NIEZNALSKA DOROTA, artystka wizualna

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
'''DOROTA NIEZNALSKA''' (ur. 19 IX 1973 Gdańsk), artystka wizualna. Córka [[NIEZNALSKI BOGUSŁAW | Bogusława Nieznalskiego]]. W 1992 ukończyła Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni-Orłowie. W latach 1993–1999 studiowała na Wydziale Rzeźby [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Akademii Sztuk Pięknych]] w Gdańsku, otrzymując dyplom w pracowni [[KLAMAN GRZEGORZ | Grzegorza Klamana]]. W latach 1998–2000 współpracowała z [[GALERIA WYSPA | Galerią Wyspa]] Galerią Wyspa i Fundacją Wyspa Progress w Gdańsku. Była asystentką w pracowni Transdyscyplinarnej Wydziału Rzeźby/Intermediów ASP, od 2013 doktor. <br/><br/>
+
'''DOROTA NIEZNALSKA''' (ur. 19 IX 1973 Gdańsk), artystka wizualna. Córka [[NIEZNALSKI BOGUSŁAW, artysta fotografik | Bogusława Nieznalskiego]]. W 1992 ukończyła Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni-Orłowie. W latach 1993–1999 studiowała na Wydziale Rzeźby [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Akademii Sztuk Pięknych]] w Gdańsku, otrzymując dyplom w pracowni [[KLAMAN GRZEGORZ | Grzegorza Klamana]]. W latach 1998–2000 współpracowała z [[GALERIA WYSPA | Galerią Wyspa]] Galerią Wyspa i Fundacją Wyspa Progress w Gdańsku. Była asystentką w pracowni Transdyscyplinarnej Wydziału Rzeźby/Intermediów ASP, od 2013 doktor. <br/><br/>
 
Autorka instalacji i wideoinstalacji, fotografii, rzeźb oraz filmów wideo. Uwagę krytyków zwraca znaczenie, jakie nadaje współczesnym, funkcjonującym w różnych sferach życia stereotypom kulturowym. Innym ważnym motywem jej sztuki jest dialog z katolicką tradycją i przedstawianie jej wpływu na polską tożsamość. Najgłośniejszą pracą artystki jest instalacja ''Pasja'' z 2001 (fotografia męskich genitaliów umieszczona na obiekcie w kształcie krzyża greckiego), prezentowana w Galerii Arsenał w Białymstoku (z zasłoniętymi genitaliami) i od 14 XII 2001 do 21 I 2002 w gdańskiej [[GALERIA WYSPA | Galerii Wyspa]] w [[DOM ANGIELSKI | Domu Angielskim]] przy ul. Chlebnickiej 16 (bez zasłony), która już po zakończeniu wystawy stała się przyczyną skandalu. Posłowie Ligi Polskich Rodzin, Gertruda Szumska i Robert Strąk, zarzucili jej obrazę uczuć religijnych chrześcijan, po rocznym procesie Sąd Rejonowy w Gdańsku w 2003 uznał ją winną, skazał na sześć miesięcy ograniczenia wolności polegającego na wykonywaniu robót publicznych w wymiarze 20 godzin miesięcznie. W 2010 wyrokiem sądu apelacyjnego ostatecznie uniewinniona.<br/><br/>
 
Autorka instalacji i wideoinstalacji, fotografii, rzeźb oraz filmów wideo. Uwagę krytyków zwraca znaczenie, jakie nadaje współczesnym, funkcjonującym w różnych sferach życia stereotypom kulturowym. Innym ważnym motywem jej sztuki jest dialog z katolicką tradycją i przedstawianie jej wpływu na polską tożsamość. Najgłośniejszą pracą artystki jest instalacja ''Pasja'' z 2001 (fotografia męskich genitaliów umieszczona na obiekcie w kształcie krzyża greckiego), prezentowana w Galerii Arsenał w Białymstoku (z zasłoniętymi genitaliami) i od 14 XII 2001 do 21 I 2002 w gdańskiej [[GALERIA WYSPA | Galerii Wyspa]] w [[DOM ANGIELSKI | Domu Angielskim]] przy ul. Chlebnickiej 16 (bez zasłony), która już po zakończeniu wystawy stała się przyczyną skandalu. Posłowie Ligi Polskich Rodzin, Gertruda Szumska i Robert Strąk, zarzucili jej obrazę uczuć religijnych chrześcijan, po rocznym procesie Sąd Rejonowy w Gdańsku w 2003 uznał ją winną, skazał na sześć miesięcy ograniczenia wolności polegającego na wykonywaniu robót publicznych w wymiarze 20 godzin miesięcznie. W 2010 wyrokiem sądu apelacyjnego ostatecznie uniewinniona.<br/><br/>
 
Niektóre wystawy indywidualne: ''Absolucja'', [[GALERIA WYSPA | Galeria Wyspa]], Gdańsk 1999; ''Dominacja'',  [[CENTRUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ ŁAŹNIA| Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku]], Gdańsk 2001; ''Pasja'', Galeria Arsenał, Białystok i Galeria Wyspa, Gdańsk 2001; ''Życie. Instrukcja obsługi'', [[NADBAŁTYCKIE CENTRUM KULTURY| Nadbałtyckie Centrum Kultury]], Gdańsk 2001; ''Posłuszeństwo'', Stary Browar, Poznań 2006; ''Królestwo'', Galeria Piekary, Poznań 2009, ''196 k.k. fotografie, wideo'', Galeria Ego, Poznań 2012; ''Dorota Nieznalska, Królowa Polski'', [[MUZEUM NARODOWE | Muzeum Narodowe w Gdańsku]], Oddział Sztuki Nowoczesnej – [[PAŁAC OPATÓW | Pałac Opatów]], Gdańsk 2012; Suur-Suomi/Great-Finland, Wyspa Art Institute, Gdańsk 2013; ''Kult pamięci! Tannenberg–Denkmal'', Biuro Wystaw Artystycznych (BWA) Galeria Sztuki w Olsztynie (2014); ''Mowa nienawiści'', Galeria Manhattan, Łódź (2014); ''Przemoc i Pamięć. Badania SRV Sektion Rassen- und Volkstumsforschung'', Muzeum Miasta Gdyni (2018); ''Sprawa Stanisława Pyjasa'', Galeria Sztuki Współczesnej „Bunkier”, Kraków (2020), ''Rassenhygiene. Badania Głównego Urzędu Rasy i Osadnictwa SS, Rasse-und Siedlungshauptamt, RuSHA – (Wartheland)'', Centrum Kultury ZAMEK, Poznań (2020). Jej prace były prezentowane między innymi na wystawach w Szwecji, Rosji, Rumunii, Niemczech, Portugalii, Finlandii, Gruzji, Chorwacji i USA. <br/><br/>
 
Niektóre wystawy indywidualne: ''Absolucja'', [[GALERIA WYSPA | Galeria Wyspa]], Gdańsk 1999; ''Dominacja'',  [[CENTRUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ ŁAŹNIA| Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku]], Gdańsk 2001; ''Pasja'', Galeria Arsenał, Białystok i Galeria Wyspa, Gdańsk 2001; ''Życie. Instrukcja obsługi'', [[NADBAŁTYCKIE CENTRUM KULTURY| Nadbałtyckie Centrum Kultury]], Gdańsk 2001; ''Posłuszeństwo'', Stary Browar, Poznań 2006; ''Królestwo'', Galeria Piekary, Poznań 2009, ''196 k.k. fotografie, wideo'', Galeria Ego, Poznań 2012; ''Dorota Nieznalska, Królowa Polski'', [[MUZEUM NARODOWE | Muzeum Narodowe w Gdańsku]], Oddział Sztuki Nowoczesnej – [[PAŁAC OPATÓW | Pałac Opatów]], Gdańsk 2012; Suur-Suomi/Great-Finland, Wyspa Art Institute, Gdańsk 2013; ''Kult pamięci! Tannenberg–Denkmal'', Biuro Wystaw Artystycznych (BWA) Galeria Sztuki w Olsztynie (2014); ''Mowa nienawiści'', Galeria Manhattan, Łódź (2014); ''Przemoc i Pamięć. Badania SRV Sektion Rassen- und Volkstumsforschung'', Muzeum Miasta Gdyni (2018); ''Sprawa Stanisława Pyjasa'', Galeria Sztuki Współczesnej „Bunkier”, Kraków (2020), ''Rassenhygiene. Badania Głównego Urzędu Rasy i Osadnictwa SS, Rasse-und Siedlungshauptamt, RuSHA – (Wartheland)'', Centrum Kultury ZAMEK, Poznań (2020). Jej prace były prezentowane między innymi na wystawach w Szwecji, Rosji, Rumunii, Niemczech, Portugalii, Finlandii, Gruzji, Chorwacji i USA. <br/><br/>

Wersja z 11:52, 22 sie 2022

DOROTA NIEZNALSKA (ur. 19 IX 1973 Gdańsk), artystka wizualna. Córka Bogusława Nieznalskiego. W 1992 ukończyła Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni-Orłowie. W latach 1993–1999 studiowała na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, otrzymując dyplom w pracowni Grzegorza Klamana. W latach 1998–2000 współpracowała z Galerią Wyspa Galerią Wyspa i Fundacją Wyspa Progress w Gdańsku. Była asystentką w pracowni Transdyscyplinarnej Wydziału Rzeźby/Intermediów ASP, od 2013 doktor.

Autorka instalacji i wideoinstalacji, fotografii, rzeźb oraz filmów wideo. Uwagę krytyków zwraca znaczenie, jakie nadaje współczesnym, funkcjonującym w różnych sferach życia stereotypom kulturowym. Innym ważnym motywem jej sztuki jest dialog z katolicką tradycją i przedstawianie jej wpływu na polską tożsamość. Najgłośniejszą pracą artystki jest instalacja Pasja z 2001 (fotografia męskich genitaliów umieszczona na obiekcie w kształcie krzyża greckiego), prezentowana w Galerii Arsenał w Białymstoku (z zasłoniętymi genitaliami) i od 14 XII 2001 do 21 I 2002 w gdańskiej Galerii Wyspa w Domu Angielskim przy ul. Chlebnickiej 16 (bez zasłony), która już po zakończeniu wystawy stała się przyczyną skandalu. Posłowie Ligi Polskich Rodzin, Gertruda Szumska i Robert Strąk, zarzucili jej obrazę uczuć religijnych chrześcijan, po rocznym procesie Sąd Rejonowy w Gdańsku w 2003 uznał ją winną, skazał na sześć miesięcy ograniczenia wolności polegającego na wykonywaniu robót publicznych w wymiarze 20 godzin miesięcznie. W 2010 wyrokiem sądu apelacyjnego ostatecznie uniewinniona.

Niektóre wystawy indywidualne: Absolucja, Galeria Wyspa, Gdańsk 1999; Dominacja, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, Gdańsk 2001; Pasja, Galeria Arsenał, Białystok i Galeria Wyspa, Gdańsk 2001; Życie. Instrukcja obsługi, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańsk 2001; Posłuszeństwo, Stary Browar, Poznań 2006; Królestwo, Galeria Piekary, Poznań 2009, 196 k.k. fotografie, wideo, Galeria Ego, Poznań 2012; Dorota Nieznalska, Królowa Polski, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Sztuki Nowoczesnej – Pałac Opatów, Gdańsk 2012; Suur-Suomi/Great-Finland, Wyspa Art Institute, Gdańsk 2013; Kult pamięci! Tannenberg–Denkmal, Biuro Wystaw Artystycznych (BWA) Galeria Sztuki w Olsztynie (2014); Mowa nienawiści, Galeria Manhattan, Łódź (2014); Przemoc i Pamięć. Badania SRV Sektion Rassen- und Volkstumsforschung, Muzeum Miasta Gdyni (2018); Sprawa Stanisława Pyjasa, Galeria Sztuki Współczesnej „Bunkier”, Kraków (2020), Rassenhygiene. Badania Głównego Urzędu Rasy i Osadnictwa SS, Rasse-und Siedlungshauptamt, RuSHA – (Wartheland), Centrum Kultury ZAMEK, Poznań (2020). Jej prace były prezentowane między innymi na wystawach w Szwecji, Rosji, Rumunii, Niemczech, Portugalii, Finlandii, Gruzji, Chorwacji i USA.

W indywidualnej wystawie Miasto – zdarzenie – re-konstrukcja przemocy (2011), całkowicie poświęconej rodzinnemu miastu ( Gdańska Galeria Miejska 2), między innymi zrekonstruowała staranowaną przez czołg w grudniu 1981 roku Bramę nr 2 Stoczni Gdańskiej.

Wielokrotna stypendystka, między innymi stypendium pobytowego w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku dla realizacji pracy przeznaczonej na wystawę Kobieta o kobiecie II edycja BWA w Bielsku–Białej (2000); stypendium pobytowego Kunstforum Ostdeutsche Galerie, Regensburg, Niemcy (2005/2006); stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2009, 2013/2014); stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego (2010, 2015); stypendium pobytowegp Polish Kultursommer Scholarship, Kiel, Niemcy (2010); stypendium pobytowego HIAP (Helsinki International Artist Programme), Cable Factory, Helsinki, Finlandia (2011/2012); stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2012); grantu z Programu Kultura polska na świecie, Instytut Adama Mickiewicza w Warszawie (2014), stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska (2014).

Laureatka między innymi nagrody za The Germinations IX, Ferens Art Gallery, Hull, Anglia (1999), Nagrody Prezydenta Gdańska dla Młodych Twórców i Naukowców ( nagrody miasta Gdańska, 2002), III miejsca w konkursie na plakat Federacji na Rzecz Kobiet i Planowania Rodziny w Warszawie (2005), I nagrody Gdańskiego Biennale Sztuki Tożsamość Miejsca (2010). JAK JANSZ

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania