WIŁKOMIRSKI KAZIMIERZ, wiolonczelista, pedagog, patron gdańskiej ulicy

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
 
[[File:1_Kazimierz_Wiłkomirski.jpg|thumb|Kazimierz Wiłkomirski, 1932]]
 
[[File:1_Kazimierz_Wiłkomirski.jpg|thumb|Kazimierz Wiłkomirski, 1932]]
 +
[[File: Maria_Wiłkomirska_1932.jpg |thumb| Maria Wiłkomirska, 1932]]
 +
[[File: Wiłkomirski_Kazimierz_1.jpg |thumb| Kazimierz Wiłkomirski i  skrzypczka Irena Dubiska z wizytą u Leonii Papée, żoną komisarza generalnego w Gdańsku Kazimierza Papée, 1932]]
 +
[[File: Kazimierz_Wiłkomirski_2_.jpg |thumb| Skrzypaczka Eugenia Umińska i orkiestra pod dyrekcją Kazimierza Wiłkomirskiego podczas próby przed koncertem w Parku Zdrojowym w Sopocie, 1936]]
 
[[File:2_Kazimierz_Włkomirski.jpg|thumb|Kazimierz Wiłkomirski, 1986]]
 
[[File:2_Kazimierz_Włkomirski.jpg|thumb|Kazimierz Wiłkomirski, 1986]]
  
'''KAZIMIERZ WIŁKOMIRSKI''' (1 IX 1900 Moskwa – 7 III 1995 Warszawa), wiolonczelista, pedagog, patron ulicy w Gdańsku. Studiował w konserwatoriach w Moskwie i Warszawie, gdzie od 1927 roku był dyrygentem filharmonii, a od roku 1933 Teatru Wielkiego. W latach 1934–1939 dyrektor Polskiego Konserwatorium w [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnym Mieście Gdańsku]]. Prezes i wiceprezes Polskiego Towarzystwa Muzycznego; animator polskiego życia muzycznego: organizował koncerty, odczyty, pomoc instruktażową dla amatorskich chórów, komponował (autor między innymi ''Pozdrowienia Gdańska'' i ''Kantaty gdańskiej'' do słów [[FLESZAROWA-MUSKAT STANISŁAWA | Stanisławy Fleszarowej-Muskat]]).<br/><br/>
+
'''KAZIMIERZ WIŁKOMIRSKI''' (1 IX 1900 Moskwa – 7 III 1995 Warszawa), wiolonczelista, pedagog, patron ulicy w Gdańsku. Syn Alfreda (20 I 1873 Azow (Rosja) – 30 VII 1950 Łódź), skrzypka, dyrygenta, profesora Konserwatorium Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej (HKD, obecnie Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów, AMŁ) w Łodzi, i Anieli z domu Kułassowskiej (1880 – 30 XII 1921 Kalisz). Brat Marii (3 IV 1904 Moskwa – 19 VI 1995 Warszawa), pianistki i pedagoga, m.in. w latach 1934–1939 w Polskim Konserwatorium w [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnym Mieście Gdańsku]] (WMG), i Michała (27 II 1902 Moskwa – 13 XII 1988 Warszawa), skrzypka, w latach 1927–1971 wykładowcy na uniwersytetach w Chicago i Houston. Przyrodni brat Wandy (wł. Jolanta Wanda Rakowska; 11 I 1929 Warszawa – 1 V 2018 Warszawa), skrzypaczki i pedagoga, i Józefa (15 V 1926 Kalisz – 1 VIII 2020 Wałbrzych), dyrygenta, wiolonczelisty i kompozytora.<br/><br/>
W latach 1952–1955 kierownik artystyczny i dyrygent [[PAŃSTWOWA OPERA I FILHARMONIA BAŁTYCKA | Państwowej Opery i Filharmonii Bałtyckiej]], solista; profesor [[AKADEMIA MUZYCZNA IM. STANISŁAWA MONIUSZKI | Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Sopocie]] (prowadził klasę wiolonczeli). Jego uczniami byli między innymi [[JABŁOŃSKI HENRYK HUBERTUS | Henryk Jabłoński]] i [[SUCHECKI ROMAN | Roman Suchecki]].<br/><br/>
+
W wieku ośmiu lat rozpoczął naukę gry na wiolonczeli u Michaiła Bukinika, po roku jego uczeń w Konserwatorium Ludowym w Moskwie. W latach 1911–1917 studiował w Konserwatorium Moskiewskim u Alfreda von Glehna i Michaiła Ippolitowa-Iwanowa. Prywatnie uczył się kompozycji u Bolesława Jaworskiego. W latach 1917–1919 uczył w szkole muzycznej w Batumi (obecnie Gruzja). W latach 1919–1923 studiował w Konserwatorium w Warszawie u Romana Statkowskiego (kompozycję) i Emila Młynarskiego (dyrygenturę), uzyskując dyplom z wyróżnieniem. W 1934, jako stypendysta Funduszu Kultury Narodowej, uzupełniał studia dyrygenckie u Hermanna Scherchena w Szwajcarii.<br/><br/>
Po wyjeździe z Trójmiasta pracował we Wrocławiu i Warszawie. W 1953 otrzymał Nagrodę Artystyczną Gdańska Miejskiej Rady Narodowej. Jego imię nosi obecnie ulica w [[MATARNIA | Matarni]]. {{author: MA}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
W wieku 11 lat zaczął uprawiać kameralistykę z bratem Michałem (skrzypce) i siostrą Marią (fortepian) jako „Trio Wiłkomirskich”. Pierwszy ich koncert odbył się 23 II 1913 w Bogorodsku, w 1915 w Moskwie, a w 1919 w Warszawie. W latach 1919–1921 wiolonczelista w orkiestrze Opery Warszawskiej. W latach 1921-1925 nauczyciel w Kaliskim Towarzystwie Muzycznym: prowadził klasę wiolonczeli, klasę kameralną, wykładał przedmioty teoretyczne. Uczył także przedmiotów teoretycznych w Konserwatorium HKD w Łodzi. W latach 1926–1934 pierwszy wiolonczelista Filharmonii Warszawskiej, od 1927 także jej dyrygent, od 1933 dyrygent Teatru Wielkiego. W latach 1929-1934 w Warszawie uczył w prywatnej szkole muzycznej im. Mieczysława Karłowicza (chór, orkiestra, klasa kameralistyki), od 1932 prowadził także klasę wiolonczeli i zespołów kameralnych w Państwowym Konserwatorium Muzycznym.<br/><br/>
 +
W 1934 zgłosił swoją kandydaturę na stanowisko dyrektora Polskiego Konserwatorium w Gdańsku w odpowiedzi na apel polskiego Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Do Gdańska przybył z żoną i córką 19 III 1934. W maju 1934 doprowadził do włączenia Konserwatorium w strukturę [[GDAŃSKA MACIERZ SZKOLNA (1921–1939) | Gdańskiej Macierzy Szkolnej]] (odtąd: Polskie Konserwatorium Muzyczne Macierzy Szkolnej), przeniesienia jego siedziby do budynku [[DYREKCJA KOLEI | Dyrekcji Kolei]] (pokoje 338–349 z aulą na IV piętrze), rozbudował też zespół szkolnych pedagogów (do których m.in. włączył [[TYLEWSKI TADEUSZ, artysta muzyk, patron gdańskiej ulicy | Tadeusza Tylewskiego]] w klasie nauki gry na organach i siostrę Marię w klasie gry na fortepianie). Z ramienia Konserwatorium był opiekunem chóru „Cecylia”-Gdańsk, od 1938 szefował połączonym chórom „Cecylia”-„Lutnia”, występował z nimi w Polskim Radiu i w Polsce, po raz ostatni w czerwcu 1939 na festiwalu w ramach Dni Krakowa na Wawelu. Był wiceprezesem i prezesem gdańskiego Polskiego Towarzystwa Muzycznego; współpracował z Gdyńskim Towarzystwem Muzycznym, jako dyrygent prowadził koncerty w Szkole Morskiej w Gdyni. Występował też jako dyrygent polskich chórów z Gdańska i solowo jako wiolonczelista w Operze Leśnej w Sopocie. W styczniu 1938 został wybrany na pierwszego dyrygenta powołanej wówczas orkiestry symfonicznej przy [[KOŚCIÓŁ CHRYSTUSA KRÓLA | kościele Chrystusa Króla]]. Był m.in. autorem muzyki do tekstu [[JĘDRKIEWICZ EDWIN, nauczyciel w Gimnazjum Polskim | Edwina Jędrkiewicza]] ''Słowo wam niosę'', utworu skomponowanego z okazji 15-lecia Macierzy Szkolnej, utworu na chór mieszany ''Pozdrowienie Gdańska'' do słów Orta-Orta, w 1938 wygrał konkurs rozpisany przez [[LIGA MORSKA I RZECZNA | Ligę Morską]] utworem ''Przysięga'' do słów Kornela Makuszyńskiego. Mieszkał w Gdańsku–[[WRZESZCZ |Wrzeszczu]] przy Marienstraße (ul. Wajdeloty) i w 1938 przy Adolf-Hitler-Strasse 128 C (al. Grunwaldzka) .<br/><br/>
 +
Okupację spędził w Warszawie, działając w podziemnym szkolnictwie muzycznym, biorąc udział w koncertach tajnych i jawnych. Wraz z siostrą Marią i skrzypaczką Eugenią Umińską występował w kawiarni „Salon Sztuki” Bolesława Woytowicza przy Nowym Świecie 27, gdzie 21 V 1943 jako członek Kwartetu Umińskiej uczestniczył w prawykonaniu II Kwartetu Smyczkowego Grażyny Bacewicz.<br/><br/>
 +
W latach 1945–1947 organizator, rektor i profesor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej (PWSM) w Łodzi (obecnie AMŁ), w latach 1947–1949 kierownik artystyczny, następnie do 1952 dyrygent Opery i Filharmonii we Wrocławiu, jednocześnie (1948–1952) wykładowca i dziekan Wydziału I tamtejszej PWSM i w 1950–1951 w PWSM w Poznaniu.<br/><br/>
 +
W Gdańsku ponownie od 1952. Na propozycję Ministerstwa Kultury i Sztuki od 1 IX 1952 kierownik artystyczny i dyrygent Filharmonii Bałtyckiej, od stycznia 1953 także kierownik Studia Operowego, a po połączeniu obu instytucji 1 V 1953 [[PAŃSTWOWA OPERA I FILHARMONIA BAŁTYCKA | Państwowej Opery i Filharmonii Bałtyckiej]]. Także solista, w latach 1955–1957 dyrygent; profesor [[AKADEMIA MUZYCZNA IM. STANISŁAWA MONIUSZKI | Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Sopocie]] (prowadził stworzoną przez siebie klasę wiolonczeli i klasę muzyki kameralnej). Skomponował m.in. ''Kantatę gdańską'' do słów [[FLESZAROWA-MUSKAT STANISŁAWA, powieściopisarka, poetka | Stanisławy Fleszarowej-Muskat]], pieśń ''Od Elbląga do Szczecina'' (do słów tej samej). Jego uczniami byli np. [[JABŁOŃSKI HENRYK HUBERTUS, muzyk, kompozytor, patron gdańskiej ulicy | Henryk Jabłoński]] i [[SUCHECKI ROMAN, rektor Wyższej Szkoły Muzycznej | Roman Suchecki]].<br/><br/>
 +
Po wyjeździe w 1957 z Trójmiasta pracował we Wrocławiu (1957–1960 dyrygent w Operze Wrocławskiej, od wiosny do grudnia 1960 jej kierownik artystyczny, od grudnia 1960 do 1963 ponownie dyrygent, jednocześnie 1958–1964 ponownie wykładowca w tamtejszej PWSM) i Warszawie (od 1963 kierownik Katedry Kameralistyki Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej (obecnie UMFC)). Od 1966 profesor zwyczajny, mimo przejścia na emeryturę (1970) pracował jako pedagog do 1981.<br/><br/>
 +
Występował także w teatrach zagranicznych, m.in. w Czechosłowacji, ZSRR, NRD, RFN, Francji, Izraelu, Iranie, na Węgrzech i w Rumunii. Po raz ostatni wystąpił jako wiolonczelista w 1983 w Sopocie, a jako dyrygent w 1986 we Wrocławiu. W 1988, z okazji 40-lecia gdańskiej Akademii Muzycznej, w jego obecności przedstawiono koncert, na który złożyły się jego wybrane utwory. <br/><br/>
 +
Członek m.in. Zarządu Związku Zawodowego Muzyków (1932-1934), Związku Kompozytorów Polskich (prezes Oddziału w Łodzi 1946-1951, przewodniczący Sądu Koleżeńskiego od 1979), Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków (członek Prezydium od 1969, wiceprezes w latach 1968-1970, prezes Zarządu Głównego w latach 1970-1974, po 1974 Honorowy Prezes), Towarzystwa im. Fryderyka Chopina (członek Zarządu), Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego im. Stanisława Moniuszki (członek Zarządu), Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru i Filmu (SPATiF). Do 1934 prezes Zarządu Stowarzyszenia Artystów Orkiestry Filharmonii Warszawskiej, a także honorowy członek Orkiestry Filharmonii Narodowej, Dolnośląskiego Towarzystwa Muzycznego, Kaliskiego Towarzystwa Muzycznego i Kaliskiej Orkiestry Symfonicznej.<br/><br/>
 +
Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi (1937, 1952), Krzyżem Oficerskim (1955) i Krzyżem Komandorskim (1969) Orderu Odrodzenia Polski, Orderem Sztandaru Pracy II. (1949) i I. (1980) klasy, Medalem 40-lecia Polski Ludowej (1984), Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Medalem za Zasługi dla Województwa Kaliskiego (1977), medalem z okazji 60. rocznicy działalności w Kaliszu (1981), Medalem 800-lecia Kalisza (1989). W 1953 otrzymał Nagrodę Artystyczną Gdańska Miejskiej Rady Narodowej, w latach 1964, 1967 i 1980 Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki I stopnia. <br/><br/>
 +
Żonaty po raz pierwszy 4 II 1923 w Kaliszu z Marią Bronisławą z domu Fryde (zm. 1963 Wrocław), ojciec Anieli, zamężnej Wojciechowskiej (IV 1924 Kalisz - IV 2014), plastyczki-scenografki. Po raz drugi żonaty 22 XII 1974 z Teresą z Lisiców (1922 - 5 I 2014 Stare Babice). Pochowany wraz z drugą żoną na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie. Od 25 X 2001 patron ulicy w Gdańsku-[[MATARNIA | Matarni]], także w Kępnie. Patron Towarzystwa Muzycznego w Starych Babicach pod Warszawą, a także Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu. Od 1991 co dwa lata odbywa się w Poznaniu Młodzieżowy Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy jego imienia. {{author: BŚ}} {{author: JANSZ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Aktualna wersja na dzień 11:54, 16 gru 2023

Kazimierz Wiłkomirski, 1932
Maria Wiłkomirska, 1932
Kazimierz Wiłkomirski i skrzypczka Irena Dubiska z wizytą u Leonii Papée, żoną komisarza generalnego w Gdańsku Kazimierza Papée, 1932
Skrzypaczka Eugenia Umińska i orkiestra pod dyrekcją Kazimierza Wiłkomirskiego podczas próby przed koncertem w Parku Zdrojowym w Sopocie, 1936
Kazimierz Wiłkomirski, 1986

KAZIMIERZ WIŁKOMIRSKI (1 IX 1900 Moskwa – 7 III 1995 Warszawa), wiolonczelista, pedagog, patron ulicy w Gdańsku. Syn Alfreda (20 I 1873 Azow (Rosja) – 30 VII 1950 Łódź), skrzypka, dyrygenta, profesora Konserwatorium Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej (HKD, obecnie Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów, AMŁ) w Łodzi, i Anieli z domu Kułassowskiej (1880 – 30 XII 1921 Kalisz). Brat Marii (3 IV 1904 Moskwa – 19 VI 1995 Warszawa), pianistki i pedagoga, m.in. w latach 1934–1939 w Polskim Konserwatorium w II Wolnym Mieście Gdańsku (WMG), i Michała (27 II 1902 Moskwa – 13 XII 1988 Warszawa), skrzypka, w latach 1927–1971 wykładowcy na uniwersytetach w Chicago i Houston. Przyrodni brat Wandy (wł. Jolanta Wanda Rakowska; 11 I 1929 Warszawa – 1 V 2018 Warszawa), skrzypaczki i pedagoga, i Józefa (15 V 1926 Kalisz – 1 VIII 2020 Wałbrzych), dyrygenta, wiolonczelisty i kompozytora.

W wieku ośmiu lat rozpoczął naukę gry na wiolonczeli u Michaiła Bukinika, po roku jego uczeń w Konserwatorium Ludowym w Moskwie. W latach 1911–1917 studiował w Konserwatorium Moskiewskim u Alfreda von Glehna i Michaiła Ippolitowa-Iwanowa. Prywatnie uczył się kompozycji u Bolesława Jaworskiego. W latach 1917–1919 uczył w szkole muzycznej w Batumi (obecnie Gruzja). W latach 1919–1923 studiował w Konserwatorium w Warszawie u Romana Statkowskiego (kompozycję) i Emila Młynarskiego (dyrygenturę), uzyskując dyplom z wyróżnieniem. W 1934, jako stypendysta Funduszu Kultury Narodowej, uzupełniał studia dyrygenckie u Hermanna Scherchena w Szwajcarii.

W wieku 11 lat zaczął uprawiać kameralistykę z bratem Michałem (skrzypce) i siostrą Marią (fortepian) jako „Trio Wiłkomirskich”. Pierwszy ich koncert odbył się 23 II 1913 w Bogorodsku, w 1915 w Moskwie, a w 1919 w Warszawie. W latach 1919–1921 wiolonczelista w orkiestrze Opery Warszawskiej. W latach 1921-1925 nauczyciel w Kaliskim Towarzystwie Muzycznym: prowadził klasę wiolonczeli, klasę kameralną, wykładał przedmioty teoretyczne. Uczył także przedmiotów teoretycznych w Konserwatorium HKD w Łodzi. W latach 1926–1934 pierwszy wiolonczelista Filharmonii Warszawskiej, od 1927 także jej dyrygent, od 1933 dyrygent Teatru Wielkiego. W latach 1929-1934 w Warszawie uczył w prywatnej szkole muzycznej im. Mieczysława Karłowicza (chór, orkiestra, klasa kameralistyki), od 1932 prowadził także klasę wiolonczeli i zespołów kameralnych w Państwowym Konserwatorium Muzycznym.

W 1934 zgłosił swoją kandydaturę na stanowisko dyrektora Polskiego Konserwatorium w Gdańsku w odpowiedzi na apel polskiego Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Do Gdańska przybył z żoną i córką 19 III 1934. W maju 1934 doprowadził do włączenia Konserwatorium w strukturę Gdańskiej Macierzy Szkolnej (odtąd: Polskie Konserwatorium Muzyczne Macierzy Szkolnej), przeniesienia jego siedziby do budynku Dyrekcji Kolei (pokoje 338–349 z aulą na IV piętrze), rozbudował też zespół szkolnych pedagogów (do których m.in. włączył Tadeusza Tylewskiego w klasie nauki gry na organach i siostrę Marię w klasie gry na fortepianie). Z ramienia Konserwatorium był opiekunem chóru „Cecylia”-Gdańsk, od 1938 szefował połączonym chórom „Cecylia”-„Lutnia”, występował z nimi w Polskim Radiu i w Polsce, po raz ostatni w czerwcu 1939 na festiwalu w ramach Dni Krakowa na Wawelu. Był wiceprezesem i prezesem gdańskiego Polskiego Towarzystwa Muzycznego; współpracował z Gdyńskim Towarzystwem Muzycznym, jako dyrygent prowadził koncerty w Szkole Morskiej w Gdyni. Występował też jako dyrygent polskich chórów z Gdańska i solowo jako wiolonczelista w Operze Leśnej w Sopocie. W styczniu 1938 został wybrany na pierwszego dyrygenta powołanej wówczas orkiestry symfonicznej przy kościele Chrystusa Króla. Był m.in. autorem muzyki do tekstu Edwina Jędrkiewicza Słowo wam niosę, utworu skomponowanego z okazji 15-lecia Macierzy Szkolnej, utworu na chór mieszany Pozdrowienie Gdańska do słów Orta-Orta, w 1938 wygrał konkurs rozpisany przez Ligę Morską utworem Przysięga do słów Kornela Makuszyńskiego. Mieszkał w Gdańsku–Wrzeszczu przy Marienstraße (ul. Wajdeloty) i w 1938 przy Adolf-Hitler-Strasse 128 C (al. Grunwaldzka) .

Okupację spędził w Warszawie, działając w podziemnym szkolnictwie muzycznym, biorąc udział w koncertach tajnych i jawnych. Wraz z siostrą Marią i skrzypaczką Eugenią Umińską występował w kawiarni „Salon Sztuki” Bolesława Woytowicza przy Nowym Świecie 27, gdzie 21 V 1943 jako członek Kwartetu Umińskiej uczestniczył w prawykonaniu II Kwartetu Smyczkowego Grażyny Bacewicz.

W latach 1945–1947 organizator, rektor i profesor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej (PWSM) w Łodzi (obecnie AMŁ), w latach 1947–1949 kierownik artystyczny, następnie do 1952 dyrygent Opery i Filharmonii we Wrocławiu, jednocześnie (1948–1952) wykładowca i dziekan Wydziału I tamtejszej PWSM i w 1950–1951 w PWSM w Poznaniu.

W Gdańsku ponownie od 1952. Na propozycję Ministerstwa Kultury i Sztuki od 1 IX 1952 kierownik artystyczny i dyrygent Filharmonii Bałtyckiej, od stycznia 1953 także kierownik Studia Operowego, a po połączeniu obu instytucji 1 V 1953 Państwowej Opery i Filharmonii Bałtyckiej. Także solista, w latach 1955–1957 dyrygent; profesor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Sopocie (prowadził stworzoną przez siebie klasę wiolonczeli i klasę muzyki kameralnej). Skomponował m.in. Kantatę gdańską do słów Stanisławy Fleszarowej-Muskat, pieśń Od Elbląga do Szczecina (do słów tej samej). Jego uczniami byli np. Henryk Jabłoński i Roman Suchecki.

Po wyjeździe w 1957 z Trójmiasta pracował we Wrocławiu (1957–1960 dyrygent w Operze Wrocławskiej, od wiosny do grudnia 1960 jej kierownik artystyczny, od grudnia 1960 do 1963 ponownie dyrygent, jednocześnie 1958–1964 ponownie wykładowca w tamtejszej PWSM) i Warszawie (od 1963 kierownik Katedry Kameralistyki Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej (obecnie UMFC)). Od 1966 profesor zwyczajny, mimo przejścia na emeryturę (1970) pracował jako pedagog do 1981.

Występował także w teatrach zagranicznych, m.in. w Czechosłowacji, ZSRR, NRD, RFN, Francji, Izraelu, Iranie, na Węgrzech i w Rumunii. Po raz ostatni wystąpił jako wiolonczelista w 1983 w Sopocie, a jako dyrygent w 1986 we Wrocławiu. W 1988, z okazji 40-lecia gdańskiej Akademii Muzycznej, w jego obecności przedstawiono koncert, na który złożyły się jego wybrane utwory.

Członek m.in. Zarządu Związku Zawodowego Muzyków (1932-1934), Związku Kompozytorów Polskich (prezes Oddziału w Łodzi 1946-1951, przewodniczący Sądu Koleżeńskiego od 1979), Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków (członek Prezydium od 1969, wiceprezes w latach 1968-1970, prezes Zarządu Głównego w latach 1970-1974, po 1974 Honorowy Prezes), Towarzystwa im. Fryderyka Chopina (członek Zarządu), Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego im. Stanisława Moniuszki (członek Zarządu), Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru i Filmu (SPATiF). Do 1934 prezes Zarządu Stowarzyszenia Artystów Orkiestry Filharmonii Warszawskiej, a także honorowy członek Orkiestry Filharmonii Narodowej, Dolnośląskiego Towarzystwa Muzycznego, Kaliskiego Towarzystwa Muzycznego i Kaliskiej Orkiestry Symfonicznej.

Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi (1937, 1952), Krzyżem Oficerskim (1955) i Krzyżem Komandorskim (1969) Orderu Odrodzenia Polski, Orderem Sztandaru Pracy II. (1949) i I. (1980) klasy, Medalem 40-lecia Polski Ludowej (1984), Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Medalem za Zasługi dla Województwa Kaliskiego (1977), medalem z okazji 60. rocznicy działalności w Kaliszu (1981), Medalem 800-lecia Kalisza (1989). W 1953 otrzymał Nagrodę Artystyczną Gdańska Miejskiej Rady Narodowej, w latach 1964, 1967 i 1980 Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki I stopnia.

Żonaty po raz pierwszy 4 II 1923 w Kaliszu z Marią Bronisławą z domu Fryde (zm. 1963 Wrocław), ojciec Anieli, zamężnej Wojciechowskiej (IV 1924 Kalisz - IV 2014), plastyczki-scenografki. Po raz drugi żonaty 22 XII 1974 z Teresą z Lisiców (1922 - 5 I 2014 Stare Babice). Pochowany wraz z drugą żoną na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie. Od 25 X 2001 patron ulicy w Gdańsku- Matarni, także w Kępnie. Patron Towarzystwa Muzycznego w Starych Babicach pod Warszawą, a także Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu. Od 1991 co dwa lata odbywa się w Poznaniu Młodzieżowy Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy jego imienia. JANSZ

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania