KUDRYCKA BOŻENA, doktor nauk humanistycznych, nauczycielka
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File: Bożena_Kudrycka_w_okresie_studiów.jpg |thumb| Bożena Kudrycka w okresie studiów]] | [[File: Bożena_Kudrycka_w_okresie_studiów.jpg |thumb| Bożena Kudrycka w okresie studiów]] | ||
[[File: 2_Bożena_Kudrycka.JPG |thumb| Bożena Kudrycka z byłym uczniem V LO w Gdańsku [[WAŁĘSA JAROSŁAW LESZEK, polityk | Jarosławem Wałęsą]]]] | [[File: 2_Bożena_Kudrycka.JPG |thumb| Bożena Kudrycka z byłym uczniem V LO w Gdańsku [[WAŁĘSA JAROSŁAW LESZEK, polityk | Jarosławem Wałęsą]]]] | ||
+ | [[File: 3_Bożena_Kudrycka.jpg |thumb| Bożena Kudrycka, 2024]] | ||
'''BOŻENA KUDRYCKA''' (ur. 6 II 1964 Wilno), nauczycielka, filmoznawczyni, doktor nauk humanistycznych. Córka Józefa Kudryckiego (1936–1990) i [[KUDRYCKA JANINA, nauczycielka| Janiny]] z domu Arciuch. Siostra Janusza Kudryckiego (ur. 1961). W Gdańsku od 1967. Po ukończeniu [[SZKOŁA PODSTAWOWA NR 77 | Szkoły Podstawowej nr 77]] (1971–1979) kontynuowała naukę w [[LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE, V | V Liceum Ogólnokształcącym]] w Gdańsku-[[OLIWA |Oliwie]] (1979–1983). W latach 1983–1989 studiowała Instytucie Filologii Polskiej Wydziału Humanistycznego [[UNIWERSYTET GDAŃSKI | Uniwersytetu Gdańskiego]] (UG), magister filologii polskiej ze specjalnością nauczycielską po obronie pracy ''Motyw śmierci w twórczości filmowej Andrzeja Wajdy'' (promotor: prof. dr hab. [[JANION MARIA, historyczka literatury, profesor | Maria Janion]]). <br/><br/> | '''BOŻENA KUDRYCKA''' (ur. 6 II 1964 Wilno), nauczycielka, filmoznawczyni, doktor nauk humanistycznych. Córka Józefa Kudryckiego (1936–1990) i [[KUDRYCKA JANINA, nauczycielka| Janiny]] z domu Arciuch. Siostra Janusza Kudryckiego (ur. 1961). W Gdańsku od 1967. Po ukończeniu [[SZKOŁA PODSTAWOWA NR 77 | Szkoły Podstawowej nr 77]] (1971–1979) kontynuowała naukę w [[LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE, V | V Liceum Ogólnokształcącym]] w Gdańsku-[[OLIWA |Oliwie]] (1979–1983). W latach 1983–1989 studiowała Instytucie Filologii Polskiej Wydziału Humanistycznego [[UNIWERSYTET GDAŃSKI | Uniwersytetu Gdańskiego]] (UG), magister filologii polskiej ze specjalnością nauczycielską po obronie pracy ''Motyw śmierci w twórczości filmowej Andrzeja Wajdy'' (promotor: prof. dr hab. [[JANION MARIA, historyczka literatury, profesor | Maria Janion]]). <br/><br/> | ||
W 1997 rozpoczęła zaoczne studia w Filologicznym Studium Doktoranckim UG, po zaliczeniu pierwszego roku kontynuowała w latach 1998–2003 naukę na dziennych studiach doktoranckich w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 2014 obroniła rozprawę doktorską ''Strategie adaptacji w filmach Bernarda Bertolucciego'' (promotor: prof. dr. hab. Krzysztof Loska), doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce. W 2020 ukończyła dwusemestralne studia podyplomowe „Tutoring i coaching w edukacji” na Collegium da Vinci. W 2022 rozpoczęła podyplomowe studia italianistyczne na UG. <br/><br/> | W 1997 rozpoczęła zaoczne studia w Filologicznym Studium Doktoranckim UG, po zaliczeniu pierwszego roku kontynuowała w latach 1998–2003 naukę na dziennych studiach doktoranckich w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 2014 obroniła rozprawę doktorską ''Strategie adaptacji w filmach Bernarda Bertolucciego'' (promotor: prof. dr. hab. Krzysztof Loska), doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce. W 2020 ukończyła dwusemestralne studia podyplomowe „Tutoring i coaching w edukacji” na Collegium da Vinci. W 2022 rozpoczęła podyplomowe studia italianistyczne na UG. <br/><br/> | ||
Linia 8: | Linia 9: | ||
Od 1992 do 2024 prowadziła także zajęcia na filologii polskiej, teatrologii, kulturoznawstwie i wiedzy o filmie i kulturze audiowizualnej UG. Przez 15 lat, do 2015, wygłaszała prelekcje przed projekcjami filmów w Dyskusyjnym Klubie Filmowym (DKF) Kurort w Sopocie i DKF Miłość Blondynki. W latach 2006–2008 prowadziła tzw. Lekcje Sztuki w Dworku Sierakowskich w Sopocie. Stworzyła tamże projekt Sopockiego Salonu Literackiego i w sezonie 2009/2010 wspólnie z [[DEHNEL JACEK, prozaik, poeta | Jackiem Dehnelem]] prowadziła spotkania z pisarzami. Była również moderatorem spotkań z literatami podczas Festiwalu Nagrody Literackiej Gdynia „Miasto Słowa” w 2015. W 2021 współpracowała z Radiem Katowice w projekcie „Lektury na ucho”, pisała scenariusze do podcastów reżyserowanych przez Macieja Wiktora. W latach 2003–2006 jurorka międzynarodowego festiwalu filmów dokumentalnych GDAŃSK DOCFILM FESTIWAL (Dignity and work/ Godność i Praca), od 2017 do 2020 uczestniczyła w obradach rady programowej festiwalu jako selekcjonerka filmów festiwalowych i pisała recenzje do katalogów.<br/><br/> | Od 1992 do 2024 prowadziła także zajęcia na filologii polskiej, teatrologii, kulturoznawstwie i wiedzy o filmie i kulturze audiowizualnej UG. Przez 15 lat, do 2015, wygłaszała prelekcje przed projekcjami filmów w Dyskusyjnym Klubie Filmowym (DKF) Kurort w Sopocie i DKF Miłość Blondynki. W latach 2006–2008 prowadziła tzw. Lekcje Sztuki w Dworku Sierakowskich w Sopocie. Stworzyła tamże projekt Sopockiego Salonu Literackiego i w sezonie 2009/2010 wspólnie z [[DEHNEL JACEK, prozaik, poeta | Jackiem Dehnelem]] prowadziła spotkania z pisarzami. Była również moderatorem spotkań z literatami podczas Festiwalu Nagrody Literackiej Gdynia „Miasto Słowa” w 2015. W 2021 współpracowała z Radiem Katowice w projekcie „Lektury na ucho”, pisała scenariusze do podcastów reżyserowanych przez Macieja Wiktora. W latach 2003–2006 jurorka międzynarodowego festiwalu filmów dokumentalnych GDAŃSK DOCFILM FESTIWAL (Dignity and work/ Godność i Praca), od 2017 do 2020 uczestniczyła w obradach rady programowej festiwalu jako selekcjonerka filmów festiwalowych i pisała recenzje do katalogów.<br/><br/> | ||
W trakcie pracy w V LO realizowała projekty szkolne i międzyszkolne, zorganizowała tydzień warsztatów teatralnych dla wszystkich klas w szkole, (1994), tydzień filmowy z okazji stulecia kina (1995), tydzień warsztatów artystycznych i dziennikarskich (1996). Na przełomie 1996 i 1997, na prośbę Kuratorium Oświaty w Gdańsku, zorganizowała Ogólnopolski Konkurs Literacki dla Młodzieży z okazji [[OBCHODY TYSIĄCLECIA GDAŃSKA | obchodów Tysiąclecia Gdańska]], a także warsztaty literackie dla uczestników z całej Polski. W 2008 zorganizowała Herbertowski Konkurs Recytatorski dla uczniów gdańskich szkół. Trzykrotnie była współorganizatorką Jubileuszu V LO 50-, 60- i 70-lecia. Była współautorką i redaktorką szkolnych monografii, wydanych w 1995 i 2005.<br/><br/> | W trakcie pracy w V LO realizowała projekty szkolne i międzyszkolne, zorganizowała tydzień warsztatów teatralnych dla wszystkich klas w szkole, (1994), tydzień filmowy z okazji stulecia kina (1995), tydzień warsztatów artystycznych i dziennikarskich (1996). Na przełomie 1996 i 1997, na prośbę Kuratorium Oświaty w Gdańsku, zorganizowała Ogólnopolski Konkurs Literacki dla Młodzieży z okazji [[OBCHODY TYSIĄCLECIA GDAŃSKA | obchodów Tysiąclecia Gdańska]], a także warsztaty literackie dla uczestników z całej Polski. W 2008 zorganizowała Herbertowski Konkurs Recytatorski dla uczniów gdańskich szkół. Trzykrotnie była współorganizatorką Jubileuszu V LO 50-, 60- i 70-lecia. Była współautorką i redaktorką szkolnych monografii, wydanych w 1995 i 2005.<br/><br/> | ||
− | + | Zrealizowała trzy edycje autorskiego projektu fotograficznego „Zatrzymane w kadrze” – uczniowie po warsztatach fotograficznych wykonywali zdjęcia zainspirowane kadrami filmowymi, zorganizowała wystawę stałą tych prac na korytarzu szkolnym. Zainicjowała wydanie antologii wierszy uczniów V LO „(Nie)kochani” i przygotowała tomik do druku. Stworzyła pierwszą szkolne pismo „Nuda veritas”. W 2010 wyreżyserowała musical ''My Funny Valentine'', w którym wystąpiło 40 uczniów V LO, po premierze ukazała się płytę z utworami muzycznymi wykonywanymi na żywo w spektaklu. W 2018 zainicjowała i sprawowała opiekę artystyczną nad happeningiem dwóch klas na podstawie dramatu Mickiewicza ''Dziady'', który uczniowie pokazywali także w [[OLIWSKI RATUSZ KULTURY | Oliwskim Ratuszu Kultury]] i Teatrze Atelier miasto? podczas festiwalu teatralnego (spektakl otrzymał Nagrodę Specjalną z rąk jurora Jerzego Stuhra) oraz ''Opowieść wigilijną''”. <br/><br/> | |
W latach 1998-2000 trenowała w V LO grupy Odysei Umysłu (OU), które po odniesieniu sukcesu w zawodach ogólnopolskich reprezentowały Polskę na Eurofestiwalach w Holandii i na Litwie. Była również sędzią i kapitanem problemu podczas zawodów regionalnych OU w Gdańsku w latach 2001–2005. W 2008 pełniła funkcję opiekuna drużyny i współorganizowała wyjazd na finał konkursu do Maryland w Stanach Zjednoczonych. Od 1991 do 2005 współorganizowała wymiany V LO ze szkołami w Niemczech, od 2013 do 2016 prowadziła międzynarodowe projekty dwu i trójstronne „Przyszłość Europy” we współpracy z Haus am Maiberg i Max-Planck-Gymnasium w Gross Umstadt (w roku szkolnym 2014/2015, po aneksji Krymu przez Rosję, był to projekt polsko-niemiecko-ukraiński). Prowadziła praktyki studenckie dla studentów filologii polskiej UG, sprawowała formalną opiekę nad nauczycielami początkującymi.<br/><br/> | W latach 1998-2000 trenowała w V LO grupy Odysei Umysłu (OU), które po odniesieniu sukcesu w zawodach ogólnopolskich reprezentowały Polskę na Eurofestiwalach w Holandii i na Litwie. Była również sędzią i kapitanem problemu podczas zawodów regionalnych OU w Gdańsku w latach 2001–2005. W 2008 pełniła funkcję opiekuna drużyny i współorganizowała wyjazd na finał konkursu do Maryland w Stanach Zjednoczonych. Od 1991 do 2005 współorganizowała wymiany V LO ze szkołami w Niemczech, od 2013 do 2016 prowadziła międzynarodowe projekty dwu i trójstronne „Przyszłość Europy” we współpracy z Haus am Maiberg i Max-Planck-Gymnasium w Gross Umstadt (w roku szkolnym 2014/2015, po aneksji Krymu przez Rosję, był to projekt polsko-niemiecko-ukraiński). Prowadziła praktyki studenckie dla studentów filologii polskiej UG, sprawowała formalną opiekę nad nauczycielami początkującymi.<br/><br/> | ||
Należała do Rady Programowej pisma „Panoptikum” i “Przezrocze”. Autorka rozpraw drukowanych m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, monografii ''Ukryte spojrzenia w filmach Bernarda Bertolucciego'' (Gdańsk 2016). Współautorką publikacji w tomach zbiorowych: ''Poszukiwanie i degradowanie sacrum w kinie'' (red. Mirosław Przylipiak i Krzysztof Kornacki, Gdańsk 2002), ''Od Boccaccia do Tabucchiego. Adaptacje literatury włoskiej'' (red. Artur Gałkowski i Anna Miller, Warszawa 2011), ''Kino włoskie'' (red. Anna Miller-Klejsy i Diana Dąbrowską, Łódź 2018). Autorka scenariuszy lekcji do podręcznika Operonu ''Ciekawi świata'' (cz. 1 i 2, Gdynia 2012) oraz współautorką podręcznika dla nauczycieli języka polskiego ''Sztuka wyrazu''. Współrealizatorka krótkich filmów: animacji ''Enter'', video art ''Miraże'', found footage ''Krótki film o wolności'' i spotu ''Dlaczego strajk?''. W 2017 otrzymała Medal Edukacji Narodowej. {{author:BM}} | Należała do Rady Programowej pisma „Panoptikum” i “Przezrocze”. Autorka rozpraw drukowanych m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, monografii ''Ukryte spojrzenia w filmach Bernarda Bertolucciego'' (Gdańsk 2016). Współautorką publikacji w tomach zbiorowych: ''Poszukiwanie i degradowanie sacrum w kinie'' (red. Mirosław Przylipiak i Krzysztof Kornacki, Gdańsk 2002), ''Od Boccaccia do Tabucchiego. Adaptacje literatury włoskiej'' (red. Artur Gałkowski i Anna Miller, Warszawa 2011), ''Kino włoskie'' (red. Anna Miller-Klejsy i Diana Dąbrowską, Łódź 2018). Autorka scenariuszy lekcji do podręcznika Operonu ''Ciekawi świata'' (cz. 1 i 2, Gdynia 2012) oraz współautorką podręcznika dla nauczycieli języka polskiego ''Sztuka wyrazu''. Współrealizatorka krótkich filmów: animacji ''Enter'', video art ''Miraże'', found footage ''Krótki film o wolności'' i spotu ''Dlaczego strajk?''. W 2017 otrzymała Medal Edukacji Narodowej. {{author:BM}} |
Wersja z 12:05, 31 paź 2024
BOŻENA KUDRYCKA (ur. 6 II 1964 Wilno), nauczycielka, filmoznawczyni, doktor nauk humanistycznych. Córka Józefa Kudryckiego (1936–1990) i Janiny z domu Arciuch. Siostra Janusza Kudryckiego (ur. 1961). W Gdańsku od 1967. Po ukończeniu Szkoły Podstawowej nr 77 (1971–1979) kontynuowała naukę w V Liceum Ogólnokształcącym w Gdańsku-Oliwie (1979–1983). W latach 1983–1989 studiowała Instytucie Filologii Polskiej Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Gdańskiego (UG), magister filologii polskiej ze specjalnością nauczycielską po obronie pracy Motyw śmierci w twórczości filmowej Andrzeja Wajdy (promotor: prof. dr hab. Maria Janion).
W 1997 rozpoczęła zaoczne studia w Filologicznym Studium Doktoranckim UG, po zaliczeniu pierwszego roku kontynuowała w latach 1998–2003 naukę na dziennych studiach doktoranckich w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 2014 obroniła rozprawę doktorską Strategie adaptacji w filmach Bernarda Bertolucciego (promotor: prof. dr. hab. Krzysztof Loska), doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce. W 2020 ukończyła dwusemestralne studia podyplomowe „Tutoring i coaching w edukacji” na Collegium da Vinci. W 2022 rozpoczęła podyplomowe studia italianistyczne na UG.
W latach 2012–2019 uczestniczyła w zaawansowanych kursach praktyki filmowej Letniej Akademii Nowe Horyzonty (NH) we Wrocławiu, towarzyszących Międzynarodowemu Festiwalowi Filmowemu NH. W 2017 ukończyła szkolenie zorganizowane przez Centrum Edukacji Nauczycieli i Urząd Marszałkowski w Gdańsku „Wykorzystanie neurodydaktyki w pracy z uczniem zdolnym”. W 2018 brała udział w projekcie edukacyjnym Fundacji Theatrum Gedanense „Moc nauki ze sztuki”, składającym się z cyklu specjalistycznych szkoleń na temat twórczego wykorzystania sztuki w edukacji, w 2024 uczestniczyła w kolejnej edycji warsztatów „Teatr i Edukacja” w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. W 2023 uczestniczyła w kursie „Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym”, organizowanym przez Akademickie Centrum Języka Polskiego dla Obcokrajowców przy UG przy współpracy z Fundacją Gdańską. W 2024 uczestniczka międzynarodowego kursu w ramach programu Erasmus+ „Student engagement with blended learning activities” w Europass Teacher Academy w Splicie w Chorwacji. Uczestniczyła w kursach języka angielskiego w gdańskim British Council, Trinity College w Dublinie i na University of St Andrews w Szkocji, a także na Malcie.
W trakcie studiów, od stycznia do maja 1987 zatrudniona była na zastępstwie w V LO w Gdańsku, od stycznia 1990 zatrudniona na stałe jako nauczycielka języka polskiego i wiedzy o kulturze. W 2004 Komisja Klasyfikacyjna powołana przez Pomorskiego Kuratora Oświaty nadała jej stopień nauczyciela dyplomowanego. W 2001 została wpisana do ewidencji Centralnej Komisji Edukacyjnej (CKE) egzaminatorów egzaminu maturalnego z języka polskiego. Od 2008 zatrudniona także jako egzaminator maturalny z języka polskiego na poziomie podstawowym i rozszerzonym pracuje w Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej Gdańsk. Współpracowała z CKE i Instytut Badań Edukacyjnych w zakresie standaryzowania zadań i tematów wypracowań, badania rzetelności sprawdzania arkuszy maturalnych, przygotowania materiałów do informatorów i sylabusów.
Od 1992 do 2024 prowadziła także zajęcia na filologii polskiej, teatrologii, kulturoznawstwie i wiedzy o filmie i kulturze audiowizualnej UG. Przez 15 lat, do 2015, wygłaszała prelekcje przed projekcjami filmów w Dyskusyjnym Klubie Filmowym (DKF) Kurort w Sopocie i DKF Miłość Blondynki. W latach 2006–2008 prowadziła tzw. Lekcje Sztuki w Dworku Sierakowskich w Sopocie. Stworzyła tamże projekt Sopockiego Salonu Literackiego i w sezonie 2009/2010 wspólnie z Jackiem Dehnelem prowadziła spotkania z pisarzami. Była również moderatorem spotkań z literatami podczas Festiwalu Nagrody Literackiej Gdynia „Miasto Słowa” w 2015. W 2021 współpracowała z Radiem Katowice w projekcie „Lektury na ucho”, pisała scenariusze do podcastów reżyserowanych przez Macieja Wiktora. W latach 2003–2006 jurorka międzynarodowego festiwalu filmów dokumentalnych GDAŃSK DOCFILM FESTIWAL (Dignity and work/ Godność i Praca), od 2017 do 2020 uczestniczyła w obradach rady programowej festiwalu jako selekcjonerka filmów festiwalowych i pisała recenzje do katalogów.
W trakcie pracy w V LO realizowała projekty szkolne i międzyszkolne, zorganizowała tydzień warsztatów teatralnych dla wszystkich klas w szkole, (1994), tydzień filmowy z okazji stulecia kina (1995), tydzień warsztatów artystycznych i dziennikarskich (1996). Na przełomie 1996 i 1997, na prośbę Kuratorium Oświaty w Gdańsku, zorganizowała Ogólnopolski Konkurs Literacki dla Młodzieży z okazji obchodów Tysiąclecia Gdańska, a także warsztaty literackie dla uczestników z całej Polski. W 2008 zorganizowała Herbertowski Konkurs Recytatorski dla uczniów gdańskich szkół. Trzykrotnie była współorganizatorką Jubileuszu V LO 50-, 60- i 70-lecia. Była współautorką i redaktorką szkolnych monografii, wydanych w 1995 i 2005.
Zrealizowała trzy edycje autorskiego projektu fotograficznego „Zatrzymane w kadrze” – uczniowie po warsztatach fotograficznych wykonywali zdjęcia zainspirowane kadrami filmowymi, zorganizowała wystawę stałą tych prac na korytarzu szkolnym. Zainicjowała wydanie antologii wierszy uczniów V LO „(Nie)kochani” i przygotowała tomik do druku. Stworzyła pierwszą szkolne pismo „Nuda veritas”. W 2010 wyreżyserowała musical My Funny Valentine, w którym wystąpiło 40 uczniów V LO, po premierze ukazała się płytę z utworami muzycznymi wykonywanymi na żywo w spektaklu. W 2018 zainicjowała i sprawowała opiekę artystyczną nad happeningiem dwóch klas na podstawie dramatu Mickiewicza Dziady, który uczniowie pokazywali także w Oliwskim Ratuszu Kultury i Teatrze Atelier miasto? podczas festiwalu teatralnego (spektakl otrzymał Nagrodę Specjalną z rąk jurora Jerzego Stuhra) oraz Opowieść wigilijną”.
W latach 1998-2000 trenowała w V LO grupy Odysei Umysłu (OU), które po odniesieniu sukcesu w zawodach ogólnopolskich reprezentowały Polskę na Eurofestiwalach w Holandii i na Litwie. Była również sędzią i kapitanem problemu podczas zawodów regionalnych OU w Gdańsku w latach 2001–2005. W 2008 pełniła funkcję opiekuna drużyny i współorganizowała wyjazd na finał konkursu do Maryland w Stanach Zjednoczonych. Od 1991 do 2005 współorganizowała wymiany V LO ze szkołami w Niemczech, od 2013 do 2016 prowadziła międzynarodowe projekty dwu i trójstronne „Przyszłość Europy” we współpracy z Haus am Maiberg i Max-Planck-Gymnasium w Gross Umstadt (w roku szkolnym 2014/2015, po aneksji Krymu przez Rosję, był to projekt polsko-niemiecko-ukraiński). Prowadziła praktyki studenckie dla studentów filologii polskiej UG, sprawowała formalną opiekę nad nauczycielami początkującymi.
Należała do Rady Programowej pisma „Panoptikum” i “Przezrocze”. Autorka rozpraw drukowanych m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, monografii Ukryte spojrzenia w filmach Bernarda Bertolucciego (Gdańsk 2016). Współautorką publikacji w tomach zbiorowych: Poszukiwanie i degradowanie sacrum w kinie (red. Mirosław Przylipiak i Krzysztof Kornacki, Gdańsk 2002), Od Boccaccia do Tabucchiego. Adaptacje literatury włoskiej (red. Artur Gałkowski i Anna Miller, Warszawa 2011), Kino włoskie (red. Anna Miller-Klejsy i Diana Dąbrowską, Łódź 2018). Autorka scenariuszy lekcji do podręcznika Operonu Ciekawi świata (cz. 1 i 2, Gdynia 2012) oraz współautorką podręcznika dla nauczycieli języka polskiego Sztuka wyrazu. Współrealizatorka krótkich filmów: animacji Enter, video art Miraże, found footage Krótki film o wolności i spotu Dlaczego strajk?. W 2017 otrzymała Medal Edukacji Narodowej.