HARASIMOWICZ BOŻENA, śpiewaczka, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku

Z Encyklopedia Gdańska
Wersja Blazejsliwinski (dyskusja | edycje) z dnia 08:37, 29 gru 2022

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Bożena Harasimowicz
Bożena Harasimowicz podczas koncertu Metropolia jest Okey, Państwowa Opera Bałtycka, 27 XII 2009
Bożena Harasimowicz i Sebastian Münch podczas koncertu Metropolia jest Okey, Państwowa Opera Bałtycka, 27 XII 2009

BOŻENA HARASIMOWICZ (ur. 1 II 1965 Gdynia), śpiewaczka klasyczna (sopran), profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku. W 1983 ukończyła II Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego w Sopocie, w latach 1983–1989 studiowała w gdańskiej Akademii Muzycznej, którą ukończyła w klasie śpiewu u prof. Zofii Janukowicz-Pobłockiej. Po studiach doskonaliła warsztat wokalny u Adele Stolte, Lore Fischer, Christiana Elsnera, Luisy Bosabalian, Judith Beckman i Paula Esswooda. Debiutowała jako solistka 3 IV 1985 wykonaniem Kantaty o kawie Jana Sebastiana Bacha (BWV 211) w Państwowej Operze i Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku pod dyrekcją Zygmunta Rycherta. W Filharmonii Narodowej w Warszawie, gdzie później wielokrotnie występowała, debiutowała 8 VI 1990 w oratorium Józefa Haydna Stworzenie Świata pod dyrekcją Kazimierza Korda.

Od 1989 pracownik gdańskiej Akademii Muzycznej, nauczycielka śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim. W 1996 uzyskała kwalifikacje I stopnia, w 2002 kwalifikacje II stopnia sztuki muzycznej w zakresie dyscypliny wokalistyka artystyczna. Od 2005 roku profesor gdańskiej Akademii Muzycznej, od 2012 profesor tytularny. Laureatka konkursów wokalnych, między innymi II nagrody i wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie im. Antoniego Dvořáka w Karlových Varach (1986), VI nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. Jana Sebastiana Bacha w Lipsku (1988), wyróżnienia w III Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (1988), finalistka Międzynarodowego Konkursu Radia ARD w Monachium (1992), Konkursu im. Mirjam Hellin w Helsinkach (1994), Konkursu im. Ferruccia Tagliaviniego w Deutschlandbergu w Austrii (1997).

W 1997 rozpoczęła współpracę z Krzysztofem Pendereckim (europejska premiera Siedmiu bram Jerozolimy w Filharmonii Narodowej w Warszawie). W latach 1997–2008 wykonała i nagrała dla firm fonograficznych większość jego dzieł wokalno-instrumentalnych (płyta z nagraniem Credo i Siedmiu Bram Jerozolimy w 2000 otrzymała Fryderyka w kategorii muzyka współczesna). W latach 2000-2008 współpracowała jako solistka z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie (debiutowała jako Głos z niebios w Don Carlosie Giuseppe Verdiego, w reżyserii Krystiana Warlikowskiego; w latach 2002–2008 jako Donna Elvira w Don Giovannim Wolfganga Amadeusza Mozarta w reżyserii Mariusza Trelińskiego; w 2003 jako Magda w La rondine Giacoma Pucciniego w reżyserii Marty Domingo; w 2006 jako Dama I w Czarodziejskim flecie Mozarta, w reżyserii Achima Freyera). Jako solistka współpracowała w latach 2008-2012 także z gdańską Państwową Operą Bałtycką (Don Giovanni Mozarta, Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego, Czarna Maska Pendereckiego). 29 VII 2005, podczas wizyty papieża Benedykta XVI w Kolonii w ramach XX Światowych Dni Młodzieży, wykonała Missę Solemnis Ludwiga van Beethovena, pod dyrekcją Gilberta Levine’a wraz z Royal London Symphony Orchestra and Choir. 27 IX 2011 uczestniczyła w prawykonaniu Te Deum Leszka Możdżera pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego na otwarcie Centrum św. Jana ( kościół św. Jana).

W latach 2009-2019 prowadziła agencję artystyczną Impressio Art Management. Pomysłodawczyni i dyrektorka Letniej Akademii Śpiewu w Sopocie, Ogólnopolskiego Kursu i Konkursu Wokalnego Impressio Art (2009-2017), festiwalu Sopockie Dni Sztuki Wokalnej (2014-2017).

Najbardziej znana z wykonawstwa dzieł muzyki oratoryjno-kantatowej, w repertuarze od baroku do współczesności (ponad 150 dzieł, głównie: Jana Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Georga Fryderyka Haendla, Antonia Vivaldiego, Ludwiga van Beethovena, Antoniego Dvořaka, Giuseppe Verdiego, Karola Szymanowskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Juliusza Łuciuka, Eugeniusza Knapika). Występowała w kraju za granicą z wieloma znanymi dyrygentami, poza wymienionymi między innymi z Antonim Witem, Jerzym Semkowem, Jerzym Maksymiukiem, Karolem Stryją, Marcinem Nałęcz–Niesiołowskim, José Maria Florêncio Juniorem, Kai Bumannem, Rolfem Beckiem, Urožem Lajovičem, Danielem Raiskinem, Stanislavem Macurą, Sauliusem Sondeckisem, Helmuthem Rillingiem, Rudolfem Tierschem, Jacquesem Pesi, Volkerem Schmidt–Gartenbachem czy Massimiliano Caldim w Berlinie, Monachium, Hamburgu, Lipsku, Wiedniu, Wilnie, Lwowie, Kijowie, Belgradzie, Lubljanie, Madrycie, Walencji, Tallinie, Ołomuńcu, Bratysławie, Chicago czy Nowym Jorku.

Uczestniczyła między innymi w festiwalach: Wratislavia Cantans (1998), Pablo Casalsa w San Juan (Puerto Rico, 1999), Bejing International Music Festival (2000), 14. Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie (2004), Uckermärkische Musikwochen (2004), Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Krakowie (2005), 47. Muzycznym Festiwalu w Łańcucie (2008), 64. Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju (2009), 21. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej GAIDA w Wilnie (2011).

Dokonała wielu nagrań płytowych i DVD, w tym prawykonań muzyki współczesnej, jak np.: europejskiej premiery Siedmiu Bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego, Gesang am Brunnen oraz O’maggio del Aquilla Juliusz Łuciuka, Litanii do św. Klemensa Pawła Łukaszewskiego, Te Deum Leszka Możdżera oraz światowego prawykonania odnalezionych utworów Bartłomieja Pękiela (?-1670) – trzech motetów, Audite Mortales, Missa Brevis oraz Nieszporów (Vesperae ex D) Marcina Józefa Żebrowskiego (ok. 1710 – około 1792). Nagrała także przeszło 50 pieśni do Archiwum Polskiego Radia z pianistką Ewą Pobłocką oraz Krystyną Pyszkowską (Chopin, Niewiadomski, Wiłkomirski, Lutosławski, Schubert, Mendelssohn, Wolf, Strauss) oraz w Radiu Gdańsk z Olgą Nieczyporenko (Chopin, Schumann, Liszt, Mendelssohn).

Prowadzi kursy mistrzowskie dla studentów wokalistyki między innymi w Tallinnie (Estonia), w ramach Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy oraz Letniej Akademii Śpiewu w Sopocie, także na zaproszenie innych instytucji, np. XI Międzynarodowe Mistrzowskie Warsztaty Wokalne pod honorowym patronatem Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu we Wrocławiu (Kutno 2019). Do jej wychowanków należą między innymi: prof. Magdalena Witczak, prof. Liliana Górska, Anna Rosa, Magdalena Gruszczyńska, Klaudia Trzasko, Katarzyna Kucharska (Syguła), Katarzyna Marczewska, Agata Chomicz.

Odznaczona między innymi Srebrnym Krzyżem Zasługi (2011), Medalem Prezydenta Miasta Gdańska za szczególne osiągnięcia w dziedzinie kultury (2005), Brązowym Medalem Gloria Artis (2015).

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania