LINIA KOLEJOWA NUMER 234
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File: Linia_kolejowa_numer_234.jpg |thumb| Linia kolejowa numer 234]] | [[File: Linia_kolejowa_numer_234.jpg |thumb| Linia kolejowa numer 234]] | ||
[[File: Most_Weisera.JPG |thumb| Most Weisera przed wyburzeniem, 2008]] | [[File: Most_Weisera.JPG |thumb| Most Weisera przed wyburzeniem, 2008]] | ||
− | '''LINIA KOLEJOWA NUMER 234''', normalnotorowa, niezelektryfikowana, jednotorowa linia kolejowa biegnąca z bocznicy szlakowej [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KOKOSZKI | Gdańsk Kokoszki]] do punktu Stara Piła. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 7,4 kilometra i w obrębie Gdańska przebiega z kierunku wschodniego na zachodni, przez dzielnicę Gdańsk-[[KOKOSZKI | Kokoszki]]. Na linii prowadzony jest ruch towarowy. Na odcinku linii biegnącej na terenie Gdańska znajduje się tylko | + | '''LINIA KOLEJOWA NUMER 234''', normalnotorowa, niezelektryfikowana, jednotorowa linia kolejowa biegnąca z bocznicy szlakowej [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KOKOSZKI | Gdańsk Kokoszki]] do punktu Stara Piła. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 7,4 kilometra i w obrębie Gdańska przebiega z kierunku wschodniego na zachodni, przez dzielnicę Gdańsk-[[KOKOSZKI | Kokoszki]]. Na linii prowadzony jest ruch towarowy. Na odcinku linii biegnącej na terenie Gdańska znajduje się tylko bocznica szlakowa Gdańsk Kokoszki. <br/><br/> |
Pierwotnie linia biegła z obecnej [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WRZESZCZ | stacji Gdańsk Wrzeszcz]] do dawnej stacji Stara Piła (do 1920 nosząca nazwę Altemühle, w latach 1920–1921 określana jako Stary Młyn) i została otwarta 1 V 1914. Prowadzono na niej ruch pasażerski i towarowy. Docelowo planowano jej wydłużenie w kierunku Czerska i dalej do Berlina (miało to być najkrótsze połączenie kolejowe Gdańska z tą stolicą). Po powstaniu [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]] (WMG) obok stacji Kiełpinek linię przecięła granica państwowa, a pasażerów i towary z kursujących pociągów poddawano kontroli celnej. Ruch na linii odbywał się do marca 1945, gdy wycofujące się wojska niemieckie wysadziły niektóre wiadukty. Po zakończeniu działań wojennych władze Polskich Kolei Państwowych, które przejęły zarząd nad linią, podjęły decyzję o rozebraniu torów na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Kokoszki. Jednak dla istniejącego odcinka linii Kokoszki – Stara Piła stosowano dawny kilometraż, który liczony był od stacji Gdańsk Wrzeszcz. Po II wojnie światowej prowadzono był na nim ruch pasażerski i towarowy w latach 1950–1973, a następnie tylko towarowy.<br/><br/> | Pierwotnie linia biegła z obecnej [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WRZESZCZ | stacji Gdańsk Wrzeszcz]] do dawnej stacji Stara Piła (do 1920 nosząca nazwę Altemühle, w latach 1920–1921 określana jako Stary Młyn) i została otwarta 1 V 1914. Prowadzono na niej ruch pasażerski i towarowy. Docelowo planowano jej wydłużenie w kierunku Czerska i dalej do Berlina (miało to być najkrótsze połączenie kolejowe Gdańska z tą stolicą). Po powstaniu [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]] (WMG) obok stacji Kiełpinek linię przecięła granica państwowa, a pasażerów i towary z kursujących pociągów poddawano kontroli celnej. Ruch na linii odbywał się do marca 1945, gdy wycofujące się wojska niemieckie wysadziły niektóre wiadukty. Po zakończeniu działań wojennych władze Polskich Kolei Państwowych, które przejęły zarząd nad linią, podjęły decyzję o rozebraniu torów na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Kokoszki. Jednak dla istniejącego odcinka linii Kokoszki – Stara Piła stosowano dawny kilometraż, który liczony był od stacji Gdańsk Wrzeszcz. Po II wojnie światowej prowadzono był na nim ruch pasażerski i towarowy w latach 1950–1973, a następnie tylko towarowy.<br/><br/> | ||
Z dawnej infrastruktury linii na rozebranym odcinku zachował się Wiadukt Weisera zwany również Mostem Weisera (w przedłużeniu ul. Ludowej, w [[STRZYŻA | Strzyży]]). Z chwilą podjęcia decyzji, że w części śladu dawnej linii biegnącej od stacji Gdańsk Wrzeszcz zostanie poprowadzona [[LINIA KOLEJOWA NUMER 248 | linia kolejowa numer 248]] (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa), Wiadukt Weisera został publicznie wyburzony 5 VI 2013 (zob. [[POMORSKA KOLEJ METROPOLITALNA| Pomorska Kolei Metropolitalna]]). Nowa, dwutorowa linia powstała w latach 2013–2015. <br/><br/> | Z dawnej infrastruktury linii na rozebranym odcinku zachował się Wiadukt Weisera zwany również Mostem Weisera (w przedłużeniu ul. Ludowej, w [[STRZYŻA | Strzyży]]). Z chwilą podjęcia decyzji, że w części śladu dawnej linii biegnącej od stacji Gdańsk Wrzeszcz zostanie poprowadzona [[LINIA KOLEJOWA NUMER 248 | linia kolejowa numer 248]] (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa), Wiadukt Weisera został publicznie wyburzony 5 VI 2013 (zob. [[POMORSKA KOLEJ METROPOLITALNA| Pomorska Kolei Metropolitalna]]). Nowa, dwutorowa linia powstała w latach 2013–2015. <br/><br/> | ||
Planowane jest wybudowanie linii od obecnego [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK KIEŁPINEK | przystanku Gdańsk Kiełpinek]] do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KOKOSZKI | stacji Gdańsk Kokoszki]] i wznowienie ruchu pasażerskiego z Gdańska Wrzeszcza przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę do Kartuz. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | Planowane jest wybudowanie linii od obecnego [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK KIEŁPINEK | przystanku Gdańsk Kiełpinek]] do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KOKOSZKI | stacji Gdańsk Kokoszki]] i wznowienie ruchu pasażerskiego z Gdańska Wrzeszcza przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę do Kartuz. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 16:38, 17 maj 2022
LINIA KOLEJOWA NUMER 234, normalnotorowa, niezelektryfikowana, jednotorowa linia kolejowa biegnąca z bocznicy szlakowej Gdańsk Kokoszki do punktu Stara Piła. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 7,4 kilometra i w obrębie Gdańska przebiega z kierunku wschodniego na zachodni, przez dzielnicę Gdańsk- Kokoszki. Na linii prowadzony jest ruch towarowy. Na odcinku linii biegnącej na terenie Gdańska znajduje się tylko bocznica szlakowa Gdańsk Kokoszki.
Pierwotnie linia biegła z obecnej stacji Gdańsk Wrzeszcz do dawnej stacji Stara Piła (do 1920 nosząca nazwę Altemühle, w latach 1920–1921 określana jako Stary Młyn) i została otwarta 1 V 1914. Prowadzono na niej ruch pasażerski i towarowy. Docelowo planowano jej wydłużenie w kierunku Czerska i dalej do Berlina (miało to być najkrótsze połączenie kolejowe Gdańska z tą stolicą). Po powstaniu II Wolnego Miasta Gdańska (WMG) obok stacji Kiełpinek linię przecięła granica państwowa, a pasażerów i towary z kursujących pociągów poddawano kontroli celnej. Ruch na linii odbywał się do marca 1945, gdy wycofujące się wojska niemieckie wysadziły niektóre wiadukty. Po zakończeniu działań wojennych władze Polskich Kolei Państwowych, które przejęły zarząd nad linią, podjęły decyzję o rozebraniu torów na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Kokoszki. Jednak dla istniejącego odcinka linii Kokoszki – Stara Piła stosowano dawny kilometraż, który liczony był od stacji Gdańsk Wrzeszcz. Po II wojnie światowej prowadzono był na nim ruch pasażerski i towarowy w latach 1950–1973, a następnie tylko towarowy.
Z dawnej infrastruktury linii na rozebranym odcinku zachował się Wiadukt Weisera zwany również Mostem Weisera (w przedłużeniu ul. Ludowej, w Strzyży). Z chwilą podjęcia decyzji, że w części śladu dawnej linii biegnącej od stacji Gdańsk Wrzeszcz zostanie poprowadzona linia kolejowa numer 248 (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa), Wiadukt Weisera został publicznie wyburzony 5 VI 2013 (zob. Pomorska Kolei Metropolitalna). Nowa, dwutorowa linia powstała w latach 2013–2015.
Planowane jest wybudowanie linii od obecnego przystanku Gdańsk Kiełpinek do stacji Gdańsk Kokoszki i wznowienie ruchu pasażerskiego z Gdańska Wrzeszcza przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę do Kartuz.