FIGLAROWICZ STEFAN, fotograf
(Nie pokazano 22 wersji utworzonych przez 5 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''STEFAN FIGLAROWICZ''' ( | + | [[File:Stefan_Figlatowicz.png|thumb|Stefan Figlarowicz]] |
+ | |||
+ | '''STEFAN FIGLAROWICZ''' (19 IX 1937 Piotrków Trybunalski – 6 XII 2015 Gdańsk), fotograf, kurator zbiorów, historyk i wykładowca fotografii. W 1955 absolwent Technikum Elektrycznego w Toruniu, w 1965 Wydziału Elektroniki [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechniki Gdańskiej]] (PG). W latach 1959–1962 członek studenckich zespołów [[BIM-BOM, teatr studencki | Bim-Bom]], [[TEATRZYK TO-TU | To-Tu]], Cyrk Rodziny Afanasjeff ([[AFANASJEW ALINA, pisarka, aktorka, scenograf | Alina Afanasjew]], [[AFANASJEW JERZY, reżyser, poeta, pisarz | Jerzy Afanasjew]]). W okresie 1962–1966 pracował jako technik w Zakładzie Urządzeń Nawigacyjnych PG. Jako dziennikarz i fotoreporter był współpracownikiem wielu pism, m.in. [[KRONIKA STUDENCKA | „Kroniki Studenckiej PG”]] (1961–1969, początkowo reporter, następnie redaktor naczelny), miesięcznika „Polska” (1969–1988), tygodnika [[CZAS. Tygodnik Społeczny | „Czas”]] (1974–1975), także dwutygodnika „Pomorze” i miesięcznika [[LITERY, pismo | „Litery”]]. W latach 1970–1973 wykładał fotografikę na PG. Od 1990 do 2008 był kierownikiem Gdańskiej Galerii Fotografii ZPAF przy ul. Grobla 8/11 (od 1995 Dział Fotografii [[MUZEUM NARODOWE | Muzeum Narodowego]]), przechowującej m.in. unikatowy zbiór fotografii ukazujących życie w powojennym Gdańsku oraz życie na kresach wschodnich II Rzeczypospolitej Polskiej. Inicjator i kierownik Studium Fotografii Artystycznej, działającej w latach 1974–1976 i od 1992. <br/><br/> Pomysłodawca i inicjator konkursów (m.in. ogólnopolski konkurs „Człowiek i jego miasto”, 1969; Konkurs Fotografii Polskiej „Złocisty Jantar”, 1974, 1979, 1983; ogólnopolski konkurs z okazji wizyty na Wybrzeżu [[PAPIEŻ JAN PAWEŁ II W GDAŃSKU | Jana Pawła II]] „Sto plus jeden”, 1987), wystaw i projektów fotograficznych, kurator wystaw problemowych, historycznych i artystycznych, np. ''Lawina. Co Solidarność dała światu'' (1990, Sala BHP Stoczni Gdańskiej, współpraca Aniela Śliwka, wystawa z okazji 10. rocznicy powstania [[SOLIDARNOŚĆ | NSZZ „Solidarność”]]), ''Przystanki historii. Sto lat Politechniki Gdańskiej'' (2004), ''Solidarność 1980–1990'' (2005), ''60 lat mignęło'' (2005, z okazji jubileuszu PG), ''Tatrzańskie'' (2006–2009), ''Powrót Majora'' – w 40. rocznicę sprowadzenia do Gdańska szczątków Majora Sucharskiego (2011, Długi Targ, współpraca Anna Makowska, Nina Smolarz), ''U Maryny bal 1968'' (2008, 2013), ''Transatlantyk Batory – powitania 1966, pożegnania 1969'' (2013), ''Ulica, pierwsza rocznica wyborów'' (1990, 2014). Kierownik projektów: „Koniec i początek. Gdańsk 1945–1955” (1996–2008), „Artyści i naukowcy dla Solidarności 1980–1990” (2005–2008, zbiór fotografii, dokumentów, wydawnictw, relacji i wywiadów). <br/><br/> Autor wystaw indywidualnych, m.in. ''Jeden na jednego'' (1979), ''Tu się zakochali Mariola z Januszem 1978'' (1979), ''Tu mieszkam'' (1983), ''Sufit biega na obcasach – wizualizacja wierszy Mirona Białoszewskiego'' (1985), ''Obraz słowa – wizualizacja wierszy Jana Twardowskiego'' (1985), ''Wędrówka po Trójmiejskim Parku Krajobrazowym'' (1988), ''Ciągnie nas nad morze'' (1993), ''Archiwum gdańskie'' (1997), ''Komu ten wiersz jest potrzebny? – wizualizacja wierszy Mieczysława Czychowskiego'' (1997), ''Tylko miłość wariatka ta sama – wizualizacja wierszy Jana Twardowskiego'' (2005). Współautor albumów, m.in. ''Zostań z nami'' (z Anną Śliwką, 1988, o pobycie w Trójmieście Jana Pawła II), ''Wilno i Wileńszczyzna na przełomie wieków w fotografii Stanisława Filiberta Fleury'' (z Anną Kwaśniewską i Anną Śliwką, 1999), ''Koniec i Początek. Gdańsk 1945–1955'' (z Anną Śliwką, 2000), ''Niepokora – katalog projektu „Artyści i naukowcy dla Solidarności 1980–1990”'' (2006). <br/><br/> Od 1965 członek [[GDAŃSKIE TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI | Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki]], w 1988 i 1997 laureat jego Nagrody Artystycznej. Od 1970 członek Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF), prezes Zarządu Głównego (1976–1979), prezes Okręgu Gdańskiego (1974–1976, 1991–1997), od 2014 członek honorowy ZPAF. Laureat [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | nagród kulturalnych]] prezydenta Miasta Gdańska: zespołowej w 1988 za zbiór fotogramów „Kolekcja Gdańska” (w zbiorach [[MUZEUM GDAŃSKA | Muzeum Gdańska]]) oraz indywidualnej w 1993. W 2008 odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, a także Srebrnym Medalem „Zasłużony dla Fotografii Polskiej”. <br/><br/> | ||
+ | Zmarł po doznanym 27 listopada krwotocznym udarze mózgu, nie odzyskawszy przytomności, w [[SZPITAL SPECJALISTYCZNY IM. ŚW. WOJCIECHA ADALBERTA | Szpitalu Specjalistycznym im. św. Wojciecha Adalberta]] na Zaspie. Pochowany na [[CMENTARZE WE WRZESZCZU. SREBRZYSKO | cmentarzu Srebrzysko]]. Był żonaty z Niną Smolarz (21 VI 1943 Międzyleś – 7 VIII 2014 Warszawa), absolwentką Wydziału Architektury PG (1967), architektką, fotograficzką, poetką, po raz drugi zamężną z Januszem Boguckim. Ojciec Maliny Figlarowicz. {{author: RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Aktualna wersja na dzień 14:54, 21 cze 2024
STEFAN FIGLAROWICZ (19 IX 1937 Piotrków Trybunalski – 6 XII 2015 Gdańsk), fotograf, kurator zbiorów, historyk i wykładowca fotografii. W 1955 absolwent Technikum Elektrycznego w Toruniu, w 1965 Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej (PG). W latach 1959–1962 członek studenckich zespołów Bim-Bom, To-Tu, Cyrk Rodziny Afanasjeff ( Alina Afanasjew, Jerzy Afanasjew). W okresie 1962–1966 pracował jako technik w Zakładzie Urządzeń Nawigacyjnych PG. Jako dziennikarz i fotoreporter był współpracownikiem wielu pism, m.in. „Kroniki Studenckiej PG” (1961–1969, początkowo reporter, następnie redaktor naczelny), miesięcznika „Polska” (1969–1988), tygodnika „Czas” (1974–1975), także dwutygodnika „Pomorze” i miesięcznika „Litery”. W latach 1970–1973 wykładał fotografikę na PG. Od 1990 do 2008 był kierownikiem Gdańskiej Galerii Fotografii ZPAF przy ul. Grobla 8/11 (od 1995 Dział Fotografii Muzeum Narodowego), przechowującej m.in. unikatowy zbiór fotografii ukazujących życie w powojennym Gdańsku oraz życie na kresach wschodnich II Rzeczypospolitej Polskiej. Inicjator i kierownik Studium Fotografii Artystycznej, działającej w latach 1974–1976 i od 1992.
Pomysłodawca i inicjator konkursów (m.in. ogólnopolski konkurs „Człowiek i jego miasto”, 1969; Konkurs Fotografii Polskiej „Złocisty Jantar”, 1974, 1979, 1983; ogólnopolski konkurs z okazji wizyty na Wybrzeżu Jana Pawła II „Sto plus jeden”, 1987), wystaw i projektów fotograficznych, kurator wystaw problemowych, historycznych i artystycznych, np. Lawina. Co Solidarność dała światu (1990, Sala BHP Stoczni Gdańskiej, współpraca Aniela Śliwka, wystawa z okazji 10. rocznicy powstania NSZZ „Solidarność”), Przystanki historii. Sto lat Politechniki Gdańskiej (2004), Solidarność 1980–1990 (2005), 60 lat mignęło (2005, z okazji jubileuszu PG), Tatrzańskie (2006–2009), Powrót Majora – w 40. rocznicę sprowadzenia do Gdańska szczątków Majora Sucharskiego (2011, Długi Targ, współpraca Anna Makowska, Nina Smolarz), U Maryny bal 1968 (2008, 2013), Transatlantyk Batory – powitania 1966, pożegnania 1969 (2013), Ulica, pierwsza rocznica wyborów (1990, 2014). Kierownik projektów: „Koniec i początek. Gdańsk 1945–1955” (1996–2008), „Artyści i naukowcy dla Solidarności 1980–1990” (2005–2008, zbiór fotografii, dokumentów, wydawnictw, relacji i wywiadów).
Autor wystaw indywidualnych, m.in. Jeden na jednego (1979), Tu się zakochali Mariola z Januszem 1978 (1979), Tu mieszkam (1983), Sufit biega na obcasach – wizualizacja wierszy Mirona Białoszewskiego (1985), Obraz słowa – wizualizacja wierszy Jana Twardowskiego (1985), Wędrówka po Trójmiejskim Parku Krajobrazowym (1988), Ciągnie nas nad morze (1993), Archiwum gdańskie (1997), Komu ten wiersz jest potrzebny? – wizualizacja wierszy Mieczysława Czychowskiego (1997), Tylko miłość wariatka ta sama – wizualizacja wierszy Jana Twardowskiego (2005). Współautor albumów, m.in. Zostań z nami (z Anną Śliwką, 1988, o pobycie w Trójmieście Jana Pawła II), Wilno i Wileńszczyzna na przełomie wieków w fotografii Stanisława Filiberta Fleury (z Anną Kwaśniewską i Anną Śliwką, 1999), Koniec i Początek. Gdańsk 1945–1955 (z Anną Śliwką, 2000), Niepokora – katalog projektu „Artyści i naukowcy dla Solidarności 1980–1990” (2006).
Od 1965 członek Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki, w 1988 i 1997 laureat jego Nagrody Artystycznej. Od 1970 członek Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF), prezes Zarządu Głównego (1976–1979), prezes Okręgu Gdańskiego (1974–1976, 1991–1997), od 2014 członek honorowy ZPAF. Laureat nagród kulturalnych prezydenta Miasta Gdańska: zespołowej w 1988 za zbiór fotogramów „Kolekcja Gdańska” (w zbiorach Muzeum Gdańska) oraz indywidualnej w 1993. W 2008 odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, a także Srebrnym Medalem „Zasłużony dla Fotografii Polskiej”.
Zmarł po doznanym 27 listopada krwotocznym udarze mózgu, nie odzyskawszy przytomności, w Szpitalu Specjalistycznym im. św. Wojciecha Adalberta na Zaspie. Pochowany na cmentarzu Srebrzysko. Był żonaty z Niną Smolarz (21 VI 1943 Międzyleś – 7 VIII 2014 Warszawa), absolwentką Wydziału Architektury PG (1967), architektką, fotograficzką, poetką, po raz drugi zamężną z Januszem Boguckim. Ojciec Maliny Figlarowicz.