LINIA KOLEJOWA NUMER 202

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 2: Linia 2:
 
[[File: Linia_kolejowa_numer_202.jpg |thumb| Linia kolejowa numer 202]]
 
[[File: Linia_kolejowa_numer_202.jpg |thumb| Linia kolejowa numer 202]]
 
'''LINIA KOLEJOWA NUMER 202''', normalnotorowa, zelektryfikowana linia kolejowa biegnąca ze [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK GŁÓWNY | stacji kolejowej Gdańsk Główny]] przez Słupsk i Koszalin do Stargardu. W obrębie Gdańska jest linią dwutorową. Jej zarządcą jest PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 333,7 kilometrów i w obrębie Gdańska biegnie z kierunku południowego na północny przez dzielnice (często wzdłuż ich granic): [[ŚRÓDMIEŚCIE | Śródmieście]], [[ANIOŁKI | Aniołki]], [[MŁYNISKA | Młyniska]], [[WRZESZCZ | Wrzeszcz]] Górny i Dolny, [[ZASPA | Zaspa-Młyniec]], [[STRZYŻA | Strzyża]], [[OLIWA | Oliwa]], [[PRZYMORZE | Przymorze]] Małe i [[ŻABIANKA | Żabianka]]. Na linii prowadzony jest ruch pasażerski oraz towarowy. <br/><br/>
 
'''LINIA KOLEJOWA NUMER 202''', normalnotorowa, zelektryfikowana linia kolejowa biegnąca ze [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK GŁÓWNY | stacji kolejowej Gdańsk Główny]] przez Słupsk i Koszalin do Stargardu. W obrębie Gdańska jest linią dwutorową. Jej zarządcą jest PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 333,7 kilometrów i w obrębie Gdańska biegnie z kierunku południowego na północny przez dzielnice (często wzdłuż ich granic): [[ŚRÓDMIEŚCIE | Śródmieście]], [[ANIOŁKI | Aniołki]], [[MŁYNISKA | Młyniska]], [[WRZESZCZ | Wrzeszcz]] Górny i Dolny, [[ZASPA | Zaspa-Młyniec]], [[STRZYŻA | Strzyża]], [[OLIWA | Oliwa]], [[PRZYMORZE | Przymorze]] Małe i [[ŻABIANKA | Żabianka]]. Na linii prowadzony jest ruch pasażerski oraz towarowy. <br/><br/>
Odcinek linii z Gdańska do Sopotu został otwarty 1 VII 1870. Ówcześnie pociągi kończyły i rozpoczynały bieg na [[DWORZEC BRAMA WYŻYNNA | stacji Gdańsk Brama Wyżynna]]. Został on wybudowany przez prywatną spółkę Berlin-Stettiner Eisenbahn-Gesellschaft (BSte) (Berlińsko-Szczecińskie Towarzystwo Kolejowe). Już 1 IX 1870 otwarto przedłużenie linii i tym samym Gdańsk uzyskał połączenie z Berlinem. Poza obwarowaniami miejskimi, na terenie obecnego przystanku Gdańsk-Stocznia, wybudowano stację towarową o nazwie Danzig Güterbahnhof. W 1877 BSte została upaństwowiona, a w 1880 przeszła pod zarząd Niemieckiej Kolei Wschodniej (Ostbahn). Drugi tor z Gdańska do Sopotu zaczął funkcjonować od 4 VI 1889. W związku z budową stacji Gdańsk Główny zamknięto stację Gdańsk Brama Wyżynna i otwarto 1 X 1896 tymczasowy [[DWORZEC CENTRALNY | Dworzec Centralny]] (Zentralbahnhof), gdzie kończyły i rozpoczynały bieg pociągi do i z Sopotu. Nowy dworzec kolejowy Gdańsk Główny otwarto 30 X 1900, a ruch pociągów rozpoczęto na nim dzień później. Tymczasowy dworzec został rozebrany, a na jego miejscu powstały między innymi perony dla ruchu dalekobieżnego. W latach 1909–1915 przebieg torów pomiędzy obecnym [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK POLITECHNIKA | przystankiem Gdańsk Politechnika]] a [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WRZESZCZ | stacją Gdańsk Wrzeszcz]] podniesiono do góry i utworzono między innymi nasyp i murowany wiadukt, pod którymi przebiegały ulice znajdujące się wcześniej na poziomie torów i zabezpieczane były szlabanami. <br/><br/>
+
Odcinek linii z Gdańska do Sopotu został otwarty 1 VII 1870. Ówcześnie pociągi kończyły i rozpoczynały bieg na [[DWORZEC BRAMA WYŻYNNA | stacji Gdańsk Brama Wyżynna]]. Został on wybudowany przez prywatną spółkę Berlin-Stettiner Eisenbahn-Gesellschaft (BSte) (Berlińsko-Szczecińskie Towarzystwo Kolejowe). Już 1 IX 1870 otwarto przedłużenie linii i tym samym Gdańsk uzyskał połączenie z Berlinem. Poza obwarowaniami miejskimi, na terenie obecnego [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK STOCZNIA | przystanku Gdańsk Stocznia]], wybudowano stację towarową o nazwie Danzig Güterbahnhof. W 1877 BSte została upaństwowiona, a w 1880 przeszła pod zarząd Niemieckiej Kolei Wschodniej (Ostbahn). Drugi tor z Gdańska do Sopotu zaczął funkcjonować od 4 VI 1889. W związku z budową stacji Gdańsk Główny zamknięto stację Gdańsk Brama Wyżynna i otwarto 1 X 1896 tymczasowy [[DWORZEC CENTRALNY | Dworzec Centralny]] (Zentralbahnhof), gdzie kończyły i rozpoczynały bieg pociągi do i z Sopotu. Nowy dworzec kolejowy Gdańsk Główny otwarto 30 X 1900, a ruch pociągów rozpoczęto na nim dzień później. Tymczasowy dworzec został rozebrany, a na jego miejscu powstały między innymi perony dla ruchu dalekobieżnego. W latach 1909–1915 przebieg torów pomiędzy obecnym [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK POLITECHNIKA | przystankiem Gdańsk Politechnika]] a [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WRZESZCZ | stacją Gdańsk Wrzeszcz]] podniesiono do góry i utworzono między innymi nasyp i murowany wiadukt, pod którymi przebiegały ulice znajdujące się wcześniej na poziomie torów i zabezpieczane były szlabanami. <br/><br/>
 
