BRAMA NOWA
(wstawienie ilustracji (e-mail z 29.07.2019)) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
[[File:1_Brama_Nowa.jpg|thumb|Brama Nowa u doły po lewej na fragmencie tzw. widoku sztokholmskiego z około 1600; u góry [[KOŚCIÓŁ ŚW. TRÓJCY| kościół św. Trójcy]] i klasztor franciszkanów ([[MUZEUM NARODOWE| Muzeum Narodowe]]), u dołu po prawej [[BASZTA POD ZRĘBEM| Baszta Pod Zrębem]]]] | [[File:1_Brama_Nowa.jpg|thumb|Brama Nowa u doły po lewej na fragmencie tzw. widoku sztokholmskiego z około 1600; u góry [[KOŚCIÓŁ ŚW. TRÓJCY| kościół św. Trójcy]] i klasztor franciszkanów ([[MUZEUM NARODOWE| Muzeum Narodowe]]), u dołu po prawej [[BASZTA POD ZRĘBEM| Baszta Pod Zrębem]]]] | ||
− | [[File:2_Brama_Nowa.jpg|thumb|[[GRETH JULIUS GOTTHARD BENIAMIN| Julius Gotthard Beniamin Greth]], Baszt Biała z pozostałościami Bramy Nowej (po lewej, nad chłopcami puszczającym latawiec), 1847]] | + | [[File:2_Brama_Nowa.jpg|thumb|[[GRETH JULIUS GOTTHARD BENIAMIN, artysta plastyk| Julius Gotthard Beniamin Greth]], Baszt Biała z pozostałościami Bramy Nowej (po lewej, nad chłopcami puszczającym latawiec), 1847]] |
− | [[File:3_Brama_Nowa.jpg|thumb|Pozostałości Bramy Nowej, rycina ze zbiorów [[KABRUN JAKOB| Jacoba Kabruna]]]] | + | [[File:3_Brama_Nowa.jpg|thumb|Pozostałości Bramy Nowej, rycina ze zbiorów [[KABRUN JAKOB, kupiec, kolekcjoner| Jacoba Kabruna]]]] |
[[File:4_Brama_Nowa.jpg|thumb|Baszta Biała z pozostałościami Bramy Nowej (między basztą a budynkiem), przełom XIX / XX wieku]] | [[File:4_Brama_Nowa.jpg|thumb|Baszta Biała z pozostałościami Bramy Nowej (między basztą a budynkiem), przełom XIX / XX wieku]] | ||
Wersja z 11:59, 18 gru 2022
BRAMA NOWA (Hoppenbruchsches Tor, Neues Tor), nieistniejąca, zlokalizowana u południowego wylotu obecnej ul. Rzeźnickiej, w połowie ciągu najstarszych obwarowań Starego Przedmieścia. Wraz z usytuowaną od strony zachodniej Starego Przedmieścia Bramą Karową, prowadzącą na obecne Podwale Przedmiejskie, stanowiły początkowo jedyne miejsca wjazdu do tej części Gdańska.
Wybudowana jako drewniana w 1460 lub 1461 roku, uległa zniszczeniu w 1465 podczas burzy. Odbudowano ją w 1486 roku. Podczas poszerzania fosy w 1517 prowadzący do niej dotychczasowy most drewniany zastąpiono kamiennym. Przebudowana w latach 1534–1539, gdy średniowieczne mury zastępowano na tym odcinku nowym wałem ziemnym. Przechodził przy niej główny wodociąg doprowadzający wodę na Stare Przedmieście z fos Motławy. Po zastąpieniu Bramy Karowej Bastionem Karowym w latach 70. XVI wieku, była już jedynym miejscem wjazdu na Stare Przedmieście.
Rozebrana najprawdopodobniej w latach 20. XVII wieku, w okresie prac nad nowym, przesuniętym ku zachodowi odcinkiem wałów miejskich (obszar między obecną ul. Augustyńskiego i pl. Wałowym oraz przed basztą Pod Zrębem nazywano wówczas Vor dem Neuen Tor (Przed Nową Bramą)). Początkowo została zastąpiona przez furtę w Bastionie św. Gertrudy, a następnie na stałe przez Bramę Nizinną. Pozostałością po niej jest flankująca niegdyś przelot bramny Baszta Biała.