MICKIEWICZA, ulica
< Poprzednie | Następne > |
ADAMA MICKIEWICZA, ulica, do 1945 Bärenweg (Niedźwiedzia), jeden z najważniejszych traktów komunikacyjnych Gdańska i Dolnego Wrzeszcza, łączący al. Hallera z ul. Wyspiańskiego i Chrobrego oraz al. Legionów. Wytyczona na planie wiejskiej drogi, powstałej najpóźniej w XIX wieku na północnym skraju osady Nowe Szkoty, biegnącej od dawnego skrzyżowania dróg (obecnie plac Komorowskiego) na wschodzie, w kierunku Młynisk. Do końca XIX wieku przy jej początku powstało kilka budynków, początkowo przypisywanych do Brunshofer Weg (ul. Waryńskiego), od około 1900 do Neuschottland (ul. Wyspiańskiego). Kiedy znalazły się w posiadaniu rodziny ogrodnika Paula Lenza, od 1899 nazywane Bärenwinkel (dosłownie Niedźwiedzi Zakątek, nazwa zapożyczona od majątku o tej nazwie w Brętowie: Niedźwiednik), do około 1919 mieściło się tu gospodarstwo ogrodnicze (Gärtnerei Lenz). Nazwa Bärenweg od 1902.
W 1907 rozpoczęto budowanie osiedla robotniczego Kolonia Rzeszy przy skrzyżowaniu Posadowskyweg (ul. Kochanowskiego) z końcowym fragmentem Bärenweg (w sąsiedztwie torów kolejowych do Nowego Portu). W 2. dekadzie XX wieku przy ulicy powstało 11 domów. W okresie 1913–1916 po południowej stronie wybudowano ( Hermann Phleps) Christuskirche ( kościół św. Andrzeja Boboli). W latach 1911 – około 1920 pod nr. 3 (działka sąsiadująca od wschodu z ogrodnictwem) istniała filia sopockiego browaru Bergschlösschen Brauerei (właściciele Petrus i Walter Wanningerowie) – rozlewnia i magazyn opakowań. W 1920, po wytyczeniu Ostseestraße (al. Hallera), powstało skrzyżowanie z Bärenweg. W latach 20. XX wieku część północna pierzei została zabudowana w ramach budowy Großsiedlung Langfuhr (Wielkie Osiedle Wrzeszcz). W połowie lat 20. uporządkowano numerację budynków (stan do dziś). Od połowy lat 20. XX wieku pod nr. 5 (działka zajmowana przedtem przez magazyn browaru Wanningerów z Sopotu) oraz nr. 7 były garaże i warsztaty, pod nr. 3 powstała po 1920 kamienica czynszowa, w 1929 pod wspomnianym nr. 5 budynek poczty według projektu Adolfa Bielefeldta (po II wojnie światowej poczta otwarta 1 III 1947, działała do 2005). W 1930 uruchomiono linię tramwajową ( tramwaje). W 1930 po północno-wschodniej stronie skrzyżowania z Ostseestraße wzniesiono katolicką kaplicę św. Krzyża (Kreuzkapelle), pod naciskiem władz miejskich zrezygnowano z budowy nowoczesnego kościoła (Kreuzkirche; zob. kościół św. Krzyża).
Podczas II wojny światowej przy fragmencie znajdującym się za torami kolejowymi prowadzącymi do Nowego Portu działał Ostarbeiterlager Schellmühl (Obóz Pracy Młyniska) dla robotnic przymusowych z okupowanych krajów Europy Wschodniej (obecnie nie istnieje; obozy pracy w Gdańsku w okresie II wojny światowej). W 1945 bez większych zniszczeń. Ważniejsze budynki powojenne: 1951–1955 – budynki w ramach osiedla Roosevelta, m.in. nr. 26–30; w 1965 – nr 1/3; w 1985 – na działce zajmowanej przez jakiś czas przez ogrodnictwo powstał dom wielorodzinny nr 18; 2004–2005 część baraków zastąpił nowoczesny budynek mieszkalno-usługowy nr 9. Obecna nazwa od 1945.