PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK NOWE SZKOTY
< Poprzednie | Następne > |
PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK NOWE SZKOTY, nieistniejący, położony na jednotorowej, zelektryfikowanej ► linii kolejowej numer 249 (Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port), na jej 2,3 kilometrze, między stacjami ► Gdańsk Główny i ► Gdańsk Zaspa Towarowa. Obok niego przebiegały linie kolejowe ► numer 202 (Gdańsk Główny – Stargard), ► numer 227 (Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa) oraz ► numer 250 (Gdańsk Główny – Rumia). Leżał na granicy dzielnic Gdańska: ► Młyniska i ► Wrzeszcz Dolny. Nazwę wziął od znajdującej się nieopodal części Wrzeszcza Dolnego, ► Nowych Szkotów.
Otwarty 1 X 1890 jako Danzig Neuschottland. Po II wojnie światowej początkowo nazwany Nowa Szkocja, od 2 VI 1956 Gdańsk Nowa Szkocja, od 31 V 1959 nosił nazwę Gdańsk Nowe Szkoty, obsługiwał ► Szybką Kolej Miejską. Posiadał położony od strony wschodniej jeden peron jednokrawędziowy z ławkami oraz punktami oświetleniowymi. Obok przebiegały ulice: Marynarki Wojennej oraz Kliniczna. Nieopodal usytuowany jest ► przystanek kolejowy Gdańsk Politechnika.
Początkowo zlokalizowany był obok obecnej ul. Kochanowskiego, gdzie funkcjonował również przejazd drogowy. W związku z budową Węzła Klinicznego przesunięty o kilkaset metrów, połączony podziemnym przejściem dla pieszych, łączącym przystanek z Węzłem Kliniczna i pętlą tramwajową, w nowym miejscu oddany do użytku 8 X 1978. Do września 1993 znajdowała się na peronie kasa biletowa. Obsługiwał pociągi relacji Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port oraz Gdańsk Nowy Port – Gdańsk Główny, po 15 XII 2002 relacji Gdańsk Główny – Gdańsk Brzeźno i Gdańsk Brzeźno – Gdańsk Główny. Pasażerski ruch na linii kolejowej numer 249 całkowicie został wstrzymany 25 VI 2005, a tym samym przystanek przestał być obsługiwany.
Peron przystanku został rozebrany w marcu 2020 w związku z pracami remontowanymi na linii kolejowej numer 249.