LINIA KOLEJOWA NUMER 250
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | + | [[File: Linia_kolejowa_numer_250.jpg |thumb| Linia kolejowa numer 250]] | |
− | LINIA KOLEJOWA NUMER 250, normalnotorowa, | + | '''LINIA KOLEJOWA NUMER 250''', normalnotorowa, zelektryfikowana, dwutorowa linia kolejowa biegnąca z [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK ŚRÓDMIEŚCIE | przystanku kolejowego Gdańsk Śródmieście]], przez Sopot, Gdynię Główną, do stacji Rumia. Na terenie Gdańska jej zarządcą jest [[SZYBKA KOLEJ MIEJSKA| PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście]]. Ma długość 31,8 kilometra. Przebiega przez dzielnice Gdańska (często wzdłuż ich granic): [[ŚRÓDMIEŚCIE| Śródmieście]], [[ANIOŁKI| Aniołki]], [[MŁYNISKA| Młyniska]], [[WRZESZCZ| Wrzeszcz Górny]], [[WRZESZCZ| Wrzeszcz Dolny]], [[STRZYŻA| Strzyża]], [[ZASPA| Zaspa-Młyniec]], [[OLIWA| Oliwa]], [[PRZYMORZE| Przymorze Małe]] i [[ŻABIANKA| Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia]]. Do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK GŁÓWNY | stacji Gdańsk Główny]] biegnie wzdłuż [[LINIA KOLEJOWA NUMER 9 | linii numer 9]] (Warszawy Wschodnia – Gdańsk Główny), a następnie wzdłuż [[LINIA KOLEJOWA NUMER 202 | linii numer 202]] (Gdańsk Główny – Stargard). <br/><br/> |
− | Prace nad utworzeniem linii trwały od 1950. Początkowo oddano do użytku pierwszy odcinek linii biegnący z Gdańska Głównego do Sopotu, co miało miejsce 2 I 1952. Do stacji Gdańsk Wrzeszcz był on dwutorowy, a dalej do stacji Sopot – jednotorowy. | + | Prace nad utworzeniem linii trwały od 1950. Początkowo oddano do użytku pierwszy odcinek linii biegnący z Gdańska Głównego do Sopotu, co miało miejsce 2 I 1952. Do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WRZESZCZ | stacji Gdańsk Wrzeszcz]] był on dwutorowy, a dalej do stacji Sopot – jednotorowy. 22 VI 1952 oddano drugi tor na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Sopot. W następnych latach linia była przedłużana.<br/><br/> |
W dniu 1 IV 2015 oddano do użytku dwutorowy odcinek Gdańsk Główny – Gdańsk Śródmieście, co wiązało się z wprowadzeniem na linii ujemnego kilometrażu, biegnącego od stacji Gdańsk Główny. | W dniu 1 IV 2015 oddano do użytku dwutorowy odcinek Gdańsk Główny – Gdańsk Śródmieście, co wiązało się z wprowadzeniem na linii ujemnego kilometrażu, biegnącego od stacji Gdańsk Główny. | ||
Po linii poruszają się podmiejskie pociągi PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście oraz okazjonalnie inne. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]<br/><br/> | Po linii poruszają się podmiejskie pociągi PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście oraz okazjonalnie inne. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]<br/><br/> | ||
Linia 16: | Linia 16: | ||
|- | |- | ||
| -1,0 | | -1,0 | ||
− | | Gdańsk Śródmieście | + | | [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK ŚRÓDMIEŚCIE | Gdańsk Śródmieście]] |
| przystanek osobowy | | przystanek osobowy | ||
| początek linii numer 250 | | początek linii numer 250 | ||
|- | |- | ||
| 0,0 | | 0,0 | ||
− | | Gdańsk Główny | + | | [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK GŁÓWNY | Gdańsk Główny]] |
| węzłowa stacja kolejowa | | węzłowa stacja kolejowa | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| 1,0 | | 1,0 | ||
− | | Gdańsk Stocznia | + | | [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK STOCZNIA | Gdańsk Stocznia]] |
| przystanek osobowy | | przystanek osobowy | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| 2,5 | | 2,5 | ||
− | | Gdańsk Politechnika | + | | [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK POLITECHNIKA | Gdańsk Politechnika]] |
| przystanek osobowy | | przystanek osobowy | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| 4,2 | | 4,2 | ||
− | | Gdańsk Wrzeszcz | + | | [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WRZESZCZ | Gdańsk Wrzeszcz]] |
| węzłowa stacja kolejowa | | węzłowa stacja kolejowa | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| 5,4 | | 5,4 | ||
− | | Gdańsk Zaspa | + | | [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK ZASPA | Gdańsk Zaspa]] |
| przystanek osobowy | | przystanek osobowy | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| 7,0 | | 7,0 | ||
− | | Gdańsk Przymorze Uniwersytet | + | | [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK PRZYMORZE-UNIWERSYTET | Gdańsk Przymorze Uniwersytet]] |
| przystanek osobowy | | przystanek osobowy | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| 8,0 | | 8,0 | ||
− | | Gdańsk Oliwa | + | | [[POSTERUNEK ODGAŁĘŹNY, ODSTĘPOWY I PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK OLIWA | Gdańsk Oliwa]] |
| przystanek osobowy | | przystanek osobowy | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| 9,3 | | 9,3 | ||
− | | Gdańsk Żabianka AWFiS | + | | [[PRZYSTANEK KOLEJOWY SZYBKIEJ KOLEI MIEJSKIEJ GDAŃSK ŻABIANKA AWFiS | Gdańsk Żabianka AWFiS]] |
| przystanek osobowy | | przystanek osobowy | ||
|- | |- | ||
| class="authorEgTab" | {{author: PP}} | | class="authorEgTab" | {{author: PP}} |
Aktualna wersja na dzień 13:44, 16 maj 2022
LINIA KOLEJOWA NUMER 250, normalnotorowa, zelektryfikowana, dwutorowa linia kolejowa biegnąca z przystanku kolejowego Gdańsk Śródmieście, przez Sopot, Gdynię Główną, do stacji Rumia. Na terenie Gdańska jej zarządcą jest PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Ma długość 31,8 kilometra. Przebiega przez dzielnice Gdańska (często wzdłuż ich granic): Śródmieście, Aniołki, Młyniska, Wrzeszcz Górny, Wrzeszcz Dolny, Strzyża, Zaspa-Młyniec, Oliwa, Przymorze Małe i Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia. Do stacji Gdańsk Główny biegnie wzdłuż linii numer 9 (Warszawy Wschodnia – Gdańsk Główny), a następnie wzdłuż linii numer 202 (Gdańsk Główny – Stargard).
Prace nad utworzeniem linii trwały od 1950. Początkowo oddano do użytku pierwszy odcinek linii biegnący z Gdańska Głównego do Sopotu, co miało miejsce 2 I 1952. Do stacji Gdańsk Wrzeszcz był on dwutorowy, a dalej do stacji Sopot – jednotorowy. 22 VI 1952 oddano drugi tor na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Sopot. W następnych latach linia była przedłużana.
W dniu 1 IV 2015 oddano do użytku dwutorowy odcinek Gdańsk Główny – Gdańsk Śródmieście, co wiązało się z wprowadzeniem na linii ujemnego kilometrażu, biegnącego od stacji Gdańsk Główny.
Po linii poruszają się podmiejskie pociągi PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście oraz okazjonalnie inne.
Kilometraż linii kolejowej numer 250 | Nazwa | Rodzaj posterunku / przystanku osobowego | Uwagi |
---|---|---|---|
-1,0 | Gdańsk Śródmieście | przystanek osobowy | początek linii numer 250 |
0,0 | Gdańsk Główny | węzłowa stacja kolejowa | |
1,0 | Gdańsk Stocznia | przystanek osobowy | |
2,5 | Gdańsk Politechnika | przystanek osobowy | |
4,2 | Gdańsk Wrzeszcz | węzłowa stacja kolejowa | |
5,4 | Gdańsk Zaspa | przystanek osobowy | |
7,0 | Gdańsk Przymorze Uniwersytet | przystanek osobowy | |
8,0 | Gdańsk Oliwa | przystanek osobowy | |
9,3 | Gdańsk Żabianka AWFiS | przystanek osobowy | |