AEROKLUB GDAŃSKI
< Poprzednie | Następne > |
AEROKLUB GDAŃSKI (AG) powstał 12 VII 1929 roku z inicjatywy polskich studentów i pracowników Technische Hochschule Danzig; został zarejestrowany w marcu 1931 roku. Początkowo działał jako Aeroklub Akademicki, od 16 II 1933 pod nazwą Aeroklub Gdański. Z powodu braku zgody Senatu II Wolnego Miasta Gdańska na stałe korzystanie z lotniska we Wrzeszczu (korzystano z niego sporadycznie do 1937) bazą aeroklubu było lotnisko Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku, a od połowy lat 30. XX wieku nowe lądowisko w Rumi (od 1936 lotnisko komunikacyjne).
Początkowo działała tylko sekcja samolotowa, następnie szybowcowa, prowadzona przez Ryszarda Dyrgałłę, Wiktora Leję i Zbigniewa Siedleckiego, korzystająca z dodatkowych szybowisk w Gostomiu i Wielkim Kacku, oraz sekcja modelarska w Gimnazjum Polskim. W roku 1934 Michał Offierski na szybowcu CW-III ustanowił lotem na czole burzy 2 rekordy Polski: w długości przelotu i wysokości lotu. W 1935 zorganizował I Zlot do Morza, imprezę powtarzaną corocznie z okazji Dni Morza. 24 VIII 1939 roku kadra techniczna i piloci zostali zmobilizowani do Morskiego Dywizjonu Lotniczego. 1 IX 1939 przerwano działalność; piloci, między innymi Gerard Ranoszek, Edmund Jereczek, Bogdan Śmidowicz, walczyli na froncie zachodnim.
We wrześniu 1945 roku założono na Politechnice Gdańskiej Akademickie Koło Lotnicze, 22 III 1946 reaktywowano AG, powołując trzy sekcje: samolotową, szybowcową i modelarską. Pierwsze samoloty, PO-2 i Piper-Cub, pochodziły z demobilu. Początkowo korzystano z lotniska Strzebielino koło Wejherowa, od roku 1947 – z lotniska we Wrzeszczu, gdzie AG znalazł swoją siedzibę. Konsekwencją ucieczki do Szwecji (26 X 1950) pilotów Sławomira i Przemysława Bałutów było zawieszenie lotów samolotowych; sprzęt przeniesiono na lotnisko w Strzebielinie, gdzie kontynuowano tylko działalność szybowcową i modelarską.
W 1952 AG włączono do Ligi Przyjaciół Żołnierza, reaktywowano 1 IV 1957. Powstała wówczas sekcja spadochronowa, prowadzona przez Ireneusza Zapaśnika. W roku 1957 AG zorganizował Spadochronowe Mistrzostwa Polski, od 1960 coroczne Zawody Spadochronowe o Puchar Zatoki Gdańskiej. Do sukcesów sekcji spadochronowej należą między innymi: I miejsce Ireneusza Zapaśnika w akrobacji i II na mistrzostwach Polski w 1959 roku ; I miejsce na celność lądowania, tytuł mistrzyni w roku 1963 i wicemistrzyni w 1965 Antoniny Chmielarczyk; I miejsce w akrobacji spadochronowej i II w mistrzostwach Polski w 1967 roku Reginy Koszykowskiej; zwycięstwo Andrzeja Kiryluka w Całorocznych Zawodach Spadochronowych w roku 1962; mistrzostwo Polski juniorów w 1976, kilkanaście rekordów Polski Mirosława Prokopka. Sukcesy sekcji szybowcowej to między innymi: I miejsce Ireny Kempówny w Zawodach Międzynarodowych w roku 1949; zwycięstwo Marka Kochanowskiego w Całorocznych Zawodach o Memoriał Ryszarda Bitnera w 1966 i w Jeżowskich Zawodach Szybowcowych w roku 1972; I miejsce Kazimierza Gorzkiewicza w Szybowcowych Mistrzostwach Węgier w 1966; zwycięstwo Leszka Dunowskiego w Zawodach Szybowcowych im. Szczepana Grzeszczyka w 1978. Sukcesy odnosiła sekcja modelarska, kierowana przez Henryka Skrzypczyka; są to między innymi: rekord Polski (model szybowca kierowany radiem na zboczu – 1975), tytuł mistrza Polski (1973), 6 tytułów mistrzowskich (3 – 1975, 2 – 1977, 1 – 1978).
W 1973 AG przeniósł się na wojskowe lotnisko w Pruszczu Gdańskim. W roku 1979 powstała pod kierunkiem Marka Szafrańskiego sekcja lotniowa, w 1988 – sekcja balonowa. Zasłużonymi działaczami AG byli: Zygmunt Franaszczuk (prezes w latach 1960–1974), Antoni Matheus (kierownik w latach 1929–1939; 1946–1948; 1963–1971). 4 IX 1994 roku AG wspólnie z Międzynarodowymi Targami Gdańskimi zorganizował Air Show Gdańsk ’94 na lotnisku w Rębiechowie. Od roku 1998 rozpoczęto organizację corocznych pikników lotniczych. Obecnie AG prowadzi między innymi szkolenia samolotowe i szybowcowe oraz wykonuje loty zlecone. W latach 1957–1990 oddział terenowy Aeroklubu PRL, od roku 1990 (po zmianie nazwy) Aeroklubu Polskiego.