SZADEJKO ANDRZEJ MIKOŁAJ, kompozytor, dyrygent

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 14: Linia 14:
 
Od 1994 regularnie koncertuje w Polsce, Europie i USA jako solista, kameralista i dyrygent (do 2020 ponad 550 koncertów). Zajmuje się także komponowaniem. W 2011 nakładem wydawnictwa Polihymnia, w ramach Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego dla Młodych Twórców, ukazało się wydanie ''Missa Brevis'' na chór 8-głosowy a’cappella jego autorstwa, w 2018 i 2019 nakładem [[WYDAWNICTWO AKADEMII MUZYCZNEJ| Wydawnictwa AM]] w Gdańsku ukazały się cztery tomy jego kompozycji organowych, których premiery miały miejsce w Polsce, Danii, Niemczech, Szwajcarii, USA, Wielkiej Brytanii, Norwegii i USA. <br/><br/>
 
Od 1994 regularnie koncertuje w Polsce, Europie i USA jako solista, kameralista i dyrygent (do 2020 ponad 550 koncertów). Zajmuje się także komponowaniem. W 2011 nakładem wydawnictwa Polihymnia, w ramach Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego dla Młodych Twórców, ukazało się wydanie ''Missa Brevis'' na chór 8-głosowy a’cappella jego autorstwa, w 2018 i 2019 nakładem [[WYDAWNICTWO AKADEMII MUZYCZNEJ| Wydawnictwa AM]] w Gdańsku ukazały się cztery tomy jego kompozycji organowych, których premiery miały miejsce w Polsce, Danii, Niemczech, Szwajcarii, USA, Wielkiej Brytanii, Norwegii i USA. <br/><br/>
  
Przewodniczył pracom nad odbudową historycznych organów, między innymi Mertena Friese (z 1618) w gdańskim kościele św. Trójcy w Gdańsku (2008–2018), neoromantycznych organów Eduarda Witteka (z 1911) w [[KOŚCIÓŁ NAJŚWIĘTSZEGO SERCA PANA JEZUSA I ŚW. JANA BOSKO| kościele Św. Jana Bosko w Gdańsku-Oruni]] (2016–2019), barokowo-klasycznych organów Johanna Rohdego (z 1761) w [[KOŚCIÓŁ ŚW. JANA| kościele Św. Jana w Gdańsku]] (2013–2019) oraz w kościele NMP na Piaskach w Wilnie (2019–2022). Był konsultantem projektów organowych w Polsce, Belgii, Litwie. <br/><br/>
+
Przewodniczył pracom nad odbudową historycznych organów, między innymi Mertena Friese (z 1618) w gdańskim [[KOŚCIÓŁ I KLASZTOR FRANCISZKANÓW ŚW. TRÓJCY | kościele św. Trójcy]] (2008–2018), neoromantycznych organów Eduarda Witteka (z 1911) w [[KOŚCIÓŁ NAJŚWIĘTSZEGO SERCA PANA JEZUSA I ŚW. JANA BOSKO| kościele Św. Jana Bosko w Gdańsku-Oruni]] (2016–2019), barokowo-klasycznych organów Johanna Rohdego (z 1761) w [[KOŚCIÓŁ ŚW. JANA| kościele Św. Jana w Gdańsku]] (2013–2019) oraz w kościele NMP na Piaskach w Wilnie (2019–2022). Był konsultantem projektów organowych w Polsce, Belgii, Litwie. <br/><br/>
  
 
W 2008 założyciel i kierownik zespołu wokalno-instrumentalnego ''Goldberg Baroque Ensemble'', z którym nagrywa premierowe wykonania gdańskich kantat kompozytorów osiemnastowiecznych. <br/><br/>
 
W 2008 założyciel i kierownik zespołu wokalno-instrumentalnego ''Goldberg Baroque Ensemble'', z którym nagrywa premierowe wykonania gdańskich kantat kompozytorów osiemnastowiecznych. <br/><br/>

Wersja z 15:19, 24 lut 2021

Andrzej Szadejko

ANDRZEJ SZADEJKO (ur. 27 X 1974 Gdańsk), kompozytor, dyrygent, organista, organizator życia muzycznego. Syn Andrzeja (ur. 18 II 1952) i Zofii z domu Woroneckiej (ur. 4 XI 1954). Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego (gra na organach w klasie Bronisława Falkowskiego, matura z wyróżnieniem w 1992), w latach 1993–1996 student gdańskiej Akademii Muzycznej (AM), w klasie organów pod kierunkiem prof. Leona Batora (studia instrumentalne i teoria muzyki), w 1998 absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie, w klasie organów prof. Joachima Grubicha. W 2002 ukończył studia podyplomowe w Hochschule für Alte Musik „Schola Cantorum Basiliensis” (Bazylea, Szwajcaria), w klasie organów Jeana-Claude’a Zehndera, rozszerzone o naukę śpiewu w klasie Richarda Levitta, kurs kompozytorski u Rudolfa Lutza, kurs basso continuo u Gottfrieda Bacha oraz kurs dyrygentury u Hansa-Martina Lindego.

Regularne studia akademickie uzupełniał też, uczestnicząc w kursach interpretacji, kursach i lekcjach mistrzowskich. W latach 1994–2004 brał udział – w Polsce, Niemczech, Holandii, Danii i Szwajcarii – w 28 organowych kursach mistrzowskich, dwóch kursach klawikordowych i dwóch kursach gry na pianoforte.

Finalista i laureat konkursów organowych w Rumi (1994), Gdańsku (1995), Warszawie (1997), Odense (Dania, 2000, finał) i Brugii (Belgia, 2003, wyróżnienie). Stypendysta miast Basel (Szwajcaria), Rapps-Stiftung (Szwajcaria), Doms-Stiftung (Szwajcaria), Organ Summer Academy w Haarlem (Holandia), Instytutu Muzyki i Tańca, Instytutu Adama Mickiewicza, Prezydenta Miasta Gdańska, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury.

W 2002 zrealizował doktorski przewód kwalifikacyjny I stopnia w dziedzinie sztuki (dyscyplina – instrumentalistyka) w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Od 2012 doktor habilitowany sztuk muzycznych (Akademia Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu). W 2017 ukończył dwuletnie podyplomowe studia menadżerów kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

Od 2005 adiunkt, od 2017 profesor uczelniany gdańskiej AM, pracownik Katedry Muzyki Kościelnej, gdzie wykłada grę na organach i realizację basso continuo. W latach 2007–2019 prowadził wykłady i kursy interpretacji muzyki organowej w uczelniach w Polsce, na Wydziale Muzycznym Politechniki w Oulu (Finlandia), Wydziale Muzykologii Uniwersytetu w Greifswaldzie (Niemcy) oraz na University of Michigan w Ann Arbor (USA).

Od 1994 regularnie koncertuje w Polsce, Europie i USA jako solista, kameralista i dyrygent (do 2020 ponad 550 koncertów). Zajmuje się także komponowaniem. W 2011 nakładem wydawnictwa Polihymnia, w ramach Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego dla Młodych Twórców, ukazało się wydanie Missa Brevis na chór 8-głosowy a’cappella jego autorstwa, w 2018 i 2019 nakładem Wydawnictwa AM w Gdańsku ukazały się cztery tomy jego kompozycji organowych, których premiery miały miejsce w Polsce, Danii, Niemczech, Szwajcarii, USA, Wielkiej Brytanii, Norwegii i USA.

Przewodniczył pracom nad odbudową historycznych organów, między innymi Mertena Friese (z 1618) w gdańskim kościele św. Trójcy (2008–2018), neoromantycznych organów Eduarda Witteka (z 1911) w kościele Św. Jana Bosko w Gdańsku-Oruni (2016–2019), barokowo-klasycznych organów Johanna Rohdego (z 1761) w kościele Św. Jana w Gdańsku (2013–2019) oraz w kościele NMP na Piaskach w Wilnie (2019–2022). Był konsultantem projektów organowych w Polsce, Belgii, Litwie.

W 2008 założyciel i kierownik zespołu wokalno-instrumentalnego Goldberg Baroque Ensemble, z którym nagrywa premierowe wykonania gdańskich kantat kompozytorów osiemnastowiecznych.

Jako solista i dyrygent ma na swoim koncie 25 płyt dla wytwórni polskich (Sarton, Dux, Ars Sonora, Acte Prealable) i niemieckich (Motette-Psallite, MDG). W latach 2008–2015, jako koordynator projektu Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska. Gdańskie Królestwo Kantat, współpracował z Biblioteką Gdańską PAN przy przygotowaniu nagrań i druków muzykaliów gdańskich (wydano 7 CDs), wielokrotnie nominowanych do nagród Fryderyk i Sztorm. Od 2016 kierownik artystyczny serii Musica Baltica (do 2019, wydano 6 SACD) oraz Gdansk Organ Landscape (od 2019, wydano 1 SACD, z cyklu 3 SACD) w renomowanej wytwórni niemieckiej MDG; płyty z tych serii były wielokrotnie nominowane do nagrody niemieckich krytyków muzycznych Opus Klassik, jak też do nagrody Fryderyk.

Autor między innymi monografii poświęconej twórczości uczniów Jana Sebastiana Bacha, działających nad Bałtykiem: Styl i interpretacja w utworach organowych Friedricha Christiana Mohrheima (1719?–1780) i Johanna Gottfrieda Müthela (1728–1788). Zagadnienia wykonawcze i stylistyczne muzyki organowej w regionie południowego Bałtyku w osiemnastym wieku (Gdańsk 2011, wyróżnienie na Międzynarodowych Targach Książek Naukowych we Wrocławiu). W 2015 w ramach programu Muzyczne Białe Plamy w Instytucie Muzyki i Tańca w Warszawie zrealizował opracowanie dotyczące manuskryptu z 517 fugami gdańskiego organisty Daniela Magnusa Gronaua. Stało się ono podstawą dla wydania podręcznika do basso continuo, kontrapunktu, improwizacji i kompozycji oraz transkrypcji manuskryptu (2016 w wersji angielsko-niemieckiej, 2017 w języku polskim). Główny autor monografii Organy z franciszkańskiego kościoła Św. Trójcy w Gdańsku (Gdańsk 2018). Autor cyklu audycji Organy Nieograne w Programie Drugim Polskiego Radia w latach 2014–2015.

W 2002–2006 był dyrektorem muzycznym parafii w Oberwil (Szwajcaria). Od 2007 prezes gdańskiego Stowarzyszenia Przyjaciół Kościoła Św. Trójcy „Dziedziniec”. Od 2016 prezes Fundacji Trinitas Artis. Organizator wielu formatów artystycznych i festiwali: Festiwalu Młodych Wokalistów i Organistów w Bydgoszczy (2007–2010), Festiwalu ORGANy PLUS+ w Gdańsku (od 2014), cyklu Oruńskie Koncerty (od 2019), cyklu Koncerty dla Gdańszczan (od 2008), happeningów dla dzieci „Popiszczmy Razem” (2009–2018), konkursu plastycznego „…i zagrały organy” (2016), Międzynarodowej Konferencji Budowniczych Organów – Pomerania 2008 (150 firm organmistrzowskich z całego świata) oraz GdO Tagung 2018 – Międzynarodowego Zlotu Miłośników Organów (200 uczestników z 10 krajów europejskich). W 2019 był dyrektorem artystycznym projektu Johannes de Lyublyn 1541– Sacrum & Profanum oraz kuratorem festiwalu muzyki sakralnej Moniuszko w kościołach Warszawy (we współpracy z Biurem Obchodów Roku Stanisława Moniuszki i Teatrem Wielkim Operą Narodową).

Odznaczony odznaką Zasłużony Kulturze Polskiej (2017), laureat Pomorskiej Nagrody Artystycznej (2018), nagrody Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki w dziedziniec muzyki i muzykologii (2017), nagrody franciszkańskiej Pro Trinitatis (2016), wielokrotnie nominowany do nagród Splendor Gedanensis ( nagrody miasta Gdańska) i Człowiek Roku „Dziennika Bałtyckiego”.

Ojciec Jędrzeja (ur. 10 XI 1999), Jana (ur. 14 XI 2002), Marii (ur. 8 VII 2007) oraz Anny (ur. 8 VII 2007). JANSZ

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania