LINIA KOLEJOWA NUMER 250, normalnotorowa, zeletryfikowana, dwutorowa linia kolejowa biegnąca z przystanku kolejowego Gdańsk Śródmieście, przez Sopot, Gdynię Główną, do stacji Rumia. Na terenie Gdańska jej zarządcą jest PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Ma długość 31,8 kilometrów. Przebiega przez dzielnice administracyjne (często wzdłuż ich granic): Śródmieście, Aniołki, Młyniska, Wrzeszcz Górny, Wrzeszcz Dolny, Strzyża, Zaspa-Młyniec, Oliwa, Przymorze Małe i Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia. Do Gdańska Głównego biegnie ona wzdłuż linii numer 9 (Warszawy Wschodnia – Gdańsk Główny), a następnie wzdłuż linii numer 202 (Gdańsk Główny – Stargard).
Prace nad utworzeniem linii trwały od 1950. Początkowo oddano do użytku pierwszy odcinek linii biegnący z Gdańska Głównego do Sopotu, co miało miejsce 2 I 1952. Do stacji Gdańsk Wrzeszcz był on dwutorowy, a dalej do stacji Sopot – jednotorowy. Jednak już 22 VI 1952 oddano drugi tor na odcinku Gdańsk-Wrzeszcz – Sopot. W następnych latach linia była przedłużana.
W dniu 1 IV 2015 oddano do użytku dwutorowy odcinek Gdańsk Główny – Gdańsk Śródmieście, co wiązało się z wprowadzeniem na linii ujemnego kilometrażu, biegnącego od stacji Gdańsk Główny.
Po linii poruszają się podmiejskie pociągi PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście oraz okazjonalnie inne. PP
Posterunki i przystanki kolejowe na linii numer 250
Kilometraż linii kolejowej numer 250
|
Nazwa
|
Rodzaj posterunku / przystanku osobowego
|
Uwagi
|
-1,0
|
Gdańsk Śródmieście
|
przystanek osobowy
|
początek linii numer 250
|
0,0
|
Gdańsk Główny
|
węzłowa stacja kolejowa
|
|
1,0
|
Gdańsk Stocznia
|
przystanek osobowy
|
|
2,5
|
Gdańsk Politechnika
|
przystanek osobowy
|
|
4,2
|
Gdańsk Wrzeszcz
|
węzłowa stacja kolejowa
|
|
5,4
|
Gdańsk Zaspa
|
przystanek osobowy
|
|
7,0
|
Gdańsk Przymorze Uniwersytet
|
przystanek osobowy
|
|
8,0
|
Gdańsk Oliwa
|
przystanek osobowy
|
|
9,3
|
Gdańsk Żabianka AWFiS
|
przystanek osobowy
|
PP
|