POPINIGIS DANUTA, profesor Akademii Muzycznej

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
Linia 4: Linia 4:
 
[[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']]
 
[[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']]
  
'''DANUTA POPINIGIS''' (ur. 31 I 1957 Gdańsk), muzykolog. Córka Tadeusza i Marianny z domu Kurantowucz. Absolwentka [[LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE, V | V Liceum Ogólnokształcącego]] w Gdańsku i Szkoły Muzycznej II stopnia w Gdańsku-Wrzeszczu ([[ZESPÓŁ SZKÓŁ MUZYCZNYCH | Zespół Szkół Muzycznych]]). W latach 1976–1981 studiowała muzykologię na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Od 1980 zatrudniona w gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (od 1982 [[AKADEMIA MUZYCZNA IM. STANISŁAWA MONIUSZKI | Akademia Muzyczna]] (AMuz)), od 1981 na stanowisku asystenta. Od 1994 doktor nauk humanistycznych w zakresie muzykologii (Uniwersytet Warszawski), od 2015 doktor habilitowana w zakresie nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o sztuce (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk) i profesor AMuz (uczelniany), od 2024 profesor (tytularny). W latach 2002–2008 wicedyrektor Instytutu Teorii Muzyki, 2012–2016 jego dyrektor, 2015–2020   
+
'''DANUTA POPINIGIS''' (ur. 31 I 1957 Gdańsk), muzykolog. Córka Tadeusza Zięby i Marianny z domu Kurantowucz. Absolwentka [[LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE, V | V Liceum Ogólnokształcącego]] w Gdańsku i Szkoły Muzycznej II stopnia w Gdańsku-Wrzeszczu ([[ZESPÓŁ SZKÓŁ MUZYCZNYCH | Zespół Szkół Muzycznych]]). W latach 1976–1981 studiowała muzykologię na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Od 1980 zatrudniona w gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (od 1982 [[AKADEMIA MUZYCZNA IM. STANISŁAWA MONIUSZKI | Akademia Muzyczna]] (AMuz)), od 1981 na stanowisku asystenta. Od 1994 doktor nauk humanistycznych w zakresie muzykologii (Uniwersytet Warszawski), od 2015 doktor habilitowana w zakresie nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o sztuce (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk) i profesor AMuz (uczelniany), od 2024 profesor (tytularny). W latach 2002–2008 wicedyrektor Instytutu Teorii Muzyki, 2012–2016 jego dyrektor, 2015–2020   
 
kierownik Zakładu Historii Muzyki. <br/><br/>
 
kierownik Zakładu Historii Muzyki. <br/><br/>
Badaczka kultury muzycznej Gdańska XVI–XIX wieku, rękopisów muzycznych gdańskiej proweniencji, historii [[CARILLONY | carillonów]] i muzyki carillonowej. Autorka m.in. monografii ''Muzyka Andrzeja Hakenbergera'' (1997), ''Carillony i muzyka carillonowa dawnego Gdańska'' (2014), współautorka serii katalogów tematycznych rękopisów muzycznych „Music Collection from Gdańsk” (2007, 2008, 2011), ''Katologu tematycznego rękopisów muzycznych Biblioteki Hosianum w Olsztynie'' (2023). Redagowała m.in. czasopismo Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego „Carillon Review” (2008–2013), pracowała przy faksymilowej edycji rękopisu Johanna Ephraima Eggerta ''Choral-Lieder zu der Glockenspiel der Altstädtschen Ober-Pfarr-Kirche zu St. Catharinen'' (2006), współredaguje serię źródłowo-krytycznych edycji muzycznych „Thesaurus Musicae Gedanensis” (2016, 2017, 2018, 2019, 2024). <br/><br/>
+
Badacz kultury muzycznej Gdańska XVI–XIX wieku, rękopisów muzycznych gdańskiej proweniencji, historii [[CARILLONY | carillonów]] i muzyki carillonowej. Autorka m.in. monografii ''Muzyka Andrzeja Hakenbergera'' (1997), ''Carillony i muzyka carillonowa dawnego Gdańska'' (2014), współautorka serii katalogów tematycznych rękopisów muzycznych „Music Collection from Gdańsk” (2007, 2008, 2011), ''Katologu tematycznego rękopisów muzycznych Biblioteki Hosianum w Olsztynie'' (2023). Redagowała m.in. czasopismo Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego „Carillon Review” (2008–2013), pracowała przy faksymilowej edycji rękopisu Johanna Ephraima Eggerta ''Choral-Lieder zu der Glockenspiel der Altstädtschen Ober-Pfarr-Kirche zu St. Catharinen'' (2006), współredaguje serię źródłowo-krytycznych edycji muzycznych „Thesaurus Musicae Gedanensis” (2016, 2017, 2018, 2019, 2024). <br/><br/>
Od 1997 kierownik gdańskiego oddziału Répertoire International des Sources Musicales (przy [[POLSKA AKADEMIA NAUK BIBLIOTEKA GDAŃSKA | Polskiej Akademii Nauk Biblioteca Gdańskiej]]. Czlonkini [[GDAŃSKIE TOWARZYSTWO NAUKOWE | Gdańskiego Towarzystwa Naukowego]] (od 1995), Związku Kompozytorów Polskich (od 1996; w latach 2001–2003 członek Zarządu Sekcji Muzykologów), Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego (od 2000; członek Zarządu od 2005), Rady [[MUZEUM HISTORYCZNE MIASTA GDAŃSKA | Muzeum Historycznego Miasta Gdańska]] (2008–2017) i [[MUZEUM GDAŃSKA | Muzeum Gdańska]] (2022–2026). <br/><br/>
+
Od 1997 kierownik gdańskiego oddziału Répertoire International des Sources Musicales (od 2021 przy [[POLSKA AKADEMIA NAUK BIBLIOTEKA GDAŃSKA | Polskiej Akademii Nauk Biblioteca Gdańskiej]]. Należy do [[GDAŃSKIE TOWARZYSTWO NAUKOWE | Gdańskiego Towarzystwa Naukowego]] (od 1995), Związku Kompozytorów Polskich (od 1996; w latach 2001–2003 w Zarządzie Sekcji Muzykologów), Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego (od 2000; w Zarządzie od 2005), Rady [[MUZEUM HISTORYCZNE MIASTA GDAŃSKA | Muzeum Historycznego Miasta Gdańska]] (2008–2017) i [[MUZEUM GDAŃSKA | Muzeum Gdańska]] (2022–2026). <br/><br/>
 
Wyróżniona m.in. [[MEDAL PREZYDENTA MIASTA GDAŃSKA | Medalem Prezydenta Miasta Gdańska]] (2023), [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | Nagrodą Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury]] (1992), [[MEDAL ŚWIĘTEGO WOJCIECHA | Medalem św. Wojciecha]] (2007), [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | Nagrodą Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury]] (2007), nagrodą [[GDAŃSKIE TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI | Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki]] (2014). Laureatka [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | Nagrody Naukowej Miasta Gdańska im. Jana Heweliusza]] (2015). <br/><br/>
 
Wyróżniona m.in. [[MEDAL PREZYDENTA MIASTA GDAŃSKA | Medalem Prezydenta Miasta Gdańska]] (2023), [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | Nagrodą Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury]] (1992), [[MEDAL ŚWIĘTEGO WOJCIECHA | Medalem św. Wojciecha]] (2007), [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | Nagrodą Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury]] (2007), nagrodą [[GDAŃSKIE TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI | Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki]] (2014). Laureatka [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | Nagrody Naukowej Miasta Gdańska im. Jana Heweliusza]] (2015). <br/><br/>
 
Od 1980 żona Mariana Popinigisa, matka Joanny (ur. 1983) i Małgorzaty (ur. 1984). {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
 
Od 1980 żona Mariana Popinigisa, matka Joanny (ur. 1983) i Małgorzaty (ur. 1984). {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Aktualna wersja na dzień 18:19, 10 wrz 2024

Danuta Popinigis
Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk

Partner redakcji

DANUTA POPINIGIS (ur. 31 I 1957 Gdańsk), muzykolog. Córka Tadeusza Zięby i Marianny z domu Kurantowucz. Absolwentka V Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku i Szkoły Muzycznej II stopnia w Gdańsku-Wrzeszczu ( Zespół Szkół Muzycznych). W latach 1976–1981 studiowała muzykologię na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Od 1980 zatrudniona w gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (od 1982 Akademia Muzyczna (AMuz)), od 1981 na stanowisku asystenta. Od 1994 doktor nauk humanistycznych w zakresie muzykologii (Uniwersytet Warszawski), od 2015 doktor habilitowana w zakresie nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o sztuce (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk) i profesor AMuz (uczelniany), od 2024 profesor (tytularny). W latach 2002–2008 wicedyrektor Instytutu Teorii Muzyki, 2012–2016 jego dyrektor, 2015–2020 kierownik Zakładu Historii Muzyki.

Badacz kultury muzycznej Gdańska XVI–XIX wieku, rękopisów muzycznych gdańskiej proweniencji, historii carillonów i muzyki carillonowej. Autorka m.in. monografii Muzyka Andrzeja Hakenbergera (1997), Carillony i muzyka carillonowa dawnego Gdańska (2014), współautorka serii katalogów tematycznych rękopisów muzycznych „Music Collection from Gdańsk” (2007, 2008, 2011), Katologu tematycznego rękopisów muzycznych Biblioteki Hosianum w Olsztynie (2023). Redagowała m.in. czasopismo Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego „Carillon Review” (2008–2013), pracowała przy faksymilowej edycji rękopisu Johanna Ephraima Eggerta Choral-Lieder zu der Glockenspiel der Altstädtschen Ober-Pfarr-Kirche zu St. Catharinen (2006), współredaguje serię źródłowo-krytycznych edycji muzycznych „Thesaurus Musicae Gedanensis” (2016, 2017, 2018, 2019, 2024).

Od 1997 kierownik gdańskiego oddziału Répertoire International des Sources Musicales (od 2021 przy Polskiej Akademii Nauk Biblioteca Gdańskiej. Należy do Gdańskiego Towarzystwa Naukowego (od 1995), Związku Kompozytorów Polskich (od 1996; w latach 2001–2003 w Zarządzie Sekcji Muzykologów), Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego (od 2000; w Zarządzie od 2005), Rady Muzeum Historycznego Miasta Gdańska (2008–2017) i Muzeum Gdańska (2022–2026).

Wyróżniona m.in. Medalem Prezydenta Miasta Gdańska (2023), Nagrodą Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury (1992), Medalem św. Wojciecha (2007), Nagrodą Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury (2007), nagrodą Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki (2014). Laureatka Nagrody Naukowej Miasta Gdańska im. Jana Heweliusza (2015).

Od 1980 żona Mariana Popinigisa, matka Joanny (ur. 1983) i Małgorzaty (ur. 1984).

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania