LINIA KOLEJOWA NUMER 250

Z Encyklopedia Gdańska
Wersja Blazejsliwinski (dyskusja | edycje) z dnia 14:44, 16 maj 2022

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Linia kolejowa numer 250

LINIA KOLEJOWA NUMER 250, normalnotorowa, zelektryfikowana, dwutorowa linia kolejowa biegnąca z przystanku kolejowego Gdańsk Śródmieście, przez Sopot, Gdynię Główną, do stacji Rumia. Na terenie Gdańska jej zarządcą jest PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Ma długość 31,8 kilometra. Przebiega przez dzielnice Gdańska (często wzdłuż ich granic): Śródmieście, Aniołki, Młyniska, Wrzeszcz Górny, Wrzeszcz Dolny, Strzyża, Zaspa-Młyniec, Oliwa, Przymorze Małe i Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia. Do stacji Gdańsk Główny biegnie wzdłuż linii numer 9 (Warszawy Wschodnia – Gdańsk Główny), a następnie wzdłuż linii numer 202 (Gdańsk Główny – Stargard).

Prace nad utworzeniem linii trwały od 1950. Początkowo oddano do użytku pierwszy odcinek linii biegnący z Gdańska Głównego do Sopotu, co miało miejsce 2 I 1952. Do stacji Gdańsk Wrzeszcz był on dwutorowy, a dalej do stacji Sopot – jednotorowy. 22 VI 1952 oddano drugi tor na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Sopot. W następnych latach linia była przedłużana.

W dniu 1 IV 2015 oddano do użytku dwutorowy odcinek Gdańsk Główny – Gdańsk Śródmieście, co wiązało się z wprowadzeniem na linii ujemnego kilometrażu, biegnącego od stacji Gdańsk Główny. Po linii poruszają się podmiejskie pociągi PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście oraz okazjonalnie inne. [PP]

Tabela: Posterunki i przystanki kolejowe na linii numer 250

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania