BRYDAK WOJSŁAW, publicysta, autor sztuk teatralnych
(uzupełnienie BŚ (e-mail z 9.11.2018)) |
|||
Linia 5: | Linia 5: | ||
[[File:4_Wojsław_Brydak.jpg|thumb|Wojsław Brydak, ''Nawcz'']] | [[File:4_Wojsław_Brydak.jpg|thumb|Wojsław Brydak, ''Nawcz'']] | ||
− | '''WOJSŁAW BRYDAK''' (ur. 18 I 1942 Kraków), publicysta, autor sztuk teatralnych, tłumacz. W 1966 roku absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Sopocie (fortepian, [[AKADEMIA MUZYCZNA IM. STANISŁAWA MONIUSZKI | Akademia Muzyczna]]), w 1981 absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie (reżyseria). W latach 1966–1974 dziennikarz Redakcji Muzycznej Rozgłośni Gdańskiej Polskiego Radia. W okresie 1988–1990 sekretarz redakcji miesięcznika literacko-artystycznego [[AUTOGRAF | „Autograf”]], 1996–1998 kierował działem kulturalnym [[GŁOS WYBRZEŻA | „Głosu Wybrzeża”]], 1995–2012 redaktor naczelny „Rocznika Sopockiego”. Autor felietonów w tygodniku [[WYBRZEŻE. Ilustrowany Tygodnik Społeczno-Informacyjny | „Wybrzeże”]] (1983–1991), „Głosie Wybrzeża” (1994–1996 i 1998–2005), „Gazecie Gdańskiej” (2006–2009). W latach 1994–2000 współpracownik TVP 3, programu „Kamerton”, poświęconego muzyce klasycznej. W okresie 1979–1983 reżyser przedstawień teatralnych, kierownik literacki Teatru Muzycznego w Gdyni, 1983–1986 – Bałtyckiego Teatru Dramatycznego w Koszalinie. Reżyser przedstawień teatralnych, m.in. ''Czworokąta'' Edwarda Redlińskiego (Gdynia 1977), ''Rozmów z katem'' Kazimierza Moczarskiego (Gdynia 1978), ''Słowika'' Ernesta Brylla (Gdynia 1980), ''Pod akacjami'' Jarosława Iwaszkiewicza (Koszalin 1984), ''Świętoszka'' Molière’a (Koszalin 1985). Autor szkiców o teatrze drukowanych w różnych latach w miesięczniku „Dialog”. Na [[UNIWERSYTET GDAŃSKI | Uniwersytecie Gdańskim]] prowadził zajęcia poświęcone dziennikarstwu (2003–2008) i przekładowi literackiemu (2009–2013); 2000–2010 – w gdańskiej [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Akademii Sztuk Pięknych]] zajęcia poświęcone muzyce i teatrowi. W okresie 1988–2009 koordynator programu Unii Europejskiej „Erasmus” w gdańskiej Akademii Muzycznej, od 2010 redaktor naczelny Wydawnictwa Akademii Muzycznej w Gdańsku. Autor sztuk teatralnych, | + | '''WOJSŁAW BRYDAK''' (ur. 18 I 1942 Kraków), publicysta, autor sztuk teatralnych, tłumacz. W 1966 roku absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Sopocie (fortepian, [[AKADEMIA MUZYCZNA IM. STANISŁAWA MONIUSZKI | Akademia Muzyczna]]), w 1981 absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie (reżyseria). W latach 1966–1974 dziennikarz Redakcji Muzycznej Rozgłośni Gdańskiej Polskiego Radia. W okresie 1988–1990 sekretarz redakcji miesięcznika literacko-artystycznego [[AUTOGRAF | „Autograf”]], 1996–1998 kierował działem kulturalnym [[GŁOS WYBRZEŻA | „Głosu Wybrzeża”]], 1995–2012 redaktor naczelny „Rocznika Sopockiego”.<br/><br/> |
+ | Autor felietonów w tygodniku [[WYBRZEŻE. Ilustrowany Tygodnik Społeczno-Informacyjny | „Wybrzeże”]] (1983–1991), „Głosie Wybrzeża” (1994–1996 i 1998–2005), „Gazecie Gdańskiej” (2006–2009). W latach 1994–2000 współpracownik TVP 3, programu „Kamerton”, poświęconego muzyce klasycznej. W okresie 1979–1983 reżyser przedstawień teatralnych, kierownik literacki Teatru Muzycznego w Gdyni, 1983–1986 – Bałtyckiego Teatru Dramatycznego w Koszalinie. Reżyser przedstawień teatralnych, m.in. ''Czworokąta'' Edwarda Redlińskiego (Gdynia 1977), ''Rozmów z katem'' Kazimierza Moczarskiego (Gdynia 1978), ''Słowika'' Ernesta Brylla (Gdynia 1980), ''Pod akacjami'' Jarosława Iwaszkiewicza (Koszalin 1984), ''Świętoszka'' Molière’a (Koszalin 1985). Autor szkiców o teatrze drukowanych w różnych latach w miesięczniku „Dialog”.<br/><br/> | ||
+ | Na [[UNIWERSYTET GDAŃSKI | Uniwersytecie Gdańskim]] prowadził zajęcia poświęcone dziennikarstwu (2003–2008) i przekładowi literackiemu (2009–2013); 2000–2010 – w gdańskiej [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Akademii Sztuk Pięknych]] zajęcia poświęcone muzyce i teatrowi. W okresie 1988–2009 koordynator programu Unii Europejskiej „Erasmus” w gdańskiej Akademii Muzycznej, od 2010 redaktor naczelny Wydawnictwa Akademii Muzycznej w Gdańsku.<br/><br/> | ||
+ | Autor sztuk teatralnych, między innymi ''Gry'', wystawionej w Gdańsku (1970) i Warszawie (1975), oraz ''Szansy'', wystawionej w Toruniu (1977). Tłumacz prozy anglojęzycznej, powieści i zbiorów opowiadań, w tym autorstwa Johna Updike’a ''Przypomnij się, Króliku'' (1993), ''Miasteczka'' (2006), ''A potem'' (2009), Salmana Rushdiego ''Ostatnie westchnienie Maura'' (1997), ''Ziemia pod jej stopami'' (2001), Kena Keseya ''Pieśń żeglarzy'' (1996), Woody’ego Allena ''Czysta anarchia'' (2008), Malcolma Lowry’ego ''Usłysz nas, Panie, z niebios miejsca Twego'' (2003), F. Scotta Fitzgeralda ''Czuła jest noc'' (2010), Paula Austera ''Noc wyroczni'' (2004); pierwsza z tych pozycji ukazała się w gdańskim Phantom Pressie, pozostałe w poznańskim wydawnictwie Rebis. Stały współpracownik [[AUTOGRAF-POST| Autografu Post]], od roku 2018 jego redaktor naczelny.<br/><br/> | ||
+ | Uprawia fotografię, w latach 60. XX wieku brał udział w wystawach zbiorowych, w 2011 i 2012 przygotował wystawy indywidualne ''12 jezior plus'' (Sopot 2011) i ''Pierścionek Damroki'' (Gdańsk 2011, Kartuzy 2012), wydał album ''Za siódmym jeziorem. Kaszuby'' (Rebis 2016) i powieść ''Poste restante'' (Rebis 2018). {{author: JRD}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 16:57, 3 kwi 2021
WOJSŁAW BRYDAK (ur. 18 I 1942 Kraków), publicysta, autor sztuk teatralnych, tłumacz. W 1966 roku absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Sopocie (fortepian, Akademia Muzyczna), w 1981 absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie (reżyseria). W latach 1966–1974 dziennikarz Redakcji Muzycznej Rozgłośni Gdańskiej Polskiego Radia. W okresie 1988–1990 sekretarz redakcji miesięcznika literacko-artystycznego „Autograf”, 1996–1998 kierował działem kulturalnym „Głosu Wybrzeża”, 1995–2012 redaktor naczelny „Rocznika Sopockiego”.
Autor felietonów w tygodniku „Wybrzeże” (1983–1991), „Głosie Wybrzeża” (1994–1996 i 1998–2005), „Gazecie Gdańskiej” (2006–2009). W latach 1994–2000 współpracownik TVP 3, programu „Kamerton”, poświęconego muzyce klasycznej. W okresie 1979–1983 reżyser przedstawień teatralnych, kierownik literacki Teatru Muzycznego w Gdyni, 1983–1986 – Bałtyckiego Teatru Dramatycznego w Koszalinie. Reżyser przedstawień teatralnych, m.in. Czworokąta Edwarda Redlińskiego (Gdynia 1977), Rozmów z katem Kazimierza Moczarskiego (Gdynia 1978), Słowika Ernesta Brylla (Gdynia 1980), Pod akacjami Jarosława Iwaszkiewicza (Koszalin 1984), Świętoszka Molière’a (Koszalin 1985). Autor szkiców o teatrze drukowanych w różnych latach w miesięczniku „Dialog”.
Na Uniwersytecie Gdańskim prowadził zajęcia poświęcone dziennikarstwu (2003–2008) i przekładowi literackiemu (2009–2013); 2000–2010 – w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych zajęcia poświęcone muzyce i teatrowi. W okresie 1988–2009 koordynator programu Unii Europejskiej „Erasmus” w gdańskiej Akademii Muzycznej, od 2010 redaktor naczelny Wydawnictwa Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Autor sztuk teatralnych, między innymi Gry, wystawionej w Gdańsku (1970) i Warszawie (1975), oraz Szansy, wystawionej w Toruniu (1977). Tłumacz prozy anglojęzycznej, powieści i zbiorów opowiadań, w tym autorstwa Johna Updike’a Przypomnij się, Króliku (1993), Miasteczka (2006), A potem (2009), Salmana Rushdiego Ostatnie westchnienie Maura (1997), Ziemia pod jej stopami (2001), Kena Keseya Pieśń żeglarzy (1996), Woody’ego Allena Czysta anarchia (2008), Malcolma Lowry’ego Usłysz nas, Panie, z niebios miejsca Twego (2003), F. Scotta Fitzgeralda Czuła jest noc (2010), Paula Austera Noc wyroczni (2004); pierwsza z tych pozycji ukazała się w gdańskim Phantom Pressie, pozostałe w poznańskim wydawnictwie Rebis. Stały współpracownik Autografu Post, od roku 2018 jego redaktor naczelny.
Uprawia fotografię, w latach 60. XX wieku brał udział w wystawach zbiorowych, w 2011 i 2012 przygotował wystawy indywidualne 12 jezior plus (Sopot 2011) i Pierścionek Damroki (Gdańsk 2011, Kartuzy 2012), wydał album Za siódmym jeziorem. Kaszuby (Rebis 2016) i powieść Poste restante (Rebis 2018).