BRAMA OLIWSKA
Linia 6: | Linia 6: | ||
[[File:Widok z Błędnika na niwelowane wały i umocnienia, 1919.JPG|thumb|Widok z Błędnika na niwelowane wały i umocnienia, 1919]] | [[File:Widok z Błędnika na niwelowane wały i umocnienia, 1919.JPG|thumb|Widok z Błędnika na niwelowane wały i umocnienia, 1919]] | ||
− | '''BRAMA OLIWSKA''', obecnie część Gdańska na granicy jednostek pomocniczych [[ANIOŁKI | Aniołki]] i Śródmieście ([[ADMINISTRACYJNY PODZIAŁ I TERYTORIALNY ROZWÓJ GDAŃSKA | administracyjny podział]]). Nazwą nawiązuje do Bramy Oliwskiej (Olivaer Tor) istniejącej od | + | '''BRAMA OLIWSKA''', obecnie część Gdańska na granicy jednostek pomocniczych [[ANIOŁKI | Aniołki]] i Śródmieście ([[ADMINISTRACYJNY PODZIAŁ I TERYTORIALNY ROZWÓJ GDAŃSKA | administracyjny podział]]). Nazwą nawiązuje do Bramy Oliwskiej (Olivaer Tor) istniejącej od 1656 w pasie zewnętrznych północno-zachodnich umocnień miejskich, z fosą i mostem nad nią. Rozebrana częściowo w latach 1898–1899 w czasie budowy wiaduktu kolejowego [[BŁĘDNIK, wiadukt | Błędnik]]; pozostałości na przedłużeniu obecnej ul. 3 Maja usunięto w 1919. <br/><br/> |
− | Zbudowana w formie dwóch kwadratowych baszt złączonych z dochodzącymi do niej wałami, między którymi znajdowały się dwuskrzydłowa brama dla pojazdów i bramka dla ruchu pieszego. Pełniła także funkcję rogatki miejskiej od strony [[WRZESZCZ | Wrzeszcza]]. Wrota usunięto w końcu XIX wieku. W 1867 obok bramy zrobiono przepust w wale dla toru kolejowego linii kolejowej z Gdańska do [[NOWY PORT | Nowego Portu]], od 1870 także do Sopotu. Przez bramę od | + | Zbudowana w formie dwóch kwadratowych baszt złączonych z dochodzącymi do niej wałami, między którymi znajdowały się dwuskrzydłowa brama dla pojazdów i bramka dla ruchu pieszego. Pełniła także funkcję rogatki miejskiej od strony [[WRZESZCZ | Wrzeszcza]]. Wrota usunięto w końcu XIX wieku. W 1867 obok bramy zrobiono przepust w wale dla toru kolejowego linii kolejowej z Gdańska do [[NOWY PORT | Nowego Portu]], od 1870 także do Sopotu. Przez bramę od 1873 biegła linia tramwaju konnego w kierunku Wrzeszcza, od 1896 zelektryfikowana ([[TRAMWAJE | tramwaje]]). W latach 70. XIX wieku (projekt z 1873) |
przebudowywana w celu poszerzenia drogi dla pojazdów i tramwaju. Baszty otrzymały wtedy okładzinę z żółtej cegły. Przed bramą rozpoczynały się: al. Lipowa z lat 1768–1770, prowadząca do Wrzeszcza ([[ZWYCIĘSTWA, aleja | al. Zwycięstwa]]), oraz dawna droga w kierunku Nowego Portu, biegnąca wzdłuż Wisły ([[WIŚLNA | Wiślna]]). Centralne miejsce po dawnej bramie zajmuje obecnie wiadukt Błędnik. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | przebudowywana w celu poszerzenia drogi dla pojazdów i tramwaju. Baszty otrzymały wtedy okładzinę z żółtej cegły. Przed bramą rozpoczynały się: al. Lipowa z lat 1768–1770, prowadząca do Wrzeszcza ([[ZWYCIĘSTWA, aleja | al. Zwycięstwa]]), oraz dawna droga w kierunku Nowego Portu, biegnąca wzdłuż Wisły ([[WIŚLNA | Wiślna]]). Centralne miejsce po dawnej bramie zajmuje obecnie wiadukt Błędnik. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 13:42, 1 gru 2022
BRAMA OLIWSKA, obecnie część Gdańska na granicy jednostek pomocniczych Aniołki i Śródmieście ( administracyjny podział). Nazwą nawiązuje do Bramy Oliwskiej (Olivaer Tor) istniejącej od 1656 w pasie zewnętrznych północno-zachodnich umocnień miejskich, z fosą i mostem nad nią. Rozebrana częściowo w latach 1898–1899 w czasie budowy wiaduktu kolejowego Błędnik; pozostałości na przedłużeniu obecnej ul. 3 Maja usunięto w 1919.
Zbudowana w formie dwóch kwadratowych baszt złączonych z dochodzącymi do niej wałami, między którymi znajdowały się dwuskrzydłowa brama dla pojazdów i bramka dla ruchu pieszego. Pełniła także funkcję rogatki miejskiej od strony Wrzeszcza. Wrota usunięto w końcu XIX wieku. W 1867 obok bramy zrobiono przepust w wale dla toru kolejowego linii kolejowej z Gdańska do Nowego Portu, od 1870 także do Sopotu. Przez bramę od 1873 biegła linia tramwaju konnego w kierunku Wrzeszcza, od 1896 zelektryfikowana ( tramwaje). W latach 70. XIX wieku (projekt z 1873)
przebudowywana w celu poszerzenia drogi dla pojazdów i tramwaju. Baszty otrzymały wtedy okładzinę z żółtej cegły. Przed bramą rozpoczynały się: al. Lipowa z lat 1768–1770, prowadząca do Wrzeszcza ( al. Zwycięstwa), oraz dawna droga w kierunku Nowego Portu, biegnąca wzdłuż Wisły ( Wiślna). Centralne miejsce po dawnej bramie zajmuje obecnie wiadukt Błędnik.