CHARZYŃSKA JADWIGA, dyrektor Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia

Z Encyklopedia Gdańska
Wersja Blazejsliwinski (dyskusja | edycje) z dnia 15:36, 23 wrz 2024

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Jadwiga Charzyńska, 2016
Jadwiga Charzyńska z duetem Gilbert and George, CSW Łaźnia, czerwiec 2018

JADWIGA CHARZYŃSKA (ur. 3 IX 1964 Gozdowo, województwo mazowieckie), artystka, menadżerka kultury, dyrektor Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku. Wychowała się w rodzinie prowadzącej gospodarstwo rolne, w 1984 ukończyła Technikum Rolnicze w Trzepowie koło Płocka. W trakcie nauki wykonywała m.in. projekty plastyczne na rzecz szkoły, po jej ukończeniu w latach 1984–1986 pracowała jako dekorator PSS „Społem” w Płocku.

W 1994 absolwentka Wydziału Malarstwa i Grafiki Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (PWSSP) w Gdańsku. W trakcie studiów działała w Klubie Studentów Wybrzeża Żak, na zaproszenie Jerzego Gruzy współpracowała z Teatrem Muzycznym w Gdyni (wystawy własnych prac plastycznych). We współpracy głównie z Grażyną Paczkowską z Wojewódzkiego Ośrodka Kultury (WOK) i Magdą Renk z Dyskusyjnego Klubu Filmowego Żak organizowała cykl imprez „Odjazdy filmowe”, cykl spotkań dedykowanych najnowszym zjawiskom w sztuce (1989–1991, PWSSP Gdańsk); festiwal „Świat Józefa Szajny” (1990, PWSSP w Gdańsku, WOK w Gdańsku, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Teatr Muzyczny w Gdyni), "Teatr Rysowania Franciszka Starowieyskiego" (1991, w PWSSP w Gdańsku, Muzeum Historyczne Miasta Gdańska). W latach 1991–1993 działała w Gdańskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuki, kierowała biurem Festiwalu „Świat według Themersonów”, który to projekt otrzymał dofinansowanie Commission of the Communities w Brukseli (1993, Klub Studencki Żak, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, Teatr Miejski Miniatura w Gdańsku, Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku).

Od 1992 do 1994 starszy adiunkt w Oddziale Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku, m.in. doprowadziła (1995) do wystawy obrazów Pierre’a Bonnarda z Museé National d’Art Moderne – Centre George Pompidou w Paryżu na wystawie „Wokół kapizmu” z okazji 50-lecia gdańskiej PWSSP. W 1995 była zastępcą dyrektora w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Od 1996 ponownie pracowała w gdańskim Muzeum Narodowym, była kierowniczką Sekcji Promocji Wydawnictw. Zorganizowała wystawę „Artgenda for young artists”, projekt prezentujący gdańskich twórców w ramach programu Kopenhaga – Stolica Kultury (1996), drugą odsłonę wystawy pokazano w ratuszu w Bremie (1997).

W 2002 podjęła pracę w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia na stanowisku kierownika do spraw administracyjnych, od 2003 p.o. dyrektora, od 2004 do 2024 dyrektorka tej instytucji. Twórczyni m.in. Galerii Zewnętrznej Miasta Gdańska (od 2004), cyklu „Art+Science Meeting” (od 2011) oraz wystaw „Space as the place” (2007), “Kyungwoo Chun, Thousands” (2010), „Gilbert & George. Jack Freak Pictures” (2011), „Dominik Lejman „Opatrzenie” (2018) i innych. W 2012 doprowadziła (w ramach programu rewitalizacyjnego prowadzonego przez miasto Gdańsk) do otwarcia Łaźni 2 – drugiego oddziału CSW zlokalizowanego w Gdańsku- Nowym Porcie. Dzięki jej staraniom przyznano w 2018 CSW Łaźnia współorganizację Międzynarodowego Kongresu Kuratorów IKT w Gdańsku oraz Post-kongresu w Wilnie. Pod jej merytorycznym nadzorem powstał projekt GAPS, strona internetowa inwentaryzująca dzieła sztuki w przestrzeni publicznej Gdańska (od 2021).

Autorka tekstów w publikacjach gdańskiego Muzeum Narodowego i CSW Łaźnia, a także tekstów Talent: What Does it Really Mean Today? (Talent, cóż to dziś znaczy?; w: „Art. Inquiry, recherches sur les arts”, t. 1 (10), Łódź, 1999); Chimera i wirtualna sieć, czyli przyczynek do nowego porządku świata (w: „Ars Educandi”, 10, 2013); Kultura dwadzieścia pięć lat później: sztuka i rewitalizacja(w: Gdańsk 2010–2015. Oblicza architektoniczne miasta, Gdańsk 2015); Chimeras and Virtual Networks, Or a Few Thoughts about the New World Order (On the Art-Science Relationship: The Example of the Art+Science Meeting Project) (w: The New and History art*science 2017/Leonardo 50 Proceedings, Ravenna, https://noema.media, 2018); Z mojej perspektywy, czyli słów kilka o artystach, galeriach i ich roli w życiu społecznym (w: Miasto (dla) sztuki. Sztuka (dla) miasta. 60 lat działalności Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki, Gdańsk, 2018).

Od 2015 członkini IKT (International Association of Curators of Contemporary Art), od 2022 CIMAM (International Committee for Museums and Collections Modern Art). W 2008 otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury i wraz z zespołem CSW Łaźni Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, w 2015 Nagrodę Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w 2018 Nagrodę Specjalną Marszałka Województwa Pomorskiego, w 2023 – z okazji 25-lecia CSW Łaźnia – Medal Prezydenta Miasta Gdańska, w 2024 Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania