TUMULT 1678

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 3: Linia 3:
 
[[File: 2_Tumult_1678.jpg|thumb|Rycina z końca XVII wieku przedstawiająca grabież gdańskiego klasztoru karmelitów]]
 
[[File: 2_Tumult_1678.jpg|thumb|Rycina z końca XVII wieku przedstawiająca grabież gdańskiego klasztoru karmelitów]]
  
'''TUMULT 1678.''' Spowodowany sytuacją wyznaniową w Gdańsku, nasilającą się od lat 70. XVII wieku, w związku z antykatolickimi wystąpieniami rektora [[GIMNAZJUM AKADEMICKIE | Gimnazjum Akademickiego]] i pastora [[KOŚCIÓŁ ŚW. TRÓJCY | kościoła św. Trójcy]] [[STRAUCH AEGIDIUS | Aegidiusa Straucha]], staraniami katolików o zwrot  [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościoła Najświętszej Marii Panny]] lub innej świątyni w obrębie miasta, pretensjami [[JEZUICI | jezuitów]] do odszkodowania za zniszczenie [[KOLEGIUM GDAŃSKIE W STARYCH SZKOTACH | kolegium w Starych Szkotach]], także dążeniami króla polskiego Jana Sobieskiego do równouprawnienia w Gdańsku katolików poprzez uzyskanie przez nich dostępu do władzy w mieście.<br/><br/>
+
'''TUMULT 1678.''' Spowodowany sytuacją wyznaniową w Gdańsku, nasilającą się od lat 70. XVII wieku, w związku z antykatolickimi wystąpieniami rektora [[GIMNAZJUM AKADEMICKIE | Gimnazjum Akademickiego]] i pastora [[KOŚCIÓŁ ŚW. TRÓJCY | kościoła św. Trójcy]] [[STRAUCH AEGIDIUS, rektor Gimnazjum Akademickiego | Aegidiusa Straucha]], staraniami katolików o zwrot  [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościoła Najświętszej Marii Panny]] lub innej świątyni w obrębie miasta, pretensjami [[JEZUICI | jezuitów]] do odszkodowania za zniszczenie [[KOLEGIUM GDAŃSKIE W STARYCH SZKOTACH | kolegium w Starych Szkotach]], także dążeniami króla polskiego Jana Sobieskiego do równouprawnienia w Gdańsku katolików poprzez uzyskanie przez nich dostępu do władzy w mieście.<br/><br/>
Wykorzystując konflikt pomiędzy [[RADA MIEJSKA | Radą Miejską]] (patrycjatem) a cechami (rzemieślnikami), Jan Sobieski od sierpnia 1677 do lutego 1678 przebywał w Gdańsku, prowadząc negocjacje między stronami i uzyskując wprowadzenie do [[TRZECI ORDYNEK | Trzeciego Ordynku]] sześciu katolików. Pojawił się także projekt zbudowania od podstaw zastępczej świątyni parafialnej w obrębie murów miejskich, [[KAPLICA KRÓLEWSKA I PLEBANIA KOŚCIOŁA NMP | Kaplicy Królewskiej]], do którego realizacji przystąpiono między lutym a kwietniem 1678 roku, po wyjeździe króla. Podczas pobytu króla gdańscy katolicy korzystali z pewnej swobody w publicznym sprawowaniu kultu (w sierpniu 1677 odbyła się w Gdańsku wielka katolicka manifestacja, podczas pogrzebu faktycznego inicjatora budowy Kaplicy Królewskiej, prymasa Andrzeja Olszowskiego), próbowali więc podtrzymać swoją pozycję również po jego wyjeździe.<br/><br/>
+
Wykorzystując konflikt pomiędzy [[RADA MIEJSKA | Radą Miejską]] (patrycjatem) a cechami (rzemieślnikami), Jan Sobieski od sierpnia 1677 do lutego 1678 przebywał w Gdańsku, prowadząc negocjacje między stronami i uzyskując wprowadzenie do [[TRZECI ORDYNEK | Trzeciego Ordynku]] sześciu katolików. Pojawił się także projekt zbudowania od podstaw zastępczej świątyni parafialnej w obrębie murów miejskich, [[KAPLICA KRÓLEWSKA I PLEBANIA KOŚCIOŁA NMP | Kaplicy Królewskiej]], do którego realizacji przystąpiono między lutym a kwietniem 1678, po wyjeździe króla. Podczas pobytu króla gdańscy katolicy korzystali z pewnej swobody w publicznym sprawowaniu kultu (w sierpniu 1677 odbyła się w Gdańsku wielka katolicka manifestacja, podczas pogrzebu faktycznego inicjatora budowy Kaplicy Królewskiej, prymasa Andrzeja Olszowskiego), próbowali więc podtrzymać swoją pozycję również po jego wyjeździe.<br/><br/>
W święto Znalezienia Krzyża, 3 V 1678, działające przy karmelickim kościele św. Eliasza i Elizeusza ([[KARMELICI | karmelici]]) Bractwo Trójcy Świętej zorganizowało procesję z chorągwiami i obrazami do [[KLASZTOR CYSTERSÓW W OLIWIE | klasztoru cystersów w Oliwie]], naruszając tym samym istniejący w Gdańsku od 1555 zakaz odbywania tego rodzaju publicznych nabożeństw. Po zakończeniu uroczystości w Oliwie – mimo ostrzeżeń ze strony świeckich i duchownych dygnitarzy katolików – karmelicka procesja w tym samym szyku powróciła do Gdańska, już we [[WRZESZCZ | Wrzeszczu]] narażając się na zaczepki protestanckich gapiów, w tym terminatorów, czeladników, wyrobników miejskich. Brak poszanowania dla katolickich symboli religijnych doprowadził do bójek i drobnych utarczek. Po dotarciu procesji do klasztoru karmelitów, rozniosła się (nieprawdziwa) pogłoska o uwięzieniu przez zakonników trzech uczniów cechowych. Przy biernej postawie Rady Miejskiej tłum podczas szturmu na budynki klasztoru karmelitów oraz kościoła poturbował zakonników, splądrował pomieszczenia, zniszczył wyposażenie, zapasy, zbiory biblioteczne, ołtarze, wyrzucił do [[KANAŁ RADUNI | Kanału Raduni]] sprzęt liturgiczny łącznie z dzwonami; zrabowano depozyty okolicznej szlachty.<br/><br/>
+
W święto Znalezienia Krzyża, 3 V 1678, działające na [[STARE MIASTO | Stary Mieście]] Gdańsku przy karmelickim kościele św. Eliasza i Elizeusza ([[KOŚCIÓŁ ŚW. JÓZEFA (Stare Miasto) | kościół św. Józefa]]; [[KARMELICI | karmelici]]), Bractwo Trójcy Świętej zorganizowało procesję z chorągwiami i obrazami do [[KLASZTOR CYSTERSÓW W OLIWIE | klasztoru cystersów w Oliwie]], naruszając tym samym istniejący w Gdańsku od 1555 zakaz odbywania tego rodzaju publicznych nabożeństw. Po zakończeniu uroczystości w Oliwie – mimo ostrzeżeń ze strony świeckich i duchownych dygnitarzy katolików – karmelicka procesja w tym samym szyku powróciła do Gdańska, już we [[WRZESZCZ | Wrzeszczu]] narażając się na zaczepki protestanckich gapiów, w tym terminatorów, czeladników, wyrobników miejskich. Pod murami miasta doszło do bójek i drobnych utarczek. Po dotarciu procesji do klasztoru karmelitów, rozniosła się (nieprawdziwa) pogłoska o uwięzieniu przez zakonników trzech uczniów cechowych. Przy biernej postawie Rady Miejskiej tłum podczas szturmu na budynki klasztoru karmelitów oraz kościoła poturbował zakonników (siedmiu odniosło rany) i czeladź, splądrował pomieszczenia, zniszczył wyposażenie, zapasy, zbiory biblioteczne, ołtarze, wyrzucił do [[KANAŁ RADUNI | Kanału Raduni]] sprzęt liturgiczny łącznie z dzwonami; zrabowano depozyty okolicznej szlachty. 4 maja z rozkazu Rady Miejskiej zamknięto bramy, obsadzono wojskiem obwarowania, spuszczono nawet wodę z Kanału Raduni w celu odzyskania wrzuconych tam przedmiotów.<br/><br/>
Wydarzenie odbiło się głośnym echem w Polsce i w Europie. Rada Miejska usiłowała wykorzystać tumult w walce z gdańskimi cechami ([[MEYER CHRISTIAN | Christian Meyer]]), zrzucając na nie winę za całe zajście. Wszczęto śledztwo, zatrzymano około setki osób (głównie terminatorów, czeladników i wyrobników), 21 pociągnięto do odpowiedzialności, trzech czeladników skazano na śmierć. Niezależnie od tego karmelici wnieśli skargę przed sąd grodzki, a następnie królewski (między innymi o profanację Eucharystii), winą za zaistniałe wydarzenie obarczając także władze Gdańska. W imieniu króla sprawą zajmował się wojewoda pomorski Władysław Doenhof, specjalną komisję powołał także Sejm Rzeczypospolitej, ściągnięto pod miasto oddziały wojska koronnego. W rezultacie blisko dwuletnich negocjacji karmelici otrzymali 25 tysięcy zł odszkodowania, płatne w ratach, a 12 IV 1680 odbyła się publiczna egzekucja jednego uczestnika tumultu. Pozostali otrzymali kary więzienia, pobytu w [[DOM POPRAWY | Domu Poprawy]] lub banicji. W Gdańsku wprowadzono specjalne ustawodawstwo antyrozruchowe. {{author: SK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
+
Wydarzenie odbiło się głośnym echem w Polsce i w Europie. Rada Miejska usiłowała wykorzystać tumult w walce z gdańskimi cechami ([[MEYER CHRISTIAN, szewc, przywódca opozycji | Christian Meyer]]), zrzucając na nie winę za całe zajście. Wszczęto śledztwo (w skład gdańskiej komisji wchodzili ówczesny sędzia [[SCHMIEDEN JOHANN ERNST, burmistrz Gdańska | Johann Ernst Schmieden]], rajca Emanuel Dilger i Bartholomäus Wedderschen – reprezentancji [[GŁÓWNE MIASTO | Głównego Miasta Gdańska]] i sędzia Starego Miasta Georg Lilienthal), zatrzymano około setki osób (głównie terminatorów, czeladników i wyrobników), 21 pociągnięto do odpowiedzialności, trzech czeladników: Martina Köpke (czeladnika młynarskiego), Johanna Georga Köchela (czeladnika piekarskiego) i Davida Nardela (czeladnika kuśnierskiego) skazano na śmierć. Niezależnie od tego karmelici wnieśli skargę przed sąd grodzki, a następnie królewski (m.in. o profanację Eucharystii), winą za zaistniałe wydarzenie obarczając także władze Gdańska. W imieniu króla sprawą zajmował się wojewoda pomorski Władysław Doenhof, specjalną komisję powołał także Sejm Rzeczypospolitej, ściągnięto pod miasto oddziały wojska koronnego. W rezultacie blisko dwuletnich negocjacji karmelici otrzymali 25 000 zł odszkodowania, płatne w ratach, a 12 IV 1680 odbyła się przed [[RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA| Ratuszem Głównego Miasta]] publiczna egzekucja jednego uczestnika tumultu, Martina Köpke. Pozostali wcześniej również skazani na karę śmierci, Johann Georg Köchel i David Nardel, otrzymali wyrok dożywotniego więzienia (z utrzymaniem na koszt własny), cztery osoby zostały skazane na pięć lat pobytu w [[DOM POPRAWY | Domu Poprawy]], jedna na rok. Egzekucja Martina Köpke doprowadziła jeszcze tego samego dnia do kolejnych rozruchów, napadów na katolików i księży. W związku z tym w Gdańsku wprowadzono specjalne ustawodawstwo antyrozruchowe. {{author: SK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 08:01, 4 wrz 2024

Karta z miedziorytem Johanna (Jana) Luikena (Luykena) opisująca tumult w Gdańsku w 1678
Rycina z końca XVII wieku przedstawiająca grabież gdańskiego klasztoru karmelitów

TUMULT 1678. Spowodowany sytuacją wyznaniową w Gdańsku, nasilającą się od lat 70. XVII wieku, w związku z antykatolickimi wystąpieniami rektora Gimnazjum Akademickiego i pastora kościoła św. Trójcy Aegidiusa Straucha, staraniami katolików o zwrot kościoła Najświętszej Marii Panny lub innej świątyni w obrębie miasta, pretensjami jezuitów do odszkodowania za zniszczenie kolegium w Starych Szkotach, także dążeniami króla polskiego Jana Sobieskiego do równouprawnienia w Gdańsku katolików poprzez uzyskanie przez nich dostępu do władzy w mieście.

Wykorzystując konflikt pomiędzy Radą Miejską (patrycjatem) a cechami (rzemieślnikami), Jan Sobieski od sierpnia 1677 do lutego 1678 przebywał w Gdańsku, prowadząc negocjacje między stronami i uzyskując wprowadzenie do Trzeciego Ordynku sześciu katolików. Pojawił się także projekt zbudowania od podstaw zastępczej świątyni parafialnej w obrębie murów miejskich, Kaplicy Królewskiej, do którego realizacji przystąpiono między lutym a kwietniem 1678, po wyjeździe króla. Podczas pobytu króla gdańscy katolicy korzystali z pewnej swobody w publicznym sprawowaniu kultu (w sierpniu 1677 odbyła się w Gdańsku wielka katolicka manifestacja, podczas pogrzebu faktycznego inicjatora budowy Kaplicy Królewskiej, prymasa Andrzeja Olszowskiego), próbowali więc podtrzymać swoją pozycję również po jego wyjeździe.

W święto Znalezienia Krzyża, 3 V 1678, działające na Stary Mieście Gdańsku przy karmelickim kościele św. Eliasza i Elizeusza ( kościół św. Józefa; karmelici), Bractwo Trójcy Świętej zorganizowało procesję z chorągwiami i obrazami do klasztoru cystersów w Oliwie, naruszając tym samym istniejący w Gdańsku od 1555 zakaz odbywania tego rodzaju publicznych nabożeństw. Po zakończeniu uroczystości w Oliwie – mimo ostrzeżeń ze strony świeckich i duchownych dygnitarzy katolików – karmelicka procesja w tym samym szyku powróciła do Gdańska, już we Wrzeszczu narażając się na zaczepki protestanckich gapiów, w tym terminatorów, czeladników, wyrobników miejskich. Pod murami miasta doszło do bójek i drobnych utarczek. Po dotarciu procesji do klasztoru karmelitów, rozniosła się (nieprawdziwa) pogłoska o uwięzieniu przez zakonników trzech uczniów cechowych. Przy biernej postawie Rady Miejskiej tłum podczas szturmu na budynki klasztoru karmelitów oraz kościoła poturbował zakonników (siedmiu odniosło rany) i czeladź, splądrował pomieszczenia, zniszczył wyposażenie, zapasy, zbiory biblioteczne, ołtarze, wyrzucił do Kanału Raduni sprzęt liturgiczny łącznie z dzwonami; zrabowano depozyty okolicznej szlachty. 4 maja z rozkazu Rady Miejskiej zamknięto bramy, obsadzono wojskiem obwarowania, spuszczono nawet wodę z Kanału Raduni w celu odzyskania wrzuconych tam przedmiotów.

Wydarzenie odbiło się głośnym echem w Polsce i w Europie. Rada Miejska usiłowała wykorzystać tumult w walce z gdańskimi cechami ( Christian Meyer), zrzucając na nie winę za całe zajście. Wszczęto śledztwo (w skład gdańskiej komisji wchodzili ówczesny sędzia Johann Ernst Schmieden, rajca Emanuel Dilger i Bartholomäus Wedderschen – reprezentancji Głównego Miasta Gdańska i sędzia Starego Miasta Georg Lilienthal), zatrzymano około setki osób (głównie terminatorów, czeladników i wyrobników), 21 pociągnięto do odpowiedzialności, trzech czeladników: Martina Köpke (czeladnika młynarskiego), Johanna Georga Köchela (czeladnika piekarskiego) i Davida Nardela (czeladnika kuśnierskiego) skazano na śmierć. Niezależnie od tego karmelici wnieśli skargę przed sąd grodzki, a następnie królewski (m.in. o profanację Eucharystii), winą za zaistniałe wydarzenie obarczając także władze Gdańska. W imieniu króla sprawą zajmował się wojewoda pomorski Władysław Doenhof, specjalną komisję powołał także Sejm Rzeczypospolitej, ściągnięto pod miasto oddziały wojska koronnego. W rezultacie blisko dwuletnich negocjacji karmelici otrzymali 25 000 zł odszkodowania, płatne w ratach, a 12 IV 1680 odbyła się przed Ratuszem Głównego Miasta publiczna egzekucja jednego uczestnika tumultu, Martina Köpke. Pozostali wcześniej również skazani na karę śmierci, Johann Georg Köchel i David Nardel, otrzymali wyrok dożywotniego więzienia (z utrzymaniem na koszt własny), cztery osoby zostały skazane na pięć lat pobytu w Domu Poprawy, jedna na rok. Egzekucja Martina Köpke doprowadziła jeszcze tego samego dnia do kolejnych rozruchów, napadów na katolików i księży. W związku z tym w Gdańsku wprowadzono specjalne ustawodawstwo antyrozruchowe. SK

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania