BRAMA NOWA

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Brama Nowa u doły po lewej na fragmencie tzw. widoku sztokholmskiego z około 1600; u góry kościół św. Trójcy i klasztor franciszkanów ( Muzeum Narodowe), u dołu po prawej Baszta Pod Zrębem
Julius Gotthard Beniamin Greth, Baszt Biała z pozostałościami Bramy Nowej (po lewej, nad chłopcami puszczającym latawiec), 1847
Pozostałości Bramy Nowej, rycina ze zbiorów Jacoba Kabruna
Baszta Biała z pozostałościami Bramy Nowej (między basztą a budynkiem), przełom XIX / XX wieku

BRAMA NOWA (Hoppenbruchsches Tor, Neues Tor), nieistniejąca, zlokalizowana u południowego wylotu obecnej ul. Rzeźnickiej, w połowie ciągu najstarszych obwarowań Starego Przedmieścia. Wraz z usytuowaną od strony zachodniej Starego Przedmieścia Bramą Karową, prowadzącą na obecne Podwale Przedmiejskie, stanowiły początkowo jedyne miejsca wjazdu do tej części Gdańska.

Wybudowana jako drewniana w 1460 lub 1461, uległa zniszczeniu w 1465 podczas burzy. Odbudowano ją w 1486 roku. Podczas poszerzania fosy w 1517 prowadzący do niej dotychczasowy most drewniany zastąpiono kamiennym. Przebudowana w latach 1534–1539, gdy średniowieczne mury zastępowano na tym odcinku nowym wałem ziemnym. Przechodził przy niej główny wodociąg doprowadzający wodę na Stare Przedmieście z fos Motławy. Po zastąpieniu Bramy Karowej Bastionem Karowym w latach 70. XVI wieku, była już jedynym miejscem wjazdu na Stare Przedmieście.

Rozebrana najprawdopodobniej w latach 20. XVII wieku, w okresie prac nad nowym, przesuniętym ku zachodowi odcinkiem wałów miejskich (obszar między obecną ul. Augustyńskiego i pl. Wałowym oraz przed basztą Pod Zrębem nazywano wówczas Vor dem Neuen Tor (Przed Nową Bramą). Początkowo została zastąpiona przez furtę w Bastionie św. Gertrudy, a następnie na stałe przez Bramę Nizinną. Pozostałością po niej jest flankująca niegdyś przelot bramny Baszta Biała.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania