BRAMA NOWA

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(wstawienie ilustracji (e-mail z 29.07.2019))
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
 +
[[File:1_Brama_Nowa.jpg|thumb|Brama Nowa u doły po lewej na fragmencie tzw. widoku sztokholmskiego z około 1600; u góry [[KOŚCIÓŁ ŚW. TRÓJCY| kościół św. Trójcy]] i klasztor franciszkanów ([[MUZEUM NARODOWE| Muzeum Narodowe]]), u dołu po prawej [[BASZTA POD ZRĘBEM| Baszta Pod Zrębem]]]]
 +
[[File:2_Brama_Nowa.jpg|thumb|[[GRETH JULIUS GOTTHARD BENIAMIN| Julius Gotthard Beniamin Greth]], Baszt Biała z pozostałościami Bramy Nowej (po lewej, nad chłopcami puszczającym latawiec), 1847]]
 +
[[File:3_Brama_Nowa.jpg|thumb|Pozostałości Bramy Nowej, rycina ze zbiorów [[KABRUN JAKOB| Jacoba Kabruna]]]]
 +
[[File:4_Brama_Nowa.jpg|thumb|Baszta Biała z pozostałościami Bramy Nowej (między basztą a budynkiem), przełom XIX / XX wieku]]
 +
 
'''BRAMA NOWA''' (Hoppenbruchsches Tor, Neues Tor), nieistniejąca, zlokalizowana u południowego wylotu obecnej ul. Rzeźnickiej, w połowie ciągu najstarszych obwarowań [[STARE PRZEDMIEŚCIE | Starego Przedmieścia]]. Wraz z usytuowaną od strony zachodniej Starego Przedmieścia [[BRAMA KAROWA | Bramą Karową]], prowadzącą na obecne Podwale Przedmiejskie, stanowiły początkowo jedyne miejsca wjazdu do tej części Gdańska. <br/><br/>
 
'''BRAMA NOWA''' (Hoppenbruchsches Tor, Neues Tor), nieistniejąca, zlokalizowana u południowego wylotu obecnej ul. Rzeźnickiej, w połowie ciągu najstarszych obwarowań [[STARE PRZEDMIEŚCIE | Starego Przedmieścia]]. Wraz z usytuowaną od strony zachodniej Starego Przedmieścia [[BRAMA KAROWA | Bramą Karową]], prowadzącą na obecne Podwale Przedmiejskie, stanowiły początkowo jedyne miejsca wjazdu do tej części Gdańska. <br/><br/>
 
Wybudowana jako drewniana w 1460 lub 1461 roku, uległa zniszczeniu w 1465 podczas burzy. Odbudowano ją w 1486 roku. Podczas poszerzania fosy w 1517 prowadzący do niej dotychczasowy most drewniany zastąpiono kamiennym. Przebudowana w latach 1534–1539, gdy średniowieczne mury zastępowano na tym odcinku nowym wałem ziemnym. Przechodził przy niej główny wodociąg doprowadzający wodę na Stare Przedmieście z fos [[MOTŁAWA | Motławy]]. Po zastąpieniu Bramy Karowej Bastionem Karowym w latach 70. XVI wieku, była już jedynym miejscem wjazdu na Stare Przedmieście. <br/><br/>
 
Wybudowana jako drewniana w 1460 lub 1461 roku, uległa zniszczeniu w 1465 podczas burzy. Odbudowano ją w 1486 roku. Podczas poszerzania fosy w 1517 prowadzący do niej dotychczasowy most drewniany zastąpiono kamiennym. Przebudowana w latach 1534–1539, gdy średniowieczne mury zastępowano na tym odcinku nowym wałem ziemnym. Przechodził przy niej główny wodociąg doprowadzający wodę na Stare Przedmieście z fos [[MOTŁAWA | Motławy]]. Po zastąpieniu Bramy Karowej Bastionem Karowym w latach 70. XVI wieku, była już jedynym miejscem wjazdu na Stare Przedmieście. <br/><br/>
 
Rozebrana najprawdopodobniej w latach 20. XVII wieku, w okresie prac nad nowym, przesuniętym ku zachodowi odcinkiem wałów miejskich (obszar między obecną ul. Augustyńskiego i [[PLAC WAŁOWY | pl. Wałowym]] oraz przed [[BASZTA POD ZRĘBEM | basztą Pod Zrębem]] nazywano wówczas Vor dem Neuen Tor (Przed Nową Bramą)). Początkowo została zastąpiona przez furtę w Bastionie św. Gertrudy, a następnie na stałe przez Bramę Nizinną. Pozostałością po niej jest flankująca niegdyś przelot bramny [[BASZTA BIAŁA | Baszta Biała]]. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
 
Rozebrana najprawdopodobniej w latach 20. XVII wieku, w okresie prac nad nowym, przesuniętym ku zachodowi odcinkiem wałów miejskich (obszar między obecną ul. Augustyńskiego i [[PLAC WAŁOWY | pl. Wałowym]] oraz przed [[BASZTA POD ZRĘBEM | basztą Pod Zrębem]] nazywano wówczas Vor dem Neuen Tor (Przed Nową Bramą)). Początkowo została zastąpiona przez furtę w Bastionie św. Gertrudy, a następnie na stałe przez Bramę Nizinną. Pozostałością po niej jest flankująca niegdyś przelot bramny [[BASZTA BIAŁA | Baszta Biała]]. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Wersja z 09:08, 29 lip 2019

Brama Nowa u doły po lewej na fragmencie tzw. widoku sztokholmskiego z około 1600; u góry kościół św. Trójcy i klasztor franciszkanów ( Muzeum Narodowe), u dołu po prawej Baszta Pod Zrębem
Julius Gotthard Beniamin Greth, Baszt Biała z pozostałościami Bramy Nowej (po lewej, nad chłopcami puszczającym latawiec), 1847
Pozostałości Bramy Nowej, rycina ze zbiorów Jacoba Kabruna
Baszta Biała z pozostałościami Bramy Nowej (między basztą a budynkiem), przełom XIX / XX wieku

BRAMA NOWA (Hoppenbruchsches Tor, Neues Tor), nieistniejąca, zlokalizowana u południowego wylotu obecnej ul. Rzeźnickiej, w połowie ciągu najstarszych obwarowań Starego Przedmieścia. Wraz z usytuowaną od strony zachodniej Starego Przedmieścia Bramą Karową, prowadzącą na obecne Podwale Przedmiejskie, stanowiły początkowo jedyne miejsca wjazdu do tej części Gdańska.

Wybudowana jako drewniana w 1460 lub 1461 roku, uległa zniszczeniu w 1465 podczas burzy. Odbudowano ją w 1486 roku. Podczas poszerzania fosy w 1517 prowadzący do niej dotychczasowy most drewniany zastąpiono kamiennym. Przebudowana w latach 1534–1539, gdy średniowieczne mury zastępowano na tym odcinku nowym wałem ziemnym. Przechodził przy niej główny wodociąg doprowadzający wodę na Stare Przedmieście z fos Motławy. Po zastąpieniu Bramy Karowej Bastionem Karowym w latach 70. XVI wieku, była już jedynym miejscem wjazdu na Stare Przedmieście.

Rozebrana najprawdopodobniej w latach 20. XVII wieku, w okresie prac nad nowym, przesuniętym ku zachodowi odcinkiem wałów miejskich (obszar między obecną ul. Augustyńskiego i pl. Wałowym oraz przed basztą Pod Zrębem nazywano wówczas Vor dem Neuen Tor (Przed Nową Bramą)). Początkowo została zastąpiona przez furtę w Bastionie św. Gertrudy, a następnie na stałe przez Bramę Nizinną. Pozostałością po niej jest flankująca niegdyś przelot bramny Baszta Biała.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania