PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK BRĘTOWO
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
[[File:3_Pomorska_Kolei_Metropolitalna.JPG|thumb|Przystanek Gdańsk Brętowo]] | [[File:3_Pomorska_Kolei_Metropolitalna.JPG|thumb|Przystanek Gdańsk Brętowo]] | ||
− | '''PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK BRĘTOWO''', położony na dwutorowej, niezelektryfikowanej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 248 | linii kolejowej numer 248]] (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) na jej 5,3 kilometrze pomiędzy [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WRZESZCZ| stacją Gdańsk Wrzeszcz]] a posterunkiem odgałęźnym Brętowo. Znajduje się na granicy dzielnic Gdańska: [[BRĘTOWO | Brętowo]] i [[PIECKI| Piecki]]-[[MIGOWO| Migowo]], od pierwszej wziął swoją nazwę.<br/><br/> | + | '''PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK BRĘTOWO''', położony na dwutorowej, niezelektryfikowanej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 248 | linii kolejowej numer 248]] (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) na jej 5,3 kilometrze pomiędzy [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WRZESZCZ| stacją Gdańsk Wrzeszcz]] a [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK BRĘTOWO | posterunkiem odgałęźnym Brętowo]]. Znajduje się na granicy dzielnic Gdańska: [[BRĘTOWO | Brętowo]] i [[PIECKI| Piecki]]-[[MIGOWO| Migowo]], od pierwszej wziął swoją nazwę.<br/><br/> |
Usytuowany w miejscu przebiegu dawnej linii kolejowej Gdańsk-Wrzeszcz – Stara Piła oraz niedaleko od dawnego przystanku o nazwie Brentau, otwartego 1 III 1914, z drewnianą wiatą oraz ceglanym budyneczkiem toalety, w 1938 przemianowanego na Danzig-Brentau. Ruch pociągów na nim, tak jak na całej linii, został wstrzymany wskutek częściowego zniszczenia infrastruktury przez wojska niemieckie w 1945 podczas ich wycofywania się z Gdańska. Po II wojnie światowej początkowo planowano linię odbudować i przystanek zyskał nazwę Gdańsk Brętowo. W 1946 zlikwidowany.<br/><br/> | Usytuowany w miejscu przebiegu dawnej linii kolejowej Gdańsk-Wrzeszcz – Stara Piła oraz niedaleko od dawnego przystanku o nazwie Brentau, otwartego 1 III 1914, z drewnianą wiatą oraz ceglanym budyneczkiem toalety, w 1938 przemianowanego na Danzig-Brentau. Ruch pociągów na nim, tak jak na całej linii, został wstrzymany wskutek częściowego zniszczenia infrastruktury przez wojska niemieckie w 1945 podczas ich wycofywania się z Gdańska. Po II wojnie światowej początkowo planowano linię odbudować i przystanek zyskał nazwę Gdańsk Brętowo. W 1946 zlikwidowany.<br/><br/> | ||
Zbudowany od nowa przystanek otwarto 1 IX 2015. Ruch pasażerski obsługiwany jest przez [[POMORSKA KOLEJ METROPOLITALNA| Pomorską Kolej Metropolitalną]]. Znajduje się bliżej obecnej ul. Rakoczego niż jego poprzednik. W fazie projektów oraz budowy funkcjonował pod nazwą Gdańsk Rakoczego, ostatecznie w plebiscycie przyjęto jego obecnie funkcjonującą nazwę. Posiada dwa perony. Jeden z nich jest jednokrawędziowy, zlokalizowany obok toru linii kolejowej numer 248. Drugi obsługuje przy jednej krawędzi tor kolejowy, przy drugiej – tor linii tramwajowej. Przystanek umieszczony został na zboczu oraz na łuku. Na peronach znajdują się częściowe zadaszenia oraz zejścia i windy kierujące do ul. Rakoczego. Na poziomie peronów zlokalizowano zintegrowany z nim końcowy przystanek tramwajowy o nazwie Brętowo PKM. Obok przystanku kolejowego w ciągu ul. Rakoczego funkcjonują również przystanki miejskiej komunikacji autobusowej, obok niego znajduje się wiadukt, po którym przebiega linia kolejowa numer 248 nad ul. Rakoczego. Zaraz za wiaduktem znajduje się posterunek odgałęźny Brętowo. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | Zbudowany od nowa przystanek otwarto 1 IX 2015. Ruch pasażerski obsługiwany jest przez [[POMORSKA KOLEJ METROPOLITALNA| Pomorską Kolej Metropolitalną]]. Znajduje się bliżej obecnej ul. Rakoczego niż jego poprzednik. W fazie projektów oraz budowy funkcjonował pod nazwą Gdańsk Rakoczego, ostatecznie w plebiscycie przyjęto jego obecnie funkcjonującą nazwę. Posiada dwa perony. Jeden z nich jest jednokrawędziowy, zlokalizowany obok toru linii kolejowej numer 248. Drugi obsługuje przy jednej krawędzi tor kolejowy, przy drugiej – tor linii tramwajowej. Przystanek umieszczony został na zboczu oraz na łuku. Na peronach znajdują się częściowe zadaszenia oraz zejścia i windy kierujące do ul. Rakoczego. Na poziomie peronów zlokalizowano zintegrowany z nim końcowy przystanek tramwajowy o nazwie Brętowo PKM. Obok przystanku kolejowego w ciągu ul. Rakoczego funkcjonują również przystanki miejskiej komunikacji autobusowej, obok niego znajduje się wiadukt, po którym przebiega linia kolejowa numer 248 nad ul. Rakoczego. Zaraz za wiaduktem znajduje się posterunek odgałęźny Brętowo. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 14:47, 16 maj 2022
PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK BRĘTOWO, położony na dwutorowej, niezelektryfikowanej linii kolejowej numer 248 (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) na jej 5,3 kilometrze pomiędzy stacją Gdańsk Wrzeszcz a posterunkiem odgałęźnym Brętowo. Znajduje się na granicy dzielnic Gdańska: Brętowo i Piecki- Migowo, od pierwszej wziął swoją nazwę.
Usytuowany w miejscu przebiegu dawnej linii kolejowej Gdańsk-Wrzeszcz – Stara Piła oraz niedaleko od dawnego przystanku o nazwie Brentau, otwartego 1 III 1914, z drewnianą wiatą oraz ceglanym budyneczkiem toalety, w 1938 przemianowanego na Danzig-Brentau. Ruch pociągów na nim, tak jak na całej linii, został wstrzymany wskutek częściowego zniszczenia infrastruktury przez wojska niemieckie w 1945 podczas ich wycofywania się z Gdańska. Po II wojnie światowej początkowo planowano linię odbudować i przystanek zyskał nazwę Gdańsk Brętowo. W 1946 zlikwidowany.
Zbudowany od nowa przystanek otwarto 1 IX 2015. Ruch pasażerski obsługiwany jest przez Pomorską Kolej Metropolitalną. Znajduje się bliżej obecnej ul. Rakoczego niż jego poprzednik. W fazie projektów oraz budowy funkcjonował pod nazwą Gdańsk Rakoczego, ostatecznie w plebiscycie przyjęto jego obecnie funkcjonującą nazwę. Posiada dwa perony. Jeden z nich jest jednokrawędziowy, zlokalizowany obok toru linii kolejowej numer 248. Drugi obsługuje przy jednej krawędzi tor kolejowy, przy drugiej – tor linii tramwajowej. Przystanek umieszczony został na zboczu oraz na łuku. Na peronach znajdują się częściowe zadaszenia oraz zejścia i windy kierujące do ul. Rakoczego. Na poziomie peronów zlokalizowano zintegrowany z nim końcowy przystanek tramwajowy o nazwie Brętowo PKM. Obok przystanku kolejowego w ciągu ul. Rakoczego funkcjonują również przystanki miejskiej komunikacji autobusowej, obok niego znajduje się wiadukt, po którym przebiega linia kolejowa numer 248 nad ul. Rakoczego. Zaraz za wiaduktem znajduje się posterunek odgałęźny Brętowo.