UNRUH ALBERTINA ANNA, śpiewaczka amatorka

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
'''ALBERTINA ANNA UNRUH''' (7 VII 1884 Salzburg – po 1921), śpiewaczka amatorka. Córka dyrektora gdańskiego [[TEATR MIEJSKI | Teatru Miejskiego]] [[SOWADE EDUARD | Eduarda Sowadego]], zmarłego dzień przed jej ślubem 10 V 1906 w Gdańsku z [[UNRUH WILHELM EMIL WALTER | Wilhelmem Emilem Walterem Unruhem]]. W Gdańsku od objęcia przez jej ojca dzierżawy teatru w 1900. <br/><br/>
+
'''ALBERTINA ANNA UNRUH''' (7 VII 1884 Salzburg – po 1921), śpiewaczka amatorka. Córka dyrektora gdańskiego [[TEATR MIEJSKI | Teatru Miejskiego]] [[SOWADE EDUARD, aktor, reżyser, dyrektor teatrów | Eduarda Sowadego]], zmarłego dzień przed jej ślubem 10 V 1906 w Gdańsku z [[UNRUH WILHELM EMIL WALTER, kupiec, aktor amator, historyk teatru | Wilhelmem Emilem Walterem Unruhem]]. W Gdańsku od objęcia przez jej ojca dzierżawy teatru w 1900. <br/><br/>
Śpiewu i gry scenicznej uczyła się u [[WEBER-HOLDER-EGGER JOHANNA | Jenny von Weber-Holder-Egger]]. Debiutowała 29 I 1903 roku w roli Paquerette w jednoaktowej operetce ''Des Löwen Erwachen'' (''Przebudzenie lwa'') Johanna Brandla, jednej z trzech sztuk wykonanych tego wieczoru w gdańskim teatrze z okazji benefisu Jenny von Weber. 6 V 1903 zagrała Amalię w operetce ''Das Pensionat'' (''Pensjonat'') Franza von Suppégo, wystawionej przez założone w 1890 roku Verein Frauenwohl (Towarzystwo Walki o Prawa Kobiet); 3 V 1904 zagrała Hidalgę w operetce ''Zehn Mädchen und kein Mann'' (''Dziesięć dziewcząt w poszukiwaniu męża'') F. von Suppégo w reżyserii Jenny von Weber, orkiestrą 2. Pułku Artylerii Ciężkiej im. gen. von Hindersina (Fußartillerie-Regiment von Hindersin (1. Pommersches) Nr. 2) dyrygował [[THEIL CARL CHRISTIAN HUGO | Carl Christian Hugo Theil]]; 5 V 1905 zagrała Pannę Rösel w farsie ''Robert i Bertram'' Gustava Raedera, wystawionej przez założone w Gdańsku w 1901 przez fotografa Walthera Fischera i kupca Ericha Laukina Musikalisch-dramatischer Verein (Towarzystwo Muzyczno-Teatralne); 9 XII 1905 wystąpiła w muzycznym żarcie scenicznym ''Der Eheautomat'' (''Automat małżeński'') Milki Kominski-Weiß z muzyką Richarda Thielego, wystawionym w sali [[HOTEL DANZIGER HOF | hotelu Danziger Hof]] z okazji 10. rocznicy utworzenia przez nauczycielki muzyki tzw. Musikgruppe (Kółko Muzyczne). <br/><br/>
+
Śpiewu i gry scenicznej uczyła się u [[WEBER-HOLDER-EGGER JOHANNA, śpiewaczka, aktorka | Jenny von Weber-Holder-Egger]]. Debiutowała 29 I 1903 w roli Paquerette w jednoaktowej operetce ''Des Löwen Erwachen'' (''Przebudzenie lwa'') Johanna Brandla, jednej z trzech sztuk wykonanych tego wieczoru w gdańskim teatrze z okazji benefisu Jenny von Weber. 6 V 1903 zagrała Amalię w operetce ''Das Pensionat'' (''Pensjonat'') Franza von Suppégo, wystawionej przez założone w 1890 Verein Frauenwohl (Towarzystwo Walki o Prawa Kobiet); 3 V 1904 zagrała Hidalgę w operetce ''Zehn Mädchen und kein Mann'' (''Dziesięć dziewcząt w poszukiwaniu męża'') F. von Suppégo w reżyserii Jenny von Weber, orkiestrą 2. Pułku Artylerii Ciężkiej im. gen. von Hindersina (Fußartillerie-Regiment von Hindersin (1. Pommersches) Nr. 2) dyrygował [[THEIL CARL CHRISTIAN HUGO, dyrygent, skrzypek, klarnecista | Carl Christian Hugo Theil]]; 5 V 1905 zagrała Pannę Rösel w farsie ''Robert i Bertram'' Gustava Raedera, wystawionej przez założone w Gdańsku w 1901 przez fotografa Walthera Fischera i kupca Ericha Laukina Musikalisch-dramatischer Verein (Towarzystwo Muzyczno-Teatralne); 9 XII 1905 wystąpiła w muzycznym żarcie scenicznym ''Der Eheautomat'' (''Automat małżeński'') Milki Kominski-Weiß z muzyką Richarda Thielego, wystawionym w sali [[HOTEL DANZIGER HOF | hotelu Danziger Hof]] z okazji 10. rocznicy utworzenia przez nauczycielki muzyki tzw. Musikgruppe (Kółko Muzyczne). <br/><br/>
 
2 V 1906 wystąpiła u boku Wilhelma Emila Waltera Unruha (wówczas jej narzeczonego) w farsie ''Madame Flott'' (''Pani Chyża''). Oboje występowali również po ślubie, między innymi 31 III 1912 na wieczorze literacko-muzycznym w domu kuracyjnym w Sopocie (Kurhaus), na którym czytano publicznie tragedię ''Atalia'' Jeana Racine’a (Walter Unruh był jednym z wykonawców) i zaprezentowano muzykę sceniczną napisaną przez Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego (Albertina Unruh śpiewała partię sopranu). 5 III 1911 wykonała partię Bianki von Monfort w balladzie chóralnej ''Monfort'' op. 145 Josefa Rheinbergera, przedstawionej w [[CONRADINUM | Conradinum]] na koncercie uczniowskim zorganizowanym przez Paula Stangego, nauczyciela muzyki w tej szkole i organisty [[KOŚCIÓŁ ŚW. BARTŁOMIEJA I OPIEKI NAJŚWIĘTSZEJ BOGURODZICY | kościoła św. Bartłomieja]].<br/><br/>
 
2 V 1906 wystąpiła u boku Wilhelma Emila Waltera Unruha (wówczas jej narzeczonego) w farsie ''Madame Flott'' (''Pani Chyża''). Oboje występowali również po ślubie, między innymi 31 III 1912 na wieczorze literacko-muzycznym w domu kuracyjnym w Sopocie (Kurhaus), na którym czytano publicznie tragedię ''Atalia'' Jeana Racine’a (Walter Unruh był jednym z wykonawców) i zaprezentowano muzykę sceniczną napisaną przez Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego (Albertina Unruh śpiewała partię sopranu). 5 III 1911 wykonała partię Bianki von Monfort w balladzie chóralnej ''Monfort'' op. 145 Josefa Rheinbergera, przedstawionej w [[CONRADINUM | Conradinum]] na koncercie uczniowskim zorganizowanym przez Paula Stangego, nauczyciela muzyki w tej szkole i organisty [[KOŚCIÓŁ ŚW. BARTŁOMIEJA I OPIEKI NAJŚWIĘTSZEJ BOGURODZICY | kościoła św. Bartłomieja]].<br/><br/>
 
W 1921 wyjechała wraz z mężem do Berlina. Brak informacji o jej późniejszym życiu. {{author: JMM}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
 
W 1921 wyjechała wraz z mężem do Berlina. Brak informacji o jej późniejszym życiu. {{author: JMM}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Aktualna wersja na dzień 14:59, 11 lis 2022

ALBERTINA ANNA UNRUH (7 VII 1884 Salzburg – po 1921), śpiewaczka amatorka. Córka dyrektora gdańskiego Teatru Miejskiego Eduarda Sowadego, zmarłego dzień przed jej ślubem 10 V 1906 w Gdańsku z Wilhelmem Emilem Walterem Unruhem. W Gdańsku od objęcia przez jej ojca dzierżawy teatru w 1900.

Śpiewu i gry scenicznej uczyła się u Jenny von Weber-Holder-Egger. Debiutowała 29 I 1903 w roli Paquerette w jednoaktowej operetce Des Löwen Erwachen (Przebudzenie lwa) Johanna Brandla, jednej z trzech sztuk wykonanych tego wieczoru w gdańskim teatrze z okazji benefisu Jenny von Weber. 6 V 1903 zagrała Amalię w operetce Das Pensionat (Pensjonat) Franza von Suppégo, wystawionej przez założone w 1890 Verein Frauenwohl (Towarzystwo Walki o Prawa Kobiet); 3 V 1904 zagrała Hidalgę w operetce Zehn Mädchen und kein Mann (Dziesięć dziewcząt w poszukiwaniu męża) F. von Suppégo w reżyserii Jenny von Weber, orkiestrą 2. Pułku Artylerii Ciężkiej im. gen. von Hindersina (Fußartillerie-Regiment von Hindersin (1. Pommersches) Nr. 2) dyrygował Carl Christian Hugo Theil; 5 V 1905 zagrała Pannę Rösel w farsie Robert i Bertram Gustava Raedera, wystawionej przez założone w Gdańsku w 1901 przez fotografa Walthera Fischera i kupca Ericha Laukina Musikalisch-dramatischer Verein (Towarzystwo Muzyczno-Teatralne); 9 XII 1905 wystąpiła w muzycznym żarcie scenicznym Der Eheautomat (Automat małżeński) Milki Kominski-Weiß z muzyką Richarda Thielego, wystawionym w sali hotelu Danziger Hof z okazji 10. rocznicy utworzenia przez nauczycielki muzyki tzw. Musikgruppe (Kółko Muzyczne).

2 V 1906 wystąpiła u boku Wilhelma Emila Waltera Unruha (wówczas jej narzeczonego) w farsie Madame Flott (Pani Chyża). Oboje występowali również po ślubie, między innymi 31 III 1912 na wieczorze literacko-muzycznym w domu kuracyjnym w Sopocie (Kurhaus), na którym czytano publicznie tragedię Atalia Jeana Racine’a (Walter Unruh był jednym z wykonawców) i zaprezentowano muzykę sceniczną napisaną przez Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego (Albertina Unruh śpiewała partię sopranu). 5 III 1911 wykonała partię Bianki von Monfort w balladzie chóralnej Monfort op. 145 Josefa Rheinbergera, przedstawionej w Conradinum na koncercie uczniowskim zorganizowanym przez Paula Stangego, nauczyciela muzyki w tej szkole i organisty kościoła św. Bartłomieja.

W 1921 wyjechała wraz z mężem do Berlina. Brak informacji o jej późniejszym życiu. JMM

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania