ŻERWE MAŁGORZATA, artystka wizualna i dźwiękowa
(Utworzył nową stronę „{{web}} Category: Hasła w przygotowaniu”) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | [[ | + | '''MAŁGORZATA ŻERWE''' (ur. 13 III 1954 Lublin), artystka wizualna i dźwiękowa, kuratorka wystaw, autorka reportaży artystycznych i społecznych, publicystka i dziennikarka radiowa. Od 1973 studiowała na Wydziale Malarstwa i Rzeźby [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych]] w Gdańsku, pracę dyplomową przygotowała w Pracowni Tkaniny Unikatowej [[WNUK JÓZEFA | Józefy Wnukowej]] i obroniła w 1979 roku. <br/><br/> |
+ | Została za nią wyróżniona udziałem w wystawie ''Dyplom ’79'' w warszawskiej Zachęcie. W latach 80. i 90. XX wieku pracowała twórczo i odbyła kilka podróży artystycznych: do Jugosławii i Grecji (1982), Finlandii (1988/1989), Holandii (1990), Kalifornii (1992), Kornwalii (1996). Pokłosiem tej ostatniej podróży był cykl ''Ryby, insekty i różne inne drobiazgi'', prezentowany na wystawie w Galerii Koło w Gdańsku w 1997 roku (katalog wystawy, zaprojektowany przez [[GÓRSKI JANUSZ | Janusza Górskiego]], otrzymał Nagrodę Wydawców w konkursie Najpiękniejsza Książka Roku 1998 na Targach Książki w Warszawie) i w Künstlerhaus Hooksiel w 1998 roku. Tym samym pod koniec lat 90. porzuciła monumentalną tkaninę przestrzenną na rzecz małych obiektów. <br/><br/> | ||
+ | W 2002 roku w [[CENTRUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ „ŁAŹNIA”| Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku]] zaprezentowała swą pierwszą pracę opartą jedynie na dźwięku, zatytułowaną ''Ciemność''. Pokazywała ją również w Biurze Wystaw Artystycznych w Lublinie (2003) oraz na [[UNIWERSYTET GDAŃSKI| Uniwersytecie Gdańskim]] w ramach [[BAŁTYCKI FESTIWAL NAUKI | Bałtyckiego Festiwalu Nauki]] (2005). Kolejny projekt dźwiękowy artystki to ''Stocznia – suita industrialna'', prezentowany w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia (2005) i w [[INSTYTUT SZTUKI WYSPA | Instytucie Sztuki Wyspa]] (2006), a następnie włączony do kolekcji ''Polish Soundscapes'' (kuratorzy: Marcin Barski i [[DYMITER MARCIN | Marcin Dymiter]]) i wraz z nią prezentowany między innymi w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa (2018), we wrocławskim Centrum Sztuki WRO (2018) oraz w galerii Dobry Klimat w Katowicach (2018). <br/><br/> | ||
+ | W 2015 roku była kuratorką prezentowanej w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa wystawy ''K: KafKa w KomiKsie'', zrealizowała wielośladową instalację dźwiękową Rada Wydziału, przeznaczoną na wystawę ''Metafora i rzeczywistość'', przygotowaną z okazji 70-lecia Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W 2016 roku pokazywała swoje obiekty na wystawie ''Grass+'' w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa, w 2017 na wystawie ''Ars Memoria'' w galerii Bokvillan w Helsinkach. W 2018 uczestniczyła w multimedialnym projekcie [[GDAŃSKA GALERIA MIEJSKA | Gdańskiej Galerii Miejskiej]] oraz Domu Chodowieckiego i Grassa, zatytułowanym ''Podróż z Berlina do Gdańska śladami Daniela Chodowieckiego'' – zrealizowała pracę dźwiękową ''Koń Chodowieckiego opowiada''. W tym samym roku w Gdańskiej Galerii Fotografii (oddział [[MUZEUM NARODOWE | Muzeum Narodowego]] w [[BRAMA ZIELONA | Zielonek Bramie]]) prezentowała wystawę fotograficzną ''Pocztówki z cmentarza''. <br/><br/> | ||
+ | Ogółem brała udział w około 30 wystawach indywidualnych w Polsce, Niemczech, USA oraz w około 50 wystawach zbiorowych w Polsce, Finlandii, Francji, Holandii, Szwajcarii, Niemczech i na Węgrzech. Reprezentowała Polskę na 6. Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi w 1988 roku. Ponadto od 1991 współpracuje z Sopockim Forum Integracji Nauki, Kultury i Sztuki SFINKS, biorąc udział we wspólnych wystawach i spektaklach. <br/><br/> | ||
+ | Od 1997 do 2018 roku pracowała w [[RADIO GDAŃSK | Radiu Gdańsk]]. Zajmowała się publicystyką kulturalną, zrealizowała kilkaset reportaży społecznych i artystycznych oraz ponad 200 monograficznych audycji o artystach. Za reportaże zdobyła kilkadziesiąt nagród i wyróżnień w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach radiowych, była kilkakrotnie nominowana do prestiżowych nagród: Premios Ondas, Prix Europa i Prix Italia. Laureatka Grand Prix Marulić. <br/><br/> | ||
+ | Współpracuje z „Rocznikiem Sopockim” i [[AUTOGRAF | „Autografem”]]; moderuje dyskusje, prowadzi spotkania z twórcami z różnych dziedzin kultury i sztuki. W 2018 roku była twarzą organizowanego przez [[EUROPEJSKIE CENTRUM SOLIDARNOŚCI (ECS)| Europejskie Centrum Solidarności]] festiwalu All About Freedom. <br/><br/> | ||
+ | Laureatka stypendiów twórczych Ministerstwa Kultury i Sztuki (1982, 1990), rządu Niemiec (Atelierhaus Worpswede, 1994/1995), rządu Dolnej Saksonii (Künstlerhaus Hooksiel, 1998), Instytutu Goethego (Berlin, listopad 2002). <br/><br/> | ||
+ | Za twórczość artystyczną była wielokrotnie nagradzana i wyróżniana, między innymi podczas Biennale Sztuki Gdańskiej w 1981 i 1991 roku, na wystawie ''Tkanina wobec Sacrum'' w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w 1988, na 11. Biennale Miniatury Tkackiej w Szombathley (Węgry) w 1996. Laureatka [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | Nagrody Prezydenta Miasta Gdańsk]] w Dziedzinie Kultury (2000, 2008 i 2009), Nagrody [[GDAŃSKIE TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI | Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki]] i (2003). Sylwetka artystki znalazła się w albumie ''Twarze gdańskiej kultury'' (2018). <br/><br/> | ||
+ | Prace artystki znajdują się między innymi w zbiorach Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Szkoły Rzemiosł Artystycznych w Sindelfingen (Niemcy), Muzeum Tkaniny w Szombathley, a także w polskich i zagranicznych kolekcjach prywatnych. {{author: MO}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 20:09, 13 wrz 2019
MAŁGORZATA ŻERWE (ur. 13 III 1954 Lublin), artystka wizualna i dźwiękowa, kuratorka wystaw, autorka reportaży artystycznych i społecznych, publicystka i dziennikarka radiowa. Od 1973 studiowała na Wydziale Malarstwa i Rzeźby Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku, pracę dyplomową przygotowała w Pracowni Tkaniny Unikatowej Józefy Wnukowej i obroniła w 1979 roku.
Została za nią wyróżniona udziałem w wystawie Dyplom ’79 w warszawskiej Zachęcie. W latach 80. i 90. XX wieku pracowała twórczo i odbyła kilka podróży artystycznych: do Jugosławii i Grecji (1982), Finlandii (1988/1989), Holandii (1990), Kalifornii (1992), Kornwalii (1996). Pokłosiem tej ostatniej podróży był cykl Ryby, insekty i różne inne drobiazgi, prezentowany na wystawie w Galerii Koło w Gdańsku w 1997 roku (katalog wystawy, zaprojektowany przez Janusza Górskiego, otrzymał Nagrodę Wydawców w konkursie Najpiękniejsza Książka Roku 1998 na Targach Książki w Warszawie) i w Künstlerhaus Hooksiel w 1998 roku. Tym samym pod koniec lat 90. porzuciła monumentalną tkaninę przestrzenną na rzecz małych obiektów.
W 2002 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku zaprezentowała swą pierwszą pracę opartą jedynie na dźwięku, zatytułowaną Ciemność. Pokazywała ją również w Biurze Wystaw Artystycznych w Lublinie (2003) oraz na Uniwersytecie Gdańskim w ramach Bałtyckiego Festiwalu Nauki (2005). Kolejny projekt dźwiękowy artystki to Stocznia – suita industrialna, prezentowany w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia (2005) i w Instytucie Sztuki Wyspa (2006), a następnie włączony do kolekcji Polish Soundscapes (kuratorzy: Marcin Barski i Marcin Dymiter) i wraz z nią prezentowany między innymi w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa (2018), we wrocławskim Centrum Sztuki WRO (2018) oraz w galerii Dobry Klimat w Katowicach (2018).
W 2015 roku była kuratorką prezentowanej w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa wystawy K: KafKa w KomiKsie, zrealizowała wielośladową instalację dźwiękową Rada Wydziału, przeznaczoną na wystawę Metafora i rzeczywistość, przygotowaną z okazji 70-lecia Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W 2016 roku pokazywała swoje obiekty na wystawie Grass+ w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa, w 2017 na wystawie Ars Memoria w galerii Bokvillan w Helsinkach. W 2018 uczestniczyła w multimedialnym projekcie Gdańskiej Galerii Miejskiej oraz Domu Chodowieckiego i Grassa, zatytułowanym Podróż z Berlina do Gdańska śladami Daniela Chodowieckiego – zrealizowała pracę dźwiękową Koń Chodowieckiego opowiada. W tym samym roku w Gdańskiej Galerii Fotografii (oddział Muzeum Narodowego w Zielonek Bramie) prezentowała wystawę fotograficzną Pocztówki z cmentarza.
Ogółem brała udział w około 30 wystawach indywidualnych w Polsce, Niemczech, USA oraz w około 50 wystawach zbiorowych w Polsce, Finlandii, Francji, Holandii, Szwajcarii, Niemczech i na Węgrzech. Reprezentowała Polskę na 6. Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi w 1988 roku. Ponadto od 1991 współpracuje z Sopockim Forum Integracji Nauki, Kultury i Sztuki SFINKS, biorąc udział we wspólnych wystawach i spektaklach.
Od 1997 do 2018 roku pracowała w Radiu Gdańsk. Zajmowała się publicystyką kulturalną, zrealizowała kilkaset reportaży społecznych i artystycznych oraz ponad 200 monograficznych audycji o artystach. Za reportaże zdobyła kilkadziesiąt nagród i wyróżnień w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach radiowych, była kilkakrotnie nominowana do prestiżowych nagród: Premios Ondas, Prix Europa i Prix Italia. Laureatka Grand Prix Marulić.
Współpracuje z „Rocznikiem Sopockim” i „Autografem”; moderuje dyskusje, prowadzi spotkania z twórcami z różnych dziedzin kultury i sztuki. W 2018 roku była twarzą organizowanego przez Europejskie Centrum Solidarności festiwalu All About Freedom.
Laureatka stypendiów twórczych Ministerstwa Kultury i Sztuki (1982, 1990), rządu Niemiec (Atelierhaus Worpswede, 1994/1995), rządu Dolnej Saksonii (Künstlerhaus Hooksiel, 1998), Instytutu Goethego (Berlin, listopad 2002).
Za twórczość artystyczną była wielokrotnie nagradzana i wyróżniana, między innymi podczas Biennale Sztuki Gdańskiej w 1981 i 1991 roku, na wystawie Tkanina wobec Sacrum w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w 1988, na 11. Biennale Miniatury Tkackiej w Szombathley (Węgry) w 1996. Laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Gdańsk w Dziedzinie Kultury (2000, 2008 i 2009), Nagrody Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki i (2003). Sylwetka artystki znalazła się w albumie Twarze gdańskiej kultury (2018).
Prace artystki znajdują się między innymi w zbiorach Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Szkoły Rzemiosł Artystycznych w Sindelfingen (Niemcy), Muzeum Tkaniny w Szombathley, a także w polskich i zagranicznych kolekcjach prywatnych.