Na podstawie traktatu wersalskiego od 1 XI 1921 linia przeszła pod zarząd Polskich Kolei Państwowych. Po wybuchu II wojny światowej weszła w skład sieci Reichsbahn, która była niemiecką koleją państwową. Wraz z zakończeniem działań wojennych zarząd kolei objęło PKP. 13 IX 1969 oddano do użytku zelektryfikowany odcinek Gdańsk Główny – Gdynia Główna. W okresie późniejszym na części linii znajdującej się w obrębie Gdańska zamontowano samoczynną blokadę liniową. W latach 2012–2014 linia na odcinku Gdańsk Główny – Gdynia Chylonia została zmodernizowana poprzez zmianę nawierzchni torowej, a także wymianę bądź przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, układów torowych, peronów i innej towarzyszącej infrastruktury. <br/><br/>
 
Na podstawie traktatu wersalskiego od 1 XI 1921 linia przeszła pod zarząd Polskich Kolei Państwowych. Po wybuchu II wojny światowej weszła w skład sieci Reichsbahn, która była niemiecką koleją państwową. Wraz z zakończeniem działań wojennych zarząd kolei objęło PKP. 13 IX 1969 oddano do użytku zelektryfikowany odcinek Gdańsk Główny – Gdynia Główna. W okresie późniejszym na części linii znajdującej się w obrębie Gdańska zamontowano samoczynną blokadę liniową. W latach 2012–2014 linia na odcinku Gdańsk Główny – Gdynia Chylonia została zmodernizowana poprzez zmianę nawierzchni torowej, a także wymianę bądź przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, układów torowych, peronów i innej towarzyszącej infrastruktury. <br/><br/>
2 I 1952 oddano do użytku równolegle biegnącą linię z Gdańska Głównego do Sopotu, która służy do obsługi ruchu podmiejskiego. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]<br/><br/>
+
2 I 1952 oddano do użytku równolegle biegnącą [[LINIA KOLEJOWA NUMER 250 | linię kolejowej numer 250]] z Gdańska Głównego do Sopotu, która służy do obsługi ruchu podmiejskiego. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]<br/><br/>
 
{| class="tableGda"
 
{| class="tableGda"
 
|-
 
|-

Wersja z 15:05, 14 lut 2022

Linia kolejowa numer 202

LINIA KOLEJOWA NUMER 202, normalnotorowa, zelektryfikowana linia kolejowa biegnąca ze stacji kolejowej Gdańsk Główny przez Słupsk i Koszalin do Stargardu. W obrębie Gdańska jest linią dwutorową. Jej zarządcą jest PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 333,7 kilometrów i w obrębie Gdańska biegnie z kierunku południowego na północny przez dzielnice (często wzdłuż ich granic): Śródmieście, Aniołki, Młyniska, Wrzeszcz Górny i Dolny, Zaspa-Młyniec, Strzyża, Oliwa, Przymorze Małe i Żabianka. Na linii prowadzony jest ruch pasażerski oraz towarowy.

Odcinek linii z Gdańska do Sopotu został otwarty 1 VII 1870. Ówcześnie pociągi kończyły i rozpoczynały bieg na stacji Gdańsk Brama Wyżynna. Został on wybudowany przez prywatną spółkę Berlin-Stettiner Eisenbahn-Gesellschaft (BSte) (Berlińsko-Szczecińskie Towarzystwo Kolejowe). Już 1 IX 1870 otwarto przedłużenie linii i tym samym Gdańsk uzyskał połączenie z Berlinem. Poza obwarowaniami miejskimi, na terenie obecnego przystanku Gdańsk Stocznia, wybudowano stację towarową o nazwie Danzig Güterbahnhof. W 1877 BSte została upaństwowiona, a w 1880 przeszła pod zarząd Niemieckiej Kolei Wschodniej (Ostbahn). Drugi tor z Gdańska do Sopotu zaczął funkcjonować od 4 VI 1889. W związku z budową stacji Gdańsk Główny zamknięto stację Gdańsk Brama Wyżynna i otwarto 1 X 1896 tymczasowy Dworzec Centralny (Zentralbahnhof), gdzie kończyły i rozpoczynały bieg pociągi do i z Sopotu. Nowy dworzec kolejowy Gdańsk Główny otwarto 30 X 1900, a ruch pociągów rozpoczęto na nim dzień później. Tymczasowy dworzec został rozebrany, a na jego miejscu powstały między innymi perony dla ruchu dalekobieżnego. W latach 1909–1915 przebieg torów pomiędzy obecnym przystankiem Gdańsk Politechnika a stacją Gdańsk Wrzeszcz podniesiono do góry i utworzono między innymi nasyp i murowany wiadukt, pod którymi przebiegały ulice znajdujące się wcześniej na poziomie torów i zabezpieczane były szlabanami.

Na podstawie traktatu wersalskiego od 1 XI 1921 linia przeszła pod zarząd Polskich Kolei Państwowych. Po wybuchu II wojny światowej weszła w skład sieci Reichsbahn, która była niemiecką koleją państwową. Wraz z zakończeniem działań wojennych zarząd kolei objęło PKP. 13 IX 1969 oddano do użytku zelektryfikowany odcinek Gdańsk Główny – Gdynia Główna. W okresie późniejszym na części linii znajdującej się w obrębie Gdańska zamontowano samoczynną blokadę liniową. W latach 2012–2014 linia na odcinku Gdańsk Główny – Gdynia Chylonia została zmodernizowana poprzez zmianę nawierzchni torowej, a także wymianę bądź przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, układów torowych, peronów i innej towarzyszącej infrastruktury.

2 I 1952 oddano do użytku równolegle biegnącą linię kolejowej numer 250 z Gdańska Głównego do Sopotu, która służy do obsługi ruchu podmiejskiego. PP

Posterunki i przystanki kolejowe na linii numer 202 znajdujące się w obrębie Gdańska
Kilometraż linii kolejowej numer 226 Nazwa Rodzaj posterunku / przystanku osobowego Uwagi
0,0 Gdańsk Główny węzłowa stacja kolejowa stanowi początek linii numer 202
1,1 Gdańsk Północny stacja kolejowa zlikwidowana
4,2 Gdańsk Wrzeszcz węzłowa stacja kolejowa
5,4 Gdańsk Lotnisko przystanek osobowy zlikwidowany
8,1 Gdańsk Oliwa posterunek odstępowy zlikwidowany
PP
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania