SIEWERT BENJAMIN GOTTHOLD, organista, kompozytor
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''BENJAMIN GOTTHOLD SIEWERT''' (14 X 1743 Gdańsk – 13 I 1811 Gdańsk), organista, kompozytor. Syn Jacoba (1704 – 25 XI 1789 Gdańsk), mistrza sukiennika i | + | '''BENJAMIN GOTTHOLD SIEWERT''' (14 X 1743 Gdańsk – 13 I 1811 Gdańsk), organista, kompozytor. Syn Jacoba (1704 – 25 XI 1789 Gdańsk), mistrza sukiennika i dzwonnika [[KOŚCIÓŁ ŚW. BARTŁOMIEJA I OPIEKI NAJŚWIĘTSZEJ BOGURODZICY | kościoła św. Bartłomieja]]. Uczeń [[FREISLICH JOHANN BALTHASAR CHRISTIAN | Johanna B.Ch. Freislicha]]. Początkowo kupiec. W 1767 roku został tenorzystą w kapeli wokalno-instrumentalnej [[KOŚCIÓŁ ŚW. JANA CHRZCICIELA I ŚW. JANA APOSTOŁA | kościoła św. Jana]]. Z powodu pruskiej blokady handlowej Gdańska (1772) jego kupieckie interesy zakończyły się bankructwem, objął stanowisko nauczyciela i organisty w Koźlinach (Güttland; Żuławy Gdańskie). 20 I 1782 został powołany na stanowisko kapelmistrza w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]].<br/><br/> |
Od roku 1765 notowany jako kompozytor ([[KANTATA | kantaty]] ''Christus ist des Gesetzes Ende, Treulich will ich Gott bitten''). W 1774 [[RADA MIEJSKA | Rada Miejska]] zamówiła u niego [[KANTATA | kantatę]] dla kościoła św. Bartłomieja. W przekazach rękopiśmiennych zachowało się jedynie siedem jego kantat, | Od roku 1765 notowany jako kompozytor ([[KANTATA | kantaty]] ''Christus ist des Gesetzes Ende, Treulich will ich Gott bitten''). W 1774 [[RADA MIEJSKA | Rada Miejska]] zamówiła u niego [[KANTATA | kantatę]] dla kościoła św. Bartłomieja. W przekazach rękopiśmiennych zachowało się jedynie siedem jego kantat, | ||
powstałych w latach 1765–1774 w stylu późnobarokowym, ze znacznymi wpływami klasycyzmu, z czego trzy w kolekcji kościoła św. Jana: ''Hört, Israel hat dennoch Gott zum Trost'', ''Gelobet sey der Herr der Gott Israel'', ''Den die Engel droben mit Gesange loben''. Ocalały także drukowane teksty sześciu kantat elekcyjnych (Kürkantaten, [[KÜRTAG | Kürtag]]) z okresu 1782–1792. Wszystkie utwory przechowywane są w [[POLSKA AKADEMIA NAUK BIBLIOTEKA GDAŃSKA | Polskiej Akademii Nauk Bibliotece Gdańskiej]].<br/><br/> | powstałych w latach 1765–1774 w stylu późnobarokowym, ze znacznymi wpływami klasycyzmu, z czego trzy w kolekcji kościoła św. Jana: ''Hört, Israel hat dennoch Gott zum Trost'', ''Gelobet sey der Herr der Gott Israel'', ''Den die Engel droben mit Gesange loben''. Ocalały także drukowane teksty sześciu kantat elekcyjnych (Kürkantaten, [[KÜRTAG | Kürtag]]) z okresu 1782–1792. Wszystkie utwory przechowywane są w [[POLSKA AKADEMIA NAUK BIBLIOTEKA GDAŃSKA | Polskiej Akademii Nauk Bibliotece Gdańskiej]].<br/><br/> |
Wersja z 15:46, 7 cze 2021
BENJAMIN GOTTHOLD SIEWERT (14 X 1743 Gdańsk – 13 I 1811 Gdańsk), organista, kompozytor. Syn Jacoba (1704 – 25 XI 1789 Gdańsk), mistrza sukiennika i dzwonnika kościoła św. Bartłomieja. Uczeń Johanna B.Ch. Freislicha. Początkowo kupiec. W 1767 roku został tenorzystą w kapeli wokalno-instrumentalnej kościoła św. Jana. Z powodu pruskiej blokady handlowej Gdańska (1772) jego kupieckie interesy zakończyły się bankructwem, objął stanowisko nauczyciela i organisty w Koźlinach (Güttland; Żuławy Gdańskie). 20 I 1782 został powołany na stanowisko kapelmistrza w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny.
Od roku 1765 notowany jako kompozytor ( kantaty Christus ist des Gesetzes Ende, Treulich will ich Gott bitten). W 1774 Rada Miejska zamówiła u niego kantatę dla kościoła św. Bartłomieja. W przekazach rękopiśmiennych zachowało się jedynie siedem jego kantat,
powstałych w latach 1765–1774 w stylu późnobarokowym, ze znacznymi wpływami klasycyzmu, z czego trzy w kolekcji kościoła św. Jana: Hört, Israel hat dennoch Gott zum Trost, Gelobet sey der Herr der Gott Israel, Den die Engel droben mit Gesange loben. Ocalały także drukowane teksty sześciu kantat elekcyjnych (Kürkantaten, Kürtag) z okresu 1782–1792. Wszystkie utwory przechowywane są w Polskiej Akademii Nauk Bibliotece Gdańskiej.
Istnieją także informacje o innych jego kompozycjach, zarówno religijnych (spis inwentarzowy kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny z 1826 roku wykazuje także dwadzieścia dwie msze i kantaty), jak i świeckich (utwory okolicznościowe, pieśni solowe z fortepianem; jego pieśni pojawiają się w latach 1783–1784 w dwóch wydaniach zbioru Gesänge zum Vergnügen beym Clavier zu Singen, mehrenteils im Volkston).
Wszystkie zachowane utwory, choć pochodzą z wczesnego okresu jego twórczości, odznaczają się sprawnością warsztatową i bogatą inwencją melodyczną. Można w nich znaleźć także wpływy polskie: rytmy mazurowe i polonezowe. Ojciec burmistrza Friedricha Gottholda Siewerta.