DOERFFER JERZY WOJCIECH, rektor Politechniki Gdańskiej
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
[[File:Doerffer Jerzy Wojciech.JPG|thumb|Jerzy Doerffer]] | [[File:Doerffer Jerzy Wojciech.JPG|thumb|Jerzy Doerffer]] | ||
− | '''JERZY WOJCIECH DOERFFER''' (21 IV 1918 Wielka Łęka, powiat Gostyń – 9 VIII 2006 Sopot), konstruktor statków. Syn Stefana (25 VIII 1877 – 20 X 1939) i Haliny z domu Panieńska (2 XII 1888 – 29 IX 1950). Od 1927 | + | '''JERZY WOJCIECH DOERFFER''' (21 IV 1918 Wielka Łęka, powiat Gostyń – 9 VIII 2006 Sopot), konstruktor statków. Syn Stefana (25 VIII 1877 – 20 X 1939) i Haliny z domu Panieńska (2 XII 1888 – 29 IX 1950). Od 1927 uczęszczał do Gimnazjum im. Komeńskiego w Lesznie, od 1932 do Gimnazjum św. Marii Magdaleny w Poznaniu, które ukończył maturą w roku 1935. W latach 1936–1939 studiował w [[TECHNISCHE HOCHSCHULE DANZIG | Technische Hochschule Danzig]] i na uniwersytecie w Glasgow (w roku 1942 dyplom). Od 1939 był praktykantem w angielskiej stoczni J.S. White & C. Ltd w Cowes, od stycznia do kwietnia 1940 służył jako marynarz na ORP „Błyskawica”. W latach 1942–1945 pracował w Stoczni Vickers-Amstrongs Ltd. w Barrow in Furmess.<br/><br/> |
− | Od grudnia 1945 | + | Od grudnia 1945 w Polsce, od stycznia 1946 kierował Wydziałem Budowy Okrętów Stoczni nr 1 ([[STOCZNIA GDAŃSKA | Stocznia Gdańska]]). W ówczesnym klimacie politycznym podważano jego brytyjski dyplom, w 1950 zdał na [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechnice Gdańskiej]] (PG) egzamin dyplomowy. Budowniczy [[SOŁDEK | „Sołdka”]], pierwszego polskiego pełnomorskiego statku zwodowanego po II wojnie światowej, twórca tzw. połówkowej metody budowy statków. Skonstruował kapsułę ratowniczą i urządzenia poprawiające sterowność statków. Od kwietnia 1951 główny inżynier (inżynier techniczny) Stoczni Gdańskiej. W latach 1947–1949 nauczał w [[CONRADINUM | Conradinum]], od roku 1948 prowadził zajęcia na Wydziale Budowy Okrętów PG. W 1952 utworzył tam Katedrę i Zakład Technologii Okrętowej, które prowadził do roku 1988.<br/><br/> |
− | W okresie 1957–1958 odbył staże naukowe w stoczniach brytyjskiej i francuskiej. Od | + | W okresie 1957–1958 odbył staże naukowe w stoczniach brytyjskiej i francuskiej. Od 1960 doktor, od 1964 profesor nadzwyczajny (tytularny); w latach 1953–1964 dziekan Wydziału Budowy Okrętów PG, 1964–1967 prorektor, 1981–1984 rektor PG. Doktor honoris causa Leningradzkiego Instytutu Budowy Okrętów, uniwersytetu w Glasgow, Rostoku, Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni (2002), Politechniki w Szczecinie i 1 X 1988 PG. Autor nowatorskich prac: ''Trasowanie okrętowe'' (1959), ''Technologia budowy kadłubów okrętowych'' (1963), ''Technologia remontu kadłubów okrętowych'' (1966), ''Organizacja produkcji w stoczniach'' (współautor z Jackiem Jettmarem) (1971),''Technologia wyposażenia okrętowego'' (1975) i ''Oil Spill Response in the Marine Environmen''t (1992). Autor 4 tomów wspomnień: ''Życie i pasje. Wspomnienia''. <br/><br/> |
− | W plebiscycie [[WIECZÓR WYBRZEŻA|„Wieczoru Wybrzeża”]] wybrany Gdańszczaninem 1971 roku. W 1998 | + | W plebiscycie [[WIECZÓR WYBRZEŻA|„Wieczoru Wybrzeża”]] wybrany Gdańszczaninem 1971 roku. W 1998, z okazji 80. rocznicy urodzin, PG wybiła dedykowany mu medal (projekt Gertrudy Kuziemskiej-Wilczopolskiej). W latach 1997–2005 członek kapituły |
− | [[MEDAL KSIĘCIA MŚCIWOJA II | Medalu księcia Mściwoja II]] i [[MEDAL ŚWIĘTEGO WOJCIECHA | Medalu św. Wojciecha]], tym drugim uhonorowany w 2005 | + | [[MEDAL KSIĘCIA MŚCIWOJA II | Medalu księcia Mściwoja II]] i [[MEDAL ŚWIĘTEGO WOJCIECHA | Medalu św. Wojciecha]], tym drugim uhonorowany w 2005. 20 XI 2020 na wniosek przedstawicieli gdańskiej Naczelnej Organizacji Technicznej w Gdańsku jego imię otrzymał tramwaj Pesa Jazz Duo 128 NG nr 1063.<br/><br/> |
− | Od 11 XI 1947 żonaty był z Marią Teresą Meissner, ojciec Romana, Marii Krystyny, Piotra i Karola. {{author: MA}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | + | Od 11 XI 1947 żonaty był z Marią Teresą z domu Meissner, ojciec Romana (ur. 1948), Marii Krystyny (ur. 1950), Piotra (ur. 1951) i Karola (ur. 1962). {{author: MA}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 17:47, 17 lut 2022
JERZY WOJCIECH DOERFFER (21 IV 1918 Wielka Łęka, powiat Gostyń – 9 VIII 2006 Sopot), konstruktor statków. Syn Stefana (25 VIII 1877 – 20 X 1939) i Haliny z domu Panieńska (2 XII 1888 – 29 IX 1950). Od 1927 uczęszczał do Gimnazjum im. Komeńskiego w Lesznie, od 1932 do Gimnazjum św. Marii Magdaleny w Poznaniu, które ukończył maturą w roku 1935. W latach 1936–1939 studiował w Technische Hochschule Danzig i na uniwersytecie w Glasgow (w roku 1942 dyplom). Od 1939 był praktykantem w angielskiej stoczni J.S. White & C. Ltd w Cowes, od stycznia do kwietnia 1940 służył jako marynarz na ORP „Błyskawica”. W latach 1942–1945 pracował w Stoczni Vickers-Amstrongs Ltd. w Barrow in Furmess.
Od grudnia 1945 w Polsce, od stycznia 1946 kierował Wydziałem Budowy Okrętów Stoczni nr 1 ( Stocznia Gdańska). W ówczesnym klimacie politycznym podważano jego brytyjski dyplom, w 1950 zdał na Politechnice Gdańskiej (PG) egzamin dyplomowy. Budowniczy „Sołdka”, pierwszego polskiego pełnomorskiego statku zwodowanego po II wojnie światowej, twórca tzw. połówkowej metody budowy statków. Skonstruował kapsułę ratowniczą i urządzenia poprawiające sterowność statków. Od kwietnia 1951 główny inżynier (inżynier techniczny) Stoczni Gdańskiej. W latach 1947–1949 nauczał w Conradinum, od roku 1948 prowadził zajęcia na Wydziale Budowy Okrętów PG. W 1952 utworzył tam Katedrę i Zakład Technologii Okrętowej, które prowadził do roku 1988.
W okresie 1957–1958 odbył staże naukowe w stoczniach brytyjskiej i francuskiej. Od 1960 doktor, od 1964 profesor nadzwyczajny (tytularny); w latach 1953–1964 dziekan Wydziału Budowy Okrętów PG, 1964–1967 prorektor, 1981–1984 rektor PG. Doktor honoris causa Leningradzkiego Instytutu Budowy Okrętów, uniwersytetu w Glasgow, Rostoku, Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni (2002), Politechniki w Szczecinie i 1 X 1988 PG. Autor nowatorskich prac: Trasowanie okrętowe (1959), Technologia budowy kadłubów okrętowych (1963), Technologia remontu kadłubów okrętowych (1966), Organizacja produkcji w stoczniach (współautor z Jackiem Jettmarem) (1971),Technologia wyposażenia okrętowego (1975) i Oil Spill Response in the Marine Environment (1992). Autor 4 tomów wspomnień: Życie i pasje. Wspomnienia.
W plebiscycie „Wieczoru Wybrzeża” wybrany Gdańszczaninem 1971 roku. W 1998, z okazji 80. rocznicy urodzin, PG wybiła dedykowany mu medal (projekt Gertrudy Kuziemskiej-Wilczopolskiej). W latach 1997–2005 członek kapituły
Medalu księcia Mściwoja II i Medalu św. Wojciecha, tym drugim uhonorowany w 2005. 20 XI 2020 na wniosek przedstawicieli gdańskiej Naczelnej Organizacji Technicznej w Gdańsku jego imię otrzymał tramwaj Pesa Jazz Duo 128 NG nr 1063.
Od 11 XI 1947 żonaty był z Marią Teresą z domu Meissner, ojciec Romana (ur. 1948), Marii Krystyny (ur. 1950), Piotra (ur. 1951) i Karola (ur. 1962).