), Schizis (2010), Decameron (2012)). Od 2011 do 2021 basista i wokalista w zespole Ogotay (Eve of the Last Day (2012), Dead God's Prophet (2015)).

Od 2017 współtworzy z Szymonem Andryszczakiem (Simon, Pandemonium, Ogotay) oraz Markiem Chudzikiewiczem (Hudy, Yattering) zespół „Pomór”. W 2019 na festiwalu Pewel Forever w Peweli Małej nagrali teledysk koncertowy Córa złego powietrza. W 2021 powstały teledyski Córa złego powietrza oraz Oczyszczenie nagrywane w Centrum Świętego Jana. Nazwa zespołu „Pomór” etymologicznie wiąże się z Pomorzem, a semantycznie nawiązuje do średniowiecznych epidemii niosących śmierć (pomór) tysiącom ludzi. W związku z tym w twórczości tej formacji pojawiają się przede wszystkim tropy kulturowe znane ze średniowiecza, takie jak memento mori, danse macabre, ars moriendi oraz popularny w literaturze barokowej motyw Koheleta – vanitas vanitatum et omnia vanitas, ukazujący marność doczesnego życia. Muzycznie Pomór charakteryzują niskie brzmienia gitarowe, typowe dla muzyki djentowej. Współorganizator polskiej sceny metalowej na Drrrama Festiwal (1991–1997), Cytava Rock and Metal Festival oraz Praust Festival w Pruszczu Gdańskim, przedstawiciel medialny Pewel Forever Festiwal w Peweli Małej (2018–2022). W latach 2005–2012 właściciel wytwórni muzycznej Chaos III Production.

W ramach działań z zespołami muzycznymi produkuje także materiały multimedialne. Pierwszym tego typu przedsięwzięciem były nagrania do niewydanego DVD zespołu Yattering w gdyńskim klubie muzycznym Ucho (2004). Z powodu rozpadu grupy oraz późniejszego braku zainteresowania wytwórni wydaniem DVD – materiał został opublikowany pod nazwą Otitis Media Chronica (Chroniczne Zapalenie Ucha). Kilka ważniejszych produkcji powstało w ramach działań z zespołami Sainc, Ogotay oraz Lipali.

Prowadzi blog historyczny Ocalić od zapomnienia – Praust, upamiętniający dzieje Pruszcza Gdańskiego. W 2015 współtworzył Fundację „Praust”, której celem było uratowanie poniemieckiego hangaru lotniczego, znajdującego się na terenach dawnego lądowiska i obozu pracy przymusowej w Pruszczu Gdańskim. Przeciwstawiał się dewastacji i rozbiórce obiektu historycznego. Fundacja zakończyła swoją działalność po podpaleniu hangaru przez nieznanych sprawców. Autor prac związanych z historią Pruszcza Gdańskiego, publikowanych w czasopiśmie „Neony – Tożsamość. Kwartalnik Artystyczno-Historyczny”: Nowy ośrodek na gruźlicę w Praust (2018, nr 1 (9)), Egzekucja przy Pfarrlandweg (2019, nr 4 (16)), Historia pewnego szyldu (wspólnie z Piotrem Wójcikiem, 2020, nr 4 (20)), Aeradiostacja Luftwaffe Cieplewo (2021, nr 1 (21)), Ervin Voltz. Wspomnienia z mojego dzieciństwa w Danzig–Praust (2021, nr 4 (24)), Rozbudowa potężnego lotniska w Praust (2021, nr 4 (24)), Tabliczka C.A. Klinger (2022, nr 1 (25)), Przedszkole z Praust – film propagandowy (2022, nr 3 (27)), Porwania pruszczańskich maszyn latających (2023, nr 1 (29)), Tajemnice przykościelnego muru; Zmiany nazw ulic w Pruszczu Gdańskim (2023, nr 2 (30)).

Za działalność artystyczną otrzymał wyróżnienia i nagrody: Nadzieja roku – szóste miejsce dla zespołu Yattering w plebiscycie miesięcznika „Tylko Rock” (2000); Najlepszy montaż, Najlepsza reżyseria – nominacje dla teledysku Anal narcotic (Yattering) na Festiwalu Polskich Wideoklipów Yach Film (2001); Best Rock Music Video – nagroda za teledysk Córa złego powietrza (Pomór) na International Sound Music Video Awards w Pradze (2022), wyróżnienie honorowe w amerykańskim festiwalu filmowym Student World Impact Film Festival (Córa złego powietrza, Pomór, 2023). RED

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania