BRAMA NOWA
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | BRAMA NOWA (Hoppenbruchsches Tor, Neues Tor), nieistniejąca, zlokalizowana u południowego wylotu obecnej ul. Rzeźnickiej, w połowie ciągu najstarszych obwarowań [[STARE PRZEDMIEŚCIE | Starego Przedmieścia]]. Wraz z usytuowaną od strony zachodniej Starego Przedmieścia [[BRAMA KAROWA | Bramą Karową]], prowadzącą na obecne Podwale Przedmiejskie, stanowiły początkowo jedyne miejsca wjazdu do tej części Gdańska. <br/><br/> | + | '''BRAMA NOWA''' (Hoppenbruchsches Tor, Neues Tor), nieistniejąca, zlokalizowana u południowego wylotu obecnej ul. Rzeźnickiej, w połowie ciągu najstarszych obwarowań [[STARE PRZEDMIEŚCIE | Starego Przedmieścia]]. Wraz z usytuowaną od strony zachodniej Starego Przedmieścia [[BRAMA KAROWA | Bramą Karową]], prowadzącą na obecne Podwale Przedmiejskie, stanowiły początkowo jedyne miejsca wjazdu do tej części Gdańska. <br/><br/> |
Wybudowana jako drewniana w 1460 lub 1461 roku, uległa zniszczeniu w 1465 podczas burzy. Odbudowano ją w 1486 roku. Podczas poszerzania fosy w 1517 prowadzący do niej dotychczasowy most drewniany zastąpiono kamiennym. Przebudowana w latach 1534–1539, gdy średniowieczne mury zastępowano na tym odcinku nowym wałem ziemnym. Przechodził przy niej główny wodociąg doprowadzający wodę na Stare Przedmieście z fos [[MOTŁAWA | Motławy]]. Po zastąpieniu Bramy Karowej Bastionem Karowym w latach 70. XVI wieku, była już jedynym miejscem wjazdu na Stare Przedmieście. <br/><br/> | Wybudowana jako drewniana w 1460 lub 1461 roku, uległa zniszczeniu w 1465 podczas burzy. Odbudowano ją w 1486 roku. Podczas poszerzania fosy w 1517 prowadzący do niej dotychczasowy most drewniany zastąpiono kamiennym. Przebudowana w latach 1534–1539, gdy średniowieczne mury zastępowano na tym odcinku nowym wałem ziemnym. Przechodził przy niej główny wodociąg doprowadzający wodę na Stare Przedmieście z fos [[MOTŁAWA | Motławy]]. Po zastąpieniu Bramy Karowej Bastionem Karowym w latach 70. XVI wieku, była już jedynym miejscem wjazdu na Stare Przedmieście. <br/><br/> | ||
Rozebrana najprawdopodobniej w latach 20. XVII wieku, w okresie prac nad nowym, przesuniętym ku zachodowi odcinkiem wałów miejskich (obszar między obecną ul. Augustyńskiego i [[PLAC WAŁOWY | pl. Wałowym]] oraz przed [[BASZTA POD ZRĘBEM | basztą Pod Zrębem]] nazywano wówczas Vor dem Neuen Tor (Przed Nową Bramą)). Początkowo została zastąpiona przez furtę w Bastionie św. Gertrudy, a następnie na stałe przez Bramę Nizinną. Pozostałością po niej jest flankująca niegdyś przelot bramny [[BASZTA BIAŁA | Baszta Biała]]. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | Rozebrana najprawdopodobniej w latach 20. XVII wieku, w okresie prac nad nowym, przesuniętym ku zachodowi odcinkiem wałów miejskich (obszar między obecną ul. Augustyńskiego i [[PLAC WAŁOWY | pl. Wałowym]] oraz przed [[BASZTA POD ZRĘBEM | basztą Pod Zrębem]] nazywano wówczas Vor dem Neuen Tor (Przed Nową Bramą)). Początkowo została zastąpiona przez furtę w Bastionie św. Gertrudy, a następnie na stałe przez Bramę Nizinną. Pozostałością po niej jest flankująca niegdyś przelot bramny [[BASZTA BIAŁA | Baszta Biała]]. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 15:54, 24 lip 2019
BRAMA NOWA (Hoppenbruchsches Tor, Neues Tor), nieistniejąca, zlokalizowana u południowego wylotu obecnej ul. Rzeźnickiej, w połowie ciągu najstarszych obwarowań Starego Przedmieścia. Wraz z usytuowaną od strony zachodniej Starego Przedmieścia Bramą Karową, prowadzącą na obecne Podwale Przedmiejskie, stanowiły początkowo jedyne miejsca wjazdu do tej części Gdańska.
Wybudowana jako drewniana w 1460 lub 1461 roku, uległa zniszczeniu w 1465 podczas burzy. Odbudowano ją w 1486 roku. Podczas poszerzania fosy w 1517 prowadzący do niej dotychczasowy most drewniany zastąpiono kamiennym. Przebudowana w latach 1534–1539, gdy średniowieczne mury zastępowano na tym odcinku nowym wałem ziemnym. Przechodził przy niej główny wodociąg doprowadzający wodę na Stare Przedmieście z fos Motławy. Po zastąpieniu Bramy Karowej Bastionem Karowym w latach 70. XVI wieku, była już jedynym miejscem wjazdu na Stare Przedmieście.
Rozebrana najprawdopodobniej w latach 20. XVII wieku, w okresie prac nad nowym, przesuniętym ku zachodowi odcinkiem wałów miejskich (obszar między obecną ul. Augustyńskiego i pl. Wałowym oraz przed basztą Pod Zrębem nazywano wówczas Vor dem Neuen Tor (Przed Nową Bramą)). Początkowo została zastąpiona przez furtę w Bastionie św. Gertrudy, a następnie na stałe przez Bramę Nizinną. Pozostałością po niej jest flankująca niegdyś przelot bramny Baszta Biała.