STRYOWSKI WILHELM AUGUST, artysta malarz, patron gdańskiej ulicy
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
[[File:Wilhelm_Stryowski.jpg|thumb|Wilhelm August Stryowski (drugi od prawej w dolnym rzędzie) z uczniami]] | [[File:Wilhelm_Stryowski.jpg|thumb|Wilhelm August Stryowski (drugi od prawej w dolnym rzędzie) z uczniami]] | ||
− | [[File:Otto_Brausewetter.jpg|thumb|Otto Brausewetter ''Wieczorne spotkanie malarzy u Stoddarta <br/> w Gdańsku'', 1862. Widoczni: [[STODDART JOHANN SPROTT | Johann Sprott Stoddart]] (pośrodku, z bokobrodami), [[STODDART FRANCIS BLAIR | Francis Blair Stoddart]] (nalewa wino), Wilhelm August Stryowski (po prawej), [[BRAUSEWETTER OTTO | Otto Brausewetter]] (po lewej, pośrodku), [[SCHERRES CARL FRIEDRICH WILHELM | Carl Friedrich Wilhelm Scherres]] (pierwszy z lewej, na pierwszym planie), [[PANZER CARL GUSTAV | Carl Gustav Panzer]] (skrajnie po lewej)]] | + | [[File:Otto_Brausewetter.jpg|thumb|Otto Brausewetter ''Wieczorne spotkanie malarzy u Stoddarta <br/> w Gdańsku'', 1862. Widoczni: [[STODDART JOHANN SPROTT, kupiec, radny | Johann Sprott Stoddart]] (pośrodku, z bokobrodami), [[STODDART FRANCIS BLAIR, kupiec, armator, radny | Francis Blair Stoddart]] (nalewa wino), Wilhelm August Stryowski (po prawej), [[BRAUSEWETTER OTTO, artysta plastyk | Otto Brausewetter]] (po lewej, pośrodku), [[SCHERRES CARL FRIEDRICH WILHELM, artysta malarz | Carl Friedrich Wilhelm Scherres]] (pierwszy z lewej, na pierwszym planie), [[PANZER CARL GUSTAV, kupiec | Carl Gustav Panzer]] (skrajnie po lewej)]] |
[[File:Freitag rzeźbiący popiersie Heweliusza, Wilhelm August Stryowski, około 1860.JPG|thumb|Wilhelm August Stryowski '' Rudolf Freitag rzeźbiący popiersie Heweliusza'', około 1860]] | [[File:Freitag rzeźbiący popiersie Heweliusza, Wilhelm August Stryowski, około 1860.JPG|thumb|Wilhelm August Stryowski '' Rudolf Freitag rzeźbiący popiersie Heweliusza'', około 1860]] | ||
[[File:Dawid_Carl_Franz.jpg|thumb|Wilhelm August Stryowski, portret [[FRANZ DAVID CARL, artysta plastyk | Davida Carla Franza]]]] | [[File:Dawid_Carl_Franz.jpg|thumb|Wilhelm August Stryowski, portret [[FRANZ DAVID CARL, artysta plastyk | Davida Carla Franza]]]] | ||
+ | [[File: Obóz_flisaków_nad_Wisłą.jpg |thumb| Wilhelm August Stryowski, ''Obóz flisaków nad Wisłą'', 1858]] | ||
[[File:Wilhelm August Stryowski, Flisacy nad Wisłą, 1881.JPG|thumb|Wilhelm August Stryowski ''Flisacy nad Wisłą'', 1881]] | [[File:Wilhelm August Stryowski, Flisacy nad Wisłą, 1881.JPG|thumb|Wilhelm August Stryowski ''Flisacy nad Wisłą'', 1881]] | ||
[[File:Flisacy – wieczór nad Wisłą, Wilhelm August Stryowski, 1881.JPG|thumb|Wilhelm August Stryowski ''Flisacy – wieczór nad Wisłą'', 1881]] | [[File:Flisacy – wieczór nad Wisłą, Wilhelm August Stryowski, 1881.JPG|thumb|Wilhelm August Stryowski ''Flisacy – wieczór nad Wisłą'', 1881]] | ||
Linia 9: | Linia 10: | ||
[[File:Wilhelm August Stryowski, Szlachta polska w Gdańsku, około 1900.JPG|thumb|Wilhelm August Stryowski ''Szlachta polska w Gdańsku'', około 1900]] | [[File:Wilhelm August Stryowski, Szlachta polska w Gdańsku, około 1900.JPG|thumb|Wilhelm August Stryowski ''Szlachta polska w Gdańsku'', około 1900]] | ||
− | '''WILHELM AUGUST STRYOWSKI''' (lata 60. XIX wieku: Striowski, Striowsky, Strijowski, następnie: Strÿowski, od około 1900: Stryowski) (23 XII 1834 Gdańsk – 3 II 1917 Essen, Niemcy), artysta malarz, konserwator, muzealnik, patron gdańskiej ulicy, deklarował narodowość niemiecką. Syn rzeźnika Augusta Ludwiga (1802 – 24 IX 1874 Gdańsk) i poślubionej 8 X 1833 Wilhelminy Franz (1815–1893), pochodzącej z rodziny rzemieślników z branży pasmanteryjnej | + | '''WILHELM AUGUST STRYOWSKI''' (lata 60. XIX wieku: Striowski, Striowsky, Strijowski, następnie: Strÿowski, od około 1900: Stryowski) (23 XII 1834 Gdańsk – 3 II 1917 Essen, Niemcy), artysta malarz, konserwator, muzealnik, patron gdańskiej ulicy, deklarował narodowość niemiecką. Syn rzeźnika Augusta Ludwiga (1802 – 24 IX 1874 Gdańsk) i poślubionej 8 X 1833 Julianny Wilhelminy Franz (1815–1893), pochodzącej z rodziny pasamoników (rzemieślników z branży pasmanteryjnej, m.in. wytwórców pasów do kontuszy polskiej szlachty). Ojciec w 1836 był właścicielem domu Petershagen 57 (później nr 16) nad [[KANAŁ RADUNI | Kanałem Raduni]], w 1854 także domu pod nr 59 (później nr 15) oraz parceli z jatką (obecnie w miejscu tej zabudowy trawnik przed budynkiem przy ul. Zaroślak 7). Matka będąc wdową mieszkała przy |
Vorstädtischer Graben 35 (ul. Podwale Przedmiejskie). Miał siostrę i czterech braci: Alberta (ur. 1837), Juliusa (ur. 1840), Ottona Hermanna (ur. 1 X 1844), od 1877 żonatego z Wilhelminą Josephiną Retzlaff z Oruni, i Johanna (ur. 1854).<br/><br/> | Vorstädtischer Graben 35 (ul. Podwale Przedmiejskie). Miał siostrę i czterech braci: Alberta (ur. 1837), Juliusa (ur. 1840), Ottona Hermanna (ur. 1 X 1844), od 1877 żonatego z Wilhelminą Josephiną Retzlaff z Oruni, i Johanna (ur. 1854).<br/><br/> | ||
− | Naukę malarstwa rozpoczął w latach 1848–1850 w pracowni wuja, portrecisty, [[FRANZ DAVID CARL, artysta plastyk | Davida Carla Franza]], od 1850 do 1852 kontynuował w [[KRÓLEWSKA SZKOŁA SZTUK PIĘKNYCH | Szkole Sztuk Pięknych]] pod kierunkiem [[SCHULTZ JOHANN CARL | Johanna Carla Schultza]], od 1852 do 1856 w Düsseldorfie pod kierunkiem Wilhelma von Schadowa jako stypendysta gdańskiego [[TOWARZYSTWO POKOJU | Towarzystwa Pokoju]]. Kończąc studia, w 1854 otrzymał nagrodę Towarzystwa Przyjaciół Sztuki w Düsseldorfie za obraz ''Praczki zaskoczone przez burzę'', oparty na szkicu wykonanym jeszcze w Gdańsku, w okolicach bastionu św. Gertrudy. Obraz nabył książę Salm-Reifferscheid-Krautheim und Dyck, fundując równocześnie autorowi stypendium na podróż artystyczną po Europie (Holandia, Belgia, także pobyt w Paryżu).<br/><br/> | + | Naukę malarstwa rozpoczął w latach 1848–1850 w pracowni wuja, portrecisty, [[FRANZ DAVID CARL, artysta plastyk | Davida Carla Franza]], od 1850 do 1852 kontynuował w [[KRÓLEWSKA SZKOŁA SZTUK PIĘKNYCH | Szkole Sztuk Pięknych]] pod kierunkiem [[SCHULTZ JOHANN CARL, artysta malarz, pedagog | Johanna Carla Schultza]], od 1852 do 1856 w Düsseldorfie pod kierunkiem Wilhelma von Schadowa jako stypendysta gdańskiego [[TOWARZYSTWO POKOJU | Towarzystwa Pokoju]]. Kończąc studia, w 1854 otrzymał nagrodę Towarzystwa Przyjaciół Sztuki w Düsseldorfie za obraz ''Praczki zaskoczone przez burzę'', oparty na szkicu wykonanym jeszcze w Gdańsku, w okolicach bastionu św. Gertrudy. Obraz nabył książę Salm-Reifferscheid-Krautheim und Dyck, fundując równocześnie autorowi stypendium na podróż artystyczną po Europie (Holandia, Belgia, także pobyt w Paryżu).<br/><br/> |
− | W Gdańsku ponownie od 1864; mieszkał w rodzinnym domu na Zaroślaku, w latach 1880–1884 wynajmował mieszkanie w sąsiednim domu nr 14, należącym do pastora [[KOŚCIÓŁ ZBAWICIELA (I) | kościoła Zbawiciela]]. Początkowo założył pracownię w ruinach [[BRYGIDKI | klasztoru brygidek]], następnie wraz z [[FREITAG RUDOLF | Rudolfem Freitagiem]] współużytkował pracownię w [[KOŚCIÓŁ I KLASZTOR FRANCISZKANÓW ŚW. TRÓJCY | klasztorze franciszkanów przy kościele św. Trójcy]]. Współtworzył w tym miejscu [[MUZEUM MIEJSKIE | Muzeum Miejskie]], w związku z czym przeniósł pracownię w 1870 na Langgasse 28 (ul. Duga), w 1878 na Hundegasse 123 (ul. Ogarna), od 1886 do browaru przy Pfefferstadt (ul Korzenna).<br/><br/> | + | W Gdańsku ponownie od 1864; mieszkał w rodzinnym domu na Zaroślaku, w latach 1880–1884 wynajmował mieszkanie w sąsiednim domu nr 14, należącym do pastora [[KOŚCIÓŁ ZBAWICIELA (I) | kościoła Zbawiciela]]. Początkowo założył pracownię w ruinach [[BRYGIDKI | klasztoru brygidek]], następnie wraz z [[FREITAG RUDOLF, artysta plastyk | Rudolfem Freitagiem]] współużytkował pracownię w [[KOŚCIÓŁ I KLASZTOR FRANCISZKANÓW ŚW. TRÓJCY | klasztorze franciszkanów przy kościele św. Trójcy]]. Współtworzył w tym miejscu [[MUZEUM MIEJSKIE | Muzeum Miejskie]], w związku z czym przeniósł pracownię w 1870 na Langgasse 28 (ul. Duga, tzw. Dom Ferberów), w 1878 na Hundegasse 123 (ul. Ogarna), od 1886 do browaru przy Pfefferstadt (ul Korzenna).<br/><br/> |
W latach 1873–1912 wykładowca w [[KRÓLEWSKA SZKOŁA SZTUK PIĘKNYCH | Królewskiej Szkole Sztuk Pięknych i Rzemiosł Artystycznych]], 1880–1912 pracownik Muzeum Miejskiego, początkowo jako konserwator malarstwa, od 1888 do 1912 kustosz, 11 X 1894 z rąk cesarza Wilhelma II otrzymał tytuł profesora. W 1888 był sekretarzem gdańskiego [[TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI | Towarzystwa Przyjaciół Sztuki]]. Udzielał prywatnych lekcji malarstwa. Należał do [[STOWARZYSZENIE NA RZECZ ZACHOWANIA ZABYTKÓW BUDOWNICTWA I SZTUKI GDAŃSKA | Stowarzyszenia na Rzecz Zachowania Zabytków Budownictwa i Sztuki Gdańska]]. <br/><br/> | W latach 1873–1912 wykładowca w [[KRÓLEWSKA SZKOŁA SZTUK PIĘKNYCH | Królewskiej Szkole Sztuk Pięknych i Rzemiosł Artystycznych]], 1880–1912 pracownik Muzeum Miejskiego, początkowo jako konserwator malarstwa, od 1888 do 1912 kustosz, 11 X 1894 z rąk cesarza Wilhelma II otrzymał tytuł profesora. W 1888 był sekretarzem gdańskiego [[TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI | Towarzystwa Przyjaciół Sztuki]]. Udzielał prywatnych lekcji malarstwa. Należał do [[STOWARZYSZENIE NA RZECZ ZACHOWANIA ZABYTKÓW BUDOWNICTWA I SZTUKI GDAŃSKA | Stowarzyszenia na Rzecz Zachowania Zabytków Budownictwa i Sztuki Gdańska]]. <br/><br/> | ||
− | Specjalizował się w scenach rodzajowych z życia przybywających do Gdańska flisaków, miejscowej [[ŻYDZI | gminy żydowskiej]] i Cyganów, malował sceny inspirowane historią i zabytkami Gdańska, wieśniaków z Galicji. Od 1864 wystawiał w Gdańsku, także na dorocznych pokazach Towarzystwa Przyjaciół Sztuki; od 1863 jego prace prezentowane były w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie i we Lwowie oraz w Poznaniu, Szczecinie, Berlinie, Bremie i Wrocławiu. W 1901 przeprowadził konserwację i częściową rekonstrukcję plafonu w [[SIEŃ GDAŃSKA | Sieni Gdańskiej]]; zbierał stare gdańskie meble, przedmioty codziennego użytku itp. W krakowskim Muzeum Narodowym przechowywane jest siodło, które wypożyczył goszczonemu u siebie w Gdańsku Janowi Matejce jako rekwizyt do powstającego obrazu ''Bitwa pod Grunwaldem''. Zachowały się nieliczne obrazy, głównie w zbiorach gdańskich muzeów. <br/><br/> | + | Specjalizował się w scenach rodzajowych z życia przybywających do Gdańska flisaków, miejscowej [[ŻYDZI | gminy żydowskiej]] i Cyganów, malował sceny inspirowane historią i zabytkami Gdańska, wieśniaków z Galicji. Od 1864 wystawiał w Gdańsku, także na dorocznych pokazach Towarzystwa Przyjaciół Sztuki; od 1863 jego prace prezentowane były w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie i we Lwowie oraz w Poznaniu, Szczecinie, Berlinie, Bremie i Wrocławiu. W 1901 przeprowadził konserwację i częściową rekonstrukcję plafonu w [[SIEŃ GDAŃSKA | Sieni Gdańskiej]]; zbierał stare gdańskie meble, przedmioty codziennego użytku itp. W krakowskim Muzeum Narodowym przechowywane jest siodło, które wypożyczył goszczonemu u siebie w Gdańsku Janowi Matejce jako rekwizyt do powstającego obrazu ''Bitwa pod Grunwaldem''. Zachowały się nieliczne obrazy, głównie w zbiorach gdańskich muzeów, niektóre – wcześniej przechowywane w gdańskim Muzeum Miejskim – zaginęły w 1945 (np. ''Naczelnik sądu'' z 1851) i znane są jedynie z dawnych fotografii. <br/><br/> |
Od 1878 był żonaty ze swoją uczennicą Klarą Augustą Almą z domu Baedeker (1857–1938), córką królewskiego radcy budowlanego Gustava Baedekera, wykładowcy w gdańskiej Szkole Sztuk Pięknych, bratanicą Carla Baedekera (od jego nazwiska, jako redaktora, pochodzi nazwa przewodników turystycznych), później doktorem medycyny, w 1906 zaangażowanej w reformę stroju kobiecego. Zamieszkał z nią w domku nad [[KANAŁ RADUNI | Kanałem Raduni]], na [[ORUŃSKIE PRZEDMIEŚCIE | Oruńskim Przedmieściu]]. Od 1912 na emeryturze, dotknięty paraliżem ręki, osiadł w Essen, u córki Ewy Anny Julianny (9 IV 1880 – 1923), od 8 VII 1903 żony berlińskiego lekarza Leopolda Ernsta Paula Meyera (ur. 9 I 1857 Berlin), po drugim mężu Bischoff. Testamentem nakazał pochować się w Gdańsku, na [[CMENTARZE NA TERENIE ŚRÓDMIEŚCIA. ZAROŚLAK | cmentarzu Zbawiciela]]. Od 1945 patron ulic w Gdańsku-[[STOGI | Stogach]], nazwanej ul. Wilhelma Stryjewskiego. Z uwagi na koszty społeczne zmiany adresu, między innymi w 1975 i 2011 odrzucono propozycję zmiany nazwy na Stryowskiego. {{author: MJB}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | Od 1878 był żonaty ze swoją uczennicą Klarą Augustą Almą z domu Baedeker (1857–1938), córką królewskiego radcy budowlanego Gustava Baedekera, wykładowcy w gdańskiej Szkole Sztuk Pięknych, bratanicą Carla Baedekera (od jego nazwiska, jako redaktora, pochodzi nazwa przewodników turystycznych), później doktorem medycyny, w 1906 zaangażowanej w reformę stroju kobiecego. Zamieszkał z nią w domku nad [[KANAŁ RADUNI | Kanałem Raduni]], na [[ORUŃSKIE PRZEDMIEŚCIE | Oruńskim Przedmieściu]]. Od 1912 na emeryturze, dotknięty paraliżem ręki, osiadł w Essen, u córki Ewy Anny Julianny (9 IV 1880 – 1923), od 8 VII 1903 żony berlińskiego lekarza Leopolda Ernsta Paula Meyera (ur. 9 I 1857 Berlin), po drugim mężu Bischoff. Testamentem nakazał pochować się w Gdańsku, na [[CMENTARZE NA TERENIE ŚRÓDMIEŚCIA. ZAROŚLAK | cmentarzu Zbawiciela]]. Od 1945 patron ulic w Gdańsku-[[STOGI | Stogach]], nazwanej ul. Wilhelma Stryjewskiego. Z uwagi na koszty społeczne zmiany adresu, między innymi w 1975 i 2011 odrzucono propozycję zmiany nazwy na Stryowskiego. {{author: MJB}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Aktualna wersja na dzień 13:46, 26 kwi 2024
WILHELM AUGUST STRYOWSKI (lata 60. XIX wieku: Striowski, Striowsky, Strijowski, następnie: Strÿowski, od około 1900: Stryowski) (23 XII 1834 Gdańsk – 3 II 1917 Essen, Niemcy), artysta malarz, konserwator, muzealnik, patron gdańskiej ulicy, deklarował narodowość niemiecką. Syn rzeźnika Augusta Ludwiga (1802 – 24 IX 1874 Gdańsk) i poślubionej 8 X 1833 Julianny Wilhelminy Franz (1815–1893), pochodzącej z rodziny pasamoników (rzemieślników z branży pasmanteryjnej, m.in. wytwórców pasów do kontuszy polskiej szlachty). Ojciec w 1836 był właścicielem domu Petershagen 57 (później nr 16) nad Kanałem Raduni, w 1854 także domu pod nr 59 (później nr 15) oraz parceli z jatką (obecnie w miejscu tej zabudowy trawnik przed budynkiem przy ul. Zaroślak 7). Matka będąc wdową mieszkała przy
Vorstädtischer Graben 35 (ul. Podwale Przedmiejskie). Miał siostrę i czterech braci: Alberta (ur. 1837), Juliusa (ur. 1840), Ottona Hermanna (ur. 1 X 1844), od 1877 żonatego z Wilhelminą Josephiną Retzlaff z Oruni, i Johanna (ur. 1854).
Naukę malarstwa rozpoczął w latach 1848–1850 w pracowni wuja, portrecisty, Davida Carla Franza, od 1850 do 1852 kontynuował w Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Johanna Carla Schultza, od 1852 do 1856 w Düsseldorfie pod kierunkiem Wilhelma von Schadowa jako stypendysta gdańskiego Towarzystwa Pokoju. Kończąc studia, w 1854 otrzymał nagrodę Towarzystwa Przyjaciół Sztuki w Düsseldorfie za obraz Praczki zaskoczone przez burzę, oparty na szkicu wykonanym jeszcze w Gdańsku, w okolicach bastionu św. Gertrudy. Obraz nabył książę Salm-Reifferscheid-Krautheim und Dyck, fundując równocześnie autorowi stypendium na podróż artystyczną po Europie (Holandia, Belgia, także pobyt w Paryżu).
W Gdańsku ponownie od 1864; mieszkał w rodzinnym domu na Zaroślaku, w latach 1880–1884 wynajmował mieszkanie w sąsiednim domu nr 14, należącym do pastora kościoła Zbawiciela. Początkowo założył pracownię w ruinach klasztoru brygidek, następnie wraz z Rudolfem Freitagiem współużytkował pracownię w klasztorze franciszkanów przy kościele św. Trójcy. Współtworzył w tym miejscu Muzeum Miejskie, w związku z czym przeniósł pracownię w 1870 na Langgasse 28 (ul. Duga, tzw. Dom Ferberów), w 1878 na Hundegasse 123 (ul. Ogarna), od 1886 do browaru przy Pfefferstadt (ul Korzenna).
W latach 1873–1912 wykładowca w Królewskiej Szkole Sztuk Pięknych i Rzemiosł Artystycznych, 1880–1912 pracownik Muzeum Miejskiego, początkowo jako konserwator malarstwa, od 1888 do 1912 kustosz, 11 X 1894 z rąk cesarza Wilhelma II otrzymał tytuł profesora. W 1888 był sekretarzem gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. Udzielał prywatnych lekcji malarstwa. Należał do Stowarzyszenia na Rzecz Zachowania Zabytków Budownictwa i Sztuki Gdańska.
Specjalizował się w scenach rodzajowych z życia przybywających do Gdańska flisaków, miejscowej gminy żydowskiej i Cyganów, malował sceny inspirowane historią i zabytkami Gdańska, wieśniaków z Galicji. Od 1864 wystawiał w Gdańsku, także na dorocznych pokazach Towarzystwa Przyjaciół Sztuki; od 1863 jego prace prezentowane były w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie i we Lwowie oraz w Poznaniu, Szczecinie, Berlinie, Bremie i Wrocławiu. W 1901 przeprowadził konserwację i częściową rekonstrukcję plafonu w Sieni Gdańskiej; zbierał stare gdańskie meble, przedmioty codziennego użytku itp. W krakowskim Muzeum Narodowym przechowywane jest siodło, które wypożyczył goszczonemu u siebie w Gdańsku Janowi Matejce jako rekwizyt do powstającego obrazu Bitwa pod Grunwaldem. Zachowały się nieliczne obrazy, głównie w zbiorach gdańskich muzeów, niektóre – wcześniej przechowywane w gdańskim Muzeum Miejskim – zaginęły w 1945 (np. Naczelnik sądu z 1851) i znane są jedynie z dawnych fotografii.
Od 1878 był żonaty ze swoją uczennicą Klarą Augustą Almą z domu Baedeker (1857–1938), córką królewskiego radcy budowlanego Gustava Baedekera, wykładowcy w gdańskiej Szkole Sztuk Pięknych, bratanicą Carla Baedekera (od jego nazwiska, jako redaktora, pochodzi nazwa przewodników turystycznych), później doktorem medycyny, w 1906 zaangażowanej w reformę stroju kobiecego. Zamieszkał z nią w domku nad Kanałem Raduni, na Oruńskim Przedmieściu. Od 1912 na emeryturze, dotknięty paraliżem ręki, osiadł w Essen, u córki Ewy Anny Julianny (9 IV 1880 – 1923), od 8 VII 1903 żony berlińskiego lekarza Leopolda Ernsta Paula Meyera (ur. 9 I 1857 Berlin), po drugim mężu Bischoff. Testamentem nakazał pochować się w Gdańsku, na cmentarzu Zbawiciela. Od 1945 patron ulic w Gdańsku- Stogach, nazwanej ul. Wilhelma Stryjewskiego. Z uwagi na koszty społeczne zmiany adresu, między innymi w 1975 i 2011 odrzucono propozycję zmiany nazwy na Stryowskiego.