KOWALSKA-PIŃCZAK ALINA, profesor Akademii Muzycznej
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:Kowalska-Pińczak Alina.JPG|thumb|Alina Kowalska-Pińczak]] | [[File:Kowalska-Pińczak Alina.JPG|thumb|Alina Kowalska-Pińczak]] | ||
[[File: Alina_Kowalska-Pińczak.jpg |thumb| Alina Kowalska-Pińczak i [[CAPPELLA GEDANENSIS | Cappella Gedanensis]], koncert charytatywny Fundacji Dom Rainmana, Polska Filharmonia Kameralna Sopot, 7 XII 2013]] | [[File: Alina_Kowalska-Pińczak.jpg |thumb| Alina Kowalska-Pińczak i [[CAPPELLA GEDANENSIS | Cappella Gedanensis]], koncert charytatywny Fundacji Dom Rainmana, Polska Filharmonia Kameralna Sopot, 7 XII 2013]] | ||
− | '''ALINA KOWALSKA-PIŃCZAK''' (ur. 10 VI 1948 Bydgoszcz), teoretyk muzyki | + | '''ALINA KOWALSKA-PIŃCZAK''' (ur. 10 VI 1948 Bydgoszcz), teoretyk muzyki, dyrygent, profesor gdańskiej [[AKADEMIA MUZYCZNA IM. STANISŁAWA MONIUSZKI | Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki]]. Córka Mieczysława Kowalskiego (1913 Markowce (Wołyń) – 22 XI 1995 Bydgoszcz), organisty i kompozytora, związanego z Bydgoszczą i kościołem oo. Jezuitów przy placu Kościeleckich, uhonorowanego najwyższym odznaczeniem papieskim "Pro Ecclesia et Pontifice" (1993), i poślubionej w 1945 w Wilnie Wandy z domu Szymkiewicz. Młodsza siostra Danuty, starsza – Lucyny.<br/><br/> |
− | W 1980 | + | W 1967 ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne w Bydgoszczy, w 1972 Wydział Kompozycji, Teorii i Dyrygentury gdańskiej Akademii Muzycznej. Doskonaliła warsztat, kształcąc się dodatkowo na kierunku pedagogika wokalna na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej we Wrocławiu (dyplom w 1990). <br/><br/> |
− | Zajmuje się muzyką epoki renesansu, baroku i klasycyzmu. W 1981 roku założyła Zespół Muzyki Dawnej [[CAPPELLA GEDANENSIS | Cappella Gedanensis]], zostając też jego dyrektorem artystycznym, w latach 2000–2001 opiekunka i dyrygentka [[CHÓR MIESZCZAN GDAŃSKICH | Chóru Mieszczan Gdańskich]]. Autorka publikacji z dziedziny surdologopedii, pedagogiki wokalnej, kształcenia słuchu (na przykład kształcenie słyszenia linearnego), między innymi pracy ''Od tonalności do atonalności'' (2000).<br/><br/> | + | W 1980 doktoryzowała się w zakresie surdologopedii na Wydziale Humanistycznym uniwersytetu w Lublinie, od 1995 doktor habilitowany w zakresie sztuki muzycznej w dyscyplinie prowadzenia zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych, od 1997 profesor tytularny, od 2001 profesor zwyczajny. Pracownik gdańskiej Akademii Muzycznej, w latach 1999–2005 dziekan Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki, w 2006-2015 kierownik Zakładu Kształcenia Słuchu Instytutu Teorii Muzyki, od 2015 kierownik Katedry Dyrygentury Symfoniczno-Operowej na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki.<br/><br/> |
− | W 2006 otrzymała [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury]] z okazji 25-lecia Zespołu Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis. {{author: WAW}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | + | Zajmuje się muzyką epoki renesansu, baroku i klasycyzmu. W 1981 roku założyła Zespół Muzyki Dawnej [[CAPPELLA GEDANENSIS | Cappella Gedanensis]], zostając też jego dyrektorem artystycznym, w latach 2000–2001 opiekunka i dyrygentka [[CHÓR MIESZCZAN GDAŃSKICH | Chóru Mieszczan Gdańskich]]. |
+ | Ma w swym dorobku kilkanaście płyt CD (między innymi Luigi Boccherini, ''Stabat Mater pour soprano, deux violons, alto et deux violoncelles'' (2007) – nominowana do Nagrody Fryderyka 2008, ''Antonio Vivaldi (Gold Edition)'', 2015), w tym cztery CD z muzyką dawnego Gdańska (seria ''Music of Old Gdansk'', 1991-1997). Album z kolędami ''Nowy Rok u Ojca Świętego'' (1997) uzyskał status platynowej płyty (2002). Koncertowała w krajach Europy, w USA, Chinach, Izraelu, na licznych festiwalach muzycznych. Specjalizuje się w muzyce okresu renesansu, baroku i klasycyzmu, szczególną rolę przypisując odkrywaniu na nowo kompozycji muzyki gdańskiej XVI–XVIII wieku. Autorka publikacji z dziedziny surdologopedii, pedagogiki wokalnej, kształcenia słuchu (na przykład kształcenie słyszenia linearnego), między innymi pracy ''Od tonalności do atonalności'' (2000). Współpracuje z Centrum Edukacji Artystycznej przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego jako juror w ogólnopolskich konkursach solfeżowych oraz jako recenzent publikacji naukowych z dziedziny kształcenia słuchu. <br/><br/> | ||
+ | Odznaczona między innymi Srebrnym Krzyżem Zasługi (2001), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2006), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2002), brązowym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2007). W 2006 otrzymała [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury]] z okazji 25-lecia Zespołu Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis. {{author: WAW}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> | ||
+ | |||
+ | '''Bibliografia''':<br/> | ||
+ | Weber Alicja, ''Kowalski Mieczysław'', w: Bydgoski Leksykon Muzyczny, Bydgoszcz 2004. |
Wersja z 09:18, 30 lis 2021
ALINA KOWALSKA-PIŃCZAK (ur. 10 VI 1948 Bydgoszcz), teoretyk muzyki, dyrygent, profesor gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki. Córka Mieczysława Kowalskiego (1913 Markowce (Wołyń) – 22 XI 1995 Bydgoszcz), organisty i kompozytora, związanego z Bydgoszczą i kościołem oo. Jezuitów przy placu Kościeleckich, uhonorowanego najwyższym odznaczeniem papieskim "Pro Ecclesia et Pontifice" (1993), i poślubionej w 1945 w Wilnie Wandy z domu Szymkiewicz. Młodsza siostra Danuty, starsza – Lucyny.
W 1967 ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne w Bydgoszczy, w 1972 Wydział Kompozycji, Teorii i Dyrygentury gdańskiej Akademii Muzycznej. Doskonaliła warsztat, kształcąc się dodatkowo na kierunku pedagogika wokalna na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej we Wrocławiu (dyplom w 1990).
W 1980 doktoryzowała się w zakresie surdologopedii na Wydziale Humanistycznym uniwersytetu w Lublinie, od 1995 doktor habilitowany w zakresie sztuki muzycznej w dyscyplinie prowadzenia zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych, od 1997 profesor tytularny, od 2001 profesor zwyczajny. Pracownik gdańskiej Akademii Muzycznej, w latach 1999–2005 dziekan Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki, w 2006-2015 kierownik Zakładu Kształcenia Słuchu Instytutu Teorii Muzyki, od 2015 kierownik Katedry Dyrygentury Symfoniczno-Operowej na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki.
Zajmuje się muzyką epoki renesansu, baroku i klasycyzmu. W 1981 roku założyła Zespół Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis, zostając też jego dyrektorem artystycznym, w latach 2000–2001 opiekunka i dyrygentka Chóru Mieszczan Gdańskich.
Ma w swym dorobku kilkanaście płyt CD (między innymi Luigi Boccherini, Stabat Mater pour soprano, deux violons, alto et deux violoncelles (2007) – nominowana do Nagrody Fryderyka 2008, Antonio Vivaldi (Gold Edition), 2015), w tym cztery CD z muzyką dawnego Gdańska (seria Music of Old Gdansk, 1991-1997). Album z kolędami Nowy Rok u Ojca Świętego (1997) uzyskał status platynowej płyty (2002). Koncertowała w krajach Europy, w USA, Chinach, Izraelu, na licznych festiwalach muzycznych. Specjalizuje się w muzyce okresu renesansu, baroku i klasycyzmu, szczególną rolę przypisując odkrywaniu na nowo kompozycji muzyki gdańskiej XVI–XVIII wieku. Autorka publikacji z dziedziny surdologopedii, pedagogiki wokalnej, kształcenia słuchu (na przykład kształcenie słyszenia linearnego), między innymi pracy Od tonalności do atonalności (2000). Współpracuje z Centrum Edukacji Artystycznej przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego jako juror w ogólnopolskich konkursach solfeżowych oraz jako recenzent publikacji naukowych z dziedziny kształcenia słuchu.
Odznaczona między innymi Srebrnym Krzyżem Zasługi (2001), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2006), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2002), brązowym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2007). W 2006 otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury z okazji 25-lecia Zespołu Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis.
Bibliografia:
Weber Alicja, Kowalski Mieczysław, w: Bydgoski Leksykon Muzyczny, Bydgoszcz 2004.