KUPFERSCHMIDT JOHANNES EUGEN OSCAR, przedsiębiorca, radny
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika) | |||
Linia 4: | Linia 4: | ||
'''JOHANNES EUGEN OSCAR KUPFERSCHMIDT''' (28 V 1844 Gdańsk – 14 VIII 1922 Gdańsk), urzędnik, przedsiębiorca, [[RADA MIEJSKA | radny]] Gdańska. Syn gdańskiego kupca [[KUPFERSCHMIDT HEINRICH ADOLPH, kupiec, kolekcjoner | Heinricha Adolpha Kupferschmidta]]. W 1863 ukończył [[SZKOŁA ŚW. PIOTRA I PAWŁA | szkołę realną św. Piotra i Pawła]], następnie uczył się zawodu kupca. Jako porucznik uczestniczył w wojnach Prus z Danią (1866) i Francją (1870–1871).<br/><br/> | '''JOHANNES EUGEN OSCAR KUPFERSCHMIDT''' (28 V 1844 Gdańsk – 14 VIII 1922 Gdańsk), urzędnik, przedsiębiorca, [[RADA MIEJSKA | radny]] Gdańska. Syn gdańskiego kupca [[KUPFERSCHMIDT HEINRICH ADOLPH, kupiec, kolekcjoner | Heinricha Adolpha Kupferschmidta]]. W 1863 ukończył [[SZKOŁA ŚW. PIOTRA I PAWŁA | szkołę realną św. Piotra i Pawła]], następnie uczył się zawodu kupca. Jako porucznik uczestniczył w wojnach Prus z Danią (1866) i Francją (1870–1871).<br/><br/> | ||
− | |||
Od 15 V 1872 dyrektor gdańskich przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. Kierował komunikacją [[OMNIBUSY | omnibusową]] z [[WRZESZCZ | Wrzeszczem]] i [[OLIWA | Oliwą]]. W 1877 wraz z [[BRAUNSCHWEIG OTTO THEODOR, radny | Ottonem Braunschweigiem]] nabył upadającą firmę [[TRAMWAJE | tramwajów]] konnych i eksploatował ją pod nazwą Danziger Straßeneisenbahn (Gdańskie Tramwaje). Po śmierci w 1886 Ottona Braunschweiga wspólnikiem i współwłaścicielem został zięć zmarłego, dr. [[TORNWALDT GUSTAV LUDWIG, lekarz, radny |Gustav Tornwaldt]]. Firmę sprzedał w 1894 z braku funduszy na elektryfikację linii tramwajowych. W latach 1893–1902 członek [[RADA MIEJSKA | Rady Miejskiej]]. W 1899 stał na czele społecznego komitetu budowy ewangelickiego [[KOŚCIÓŁ GARNIZONOWY ŚW. APOSTOŁÓW PIOTRA I PAWŁA | kościoła Lutra we Wrzeszczu]]. 15 V 1922 uroczyście obchodzono w Gdańsku 50-lecie jego pracy zawodowej.<br/><br/> | Od 15 V 1872 dyrektor gdańskich przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. Kierował komunikacją [[OMNIBUSY | omnibusową]] z [[WRZESZCZ | Wrzeszczem]] i [[OLIWA | Oliwą]]. W 1877 wraz z [[BRAUNSCHWEIG OTTO THEODOR, radny | Ottonem Braunschweigiem]] nabył upadającą firmę [[TRAMWAJE | tramwajów]] konnych i eksploatował ją pod nazwą Danziger Straßeneisenbahn (Gdańskie Tramwaje). Po śmierci w 1886 Ottona Braunschweiga wspólnikiem i współwłaścicielem został zięć zmarłego, dr. [[TORNWALDT GUSTAV LUDWIG, lekarz, radny |Gustav Tornwaldt]]. Firmę sprzedał w 1894 z braku funduszy na elektryfikację linii tramwajowych. W latach 1893–1902 członek [[RADA MIEJSKA | Rady Miejskiej]]. W 1899 stał na czele społecznego komitetu budowy ewangelickiego [[KOŚCIÓŁ GARNIZONOWY ŚW. APOSTOŁÓW PIOTRA I PAWŁA | kościoła Lutra we Wrzeszczu]]. 15 V 1922 uroczyście obchodzono w Gdańsku 50-lecie jego pracy zawodowej.<br/><br/> | ||
− | |||
Był żonaty z Klarą Marią (luty 1850 Gdańsk – 1 III 1908 Gdańsk), córką kupca Eduarda Hundertmarka. Córka Charlotta Hermina (ur. 31 III 1872) została 10 XI 1892 żoną kupca Georga Ernsta Andreasa Witta (28 II 1862 Gdańsk-Nowy Port – 10 VIII 1932 Gdańsk-Wrzeszcz). <br/><br/> | Był żonaty z Klarą Marią (luty 1850 Gdańsk – 1 III 1908 Gdańsk), córką kupca Eduarda Hundertmarka. Córka Charlotta Hermina (ur. 31 III 1872) została 10 XI 1892 żoną kupca Georga Ernsta Andreasa Witta (28 II 1862 Gdańsk-Nowy Port – 10 VIII 1932 Gdańsk-Wrzeszcz). <br/><br/> | ||
− | + | Od 19 XII 2007 jego imię nosi tramwaj typu Bombardier Flexity Classic NGT6-2GD nr 1005. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/> | |
− | Od 19 XII 2007 jego imię nosi tramwaj typu Bombardier Flexity Classic NGT6-2GD nr 1005.{{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | + | '''Bibliografia''': <br/> |
+ | Urząd Stanu Cywilnego Gdańsk, nr 615/08 (akt zgonu żony); Urząd Stanu Cywilnego Gdańsk-Wrzeszcz, nr 351/22 (akt zgonu). |
Aktualna wersja na dzień 10:57, 22 lip 2024
JOHANNES EUGEN OSCAR KUPFERSCHMIDT (28 V 1844 Gdańsk – 14 VIII 1922 Gdańsk), urzędnik, przedsiębiorca, radny Gdańska. Syn gdańskiego kupca Heinricha Adolpha Kupferschmidta. W 1863 ukończył szkołę realną św. Piotra i Pawła, następnie uczył się zawodu kupca. Jako porucznik uczestniczył w wojnach Prus z Danią (1866) i Francją (1870–1871).
Od 15 V 1872 dyrektor gdańskich przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. Kierował komunikacją omnibusową z Wrzeszczem i Oliwą. W 1877 wraz z Ottonem Braunschweigiem nabył upadającą firmę tramwajów konnych i eksploatował ją pod nazwą Danziger Straßeneisenbahn (Gdańskie Tramwaje). Po śmierci w 1886 Ottona Braunschweiga wspólnikiem i współwłaścicielem został zięć zmarłego, dr. Gustav Tornwaldt. Firmę sprzedał w 1894 z braku funduszy na elektryfikację linii tramwajowych. W latach 1893–1902 członek Rady Miejskiej. W 1899 stał na czele społecznego komitetu budowy ewangelickiego kościoła Lutra we Wrzeszczu. 15 V 1922 uroczyście obchodzono w Gdańsku 50-lecie jego pracy zawodowej.
Był żonaty z Klarą Marią (luty 1850 Gdańsk – 1 III 1908 Gdańsk), córką kupca Eduarda Hundertmarka. Córka Charlotta Hermina (ur. 31 III 1872) została 10 XI 1892 żoną kupca Georga Ernsta Andreasa Witta (28 II 1862 Gdańsk-Nowy Port – 10 VIII 1932 Gdańsk-Wrzeszcz).
Od 19 XII 2007 jego imię nosi tramwaj typu Bombardier Flexity Classic NGT6-2GD nr 1005.
Bibliografia:
Urząd Stanu Cywilnego Gdańsk, nr 615/08 (akt zgonu żony); Urząd Stanu Cywilnego Gdańsk-Wrzeszcz, nr 351/22 (akt zgonu).