POPINIGIS DANUTA, profesor Akademii Muzycznej
m (Blazejsliwinski przeniósł stronę POPINIGIS DANUTA na POPINIGIS DANUTA, profesor Akademii Muzycznej, bez pozostawienia przekierowania pod starym tytułem) |
|||
Linia 7: | Linia 7: | ||
Badaczka kultury muzycznej Gdańska XVI–XIX wieku, rękopisów muzycznych gdańskiej proweniencji, historii [[CARILLONY | carillonów]] i muzyki carillonowej. Autorka między innymi monografii ''Muzyka Andrzeja Hakenbergera'' (1997), ''Carillony i muzyka carillonowa dawnego Gdańska'' (2014), współautorka serii katalogów tematycznych rękopisów muzycznych „Music Collection from Gdańsk” (2007, 2008, 2011). Redagowała między innymi czasopismo Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego „Carillon Review” (2008–2013), pracowała przy faksymilowej edycji rękopisu Johanna Ephraima Eggerta ''Choral-Lieder zu der Glockenspiel der Altstädtschen Ober-Pfarr-Kirche zu St. Catharinen'' (2006), współredaguje serię źródłowo-krytycznych edycji muzycznych „Thesaurus Musicae Gedanensis” (2016, 2017). <br/><br/> | Badaczka kultury muzycznej Gdańska XVI–XIX wieku, rękopisów muzycznych gdańskiej proweniencji, historii [[CARILLONY | carillonów]] i muzyki carillonowej. Autorka między innymi monografii ''Muzyka Andrzeja Hakenbergera'' (1997), ''Carillony i muzyka carillonowa dawnego Gdańska'' (2014), współautorka serii katalogów tematycznych rękopisów muzycznych „Music Collection from Gdańsk” (2007, 2008, 2011). Redagowała między innymi czasopismo Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego „Carillon Review” (2008–2013), pracowała przy faksymilowej edycji rękopisu Johanna Ephraima Eggerta ''Choral-Lieder zu der Glockenspiel der Altstädtschen Ober-Pfarr-Kirche zu St. Catharinen'' (2006), współredaguje serię źródłowo-krytycznych edycji muzycznych „Thesaurus Musicae Gedanensis” (2016, 2017). <br/><br/> | ||
Od 1997 roku kierownik gdańskiego oddziału Répertoire International des Sources Musicales. Jest członkiem: [[GDAŃSKIE TOWARZYSTWO NAUKOWE | Gdańskiego Towarzystwa Naukowego]] (od 1995), Związku Kompozytorów Polskich (od 1996; w latach 2001–2003 członek Zarządu Sekcji Muzykologów), Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego (od 2000; członek Zarządu od 2005), Rady [[MUZEUM HISTORYCZNE MIASTA GDAŃSKA | Muzeum Historycznego Miasta Gdańska]] (2008–2017) i [[MUZEUM GDAŃSKA | Muzeum Gdańska]] (2022–2026). <br/><br/> | Od 1997 roku kierownik gdańskiego oddziału Répertoire International des Sources Musicales. Jest członkiem: [[GDAŃSKIE TOWARZYSTWO NAUKOWE | Gdańskiego Towarzystwa Naukowego]] (od 1995), Związku Kompozytorów Polskich (od 1996; w latach 2001–2003 członek Zarządu Sekcji Muzykologów), Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego (od 2000; członek Zarządu od 2005), Rady [[MUZEUM HISTORYCZNE MIASTA GDAŃSKA | Muzeum Historycznego Miasta Gdańska]] (2008–2017) i [[MUZEUM GDAŃSKA | Muzeum Gdańska]] (2022–2026). <br/><br/> | ||
− | Wyróżniona | + | Wyróżniona m.in. [[MEDAL PREZYDENTA MIASTA GDAŃSKA | Medalem Prezydenta Miasta Gdańska]] (2023), [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | Nagrodą Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury]] (1992), [[MEDAL ŚWIĘTEGO WOJCIECHA | Medalem św. Wojciecha]] (2007), [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | Nagrodą Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury]] (2007), nagrodą [[GDAŃSKIE TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI | Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki]] (2014). Laureatka [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | Nagrody Naukowej Miasta Gdańska im. Jana Heweliusza]] (2015). {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 11:18, 29 maj 2023
DANUTA POPINIGIS (ur. 31 I 1957 Gdańsk), muzykolog. Absolwentka V Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku i Szkoły Muzycznej II stopnia w Gdańsku-Wrzeszczu ( Zespół Szkół Muzycznych). W latach 1976–1981 studiowała muzykologię na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Od 1980 zatrudniona w gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (od 1982 Akademia Muzyczna (AMuz)), od 1981 na stanowisku asystenta. Od 1994 doktor nauk humanistycznych w zakresie muzykologii (Uniwersytet Warszawski), od 2015 doktor habilitowana w zakresie nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o sztuce (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk) i profesor AMuz (uczelniany). W latach 2002–2008 wicedyrektor Instytutu Teorii Muzyki, 2012–2016 jego dyrektor, od 2015 kierownik Zakładu Historii Muzyki.
Badaczka kultury muzycznej Gdańska XVI–XIX wieku, rękopisów muzycznych gdańskiej proweniencji, historii carillonów i muzyki carillonowej. Autorka między innymi monografii Muzyka Andrzeja Hakenbergera (1997), Carillony i muzyka carillonowa dawnego Gdańska (2014), współautorka serii katalogów tematycznych rękopisów muzycznych „Music Collection from Gdańsk” (2007, 2008, 2011). Redagowała między innymi czasopismo Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego „Carillon Review” (2008–2013), pracowała przy faksymilowej edycji rękopisu Johanna Ephraima Eggerta Choral-Lieder zu der Glockenspiel der Altstädtschen Ober-Pfarr-Kirche zu St. Catharinen (2006), współredaguje serię źródłowo-krytycznych edycji muzycznych „Thesaurus Musicae Gedanensis” (2016, 2017).
Od 1997 roku kierownik gdańskiego oddziału Répertoire International des Sources Musicales. Jest członkiem: Gdańskiego Towarzystwa Naukowego (od 1995), Związku Kompozytorów Polskich (od 1996; w latach 2001–2003 członek Zarządu Sekcji Muzykologów), Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego (od 2000; członek Zarządu od 2005), Rady Muzeum Historycznego Miasta Gdańska (2008–2017) i Muzeum Gdańska (2022–2026).
Wyróżniona m.in. Medalem Prezydenta Miasta Gdańska (2023), Nagrodą Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury (1992), Medalem św. Wojciecha (2007), Nagrodą Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury (2007), nagrodą Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki (2014). Laureatka Nagrody Naukowej Miasta Gdańska im. Jana Heweliusza (2015).